Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin raha-asioidensa hoitamisesta on tullut jotenkin halveksittavaa?

Vierailija
07.10.2013 |

Olen työyhteisössäni oikea kummajainen siinä suhteessa että minulla on raha-asiat kunnossa. Minulla on työporukkani pienin tuntipalkka, kun minulle ei ole kertynyt vielä täysiä  kokemusvuosilisiä.  Mieheni on yrittäjä mutta nostaa palkkaa vain sen verran että juuri ja juuri pärjätään, tosin aina on mahdollista nostaa extraa jos tuntuu että tarvitsee. Kuukausipalkka on varmasti pienempi kuin useimmilla normi palkansaajilla.

Olen nostanut veroprosentin tarkoituksella korkeaksi että saan veronpalautuksia. Teen 4-5h viikossa enemmän töitä kuin kolleegani ja silti saan käteen satasen vähemmän rahaa. Minulla on isompi perhe kuin kolleegoillani eli kulutkin luulisi olevan suuremmat.

Usein kahvipöytäkeskustelut kääntyvät rahaan, vertaillaan kuinka sipissä itse kukin on. Kuukauden viimeisinä päivinä työkaveri tulee kävellen töihin kun auton tankki on tyhjä eikä ole rahaa tankata. Minulle tälläinen on ihan vierasta, olen todella tarkka rahan käyttäjä. Käyn kirppareilla, vertailen hintoja, teen ruuat itse perusraaka-aineista. ei minulla ole koskaan rahat loppu. Joka kuukausi menee säästöön 300-400€

Minun pitää tarkoin miettiä mitä juttelen työkavereille. Esim. suunnittelimme talvilomalle ulkomaan reissua ja innoissani sitten juttelin aiheesta työkaverille, tämä oli naama norsun vitulla "että eipä tarvitse käydä missään, jos edes  äidin luona naapurikaupungissa pääsisi käymään, kun ei ole rahaa" Minä yritin sopertaa jotain veronpalautuksista vaikka todellisuudessa ne matkarahat on ihan käyttötililläkin.

Kesällä oli tarkoitus myös lähteä ulkomaille, mutta todennäköisesti toinen reissu saa jäädä, ihan sen vuoksi ettei se herätä närää työpaikallani.

Parilla työkaverilla on auton vaihtosuunnitelmia ja ovat hakemassa pankista lainaa, jota tuskin toinen edes saa. Meidän perhekin on autoa vaihtamassa mutta pelottaa vaihtaa kun tiedän sen herättävän taas kateutta. Minulla on jo nyt pihan uusin mersu ja seuraava olisi pari vuotta vanha korkeintaan. Väliraha tulee olemaan jotain 10.000€ ja se hoituu käteisellä, työkaveri ei saa tuota summaa edes lainaa. Joudun varmaan valehtelemaan että lainarahalla ostimme. Toivottavasti eivät kysele mitään yksityiskohtia lainasta, kun enhän minä sellaisia osaa selittää.

Satuin tänään kuulemaan kun pari työkaveria jutteli, ovat ilmeisesti minulta karsimassa lisätunteja kun itse tarvitsevat lisärahaa ja minä olen niin rikas. Hemmetti! Kyllä heilläkin olisi mahdollista ihan yhtä taloudellisesti elää ja saada rahaa säästöön. Minä en käy kampaajalla, kauneushoitoloissa, minulla ei ole merkkivaatteita, en ryyppää tai juokse baareissa En shoppaile hetken mielijohteesta, jos jotain  isompaa tarvitsen niin selvitän mistä sen edullisimmin saan enkä osta luotolla vaan ihan käteisellä.

Samat työkaverit olivat ostaneet satasella partylitea ja meandi:ta , minä en ikinä raskisi ostaa niistä mitään.

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 22:07"]

Ja yhdelläkään työkaverilla ei ole luottokorttia, jolla ostaa bensaa? Anteeksi, en usko. Muutenkin asetelma on taas niin mustavalkoinen, etten usko koko juttua.

[/quote]

No sellaisia ne tyhmät "kolleegat" on. Onneksi ap on itse talousguru, säästää veronpalautusten avulla.

Vierailija
42/50 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ap säästää 300 - 400 €/kk, niin paljonko mies säästää pienistä tuloistaan? Mietin vain, että kauanko teillä on mennyt auton välirahan säästämiseen, kun matkustelettekin. Kymppitonni on iso raha säästää, jos kuukaudessa saa vain satasia säästöön. Oikeastan heti autonvaihdon jälkeen pitää alkaa säästää seuraavaa autonvaihtoa varten.

Sinänsä kiva kuula pienituloisesta, joka ei valita osaansa, vaan nauttii elämästään ja pärjää omillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minäkin mietin,että kuinka monta kymmentä vuotta ap on jo ehtinyt säästää,kun kaikkeen löytyy tililtä rahat. Ap:n kuvailema elämä on hyvin samankaltaisen kuuloista kuin itselläni. Ei vaan ole esimerkiksi joka vuotiseen matkailuun varaa. Asuminen ja päivähoitomaksut kolmesta lapsesta vievät pennin tuloista,jotka eivät nettona ole kovin isot.

Vierailija
44/50 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä huomaa taas miten ihmiset eivät tosiaan tajua raha-asioitaan. Ja sen että asia on just niin kuin ap kirjoitti, järkevä rahankäyttö ei nykyään ole muodissa.

Joku ihmetteli miten työkaveri ei ole ostanut luottokortilla bensaa kuun lopussa, no varmaan siksi että on a)luottotiedoton tai b) käyttänyt luottokortin limiitin tappiin jo ennen kuun loppua. 

Vierailija
45/50 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvästikään ap ei kehtaa kertoa penninvenytyksestään töissä, joten en ihmettele, että muut luulevat hänellä olevan enemmän rahaa tai rahaa kaikkeen. En kyllä tajua tätäkään valituksen aihetta, josta pääsisi sanomalla täissä, että pihistänkin sitten ihan kikessa muussa. Asettuisit samalle tasolle työkavereittesi kanssa, mutta ei, ap haluaa olla pikkuisen ylempänä. (Toisaalta en kyllä ihmettele, mutta jos toisille on lusikalla annettu niin voiko kauhalla vaatia sitten?)

Sitä paitsi mä ainakin ajattelen, jos työkaverilla on varaa matkustaa, että kai sen mieskin tienaa jotain, enkä automaattisesti oleta, että työkaveri pihistää omista vähistä rahoistaan. 

Ihme työpaikka, varmaan joku kaupan kassa?

Vierailija
46/50 |
08.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"!

Vierailija
47/50 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 23:45"]. 

Ihme työpaikka, varmaan joku kaupan kassa?

[/quote]

Minusta tuo kuulosti aivan opettajanhuoneen keskustelulta :D

Vierailija
48/50 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En IKINÄ "sijoittaisi" rahaa autoon. Toki jos työmatkat pakko taittaa autolla ja matka pitkä, niin kai se on turvallisuussyistä vähän pakko ajaa ns. kunnon autolla. Mutta muutenhan auton pitäminen on kuin heittäisi rahaa roskiin satasia kuukaudessa.

Mutta ole sinä ap onnellinen uudesta autostasi - minä en leikkaa itse hiuksiani (joku siis tekee IHAN OIKEASTI niin?!) vaan käyn kunnon kampaajalla, lapseni saavat kunnon vaatteita kirppiskamojen sijaan, juon viikonloppuisin hyvää viiniä ja kas, vielä jää rahaa säästöönkin kun ei se kuluerä seiso tuossa pihalla..! 

Vierailija
49/50 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siks koska se on hauskaa

[quote author="Vierailija" time="08.10.2013 klo 21:15"]

Ihmettelen miten jotkut jaksaa ja viitsii venyttää penniä ihan koko ajan ja kaikissa tilanteissa vaikka ei olisi pakko?

[/quote]

Vierailija
50/50 |
09.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

veikkaan, etta ap on opettaja Kuopiossa tai sen laheisyydessa. Onko? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi