Dominikaanisessa tasavallassa käyneitä? Puerto Plata-Samana
Aurinkomatkoilla on tuo Puerto Plata - Samana 2 viikon loma. Sijaitsevatko nämä paikat lähekkäin? Vaihdetaanko paikkaa bussilla ja miten kauan matka kestää? Onnistuuko pienen lapsen kanssa? (turvaistuin?)
Ovatko kivoja ja turvallisia paikkoja? Kokemuksia kaipaan.
Kommentit (33)
Mä olen kuullut Dominikaaneista vain hyvää juuri lasten kannalta. Jos haluaa löhöloman ilman stressiä niin sopii varmasti. Hotellialueella varmasti turvallista, eikä mitään hotellialueilla tapahtuneista rikoksista ole mitään uutisoitukaan.
Dominikaaniseen menee suora lento tietääkseni.
Thaimaassa ollaan myös oltu jo aiemmin, joten siksi tuo Karibian suunta kiehtoisi tällä kertaa. Meksikoa olen pitänyt vaarallisena ja Brasiliaa, mutta en tosiaan tiennyt Dominikaanisen vaarallisuudesta :(
Dominikaaninen kiinnostaisi senkin takia, kun on halvempi kuin muut kohteet.
ap
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:45"]
Ja pienen lapsen kanssa suora lento on tosiaan luksusta! Eli kannattaa katsoa vain eri matkanjärjestäjien valmismatkoja, muuten lennot Karibialle todella haasteelliset koneenvaihtoineen.
[/quote]
Oli siinä lennossa kyllä takapuoli kovilla ja muutenkin aika tuskaa, mutta sitten vielä mulla kesti toista viikkoa ennen kuin pääsin takaisin normaalirytmiin tuolta karibian-lomalta kotiin tultua, tuo jetlag oli tosi paha, ei sitä olisi pystynyt etukäteen kuvittelemaankaan.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:45"]
Ja pienen lapsen kanssa suora lento on tosiaan luksusta! Eli kannattaa katsoa vain eri matkanjärjestäjien valmismatkoja, muuten lennot Karibialle todella haasteelliset koneenvaihtoineen.
[/quote]
Oli siinä lennossa kyllä takapuoli kovilla ja muutenkin aika tuskaa, mutta sitten vielä mulla kesti toista viikkoa ennen kuin pääsin takaisin normaalirytmiin tuolta karibian-lomalta kotiin tultua, tuo jetlag oli tosi paha, ei sitä olisi pystynyt etukäteen kuvittelemaankaan.
[/quote]
Eikös se nimenmaan menekin just niin, että jetlag on ihan tieteellisesti tutkitusti pahempi kun lentää lännestä itään kuin idästä länteen.
Olimme dommareissa Puerto Platalla noin 15 vuotta sitten ja jo silloin siellä oli turistien huijauksia ja ryöstöjä paljon, nyt varmasti vielä enemmän. Kävimme retkillä ympäri saarta, rannoilla, sademetsän tapaisessa, sikaritehtaalla, jossakin saaressa jne. Myös meidät meinattiin ryöstää eräällä upealla palmurannalla, mutta säästyimme jo vaarallisen tuntuisesta yrityksestä. Joka ikisessä paikassa meitä varoiteltiin. Siellä esim. retkille oli koodeja, mitä vain matkanjärjestäjä ja matkaaja keskenään tiesivät, silti meidät yritettiin saada väärään bussiin. Hotellimme oli korkeiden muurien ympäröimä ja portilla oli aina pari aseistettua vartijaa. Isolla turistirannallakin varoitettiin tavaroiden pöllimisestä ja paikalliset pikkupojat yrittivät myös kaikkensa saadakseen niin meiltä kuin muiltakin kamerat, puhelimet ja rahat pois, myös ihan tavalliset snorkkelit ja räpylät olisivat lähteneet heidän mukaansa. Menimme rannalla aina samalle tuolien kauppaajan tuoleille ja hän valvoi uimisemme aikana vähiä tuolleille jättämiämme vaatteita, maksoimme tästä muutaman lantin hänelle.
Muuten pidin paikasta paljon. Mieheni snorklasi siellä tunteja, rannat olivat upeita, juomat maistuvia jne. Paikalliset rehdit ihmiset olivat myös ihanan letkeitä ja pistivät missä vaan ja milloin vaan tanssiksi.
Mene hyvä ihminen jos kerran mieli tekee noin kovasti. Ryöstetyksi ja raiskatuksi voi tulla tulla vaikka omalla kotipihalla jos sitä rupeaa pelkäämään. Tulethan sitten myös kertomaan matkakokemukset tänne, ihan mielenkiinnolla jään odottamaan. Hyvää matkaa!
Millainen se Barbados sitten on? Se voisikin olla hyvä vaihtoehto :)
En tosiaan väkisin ole lähtemässä vaaralliselle alueelle!
Kiitos kaikille kokemuksista.
ap
Minun mielipiteeni, matkasta kuitenkin aikaa jo useampi vuosi:
Dominikaaneissa vaikutta tilanteeseen hyvin paljon se, että rajanaapuri Haiti on yksi maailman köyhimmistä maista. Silloin kun me olimme saarella, ei ollut vielä tapahtunut Haitin maanjäristyksiä. Uskon, että haitilaisia pakolaisia on tämän jälkeen vyörynyt rajan yli Domikaaneihin. Haitilaiset olivat nimenomaan näitä jotka tehtailivat rikoksia oikein urakalla. Heistä aina varoitettiin. Muutenkin kaikki oli kauhean kulunutta ja köyhää, tiet huonoja, lapset resuisia ja aina kerjäämässä dollareita. Ja kuten tuossa yllä jo joku kirjoitti, olivat hotellialueet, ainakin amerikkalaisten suosimat, eristetty muurein ja siellä päivysti yötä päivää vartijat. Meidän hotlalla oli yöllä aseistetut vartijat aina paikalla. Minut yritti ryöstää paikallisessa discossa (tanssilattialla!) veitsen kanssa kolmen tytön porukka. Pääsin onneks pakoon. Ja prostituoituja oli tosi tosi paljon ja ne olivat erittäin aggressiivisia.
Omasta matkasta ei oikein jäänyt hyvää makua, enkä ole paikkaa kellekään suositellut.
Hei ap, ei siellä hotellialueella ole vaarallista, koska niille alueille ei paikalliset pääse. Eli minun mielestä voit pelkäämättä lähteä, kunhan vain otat tuon rankan lentomatkan lapsen kanssa oikealla asenteella.
En tiedä suomalaisten hotelleista miten ne sijaitsee, itsellä kokemusta vain amerikkalaisten hotelleista, siellä alueilla oli omat ostoskeskukset ja kaikki mahdollinen ja mahdotonkin, joten ei tarvinnut poistua "vaarallisille poluille".
Mä valitsisin Dominikaaneilla tasokkaan hotellin ja pysyttelisin hotellialueella. Tuskin siellä voi mitään sattua.
2 kertaa on oltu ja ihana paikka. En tykannyt liikenteesta mutta muksutkin tykkaavat Dominikaanisesta jopa enemman kuin Disneylandista. PuntaCanassa paremmat rannat kn Puerto Platassa, jossa rannoilla paljon merisiileja (uimakengat mukaan!). Suosittelen.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 23:51"]
Dominikaaniseen menee suora lento tietääkseni.
Meksikoa olen pitänyt vaarallisena
ap
[/quote]
Meksikossakin Playa Del Carmenissa hotellialueet turvallisia ja ainakin me teimme ihan itseksemme retkiä lähialueille. Emme ajaneet itse vaan otimme taksin. Mukana oli lapsi 5v.
Nähtävää oli todellapaljon historiallisista kohteista hienoihin elämyspuistoihin ja delfiiniuinteihin. Jos siis olette kiinnostuneita muustakin kuin rannalla ja uima-altaalla löhöilystä.
Lennot olivat ok (riippuu hiukan lentoajoistakin, mutta takaisinpäin pystyi käytännössä nukkumaan koko matkan). Aikaerorasitus tosin oli aikamoinen molempiin suuntiin. Pitkien lentojen ja aikaeron takia suosittelen ehdottomasti kahden viikon matkaa.
Suunnataan uudestaankin Karibialle eli hauskaa matkaa minkä kohteen ikinä valitsettekaan.