Työnantaja ei maksa ylitöistä. Mitä tehdä?
Kevään aikana mun työpaikalta irtisanottiin 3 ihmistä, ja meitä jäi 5. Nyt on jo toista palkkakautta mennyt niin, että joka viikko kaikille 5.lle kertyy 1-4 tuntia ylitöitä joka viikko, koska tehtäviä töitä on niin paljon. Mutta työnantaja ei ole korvannut näistä mitään. Kukaan ei ole uskaltanut valittaa, koska tulijoita on tilalle varmasti. Mitä te tekisitte??
Kommentit (56)
Luette mitä tessissä sanotaan ylitöistä. Niitä ei tosiaan ole pakko tehdä. Otatte liittoon yhteyttä. Toivon mukaan olette järjestäytyneitä. Ellette ole niin ehkä joku taho auttaa.
meidän alalla ihan sama ongelma...
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:41"]
Työnantaja ei voi pakottaa ylitöihin, vaan ne vaativat aina työntekijän suostumuksen. Ylityöstä kieltäytyminen ei ole irtisanomisperuste. Ja vaikka ta sanoisi irti taloudellisilla ja tuotannollisilla perusteilla, hän ei voi palkata saman tien uusia työntekijöitä, vaan työtä pitää tarjota irtisanotuille.
Työnantaja voi valita, korvaako ylityöt rahana vai aikana, mutta aina ne pitää korvata korotettuna.
Ettekö te ihmiset tiedä työelämän pelisäännöistä yhtään mitään? Kannattaisi ehkä kuulua liittoon. Vai ootteko näitä mä kyllä pärjään itse -tyyppejä ja kuulutte Loimaan kassaan?
[/quote]
olen niin samaa mieltä. Ihmiset alistuvat nykyään ihan mihin vain. Kuuluvat loimaan kassoihin ja sitten hädän hetkellä itkevät apua kun ei mikään tes ole apuna tai liitto.
Ap. Mielipiteitä ja näkemyksiä asiasta haluan, koska en tiedä miten pitäisi suhtautua ja mitä tehdä. Pelkäsin kyllä, että haukutaan laiskaksi ja ahneeksi. Ja ihan siksi painetaan ylitöitä, koska omistaja vaatii tuotteet tehdyksi tiettyyn aikaan mennessä.
Kirjaatte tunnit ylös tietenkin ja viette työnantajalle tiedoksi vaikka kuukausittain. Jossain vaiheessa alkaa sisääntekoja olla niin paljon, että hänen on päätettävä antaa ne vapaana tai korvattava.
Ihmettelen myös sitä, että mitä apua ap täältä halusi. Aivan selväähän on, että tuo ei ole laillista ja on oma päätös, haluaako oikeuksistaan pitää kiinni. Itse olen aina ajatellut niin, että niin kauan kuin hyöty-vaivannäkö-suhde on kunnossa, olen valmis joustamaan töissä ja tekemään vaikka ylitöitä. Esimerkiksi, jos on mahdollisuus ylennykseen tai palkankorotukseen näyttämällä, että on valmis joustamaan, olen näin tehnyt. Koska olen laskenut, että todennäköisesti pitkällä tähtäimellä hyöty tulee olemaan suurempi kuin panostus. Jos taas ei ole mitään mitä tavoitella, en suostuisi tekemään ilmaiseksi ylitöitä.
Minulle ei ole selvinnyt että pyytääkö esimies alaisiaan ylitöihin vai jäävätkö ilman pyyntöä tekemään tilauksen ajallaan valmiiksi? Jälkimmäinen EI ole ylityötä eikä sitä tarvitse korvata.
Nuorelle juristille terveisiä: vain duunareille ja tuntityöläisille maksetaan ylitöistä. Muille ei. On vain tehtäviä, jotka pitää tulla tehdyiksi.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 23:03"]
Minulle ei ole selvinnyt että pyytääkö esimies alaisiaan ylitöihin vai jäävätkö ilman pyyntöä tekemään tilauksen ajallaan valmiiksi? Jälkimmäinen EI ole ylityötä eikä sitä tarvitse korvata.
[/quote]
No juuri noin. Miksi ette voi kertoa työnantajalle, että ette ehdi tehdä töitä normaaliajan puitteissa valmiiksi?
Tuosta ylitöistä vain tuntityöläisillä, kaikilla on säädetty työaika. Jos esimies pyytää tekemään tai jos asiakkaan työt edellyttävät pidempää päivää ja se on laskutettavaa, silloin asiakkaalle ilmoitetaan, paljonko kustannukset lisääntyy. Ihan sama mistä tehtävistä on kyse, kyllä yllitöitä voi olla.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 23:03"]
Nuorelle juristille terveisiä: vain duunareille ja tuntityöläisille maksetaan ylitöistä. Muille ei. On vain tehtäviä, jotka pitää tulla tehdyiksi.
[/quote]
Nuorelta juristilta terveisiä. Kyllä työaikalakia sovelletaan myös lakimiehiin asianajotoimistossa, varsinkaan kun työsopimuksessa ei ole edes yritetty muuta sopia. Kaikki tunnit on ylös kirjattuna, ja ylittävät muuten työaikalain maksimit reippaasti. Sitä odotellessa, että kirjauksien käytölle tulee sopiva hetki...
Ette tee enää ylitöitä ennen kuin vanhat rästit on maksettu. Kannattaa alkaa etsiä uutta työpaikkaa, sillä firmassa ei varmaan ole rahaa ja kohta se menee nurin.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:44"]
Yrittäjä ei voi siirtää riskiään työntekijöilleen.
[/quote]Kyllä nykyisin voi. Jos yrityksen johto töppää, niin se maksatetaan työntekijöillä lomautuksilla ja irtisanomisilla. Kipeistä irtisanomisista maksetaan johdolle palkkiot, sillä ne ovat raskaita aikoja.
Jos yritys menestyy, niin voitot kääritään taskuun, työntekijöillä ei ole niihin mitään osuutta, joten eivät tarvitse myöskään mitään palkkijoita.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 08:08"]
Nuorelta juristilta terveisiä. Kyllä työaikalakia sovelletaan myös lakimiehiin asianajotoimistossa, varsinkaan kun työsopimuksessa ei ole edes yritetty muuta sopia. Kaikki tunnit on ylös kirjattuna, ja ylittävät muuten työaikalain maksimit reippaasti. Sitä odotellessa, että kirjauksien käytölle tulee sopiva hetki...
[/quote]
Eli sinulla on kirjallinen todiste että sinua on pyydetty YLItöihin ja olet niihin kirjallisesti suostunut? Eikä työsopimuksessasi lue että työaikasi on KESKIMÄÄRIN 37,5h/vko?
Suosittelen että printtaat vastauksesi ja kaivat esiin joskus vuonna 2023 ja voit nauraa kuinka naiivi olit nuorena. ( tai sitten riitautat asian etkä Suomessa saa juristin paikkaa enää uudestaan yksityispuolella koska olet "hankala") Ylemmille toimihenkilöille ei makseta ylitöistä; jotkut harvat onnistuu pitämään niitä vapaana joskus ja osittain. Pääsääntöisesti ovat hyväntekeväisyyttä
Ette tee ylitöitä, yksinkertaista. Kyllä se työantaja alkaa kysellä kun hommat rästissä, jolloin sanotte, että työaika ei riitä. Jos ehdottaa ylitöitä, sanotte, että sopii kun ylitöistä maksetaan työehtosopimuksen mukainen palkka ja korvaukset. Huom; kukaan ei saa uhrautua vaan seisotte yhdessä rintamassa.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 15:01"]
Lakatkaa tekemästä ylitöitä.
[/quote]
Ap. Valitettavasti tilauksilla on aikarajat, ja omistaja vaatii, että näistä ajoista pidetään kiinni. Kyseessä tekstiilialan pienyritys. Potkut ei ole kenelläkään tähtäimessä, koska alan työpaikkoja vähän.
No sitten vaaditte sitä maksua ylitöistä! Liittoon yhteys!
Ottakaa yhteyttä liittoon? Tosi typerää että tää lama saa ihmiset tinkimään oikeuksistaan ja irtisanomisen pelossa annetaan työnantajan kohdella työntekijää miten vain. Ryhdistäytykää hyvät ihmiset.
Jos ei uskalla valittaa, eikä uskalla olla tekemättä, niin sitten tekee ilman korvausta. Hyvin yksinkertaista. Tai sitten otatte yhteyttä liittoon (jos sellaiseen kulutte).
Ap. Ahdistaa alkava työviikko. Teemme siis nyt viidestään, kahdeksan ihmisen työt. Tällä menolla palan loppuun jo ennen vuodenvaihdetta.
Entäs, jos tilanne on juuri tämä mutta ylitöitä kertyy 5-15h/vko, firma on asianajotoimisto ja itse olet vastavalmistunut juristi. Lakimiesliiton juristit ei käräjöi lakimiesliiton jäsenten puolesta, koska "jokainen lakimies tuntee itse jonkun jota haluaisi kuitenkin käyttää". Muut työntekijät ovat alistuneet, koska "samanlaista se on joka firmassa".