Kivunlievitys synnytyksessä! Tietoa kaivataan asiaan perehtyneiltä!!!
Olisi ihanaa kuulla kokemuksia ja tietoa eri vaihtoehdoista ja niiden eduista ja haitoista äitiä sekä vauvaa ajatellen (miten vaikuttaa äitiin ja vauvaan synnytyksen jälkeen).
Olen synnyttänyt n. 1,5vuotta sitten, silloin sain aluksi petidiniä, sitten ilokaasua ja tunti ennen synnytystä sain epiduraalin. Nyt ollaan menossa uudestaan synnyttämään ja on jäänyt mietityttämään nuo muut vaihtoehdot. Itselleni sinänsä tuo edellinen synnytys oli täysi 10pisteen tapahtuma ja itseäni ajatellen lääkitys oli hyvä, mutta lähinnä jäi vaivaamaan ja surettamaan hidas maidon nouseminen (7vrk) ja muut imetysongelmat (vauva aluksi haluton imemään, sitten ei saa otetta yms). Paljon olen mietiskellyt asioita ja käynyt myös mielessäni läpi, että olisiko noilla lääkkeillä mahdollisesti jotain tekemistä ongelmien kanssa. Luonnollisesti haluaisin välttää nämä ongelmat jos vain mahdollista vaikuttaa. Täysin ilman mitään en halua synnyttää joten sitä on turha tyrkyttää ja kehua :D Ainoastaan jos on ns "syöksysynnytys" eikä ehditä antamaan mitään niin minkäs siinä sitten voit :D
Eli tältä kantilta haluaisin tietää muista vaihtoehdoista ja siitä kuinka hyvin ne lievittävät kipua.
Kiitos jos joku viitsii vaivautua :)
Kommentit (45)
Suosittelen tokaa synnytystä ilman lääkkeitä, kun ekakin on mennyt noin hyvin! Mulla on lääkkeettömät olleet parhaiten sujuvia synnytyksiä.
Kokemusperäistä tietoani:
Oman kokemukseni perusteella suosittelen spinaalipudutusta. Olen saanut eri synnytyksissä epiduraalin ja spinaalin, ja lapset ovat tarttuneet rintaan hanakasti kuin pienet pedot (mitä tietysti ovatkin ;)) - eli ei vaikuta imetykseen.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 21:31"]
Suosittelen tokaa synnytystä ilman lääkkeitä, kun ekakin on mennyt noin hyvin! Mulla on lääkkeettömät olleet parhaiten sujuvia synnytyksiä.
[/quote]
Sama juttu. Synnytin toisen ja nyt kk sitten kolmannen ilman lääkkeitä, ja tosi hyvin meni. Ei se ollutkaan mitään hulluksi tekevää tuskaa kuten pelkäsin, vaan ihan kestettävissä olevaa, ja jotenkin jopa hyvältä tuntuvaakin koska se ohjasi toimimaan oikein synnytyksen aikana.
[/quote]
Oliskohan se eka synnytys ap:lle ollut täyden 10 kokemus ilman kolmea eri kipulääkettä?
En kyllä jaksa uskoa että nuo lääkkeet ois vaikuttanu maidonnousuun? Onko sinulla jotain faktatietoa tästä.
Selkäydinpuudutuksen haitat löytyy täältä: http://www.terveyskirjasto.fi/kotisivut/tk.koti?p_artikkeli=dlk00904
En minäkään usko että lääkkeet vaikuttaisivat maidonnousuun. Mä sain kaikki mahdolliset kivunlievitykset ja epiduraaliakin tuplasti. Maito nousi kahden vrk:n jälkeen ja sitä on tullut PALJON.
Jonkun ihmisen yksittäinen kokemus ei kerro mitään siitä. Mä voin samalla logiikalla sanoa että tupakointi on terveellistä; vedän askin röökiä päivässä ja oon pysynyt koko syksyn terveenä! Terveempänä kun tupakoimaton naapuri. Nollaako mun yksittäinen kokemukseni siis tutkimustiedon tupakoinnin haitoista?
Mulla oli kahdessa ekassa synnytyksessä vain paraservikaalipuudutus ja pärjäsin hyvin. Vei pahimman kivun pois, mutta silti tunsin kivun. Kolmannessa halusin kokeilla spinaalia ja se ei vaikuttanut kuin 5min toisella puolella, meni siis pieleen ja tuskat olivat kovat. Sain sitten lisäksi pudendaalipuudutuksen, joka tehosi vasta ompeluvaiheessa. Koen, että kolmannessa meni kaikki pieleen, kaksi ekaa menivät hyvin.
Nyt jos saisin valita, olisin ottanut kolmannessakin paraservikaalin ja lisäksi ompelussa pudendaalin.
[/quote]
AP tais nimenomaan pyytää ettei suositella lääkkeetöntä synnytystä.
MInäkään en usko puudutusten vaikuttavan maidonnousuun. Minulla maito ei ole koskaan noussut viel sairaalassa ollessani, ja muutenkin ei ole meinannut riittää vauvalle. Riippumatta siitä olenko synnyttänyt täysin luomuna, kunnon puudutuksissa (spinaali) tai jotain siltä väliltä.
t. monisynnyttäjä, huono imettäjä
Mieheni hieroi alaselkää, se auttoi jonkun verran. Ilokaasusta en tykännyt. Eli luomusynnytyksiä molemmat. Lämminvesialtaaseen olisin hakunnut mikäli synnytys olisi ollut hitaampi. Oli niin nopeita molemmat joten en olisi oikein ehtinytkään ekassa mitään puudutuksia saada, tokassa en edes halunnut koska tiesin että kestän kivut jos se pysyy suht samalla tasolla kuin ekassa. Silti esikoinen oli unelias ja laiska imemään tissiä, pullosta sai lisämaidon ja imetys takkuili. Kuopus oli pirteä ja terhakka. En oikein tiedä mistä se johtui, ehkä vauvat ovat vain niin erilaisia. Tsemppiä!
Olen pelännyt eniten ponnistusvaiheen kipua niimpä sainkin spinaalipuudutuksen ja en tuntenut kipua ollenkaan! Pystyin työntämään vauvan ulos kun käskettiin ponnistaa mutta mitään tuskaa ei ollut.
Joo siis ei ole faktatietoa tuosta maidonnoususta, kun lähinnä vain pohdiskelin voiko vaikuttaa joku noista lääkityksistä, kun ne kuitenkin sotkevat kehon oman toiminnan. Mutta siis, omaa pohdintaa vain, kun niin toivoisin, että sujuisi seuraava paremmin ja pakahtuisin onnesta, jos voisin tehdä jotain asian hyväksi :)
Lähinnä sen vain varmana tiesin, että noi lääkitykset voi vaikuttaa lapsen vireyteen yms. mistä meidän alun imetysongelmat ehkä sai alkunsa. Ken teitää.
Kiitos jo vastanneille :) Lisää kaivataan kokemuksia!
Esim. voisihan luomusynnyttäjätkin kertoa millä he helpottivat omia kipujaan? Mietin kyllä tosissani kaiken maailman vaihtoehtoja, ettei oltaisi taas vauvan kanssa molemmat aivan lääkepöllyissä, jos se edes jotain auttaisi. Saa nähdä sitten mihin itse tilanteessa päädytään, kun on tosi kyseessä taas.
Luin netistä petidinistä ja päätin, ettei sitä kyllä enää oteta. Jos muilla menetelmillä pärjäisi pidemmälle ja ottaisi loppuun jonkun puudutteen... Jaa-a...
AP
Ilokaasu varmasti on ainakin suht vaaraton, koska se häipyy samalla kun hengität ulos ja vedät puhdasta ilmaa sisään. Jos kokeilet pärjätä sillä lähelle ponnistusvaihetta, ja sitten ottaisit spinaalin. Kannattaa vain ajoissa puhua kätilölle puudutustarpeestasi, koska sen laittamiseen tarvitaan anestesialääkäri ja tämän saapumiseen paikalle kestää joskus, jos on kiinni leikkauksessa juuri silloin.
t. viisi synnyttänyt, ei ongelmia imetyksessä, 4 synnytystä ilokaasun ja epiduraalin/spinaalin kanssa; kamalin synnytys oli se, jossa sain vain parakervikaalin
Molempien kanssa olen ottanut epiduraalin, ja molempien kanssa on riittänyt hyvin se eka annos.
Molemmat ovat osanneet ja halunneet imeä heti, ja maito noussut hyvin.
Molemmat synnytykset suh nopeat, eka 5h ja toka 6h, ponnistusvaiheet 4min ja 10min.
Voiko ponnistusvaiheen kesto vaikuttaa vauvan vireystilaan?
En voi väittää olevani kauhean perehtynyt, mutta eka synnytys meni aika samaa rataa kuin sinulla, joten ehkä toisen kokemuksista on jotain jakamista.
Ekassa ( jota vesien osittaisen menon jälkeen vauhditettiin oksitosiinillä) sain ensin petidiiniä ja sitten epiduraalin.
Tokassa meni jälleen vedet osittain ja supistuksissa alkoi olla voimaa noin 5tunnin kuluttua. Pärjäsin pitkään ammeessa ja hengittämällä mutta sitten alkoi olla olo että jotain helpotusta olisi hyvä saada. Toivoin saavani kohdunkaulan puudutuksen, mutta kätilö suositteli epiduraalia. Asiat kuitenkin eteni sitä tahtia että siinä vaiheessa kun anestesialääkäri tuli ovesta sisälle jo ponnistin. Loppujen lopuksi ilokaasua taisin hönkiä pari kertaa, mutten huomannut mitään helpotusta vaan enemmän tuli olo etten saa ilmaa ja heitin maskin pois.
Maidonnousu meni kummallekin vauvalle suunnilleen samaan tahtiin eli 3-4:ntenä päivänä alkoi tulla kunnolla.
Luulisi vaikuttavan vauvaan jos ponnistetaan toista tuntia, mutta itse ponnistin 15min, joten en usko, että siitä olisi ollut meillä kyse :)
AP
Uudelleensynnyttäjälle hyvä puudutus voi olla minispinaali, jonka huono puoli on se ettei sitä voi lisätä kuten epiduraalissa voi katetrin kautta. Mutta jos olet vain tunnin sitä tarvinnut viime kerrallakin, pärjäät varmaan ihan hyvin. Minispinaali vaikuttaa heti, joten sen voi ottaa viime metreillä kun on pahin kipu. Kivunlievitys on yhtä tehokas kuin epiduraalillakin.