Miten pienituloiset uskaltavat ottaa hurjan isoja asuntolainoja?
Tiedän nyt useamman tapauksen että ns pienipalkkaiset duunarit ottavat ihan hurjia asuntolainoja. Esim. lähihoitaja-varastomies -pariskunnnat tai vastaavat. Tässäkin eräät puolitutut ostivat juuri yli 400 000 e maksavan asunnon ja kumpikin kunnalla töissä ja tulot n. 2000-3000 e kuussa. Me lääkäri-juristipariskuntana emme kyllä uskalla tuollaisia lainoja ottaa, ja asumme reilu 200 000 e maksavassa asunnossa, ja tuskin tästä kovin paljon kalliimpaan vaihdetaan. Nämä esimerkit siis pk-seudulta. Samoin juttelimme tästä toisten juristi- ja DI-pariskuntien kanssa, ja kenelläkään ei ole paljon yli 300 000 e hintaista asuntoa, mutta kaikkien tutuissa oli näitä matalapalkka-alan ihmisiä jotka ottavat hurjia lainoja. Ihmetyttää miksi? Ottavatko kamalia riskejä vai mistä on kyse?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:37"]
Paljonko juristi tai lääkäri on joutunut ottamaan opintolainaa? Entä lähihoitaja tai varastomies?
Siinä kohtaa kun juristiksi tai lääkäriksi opiskeleva on vasta opiskelemassa, pääsee lähihoitajaksi tai varastomieheksi opiskellut kuittaamaan opintovelkojansa jo pois. Kun juristi tai lääkäri pääsee aloittamaan opintolainan maksamista, voi lähihoitaja tai varastomies jo ottaa asuntolainaa.
[/quote]
Höpöhöpö, lääketieteen kandit maksavat perinteisesti jo toisena opiskeluvuotenaan lainaa pois.
Miten voitte olla varmoja siitä, että talonne arvo ei romahda? Ja että saatte myynnissä asuntolainan katettua? Edes pääkaupunkiseudulla ns. hyvillä alueilla ei tällaisia takeita ole. Kiinteistö tai asunto-osake ei huonoina aikoina ole kovin helppo ja nopea realisoitava!
Itse asiassa, pankit eivät pahimman työttömyyden alueille edes mielellään myönnä uusia asuntoluottoja. Koska pankkikin arvioi, että asuntoa ei saada muutettua rahaksi.
ihmisillä on nykyisin perintöjä ja useimmilla myös pääomatuloja
ihmisillä on nykyisin perintöjä ja useimmilla myös pääomatuloja
En nyt oikein ymmärrä aloittajan pointtia siinä mitä tekemistä ammateilla on asumisen kanssa. Jokainen varmaan ostaa sellaisen asunnon kun haluaa ja käyttää rahansa sitten sen mukaan. Itse olen juristi ja auntolainaa löytyy, mies ihan perusduunari. Talon arvo on n. 350 000€ mutta lainaa 100 000€. Itse tekemällä säästää paljon.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:34"]
Jos ei ole vara lyhentää, niin myydään pois. Nettoa tulee, kun on useita vuosia jo lyhennetty. Oman asunnon lainan lyhentäminen on lähes kaikissa tapauksissa järkevämpää kuin sikavuokran maksaminen...
[/quote]
Tässä tulee mielestäni AP:n kysymykseen vastaus paras vastaus. Ei mielletä hintariskin olemassaoloa. Eikä todellakaan ajatella minkälaisessa tilanteessa ollaan, jos tulot ja asuntojen hinnat laskee samaan aikaan reippaasti.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 12:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:34"]
Jos ei ole vara lyhentää, niin myydään pois. Nettoa tulee, kun on useita vuosia jo lyhennetty. Oman asunnon lainan lyhentäminen on lähes kaikissa tapauksissa järkevämpää kuin sikavuokran maksaminen...
[/quote]
Tässä tulee mielestäni AP:n kysymykseen vastaus paras vastaus. Ei mielletä hintariskin olemassaoloa. Eikä todellakaan ajatella minkälaisessa tilanteessa ollaan, jos tulot ja asuntojen hinnat laskee samaan aikaan reippaasti.
[/quote]
Jos on vähääkään lukenut uutisia asuntokaupoista, niin pitäisi olla tiedossa, että kalliit omakotitalot eivät tällä hetkellä todellakaan liiku. Asuntokauppa on ihan jäissä, koska ihmiset tekevät vain ehdollisia tarjouksia eli lupautuvat ostamaan, jos saavat ensin vanhan talonsa myytyä. Näin kukaan ei myy mitään. Eli jos tulot romahtavat vaikkapa lomautuksen myötä, niin kuinka kauan ihmisillä on varaa odotella sopivaa tarjousta 370000 euron pellolle rakennetusta omakotitalosta, ennen kuin on pakko laskea hintaa, että edes joku ostaja löytyisi?
No, jos maksaa vaikka 20 vuotta asuntolainaa, niin kuin moni tekee. Sen jälkeen kuittavat loput perinnöllä.
Itse otin yksin lainaa 55 tuhatta. JOudun maksamaan koko summan ihan itse, koska en tule saamaan perintöä. Jos laskisin sen varaan, että omilta vanhemmilta tulee perintöä 100 000, niin mikä ettei sitä voi isoa lainaa ottaa.
Nyt en tule saamaan perintöä, joten otin summan, jonka pystyn ihan itse maksamaan pois.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 13:22"]
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:03"]
Onko 2000-3000 euroa ansaitseva sinusta pienituloinen?
[/quote]
En ole alkuperäinen, mutta vastaan. Tietoa löytyy tilastokeskukselta.
Tilastokeskuksen mukaan suomalaisten mediaaniansio eli keskimääräisin ansaittu palkka vuonna 2012 oli 3 026 euroa, siis sukupuolesta riippumatta. Miesten palkan mediaani oli 3 474 euroa ja naisilla 2 674 euroa. Vähiten ansaitsevan kymmenyksen säännöllisen työajan ansiot olivat alle 2 040 euroa.
Eli alle 2 674 eurolla sijoittuu naisten keskipalkan alle, eli tulot ovat keskimääräistä pienemmät. Jos tulot ovat alle 2040 euroa, on jo melko pienituloinen, kuuluu vähiten ansaitsevan kymmenyksen joukkoon.
[/quote]
Unohtui äskeisestä: kyse on yksityisen sektorin palkoista.
[/quote]
Itseasiassa mediaani on keskimmäinen arvo. Eli jos kaikki suomalaisten palkat laitetaan järjestykseen pienimmästä suurimpaan on tuo se määrä palkkaa joka on tämän letkan puolivälissä. Se, että tienaa alle mediaanipalkan tarkoittaa siis vaan, että kuuluu 50% huonoiten tienaavista ja juuri mediaanin tienaavat (vähän sen ali ja yli) ovat käytönnössä on keskiluokkaa.