Kivunlievitys synnytyksessä! Tietoa kaivataan asiaan perehtyneiltä!!!
Olisi ihanaa kuulla kokemuksia ja tietoa eri vaihtoehdoista ja niiden eduista ja haitoista äitiä sekä vauvaa ajatellen (miten vaikuttaa äitiin ja vauvaan synnytyksen jälkeen).
Olen synnyttänyt n. 1,5vuotta sitten, silloin sain aluksi petidiniä, sitten ilokaasua ja tunti ennen synnytystä sain epiduraalin. Nyt ollaan menossa uudestaan synnyttämään ja on jäänyt mietityttämään nuo muut vaihtoehdot. Itselleni sinänsä tuo edellinen synnytys oli täysi 10pisteen tapahtuma ja itseäni ajatellen lääkitys oli hyvä, mutta lähinnä jäi vaivaamaan ja surettamaan hidas maidon nouseminen (7vrk) ja muut imetysongelmat (vauva aluksi haluton imemään, sitten ei saa otetta yms). Paljon olen mietiskellyt asioita ja käynyt myös mielessäni läpi, että olisiko noilla lääkkeillä mahdollisesti jotain tekemistä ongelmien kanssa. Luonnollisesti haluaisin välttää nämä ongelmat jos vain mahdollista vaikuttaa. Täysin ilman mitään en halua synnyttää joten sitä on turha tyrkyttää ja kehua :D Ainoastaan jos on ns "syöksysynnytys" eikä ehditä antamaan mitään niin minkäs siinä sitten voit :D
Eli tältä kantilta haluaisin tietää muista vaihtoehdoista ja siitä kuinka hyvin ne lievittävät kipua.
Kiitos jos joku viitsii vaivautua :)
Kommentit (45)
ja vielä viimisen kerran, mä just aloin miettii et toivonmukaan en pelota sua näillä mun kertomuksilla(kai tuol muitakin on jotka kirjottanu ei niin kivoja.) mutta siis mieluummin kerrotaan ihan sillälailla miten ne asiat on mennyt, mitä sitä valehtelemaan? Ja sitäpaitsi ei jokaisella mee näin samanlailla asiat. Ja toivon syvästi että sulla tai kellään ei tulis mitään noista haitoista jos päädytte lääkkeisiin. Onnea synnytykseen! :)
Mä sain epiduraalin monta kertaa, ja loppujen lopuksi jouduttiin vielä nukuttamaan sektioon ja vauvakin syntyi sitten unessa, ja silti kun ekan kerran näin vauvan, niin hän imi ihan kunnolla, ei mitään ongelmia. Mulla tosin maitoa alkoi tulla kunnolla vasta muutaman päivän päästä, joka johtui sektiosta...
Vauvat nyt vaan on erilaisia. Samoin äidit. Toiset pystyy synnyttämään ilman mitään puudutuksia tuosta noin vaan, mutta itse en sitä kyllä lähtisi tekemään. Ei kannata kuunnella liikaa muita. Luota omiin tuntemuksiisi!
t. kahden äiti
Jep mulla oli amme aluksi ja oajattelin että niin vähällä mennään kun vaan selvitään. Loppujen lopuksi synnytys pysähtyi kun olin niin kovissa kivuissa ja huusin sitä epiduraalia, jonka jälkeen se sitten taas eteni hitaasti mutta varmasti. t.42
No niin! Taas täällä kateellisena ... itselläni nuo synnytkyset eivät ole menneet putkeen. Olen aina luottanut ammattilaisiin ja heidän valintoihinsa, mikä on parasta juuri minulle. Hämmästelen aina näitä tarinoita, jossa synnyttäjä hallitsee tilanteen. Tätä olisin itsesekkin halunnut, mutta luonto on valinnut toisin. Kaksi kertaa komplikaatioita. Tuloksena kaksi ihanaa lasta. No kaiken tämän jälkeen suosittelen kohdunkaulan puudutusta . Sopi minulle, mutta kaiketi kivunlievitys hyvin yksilöllistä.
Niin ja tohon aikaisempaan viestiin vielä se, että ilman sitä kivunlievitystä mä olin heti ihan virkeä ja sillälailla hyvinvoiva, toisin kuin silloin kun otin sen kivunlievityksen(olin väsynyt, pyörrytti niin etten voinut edes nostaa päätä, pissa ei tullut ymsyms.) Ja poikakin oli heti ihan pirtsakka siihen nähden mitä tyttö oli syntyessään, vaikka hänellä oli siis kaikki hyvin, ei ollut mtn komplikaatioita tms.