Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko tehdä jouluruokia?

Vierailija
06.10.2013 |

Tämä on vähän jatkoa eiliselle kyselylleni. Silloin kysyin mit'ä ruokia et osaa tehdä.

Itseltä onnistuu hyvin se mitä meille tehdään. Joitain en ole koskaan edes tehnyt.

Joululimppu: Olen tehnyt kerran  ja  jotenkin ok.

Kokonainen kalkkuna: Kerran kokeillut ja ei ollut mikään onnistunut versio. Kalkkunafileestä saan onnistumaan kyllä aina.

Onnistun loistavasti laatikoista porkkana, bataatti, lanttu ja imelletetty peruna.

Lohen graavaminen ja ne kalaruoat mitä meillä tehdään.

Samoin palapaisti, sisäfilee kokonaisena, lihapullat, karjalanpaisti. Ja kakut ja jälkkärit onnistuneita.

Koskaan en ole tehnyt tahi valmistanut lipeäkalaa, juuresvuokaa, maksalaatikkoa, sekametelisoppaa. Ja nuo ovat sellaisia mitä meille ei koskaan tule. Ruokia mitä meillä ei kukaan söisi :)

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies tekee kalat ja lihat. Meillä on joka joulu perinteinen kinkku, joskus kalkkunaa lisäksi. Kalaa on paria kolmea eri versiota. Karjalanpaistia tehdään joskus. Sitä tulee tehtyä niin paljon ihan arkenakin.

Minä teen itse lanttu- ja porkkanalaatikoit sekä paista ison kasan karjalanpiirakoita. Viime jouluna n. 150 piirakkaa. Imellettyä perunalaatikkoa olen tehnyt muutamana jouluna.

Sitten meillä löytyy joulupöydästä rosollin sijasta tuoresalaatti. Etsin aina jonkun kivan reseptin, jossa on esim. pähkinöitä ja juustoa ja laitan sen kauniisti esille.

Jouluksi tehdään tietty piparit ja tortut. Lisäksi minulla on tapana tehdä itse marmeladia joulupöytään. Yhtenä vuonna teimme lasten kanssa kinuskinekkuja, joista osa maustettiin piparminttuöljyllä. Luumuinen jälkiruoka on minun mielestäni jouluna ehdoton. Luumukiisseli kermavaahdolla on ihanaa!

Olen aina ollut kova laittamaan ruokaa, samoin mieheni. Joulupöytään tehdyt ruuat ovat aina onnistuneet ilman ongelmia.

Vierailija
22/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:42"]

Miksi taas tätä tyhmää palsta-agressiota? "Lipeäkalaa en laske edes ruuaksi." No, älä sitten laske. 

Norjassa syödään eri tavoin valmisettua turskaa pitkin vuotta, täällä Suomessa turska on kuulunut joulupöytään varmaan jo yli sata vuotta. 

Pohjanmaalla syödään riisillä ja luumuilla täytettyä jouluhaukea. Sen perinteen mukaisesti presidentille viedään joka vuosi pohjalaisten toimesta jouluhauki. 

Joulu ei kestä kolmea päivää vaan loppiaiseen asti. Jos ei elämäänsä halua juhlia, ei juhlan ja arjen vaihtelun rytmiä, niin ok. Eri mieltä voi aina olla. Mutta ei tarvitse olla ilkeä niille jotka elävät toisin. 

[/quote]

Ei siihen sinunkaan olisi tarvinnut aGGressiivisesti reagoida... Kai se on jokaisen oma asia laskeeko lipeäkalamyrkyn ruoaksi vai ei. Mielipiteensä ilmaiseminen lienee sallittua täälläkin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko sanoa tehneensä kinkun itse, jos ostaa sian valmiiksi tapettuna?

Vierailija
24/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä perheen nuori tekee jouluruuat, on kovin tärkeä siitä, että itse tekee, käy kaupassa ja valitsee "hyvät" raaka-aineet ja muut eivät sotkeudu/auta jouluruokien laitossa. Pikkusisarukset saavat auttaa leivonnassa ja joskus ;) juuresten kuorinnassa. Tuo lukiolainen siis tekee meillä perinteiset laatikot, kinkun, leivonnaiset... jne, joulukaramellit!

Hän on joka vuosi yhtä innoissaan ja kokeilee eri reseptejä, etsii niitä netistä.

Olen suonut tämän ilon esikoiselle (on poika! ;) ).

Ennättää noita tehdä itse, sitten kun lapset ovat lähteneet pois kotoa.......

Vierailija
25/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:16"]

[/quote]

Saako niitä edes lahdata itse?

Vierailija
26/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:20"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:16"]

[/quote]

Saako niitä edes lahdata itse?

[/quote]

Voi kai sitä sanoa. Minä ennen kasvatin porsaasta meille joulukinkkutarpeet, lahtasin ihan ite jne, mutta sittemmin olen ostanut tuottajalta palan siankankkua. Tämä lähinnä siksi, että on siinä iso homma ottaa siitä siasta muutkin osat talteen kuin vain joulukinkkua varten osa pyllyä ja teurasjätteiden hävitys on aika konstikas ja hintava homma.

Kyllä eläimen saa hengiltä laittaa kuka tahansa, kunhan sen osaa suorittaa nopeasti ja siekailematta siten, ettei eläin kärsi.

Vierailija
27/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteiset jouluruuat ovat aika helppoja, kyllä minä niitä osaan tehdä. Siis laatikot, kinkut ja rosollit onnistuvat kyllä. Mitään kovin erikoista en yleensä yritäkään.

Vierailija
28/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tarkoitus alkaa saivartelemaan siitä kuka lahtaa sian jne.

Ihan vain kuka osaa mitäkin ja onnistuuko.

Lähempänä joulua täällä saa taas lukea kuka ostaa valmiina, kuka menee valmiiseen pöytään jne,. Kukin toimii omalla tavallaan.

Oikeasti halusin tietää moniko tekee ja mitä ja miten onnistuu ja mitkä ei onnistu,

Vierailija
29/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:48"]

Ei ollut tarkoitus alkaa saivartelemaan siitä kuka lahtaa sian jne.

Ihan vain kuka osaa mitäkin ja onnistuuko.

Lähempänä joulua täällä saa taas lukea kuka ostaa valmiina, kuka menee valmiiseen pöytään jne,. Kukin toimii omalla tavallaan.

Oikeasti halusin tietää moniko tekee ja mitä ja miten onnistuu ja mitkä ei onnistu,

[/quote]

Juu ja mä olin sen ap

Vierailija
30/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen kaikki laatikot itse.  Aloitan lanttujen keittämisellä.

Sitten keitän perunat.

Survominen, imellytys ja vuokiin.

Lopuksi porkkanoiden keitto.

Parilla eurolla saa valtavasti lanttulaatikkoa.

Vierailija
31/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja hyvin onnistuu:)

Vierailija
32/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

porkkanalaatikko onnistuu aina ;)

Vierailija
33/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tarve vaatii, niin kyllä taittuu. Mutta nykyisin olen yksineläjä enkä rupea esim. laatikoita värkkäämään. Possua tai kalkkunaa paistan, etten sanoisi haudutan, uunissa matalassa lämmössä pitkään sopivan kokoisen palasen. Samoin uunipuuron, ehdottomasti kokonaisista ohraryyneistä. Riisi on ohraan verrattuna niin pliisua. Ja puuron kera tietysti sekametelisoppaa! Toinen vaihtoehto olisi ohut karpalosoppa, jos sattuu karpaloita olemaan. Leipoakaan paljon viitsi, mitä nyt muutaman tortun, joista niistäkin saattaa osa kuivettua.

Minulle joulu ei ole syöminkiä ja juominki, vaan ennen kaikkea henkinen ja hengellinen juhla, jolloin rauhoitutaan sen jälkeen kun iltahämärissä on käyty hautausmaalla sytyttämässä kynttilät läheisten viimeisille leposijoille. Pyhien aikana sitten voi käydä sukuloimassa niiden luona, jotka vielä elävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kolme