Amk muuttaa lukujärjestystä päivittäin
Ammattikorkeakouluni voi siis ilmoittaa aamulla, että päivän tunnit on peruttu. Tai vastaavasti, että tänään kello 12 pidetäänkin ensi viikon tunnit. Ja tätä tapahtuu jatkuvasti. Noin kolmas- tai neljäsosa tunneista perutaan, tai tuntien paikkaa vaihdetaan äkisti tai tapahtuu jotakin muuta käsittämätöntä joka estää tuntien normaalin kulun. Onko tämä normaalia tai ylipäätään sallittua? Muutenkaan opettajilla ei tunnu olevan mielenkiintoa opettamiseen. Monesti laittavat puolentoista tunnin videon pyörimään ja lähtevät itse omaan työhuoneeseensa. Sähköposteihin ei vastata, eikä meidän antamaan palautteeseen olla millään tavalla reagoitu.
En elämäntilanteeni takia pysty reagoimaan alle kahden vuorokauden varoitusajalla kouluni päähänpistoihin. Ymmärrän kuitenkin myös sen kun kouluni sanoo minulle, että tämä on minulle kokopäivätyötä ja että minun pitäisi periaatteessa olla valmis olemaan koulussa joka päivä kahdeksasta neljään.
Kuitenkin jos tunteja on sen 20h viikossa niin tuntuu oudolta, että joka päivä pitäisi kuitenkin päivystää 8h.
Suututtaa kun haluaisin oikeasti opiskella ja oppia ja tulla mahdollisimman hyväksi valitsemallani alalla. Olen turhautunut tilanteeseen, mutta opiskelen sitten itsenäisesti lukemalla alan julkaisuja ja tekemällä omia projektejani kerran koulusta en tunnu saavan opetusta.
Kommentit (18)
Onpa omituista. Minä olen amk-ope, enkä ole kuusivuotisen urani aikana koskaan muuttanut tai perunut opetuksen ajankohtaa muuten kuin silloin, kun olen sairastunut. En ole koskaan laittanut videota pyörimään ja poistunut paikalta. Vastaan sähköposteihin saman tien, kun ne saan. Palautteesta ainakin kiitän.
Onko koululla yt-neuvottelut? Työpaikkojen ollessa katkolla stressaantuneet työntekijät muuttuvat välinpitämättömiksi. Työhyvinvointi ja työilmapiiri romahtavat. Se näkyy asiakkaalle (= opiskelijalle) mm. juuri näin.
Mitkä koulut kyseessä? Metropolia? Laurea?
3; joo, siis meidän ammattikorkeassa on juuri nyt isompi hässäkkä, ja opettajat ovat silmin nähden turhautuneita ja stressaantuneita. Osa hankaluuksista selittyy varmasti silläkin, mutta osassa on minun mielestäni vaan sellaista hätiköintiä, että koska sähköinen viestintä nyt mahdollistaa lyhytjänteisen häsläämisen (koska kaikestahab on periaatteessa tiedotettu kun on lähetetty sähköpostia vaikka sitten se puoli tuntia ennen luennon alkua), niin sitä sitten käytetään hyväksi. Kritiikkiin vastataan niin, että on opiskelijan vastuulla olla ajan tasalla mitä milloinkin tapahtuu, ja että on meidän opiskelijoiden vastuulla huolehtia toisistamme ja tiedottaa toisillemme, jos muutoksia tulee. Mikä on siis tosi kohtuutonta, koska esimerkiksi minä en vaan voi hengailla muiden kanssa väliaikoja, koska tehtävät on saatava tehdyksi ennen kuin haen lapset hoidosta, ei mulla ole aikaa tehdä niitä illalla.
2
Niin tuttua kauraa. Mulla ei enää sitkeys ja pinna riittänyt, vaan jätin opinnot kesken - se olisi vielä mennyt, että luennot peruuntuvat, mutta kun lukujärjestykseen tietoisesti etsimilleni vapaapäiville tulee vuorokauden varoitusajalla jatkuvasti ohjelmaa, niin en vaan pystynyt enää järjestämään lasten hoitoa järkevästi. (Ja toisaalta olisi tuntunut tyhmältä maksaa kokopäivähoidosta sen takia, että minulla on ehkä koulua.)
Osalla opiskelukavereista taas kävi niin, että nämä yllätyspakolliset jutut menivät muiden kurssien ajankohtien kanssa päällekkäin, eikä siinäkään oikein voinut muuta kuin jättää jokin pois, vaikka pari viikkoa aiemmin olisi suunnitellut kaiken tarkasti.
Ja palautteeseen (mielestäni asialliseen) tai toiveisiin siitä, että voisiko jatkossa ilmoittaa pitemmällä varoitusajalla, ei saanut vastausta tai sitten opettaja alkoi valittaa, miten opiskelijat haluavat päästä helpolla.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 12:57"]
Ammattikorkeakouluni voi siis ilmoittaa aamulla, että päivän tunnit on peruttu. Tai vastaavasti, että tänään kello 12 pidetäänkin ensi viikon tunnit. Ja tätä tapahtuu jatkuvasti. Noin kolmas- tai neljäsosa tunneista perutaan, tai tuntien paikkaa vaihdetaan äkisti tai tapahtuu jotakin muuta käsittämätöntä joka estää tuntien normaalin kulun. Onko tämä normaalia tai ylipäätään sallittua? Muutenkaan opettajilla ei tunnu olevan mielenkiintoa opettamiseen. Monesti laittavat puolentoista tunnin videon pyörimään ja lähtevät itse omaan työhuoneeseensa. Sähköposteihin ei vastata, eikä meidän antamaan palautteeseen olla millään tavalla reagoitu.
En elämäntilanteeni takia pysty reagoimaan alle kahden vuorokauden varoitusajalla kouluni päähänpistoihin. Ymmärrän kuitenkin myös sen kun kouluni sanoo minulle, että tämä on minulle kokopäivätyötä ja että minun pitäisi periaatteessa olla valmis olemaan koulussa joka päivä kahdeksasta neljään.
Kuitenkin jos tunteja on sen 20h viikossa niin tuntuu oudolta, että joka päivä pitäisi kuitenkin päivystää 8h.
Suututtaa kun haluaisin oikeasti opiskella ja oppia ja tulla mahdollisimman hyväksi valitsemallani alalla. Olen turhautunut tilanteeseen, mutta opiskelen sitten itsenäisesti lukemalla alan julkaisuja ja tekemällä omia projektejani kerran koulusta en tunnu saavan opetusta.
[/quote]
Taitaa olla YSAO
Kutonen jatkaa sen verran, että joukossa oli tietysti kursseja, joilla kaikki asiat sujuivat hyvin ja sovitusti, ja joissa oli jopa neuvotteluvaraa käytännön asioissa, mutta nämä jäivät ikävästi epämiellyttävien kokemusten alle.
Sekin on hankalaa, että monet käyvät töissä opintojen ohella, ja työvuorot ovat sitovia. Ei niitä lähdetä muuttaamaan tuosta vain, vaikka lukujärjestykset muuttuvat.
Omasta valmistumisesta on kyllä jo muutama vuosi, mutta meillä meno oli paljon rauhallisempaa. Lukujärjestykset saatiin koko jaksoksi. Yksitäisiä muutoksia tuli lähinnä sairastumisten vuoksi. Niissäkin yleensä tunti pidettiin, mutta ohjelma oli sitten jotain ihan olematonta (toisen aineen opettaja näytti videoita tms.).
Onko "luokallanne" joku oma opettaja, jonka kanssa käydään läpi yleisiä asioita? Meillä oli se ns. oma opettaja, jonka kanssa oli yhteisitä tapaamisia noin joka toinen viikko tunnin verran.
Tällöin otimme aina puheeksi epäkohtia, esimerkiksi juuri ilmoitusasioista, valituksia opettajista tms. Suosittelen, että otatte yhteyttä ko. henkilöön tai sitten suoraan ylemmälle tasolle. Kyllä opettajien pitäisi ymmärtää, että moni tekee ihan pakon sanelemana töitä opiskeluiden ohella ja työvuorot sovitaan etukäteen lukujärjestyksen mukaan. Mutta töistä ei vaan voi olla pois vartin ilmoitusajalla.
Älkää siis suostuko ko. järjestelyyn!
Tuttu tunne, meillä tosin ei muuttunut ihan noin lyhyellä varoitusajalla, mutta useammin kuin kerran jonkin kurssin aloitustapaamisella selvisi, että kurssi onkin aivan eri ajankohtana kuin etukäteenlukujärjestykseen oli merkitty. Välillä valitimmekin asiasta, mutta ei se mitään auttanut. Siinä vaiheessa, kun on ensin sumplinut työvuorot lukujärjestykseen sopiviksi, ja lukkari muuttuukin tyystin, niin vitutti aina. AMKssa vielä kannustettiin mukamas käymään töissä opintojen ohella, mutta käytäntö oli ihan toinen, sillä työpoissaolojen takia jäi minullakin useampi kurssi suorittamatta ja lopulta valmistuminenkin viivästyi noin vuodella... Aina oli hirveä stressi työn ja opintojen yhteensovittamisesta, hrrr, ihan käy kylmät väreet, kun muistelen tuota opiskeluaikaa.
Minä teen työkseni yhden AMK:n lukkareita liiketalouden osalta. Tuntuu että kukaan ei oikein tiedäkään millainen soppa tämä on, sovittaa yhteen ryhmät, opettajat, tilat ja aikataulut. Yleensä jakson alussa kaikki on ok, mutta sitten tulee sairastumisia, matkoja, kokouksia jne jne. Yleensä jakson pari viimeistä viikkoa on sellaista sillisalaattia, liikkuvia osia kun on yli tuhat, että kaikkea ei yksinkertaisesti saa sopimaan lukkariin. Aina kiikastaa jostain, ei ole luokkaa, tai ei ole opettajaa. Tai olisi kyllä, mutta ton tunnit pitäisivät olla vasta jakson lopulla.
Ymmärrän hyvin opiskelijoiden tuskan. Tämä nykykoulu on vain tehty mahdottomaksi. Siihen kun vielä tulee se kiltti ja aina tunnit pitävä opettaja, jolle on soitettava, että tuntisi ovat täynnä, et voi tuurata enää sitä. Ylitöitä ei meillä saa tehdä ilman esimiehen lupaa. Eli joskus on opekin valmiina, mutta säännöt kieltävät oppitunnin järjestämisen.
Pallo on tässä sekasotkussa teillä oppilailla. Vaatikaa muutos tähän, byrokraatti-virkamiehet eivät uskalla ottaa vastuuta, mennään pilkulleen kuten rehtori/laki/kuntayhtymän hallitus on edellyttänyt. Inhimillisyys on kadonnut koulusta täysin. Kaaosta ennen romahdusta.
Vaikuttaa ihan normaalilta. Meillä on hämminkiä myös vaikka minkä asioitten kanssa mutta kyllä ne tunnit aina pidetään. Jos joskus on reissua niin toiste on vapaata yms. Tarhassa onneksi ymmärtävät vaikka ärsyttääkin jos joutuu esim 2h päivän takia ajella 65km suuntaansa kun tunteja on peruttu. Siksi tarkistankin aina aamulla lukkarin ja onneksi ei ole klo8 aamuja juurikaan, että ehtii perumistekstarit tulla ennen kuin lähden ajamaan.
Siskoni valitti ihan samaa. Sanoi, että pitäisi hankkia älypuhelin sen takia, että pääsisi tarkistamaan kesken päivän onko iltapäivän luennot sittenkin muutettu toiseen ajankohtaan. Itse opiskelen yliopistossa ja en voi kuin ihmetellä. Jos luennoitsija ei pääse paikalle, niin luennot perutaan tai sitten hän on hankkinut jo ajoissa paikalle tuuraajaksi henkilön joka on perehtynyt aiheeseen alkuperäistä luennoitsijaa enemmän. Yleensä poikkeukset ilmoitetaan ensimmäisellä luennolla.
Meillä ei ole lyhyellä varoitusajalla peruttu tai sijoitettu tunteja muulloin kuin sairaustapauksissa, ja nämäkin ovat selvinneet sillä että ennen kouluun lähtöä aamulla on chekannut s-postin (tai facebookin jonne luokan ryhmään joku aikainen lintu onkin jo asiasta ilmoittanut).
Ei ole varsinaisesti olemassa mitään lakia tai sääntöä että miten tunneista tulee ilmoittaa tai miten aikaisin, mutta onhan tuollainen kesken päivän ilmoittelu jo vähän tökeröä. Meillä on opettajilla linjana että muutoksista ilmoitetaan viimeistään klo 7 aamulla, ja nämä muutokset ovat yleensä olleet vain tuntien peruuntumisia. Korkeintaan joku ryhmätuutorointi tunti on sitten heitetty aikaisemmaksi (jotta turhaa hypäriä ei tulisi), mutta niistä on koko ryhmä kyllä ihan saanut tietää jo koulussa.
Juu muistan itsekin samat ongelmat AMK:ssa. Kaikkein hauskinta, jos ei ole koko ajan netissä ja sähköpostissa kiinni. Silloin saattaa mennä perutulle tunnille turhaan tai mennä väärään paikkaan. Esimerkiksi itselläni oli netti jonkin aikaa katkolla, jolloin en voinut käyttää nettiä päivittäin (ellen olisi kävellyt esim.koululle nettiä katsomaan jokusen kilometrin päähän). Se, jos mikä, keljutti.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen työkseni yhden AMK:n lukkareita liiketalouden osalta. Tuntuu että kukaan ei oikein tiedäkään millainen soppa tämä on, sovittaa yhteen ryhmät, opettajat, tilat ja aikataulut. Yleensä jakson alussa kaikki on ok, mutta sitten tulee sairastumisia, matkoja, kokouksia jne jne. Yleensä jakson pari viimeistä viikkoa on sellaista sillisalaattia, liikkuvia osia kun on yli tuhat, että kaikkea ei yksinkertaisesti saa sopimaan lukkariin. Aina kiikastaa jostain, ei ole luokkaa, tai ei ole opettajaa. Tai olisi kyllä, mutta ton tunnit pitäisivät olla vasta jakson lopulla.
Ymmärrän hyvin opiskelijoiden tuskan. Tämä nykykoulu on vain tehty mahdottomaksi. Siihen kun vielä tulee se kiltti ja aina tunnit pitävä opettaja, jolle on soitettava, että tuntisi ovat täynnä, et voi tuurata enää sitä. Ylitöitä ei meillä saa tehdä ilman esimiehen lupaa. Eli joskus on opekin valmiina, mutta säännöt kieltävät oppitunnin järjestämisen.
"Ymmärrän hyvin opiskelijoiden tuskan. Tämä nykykoulu on vain tehty mahdottomaksi."
"Pallo on tässä sekasotkussa teillä oppilailla. Vaatikaa muutos tähän, byrokraatti-virkamiehet eivät uskalla ottaa vastuuta, mennään pilkulleen kuten rehtori/laki/kuntayhtymän hallitus on edellyttänyt. Inhimillisyys on kadonnut koulusta täysin. Kaaosta ennen romahdusta."
Jos jo vuonna 2013 on kirjoitettu tällaista, niin mikä mahtaa olla meno nykyään, AMK:n opettajat ja muu henkilökunta?
Muistan vielä takavuosilta, että omassa AMK:ssa homma toimi ainakin koulun puolelta.
Nyt viime syksynä aloitin monimuotona alaa, jolta voisin saada unelma-ammatin. Tuntuu, että jostain kumman syystä motivaatio on hukassa ja uupumus iskenyt vaikkei pitäisi ja haluaisi. Syitä tälle on muitakin, kuten suuri henkilökohtaisen elämän muutos ja käännepiste, mutta olen miettinyt myös sitäkin, että olisinko vahingossa imaissut opettajien työuupumusta itseeni.
On tuo arkipäivää ainakin meidän ammattikorkeassa. Joka aamu pitäisi lukea sähköpostit vartti ennen ensimmäistä luentoa, että tietäisi miten päivä menee, eikä sittenkään voi olla varma. Jotenkin mä en oikein pidä kohtuullisena sitä, että joka tauolla pitää etsiä kone voidakseen tarkistaa, onko seuraavia luentoja ja missä ne on. Koulun oletus on, että kaikilla on älypuhelin ja siellähän ne muutenkin luennolla niitä räplää, katskotoot nyt sitten samalla jatkuvasti sähköpostiakin.
Meillä on lisäksi epäselvyyttä siitä, mitkä ovat pakolliset luennot ja mitkä eivät. Minusta koulu on tehnyt tämän tahallaan hankalaksi, että opiskelijat tulisivat luennolle. Saamme sähköposteja, joissa ilmoitetaan että jossain on joku häppeninki jossa "oletetaan kaikkien olevan paikalla" mutta jota ei ole merkitty kurssin suoritusvaatimuksiin. Minulla on pienet lapset ja usein nämä ylimääräiset "hyvä tietää" - luennot on pistetty juuri niihin päiviin kun alunperin piti olla vapaata ja lapsilla piti olla neuvola tai hammaslääkäri, tai olen ilmoittanut hoitoon että lapset ovat sen päivän pois. Ärsyttää todella. Nytkin on tilanne, että oli pois luennolta lapsen tapaturman vuoksi, ja luento ei siis ollut pakollinen. Missään ei ilmoitettu, että luennoitsijaa oli kesken tunnin vaihdettu, ja luennoitsijan tilalla oli ollut tutor-opettajan kertomaa erittäin tärkeää asiaa sekä ilmoittautuminen erääseen tärkeään tilaisuuteen. Harmittaa.