Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten perustelette lapsille sen, ettei mies tee kotitöitä?

Vierailija
03.09.2020 |

Kasvoin perheessä, jossa molemmat vanhemmat kävivät töissä, mutta kotityöt kuuluivat vain äidille ja tyttärille. En muista koskaan nähneeni isäni imuroivan.

Malli näyttää periytyneen myös omaan perheeseeni, vaikken siitä pidä. Eilen fiksu teini-ikäinen tyttäreni kysyi asiasta ja kertoi havainneensa saman ystäviensä perheissä.

Miten perustelette tämän käytännön?

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ap voi tämän mallin perustella juuri niin kuin haluaa... Itse en tätä mallia voinut ymmärtää lapsuudenkodissani, enkä sitä sietäisi kyllä omassakaan perheessä. Molemmat vanhemmat ovat vastuussa kotitöistä, jako voidaan sitten tehdä miten milloinkin. 

Naiset ovat itse vastuussa tästä, että malli periytyy sukupolvelta toiselle. Olette vastuussa itse siitä, ettei omassa perheessänne tätä tapahdu ja että kasvatatte pojista vastuun ottavia miehiä. Edelleen näkee liian paljon holhoavia äitejä, joiden pojat eivät ole ikinä oppineet ottamaan vastuuta omista asioistaan. 

Vierailija
22/24 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni tuli kerran meiltä hakemaan jotain kun olin työmatkalla, mies makasi pizzalaatikoiden, pissavessan vaatteiden keskellä. Oma isänsä samanlainen laiskimus, molemmat toistelee jotain ”elämisen jäljet ei haittaa” mantraa.

Mun isäni veti verhot auki, huusi (joo ei varmaan paras mutta sellanen se on) että jos aikuinen mies osaa laittaa kengät jalkaan niin kyllä se osaa siivota. Sitten siivottiin lattiasta kattoon. Nykyään mies häpeää omaa isäänsä ja tajuaa miten noloa oli olla aikuinen ja porsas.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tyttö kysyi myös joskus miksi hänen pitää auttaa ruuanlaitossa mutta isoveljien ei. Kehuin hyvästä huomiosta ja kerroin että kaikkien tulee osallistua. Kysyin sitten miten tyttö mieluiten osallistuu kodin töihin. Veljet leikkaavat nurmikon ja anopin nurmikon. Veljet tekevät metsätöitä ja tekevät paljon polttopuihin liittyviä hommia (meillä polttopuita tehdään noin 40 kuutiota vuodessa eli ei mikään pikkujuttu). Veljet huolehtivat saunan lämmityksen. Veljet siivoavat omat huoneensa kuten tyttökin omansa. Veljet imuroivat välillä koko talon (tyttö harvemmin) jne jne.

Eli meillä riittää kaikenlaista työtä kaikille. Minä vastaan pääosin naisten perinteisistä kotitöistä. Ja lisäksi hoidan kaikkien veroilmoitukset, yrityksen paperisodan jne. Ja lisäksi osallistun metsätöhin, pihahommiin ja suurelta osin teen lumityötkin. Mies sitten vastaa koneista, lämmityksestä, isommista rempoista, autojen huollot ja korjaukset (siis tekee nämä itse eikä teetä muilla). Minä teen prosentteina varmaaan enemmän kotitöitä kun mies mutta tämä ok koska olen työttömänä kotona ja mies töissä.

Toisaalta kun olin töissä niin mies laittoi automaattisesti ruuan aina illaksi kun tuli töistä ennen minua. Ja siivosi enemmän. Eli meillä tehdään aina tilanteen mukaan mikä milloinkin parhaiten sopii. Esim viimetalvena minä taisin kaataa ja karsia suurimman osan meidän polttopuista kun miehen selkä ei kestänyt moottorisahahommia. Mies sitten ajoi puut traktorilla mistä minä en olisi kyllä selvinnyt.

Reilua on että kaikki osallistuvat tilanteen mukaan. Jos joku sairas niin muiden tulee hoitaa ne hommat. Mikään työ ei saa olla vaan yhden perheen jäsenen osaama.

Vierailija
24/24 |
03.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä äidiltä jos kysyi nii sanoi että kysy isältäs. Isä ei siihen taas vastannut muuta kuin jotain epämääräistä mutinaa ja painui ulos ovesta.

Toki ei voi kauhalla vaatia kun lusikalla lapsena annettu, tai isän tapauksessa ei edes sillä lusikalla. Aina passattu eikä vaadittu koskaan mitään. Oman miehen kanssa tehdään puoliksi. Omasta mielestä oli väärin ettei meillä isä osallistunut kotitöihin ja olenkin miehen valinnut silläkin perusteella etten ole mikään hänen taloudenhoitaja. Toki meillä on jaettu hommia vähän sen mukaan kumpi selvästi on parempi/tekee mielummin jonkun homman. Itse hoidan vessat koska vaadin niissä puhtautta ja osaan homman hoitaa nopeasti ja vaivatta. Vastuu siis siitä on minulla. Mies taas on parempi järjestyksen pidossa eli hän hoitaa lähinnä sen ja minä putsaamisen niin sanotusti. Toki sekoitetaan välillä jne.