Miten perustelette lapsille sen, ettei mies tee kotitöitä?
Kasvoin perheessä, jossa molemmat vanhemmat kävivät töissä, mutta kotityöt kuuluivat vain äidille ja tyttärille. En muista koskaan nähneeni isäni imuroivan.
Malli näyttää periytyneen myös omaan perheeseeni, vaikken siitä pidä. Eilen fiksu teini-ikäinen tyttäreni kysyi asiasta ja kertoi havainneensa saman ystäviensä perheissä.
Miten perustelette tämän käytännön?
Kommentit (24)
Ap jatkaa vielä:
Tiedän itsekin, ettei näin saisi olla, mutta olen nyt jo vuosia kasvattanut lapseni samaan malliin enkä enää varmasti saa jaettua mieheni kanssa kotitöitä 50:50, kun on jo vuosia mennyt näin.
Vaikeus on jälkikäteen perustella tyttärelle, miksi hänellä on ollut tällaisia velvollisuuksia, joita veljillään ei ole.
Ai olikin provo. Niinhän nämä kaikki :)
Jätä miehen pyykit pesemättä ja muut kodinhoidolliset palvelut hoitamatta, niin tasaannusta työnjaossa saattaa alkaa tapahtumaan.
Jos sun mies ei tee kotitöitä ja olet hänet puolisoksi hyväksynyt, sitä ei voi enää muuttaa. Mutta sulla on velvollisuus kasvattaa sun lapset, tytöt ja pojat, tekemään kotitöitä yhtä paljon. Se pitää opettaa jo ihan pienestä. Voi sanoa, että isä on kasvatettu siinä mielessä huonosti. Omien lasten kasvatuksesta sinä olet vastuussa.
Olet ikäluokkasi lapsi.
Näin asiat olivat -50 ja vielä -70 luvuilla.
Se oli täysin normaalia.
Nyt, kun asiat muuttuvat salamavauhdilla, ollaan tilanteessa, jossa oma vanhemmuus ja varsinkin omilta vanhemmilta saatu opastus ei olekaan nyvä..
Tulee ns.uusia normeja.
Nain on aina ollut.
Pääasia on, että kasvatat lapsia rakkaudella.
Kasvatat empatiaan.
Ja kasvatat tietoon.
Tässä vaattiomat ohjeeni
Olen kasvanut perheessä, jossa äiti uhkasi vetää isää nokkaan jos asiat eivät sujuneet. En tiedä toteuttiko uhkaustaan. Olen kyllä nähnyt isäni imuroivan ja kokkaavan, ja niin kyllä tekee minunkin mies. Jotain nurinaa kuuluu joskus, mutta siihen ei tarvitse kiinnittää huomiota. Mieheni oli alkujaan äitinsä hemmottelema kuopus, mutta oppi tavoille, sillä en perääntynyt hänen kiukkukohtauksissaan. Nykyään on melko oma-aloitteinen kotitöissä, ja yritän muistaa kehua välillä.
Jaa-a, jo äitini opetti että hän ei asu yksin joten koko perhe osallistui jopa isä :D
Tilanteen muuttamisen voisi aloittaa vaikka siitä, että ilmoittaa miehelleen ja pojilleen (ja kaikille muille talouden lusmuille), että nyt on aika opetella vaatehuoltoa, ja opettelu alkaa nyt, "äidin" tuella. Parin viikon kuluttua kukin peerheenjäsen on itse vastuussa vaatteistaan.
Muusta pyykistä sovitaan myöhemmin - tai jos lakana-pyyheliinapyykki kuulostaa helpommalta opeteltavalta, niin aloittakaa siitä. Tavoite kuitenkin on, että huoltaapa joku perheenjäsen pyykkinsä itse tai yhdessä muiden kanssa (esim. samassa koneellisessa tai kaikkien vaatteita silittäen), hän kuitenkin ymmärtää, että yksipuolisen palvelun aika on ohi.
Sama ruoanlaitossa ja siivouksessa, jokainen opettelee, jos aikoo talossa asua, ja huonosti tehty työ tehdään uudestaan, kunnes tulos on asiallinen.
Ja se perustelu jonkun perheenjäsenen laiskottelulle: sellaista ei ole, eikä sellaisilla ole puhtaita vaatteita tai ruokaa.
Siten, että isä raataa raskaassa työssä kuusi päivää viikossa maksaakseen elämisemme. Ja ehkä pintaa syvemmällä myös siksi, että tyttärelle, jolla on mahdollisuus hankkia lapsi yksin, kehittyisi taitoja, joita aikanaan tarvitaan lapsen kanssa, poika kun ei koskaan tule olemaan yksin vastuussa pienen lapsen ruokkimisesta.
Olen syntynyt 70 -luvulla. Ei miehet tehneet kotitöitä. Eivät osanneet edes teevettä keittää saati, että olisivat suostuneet siihen. Omassa kodissani en ole suostunut tähän. Mieheni osallistuu yhtä lailla kotitöihin, tekee ruokaa, imuroi, kylvettää lapsen jne. Miksi te suostutte siihen, että teette kaiken yksin?
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 70 -luvulla. Ei miehet tehneet kotitöitä. Eivät osanneet edes teevettä keittää saati, että olisivat suostuneet siihen. Omassa kodissani en ole suostunut tähän. Mieheni osallistuu yhtä lailla kotitöihin, tekee ruokaa, imuroi, kylvettää lapsen jne. Miksi te suostutte siihen, että teette kaiken yksin?
Aikuista miestä ei voi mitenkään fyysisesti pakottaa tekemään kotitöitä. Ex-mieheni lopetti kotitöiden teon toisen lapsemme syntymän jälkeen. Mikään keskustelu, kotitöiden taulukointi tai pariterapia ei auttanut, joten mies on nykyään ex.
Meillä eroperheessä minä isä sekä tyttäreni että poikani teemme kaikki kotitöitä. Lapset ovat pienestä pitäen olleet mukana siivoamassa, kokkaamassa ja muissa kotitöissä riippuen osaamisesta sekä muista seikoista. Ennen eroa teimme lasten äidin kanssa yhdessä kotitöitä ja esim. ruokapuoli oli liki täysin minun vastuulla.
Parisuhteessa on kaksi mielipidettä ja jokainen vaikuttaa omilla teoillaa otetaanko häntä huomioon vai ei.
Entä onko tasapuolista se, jos asutaan omakotitalossa, missä on iso piha ja mies hoitaa talvisin kaikki lumityöt ja kesäisin nurmikot? Pitäisikö miehen osallistua vielä imurointiinkin sisällä? Missä menee tasapuolisuuden raja?
Minä olen ollut kotiäiti ja kotirouva ja siten tehnyt kaikki kotityöt, mielelläni, eikä sitä ole tarvinnut perustella, sillä se on ollut mielestäni itsestään selvää, että olen kantanut oman korteni kekoon, koska en itse ole tienannut.
Kaikki lapseni ovat oppineet silti tekemään kotitöitä omissa kodeissaan. Siivouksen tosin ovat ulkoistaneet, aivan kuten minäkin tein ja teen.
Vierailija kirjoitti:
Entä onko tasapuolista se, jos asutaan omakotitalossa, missä on iso piha ja mies hoitaa talvisin kaikki lumityöt ja kesäisin nurmikot? Pitäisikö miehen osallistua vielä imurointiinkin sisällä? Missä menee tasapuolisuuden raja?
Aikatekninen juttu. Jos toinen tekee kotitöistä sis. nioin sisällä kuin ulkona tehdyt työt 25% ja toinen 75% ei työt jakaannu tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuus menee meillä siinä, että kumpikin hoitaa nurmikon leikkuuta, lumityöt sekä ne kodinseinien sisäpuolella tehtävät työt. Molemmat vie sen oman autonsakin huoltoon, renkaanvaihtoon ja lomamatkat ajetaan puoliksi, jne...
No ei periydy meillä. Mies imuroi viimeksi tänään. Lapset teinejä ja siivoavat omat huoneensa. N55+
Vierailija kirjoitti:
Eli ap on ihan itse syyllinen omaan tilanteeseensa. Mutta toki tämäkin on miesten vikaa.
Ja jokaisen ruikuttajan oma mies on sen ruikuttajan oma itse valitsemansa mies, ei kaikki miehet.
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/3629250/Europol+Suomi+osallistui+ihmi…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasapuolisuus menee meillä siinä, että kumpikin hoitaa nurmikon leikkuuta, lumityöt sekä ne kodinseinien sisäpuolella tehtävät työt. Molemmat vie sen oman autonsakin huoltoon, renkaanvaihtoon ja lomamatkat ajetaan puoliksi, jne...
Tää on kyllä typerä ajatusmalli. Se tekee jolta paremmin luonnistuu, kunhan yhteenlaskettu ajankäyttö menee tasan. Mun miehen tekemää ruokaa ei kukaan söis.
En ikinä suostuisi moiseen enkä periyttäisi kyseistä epäreilua mallia eteenpäin.