Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaatko tehdä jouluruokia?

Vierailija
06.10.2013 |

Tämä on vähän jatkoa eiliselle kyselylleni. Silloin kysyin mit'ä ruokia et osaa tehdä.

Itseltä onnistuu hyvin se mitä meille tehdään. Joitain en ole koskaan edes tehnyt.

Joululimppu: Olen tehnyt kerran  ja  jotenkin ok.

Kokonainen kalkkuna: Kerran kokeillut ja ei ollut mikään onnistunut versio. Kalkkunafileestä saan onnistumaan kyllä aina.

Onnistun loistavasti laatikoista porkkana, bataatti, lanttu ja imelletetty peruna.

Lohen graavaminen ja ne kalaruoat mitä meillä tehdään.

Samoin palapaisti, sisäfilee kokonaisena, lihapullat, karjalanpaisti. Ja kakut ja jälkkärit onnistuneita.

Koskaan en ole tehnyt tahi valmistanut lipeäkalaa, juuresvuokaa, maksalaatikkoa, sekametelisoppaa. Ja nuo ovat sellaisia mitä meille ei koskaan tule. Ruokia mitä meillä ei kukaan söisi :)

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan valmistaa, mutta meillä ei laiteta

- lanttulaatikkoa

-porkkanalaatikkoa

- imellettyä perunalaatikkoa

-kinkkua

-lipeäkalaa

-luumujälkiruokia

Kalkkunaa? Sitä en ole ikinä tehnyt enkä tee.

Vierailija
2/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa enkä edes yritä, sillä yksikään perinteinen jouluruoka ei ole minun makuuni. Välttelen niitä parhaani mukaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki onnistuu sinappisilakoista luumukräämiin 30 vuoden kokemuksella.

Vierailija
4/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa tai en ole edes yrittänyt. Meillä kokkaa mies ja loput ostetaan valmiina. Minä keskityn lasten kanssa touhuamiseen.

Vierailija
5/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä kaikki itse, mutta appi tekee meillä kalat.

Joulukinkun teen alusta alkaen itse, ostan kinkun tuoreena suoraan tuottajalta ja suolaan itse.

Laatikot teen aina itse. Meillä pöydässä peruna-, lanttu-, porkkana- sekä maksalaatikko.

Muita jouluruokia en nyt tässä jaksa alkaa listaamaan, mutta kaikki on itse tehtyä. Ei se nyt mitään niin erityistä ole.

Otan aina viikon ennen joulua töistä vapaaksi, että ehdin kaiken laittamaan.

Vierailija
6/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko voimme siirtyä alkuperäisestä aiheesta "eihän tuo mitään oikeaa jouluruokaa ole"?

Minäkin osaan kaiken sen, mitä meillä syödään. Ei joululimppua, mutta rieskaa ja sen kuten monien muiden jouluherkkujen onnistuminen ei riipu vain tekijän taidoista vaan paljon uunista. Maksalaatikko ei ole mikään oikea jouluruoka, imelletty perunalaatikko ei maistu meillä kenellekään (ehkä siksi kun ei oikein onnistu) muut laatikot kyllä menevät. Lipeäkalaa en edes yritä tehdä, kun ei sitäkään kukaan söisi.

Vierailija
7/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

HAHHAHHAA! Olisi mielenkiintoista nähdä pomon naama, kun ilmoittaisin että mulla on nyt viikon loma jouluruokien tekoon. Ei silti kyllä mä niitä joitain teen ja tykkään useimmista, mutta ei sitä nyt yhden (tai toisinaan kahden) hengen talous paljon vaadi laittamista. Ei jaksa syödä.

T:mieskokki

Vierailija
8/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:53"]

HAHHAHHAA! Olisi mielenkiintoista nähdä pomon naama, kun ilmoittaisin että mulla on nyt viikon loma jouluruokien tekoon. Ei silti kyllä mä niitä joitain teen ja tykkään useimmista, mutta ei sitä nyt yhden (tai toisinaan kahden) hengen talous paljon vaadi laittamista. Ei jaksa syödä.

T:mieskokki

[/quote]

Tiedätkös mieskokki, että on sellainen ihana asia, kuin vuosiloma. Minä jo heinäkuussa anon vuosiloman juuri siihen joulun alle. Koskaan ei ole ollut asiasta ongelmaa, sillä kaikki kollegat haluavat viettää lomansa välipäivinä tai viimeistään hiihtolomaviikolla. Minä menen töihin takaisin jo joulupäivänä ja teen työt myös uutena vuotena ja olen töissä myös hiihtoloman ajan.

Joulu vietetään meidän porukassa aina meillä, ja minä silloin myös laitan sen joulun. Siihen kun liittyy muutakin kuin keittiössä häärääminen. Siivous, koristelu jne. Joulua meillä viettää 10 hlöä.

t: #6

Vierailija
9/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan tehdä aivan kaikkea. En ymmärrä että tarvitaan viikko vapaata ennakkoon jos tehdään kolmen päivän ruoat.

Vierailija
10/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porkkana ja lanttulaatikot teen itse.Enkä mistään valmis soseista.Mies hoitaa kinkun.Siinäpä se,ei syödä rosollia,lipeäkalaa (mitä lie) ym.

Vierailija
11/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan toki, ja niitä nimenomaan mitä meillä syödään. Opin jo lapsena kun seurasin äidin joulukokkailua. 

Lipeäkalaa ei meillä söisi varmaan kukaan muu kuin minä, joten en siis tee. Kaipaan äitivainaan lipeäkalaa, maustepippurilla maustettua valkokastiketta, makeita herneitä ja kirpeitä etikkakurkkuja! :)

Appi tekee kinkun ja loistavasti tekeekin. Hänen opeillaan osaisin ehkä. 

Kalkkunafilee onnistuu monilla resepteillä. Kokonaista, täytettyä kalkkunaa en ole koskaan tehnyt.

Laatikot onnistuu. Imellettyä perunalaatikkoa teen samalla vaivalla kavereillekin. Hyvä joululahja. Lanttulaatikkoa ei syödä enää, vaan Valamon lanttuja (ryöpätyt kuutiot paistetaan hiljalleen voissa, maustetaan hunajalla, valkosipulilla ja mustapippurilla). Porkkanalaatikko tehdään milloin riisin/ ohran kanssa, milloin pelkistä raastetuista porkkanoista. 

Emme syö maksalaatikkoa jouluna ja sen ostan kyllä valmiina, vaikka parempi varmaan tulisi itse tehtynä. Täytyy kokeilla. 

Silakkarullat, eri lailla graavatut kalat (siika, lohi, silakka) osaan ja teen. 

Sekahedelmäsoppa onnistuu, eihän se ole kuin ihan tavallinen marja- tai hedelmäkiisseli. Maustan kanelitangolla, sitruunankuorella, hyvää on. 

Leivät ostan valmiina, makeat limput eivät maistu kellekään meistä. 

Vierailija
12/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:02"]

Osaan tehdä aivan kaikkea. En ymmärrä että tarvitaan viikko vapaata ennakkoon jos tehdään kolmen päivän ruoat.

[/quote]

Kyllä siinä vaan aikaa menee normaalin arjen pyörittämisen ohella. Joulussa kun on muutankin laittamista kuin vaan kolmen päivän ruuat.

Vierailija
13/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:32"]

Tämä on vähän jatkoa eiliselle kyselylleni. Silloin kysyin mit'ä ruokia et osaa tehdä.

Itseltä onnistuu hyvin se mitä meille tehdään. Joitain en ole koskaan edes tehnyt.

Kokonainen kalkkuna: Kerran kokeillut ja ei ollut mikään onnistunut versio. Kalkkunafileestä saan onnistumaan kyllä aina.

Onnistun loistavasti laatikoista porkkana, bataatti, lanttu ja imelletetty peruna.

Samoin palapaisti, sisäfilee kokonaisena, lihapullat, karjalanpaisti. Ja kakut ja jälkkärit onnistuneita.

Koskaan en ole tehnyt tahi valmistanut lipeäkalaa, juuresvuokaa, maksalaatikkoa, sekametelisoppaa. Ja nuo ovat sellaisia mitä meille ei koskaan tule. Ruokia mitä meillä ei kukaan söisi :)

[/quote]

Jouluruoiksi ei voi kutsua seuraavia: lipeäkala, juuresvuoka, maksalaatikko, sekahedelmäkeitto, palapaisti, sisäfilee, lihapullat, bataattilaatikko tai limppu. Ihan normaaleja ruokia ympärivuoden. Miksi et lisänny listaasi vaikka lammaspaistia tai possun kyljyksiä, ihan samanarvoisia "jouluruokia"...

Vierailija
14/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lipeäkala ja sekahedelmäkiisseli ovat perinteisiä jouluruokia, taidat olla niin nuori ettet ole tuosta tietoinen. Koska itse söisit niitä jos ei jouluna?

Vierailija
15/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:15"]

lipeäkala ja sekahedelmäkiisseli ovat perinteisiä jouluruokia, taidat olla niin nuori ettet ole tuosta tietoinen. Koska itse söisit niitä jos ei jouluna?

[/quote]

Tiedän, että lipeäkalaa syödään yleensä jouluna, mutta itse en laske sitä edes ruoaksi. Sen sijaan sekameteliä syödään pitkin vuotta. Olen nelikymppinen ja isovanhemmillani oli joka toinen päivä jälkiruokana sekameteliä...

Vierailija
16/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos SINÄ et katso lipeäkälaa ruoaksi niin se ei silti tarkoita ettei se olisi ruokaa, sitäpaitsi myös joululimppuja on olemassa, siirapilla valeltuja ehkä jopa rusinoita ja pähkinää sisältävää limpun muotoon leivottua leipää. Tätä teen aina jouluna.

Vierailija
17/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:11"]

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 09:32"]

[/quote]

Jouluruoiksi ei voi kutsua seuraavia: lipeäkala, juuresvuoka, maksalaatikko, sekahedelmäkeitto, palapaisti, sisäfilee, lihapullat, bataattilaatikko tai limppu. Ihan normaaleja ruokia ympärivuoden. Miksi et lisänny listaasi vaikka lammaspaistia tai possun kyljyksiä, ihan samanarvoisia "jouluruokia"...

[/quote]

Mainitsin niitä lähinnä mitkä kuuluu tai ei kuulu meidän jouluaterioille. On hirmusti eroja siinä mitä missäkin syödään.

t. ap

Vierailija
18/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:26"]

jos SINÄ et katso lipeäkälaa ruoaksi niin se ei silti tarkoita ettei se olisi ruokaa, sitäpaitsi myös joululimppuja on olemassa, siirapilla valeltuja ehkä jopa rusinoita ja pähkinää sisältävää limpun muotoon leivottua leipää. Tätä teen aina jouluna.

[/quote]

Mielipiteesi on rekisteröity. Kiitos soitosta, kuulemiin!

PS. Limppua syödään meillä ympäri vuoden, siirapillakin... Ai niin, onhan siinä myös pähkinää silloin tällöin, kesälläkin...

Vierailija
19/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi taas tätä tyhmää palsta-agressiota? "Lipeäkalaa en laske edes ruuaksi." No, älä sitten laske. 

Norjassa syödään eri tavoin valmisettua turskaa pitkin vuotta, täällä Suomessa turska on kuulunut joulupöytään varmaan jo yli sata vuotta. 

Pohjanmaalla syödään riisillä ja luumuilla täytettyä jouluhaukea. Sen perinteen mukaisesti presidentille viedään joka vuosi pohjalaisten toimesta jouluhauki. 

Joulu ei kestä kolmea päivää vaan loppiaiseen asti. Jos ei elämäänsä halua juhlia, ei juhlan ja arjen vaihtelun rytmiä, niin ok. Eri mieltä voi aina olla. Mutta ei tarvitse olla ilkeä niille jotka elävät toisin. 

Vierailija
20/33 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut pienestä pitäen äitini apuna jouluruokia tehdessä. Kun äitini kuoli muutama vuosi sitten, minusta tuli automaattisesti "jouluruokien tekijä", jonka luokse kokoonnutaan.

Teen hyviksi havaittuja jouluruokia eli niitä, joita meidän lähisuku syö:

- lanttulaatikko

- porkkanalaatikko

- maksalaatikko
- imelletty perunalaatikko

- kinkku

- graavilohi ja -siika

- salaatti (hiukan vaihtelee vuosittain, mitä salaatissa on)

- rosolli

- sienisalaatti (omista sienistä)

- joululimppu

- sinappi (kyllä, teen itse)

- kalkkunafilee (joskus teen kokonaisen kalkkunan, mutta harvemmin, koska sitä ei mene niin paljon kun kinkkua)

- riisipuuro

- sekahedelmäsoppa

- jouluhalko (tai jokin muu jouluinen kakku)

- piparkakut

- lusikkaleivät

- muutama erilainen suklaakaramelli (kyllä, teen käsin)

- kotikalja

- sima (kyllä, meillä itsetehty sima kuuluu jouluun, en tee sellaista makeaa vaan mukavan janojuoman)

Teen kaiken itse eli esim. piparkakkujen taikina on omatekemäni (samalla ohjeella, jolla tein pikkutyttönäkin äitini kanssa). Kinkku paistetaan aattoa edeltävänä yönä - ah, miten ihana tuoksu tulee koko asuntoon. Kotikalja ja sima tehdään itse. Jne.

Minusta puuhailu keittiössä tekee joulun. Lapset tulevat mukaan silloin kun on "mukavaa" tekemistä eli esim piparkakkujen tai lusikkaleipien leipominen, mutta eivät ole mukana kun porkkanaa raastetaan laatikkoa varten. ;D

Lipeäkalaa olen joskus tehnyt, mutta nykyään jätän pois, koska menekki oli niin vähäistä.

Tämä on minun tapani eikä minua häiritse jos joku muu tekee toisin. Esim anoppi kutsuu tapaninpäivänä syömään ja tarjoaa aina ostettuja jouluruokia. Se on hänen tapansa, on aina ollut, eikä siinä mitään. Jokainen tavallaan.

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kuusi