Työnantaja ei maksa ylitöistä. Mitä tehdä?
Kevään aikana mun työpaikalta irtisanottiin 3 ihmistä, ja meitä jäi 5. Nyt on jo toista palkkakautta mennyt niin, että joka viikko kaikille 5.lle kertyy 1-4 tuntia ylitöitä joka viikko, koska tehtäviä töitä on niin paljon. Mutta työnantaja ei ole korvannut näistä mitään. Kukaan ei ole uskaltanut valittaa, koska tulijoita on tilalle varmasti. Mitä te tekisitte??
Kommentit (56)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:44"]
Eikö teillä ole työpaikalla luottamusmiestä, kun kerran kuulutte liittoon?
Luottamusmies ilmoittamaan työnantajalle, että korvaamattomien ylitöiden teko loppui nyt ja sitten ette niitä tee. Hänellä on parempi suoja, joten hän voi ottaa esiin tällaisia asioita.
Yrittäjä ei voi siirtää riskiään työntekijöilleen.
[/quote]
Ap. Meitä on siis vain 5 yhteensä + omistaja, joka ei osallistu kuin toimistotyöntekijänä/johtotehtävissä. Neljä muuta ovat vanhempia naisia, jotka arvomaailmaltaan hyvin uhrautuvaisia, eli vielä ei ainakaan ole yhteistä rintamaa syntynyt.
Halusitko nyt apua ollenkaan, kun mikään neuvo ei kelpaa? Työnantajasi rikkoo lakia eikä itse sitä tunnu ymmärtävän, silloin otetaan yhteys luottamusmieheen. Jos sellaista ei ole, niin suoraan liittoon sitten. Jos työnantaja antaa teille potkut tämän takia, se on laiton irtisanominen ja saatte mojovat korvaukset, jotka varmasti työnantajaa harmittaa enemmän kuin ylityökorvaukset rahana tai vapaana.
Vaadi ylitöihin kirjallinen määräys ja sen perusteella palkkaa lisää. Tai sitten tee ylimääräiset ja ajattele, että itse olet sen valinnut.
Pomo varmaan tekee yhtä paljon ylitöitä kuin tekin ja näyttää esimerkkiä miten firma pelastetaan?
Kenen aloitteesta niitä ylitöitä teette? Pyytääkö pomo jatkamaan päivää vai jäättekö ihan itse?
Jos ihan itse jäätte sinne ylitöihin niin voi voi, ei niistä tarvi teille mitään maksaa.
Ja tuollainen 1h ylityö viikossa, hohhoijaa... Todennäköisesti olet sen verran jo menyttänyt kahvitaukoa liian pitkäksi viikon aikana.
Mitä sä nyt AP halusit kun ei mikään kelpaa etkä asian eteen ole mitään valmis tekemään?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:30"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:11"]
Tehkää kuten kolmonen ehdotti, jos työnantaja ei suostu, niin heti liittoon yhteyttä. Potkuja ei voi laillisesti antaa, jos työntekijä vaatii jotain hänelle kuuluvaa.
[/quote]
Ap. Mutta ainahan tönantajalla on keinonsa irtisanoa. Ei syyksi tarvi laittaa työntekijän vaatimia oikeuksia, vaan ne "Taloudelliset ja tuotannolliset syyt". Samahan on aina pätenyt esim.vuokranantajiin. Eli ulkopuoliset aina kehottaa vaatimaan uutta laitetta, remonttia ym. Mutta kun vuokralainen sen muiden painostuksesta tekee, niin hän sitten maksaa sen korotettuna vuokrana, ei nämä ulkopuoliset. Ei vuokranantajan tarvi selittää, miksi vuokra nousee.
[/quote]
Jos porukkaa irtisanotaan tuot.&tal. syiden takia, työnantaja ei saa ottaa heti tilalle uutta työntekijää.
[/quote]
Eikö edes työllistämistuella, koska nehän ei maksa mitään??
[/quote]
Ei voi. Takaisinottto velvollisuus 9kk. Jos on irtisanottu tuotannolllisista ja taloudellisista syistä,ei siihen paikkaan voi palkata ketään muuta, kosk atarvtta työlle ei ole ollut.
Taidatte pelätä omistajaa?! Eihän tuollaisessa paikassa jaksa vuodesta toiseen.
Oletko ajatellut katsoa töitä muualta, eri paikkakunnalta esim? Varmasti alan osaajalle löytyy työtä vaikka sitten eri paikkakunnalta ja aina voi muuttaa työn perässä.
Ylitöihin jäädään jos työnantaja pyytää ja korvauksista sovitaan.
Vaikka tilauksilla on aikaraja, työnantajan on huolehdittava että työntekijöitä on riittävä määrä tai maksaa ylitöistä.
Itse en ainakaan edes voisi ylitöihin jäädä noin vain, on lapsen haku päivähoidosta, hän muutenkin jo joutuu olemaan pitkiä päiviä pitkän työmatkani takia. Työaikani 8h/pvä + matkat autolla yht. 2h päivässä eli 10h yhteensä.
No jos sua noin paljon jännittää se, että työnantaja ottaa nokkiinsa liiton edustajan puhuttelun jälkeen niin tee näin: perustat väärällä nimellä ja keksityillä tiedoilla sähköpostiosoitteen "Minna Nurmi" jonnekin osoitteeseen. Sitten kirjoitat jonkun nettikahvilan koneelta, minna nurmena siitä sun työnantajasta.
Kerrot liiton edustajalle, että miten siellä lakia rikotaan, ja että työnantaja ei suostu asiaa pyynnöistä huolimatta korjaamaan. Itse kirjoittaisin että olen asioita huolestuneena sivusta seurannut kansalainen ja olen ihan justiins ottamassa yhteyttä tiedotusvälineisiin, ellei liitto saa edustansa toimesta asioita oikaistua.
Seuraus: teidän liiton edustaja konttoristaan käsin ottaa yhteyttä teidän pomoon, että lakia on rikottu ja rahaa on jätetty maksamatta niinkuin se kuuluu. Mikäli asiaa ei korjata, saattaa liitto lähteä työntekijöiden puolesta käräjiltä rahoja hakemaan. Mikä tulee kuluineen todella kalliimmaksi kuin sovinnolla maksaminen, vink vink.
Jonkun lehden tai toimittajan mainitseminen on hyödyllistä myös. Mikään liiton köyhä virkamies jossain konttorinnyhväkkeessä EI halua, että lehdissä kerrotaan työntekjiöiden hädästä ja kuinka liitto ei ole heitä auttanut.
Pistäppä töpinäksi, niin saat ylitöistä korvauksen. Kuten sanoit, ei sun aika ja elämä nyt niin turhaa ole, että sitä ilmaiseksi työnANTAJALLE annettaisiin. Kyllä sulle kuuluu korvaus, vaikka kuinka tiukilla oltaisiin. Voihan se mennä nurin kuittenkin ja sitte sua vasta vituttaakin.
Voi, olisin iloinen, jos ylitöitä kertyisi vain tuon verran. Tulee 5-15 h / vko, teoriassa saisi pitää vapaana, mutta ikinä siihen ei ole mahdollisuutta. Esimies on tietoinen tilanteesta, mutta lisäresursseja ei nykyisessä taloudellisessa tilanteessa ole tulossa. Työskentelen erikoissairaanhoidossa, enkä myöskään ole saanut vastausta kysymykseen, kenet voin jättää hoitamatta, jos työaika ei riitä. Tällä hetkellä siis hoitamatta jäävät omat lapset.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:13"]
Enpä usko, että palat loppuun 1-4 tunnin ylitöillä viikossa :)
[/quote]
Kommentoin tähän. Itse jouduin tekemään edellisessä työpaikassani suurin piirtein saman verran ylitöitä. Käytännössä tämä tarkoitti sitä ettei työaikana voinut syödä, juoda eikä käydä vessassa. Juoda ei voinut, koska tarvittaessa ei päässyt vessaan. Syömiseen meni liikaa aikaa ja parin minuutin hotkimisesta tulee minulle ainakin huono olo.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 14:57"]
Kevään aikana mun työpaikalta irtisanottiin 3 ihmistä, ja meitä jäi 5. Nyt on jo toista palkkakautta mennyt niin, että joka viikko kaikille 5.lle kertyy 1-4 tuntia ylitöitä joka viikko, koska tehtäviä töitä on niin paljon. Mutta työnantaja ei ole korvannut näistä mitään. Kukaan ei ole uskaltanut valittaa, koska tulijoita on tilalle varmasti. Mitä te tekisitte??
[/quote]
Helppoa! Pidä suusi kiinni ja tee ne ylityöt. Pidä niistä kuitenkin koko ajan kirjaa ja sopivana ajankohtana tulevaisuudessa otat ne puheeksi työnanatajasi kanssa. Sen päätös olla maksamatta niistä ei merkkaa mitään. Sen on edelleen korvattava ne työntekijälle. Lasket tuntien perusteella mitä se on sulle velkaa ja siihen päälle vielä mitä oikeuteen meno sille maksaisi kaiken kaikkiaan. Esim puolitat ton summan ja lisäät sen vaatimuksiesi päälle. Sitten vaan tiedustelet, että maksakkona hyvällä vai mennäänkönä oikeuteen asiasta?
kannattaa alistua ettei käy toai huonosti
Meillä tosiaan hoidetaan ylityöt ilmaiseksi. Projekteille on annettu tietty tuntimäärä ja siitä ylimenevät tunnit menee "omasta pussista". Palkalla kuitenkin elää, joten mieluummin tekee tuplatunteja ilman korvauksia kuin päätyy pysyvälle karenssille. Suomessa työnantaja on Jumala, joten turha alkaa kitisemään.
itse en ainakaan alkaisi tekemään ilmaiseksi ylitöitä. En elä töitä varten, vaan teen töitä elääkseni. Sen teen mitä kerkiän työajan puitteissa, jos en ehdi kaikkea, se jää tekemättä. Mikäli tämä ei työnantajalle kelpaa, vedotkoon niihin tuotannollisiin ja taloudellisiin syihin ja itse voin siirtyä sitten työkkäriin.
Eikö teillä ole työpaikalla luottamusmiestä, kun kerran kuulutte liittoon?
Luottamusmies ilmoittamaan työnantajalle, että korvaamattomien ylitöiden teko loppui nyt ja sitten ette niitä tee. Hänellä on parempi suoja, joten hän voi ottaa esiin tällaisia asioita.
Yrittäjä ei voi siirtää riskiään työntekijöilleen.