Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhainkodeissa töissäolevat, kysymyksiä

Vierailija
05.10.2013 |

Hei! Onko täällä joku, joka on vanhainkodissa. Minua kiinnostaisi tietää millaista siellä on olla töissä? Onko kiirettä? Ja onko ammatti ns. kutsumusammatti? Käykö omaiset paljon katsomassa vanhuksia, ja mikä on ns. keskivertokäyntitiheys "katsomisessa"? Ja onko porukassa paljon sellaisia, joita ei käydä ollenkaan katsomassa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkä ovat hyviä vanhainkoteja Helsingissä?

Vierailija
2/28 |
07.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä viikolla on vanhusten viikko. Miten se vaikuttaa perheenne elämään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo leipominen on varmaan tärkeätä vanhuksille.

Kuinka usein vanhukset päsevät hoitokodissanne ulos?

Vierailija
4/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin tulla töihin sellaiseen vanhainkotiin/palvelutaloon jossa ei olisi kiire. Meillä ainakin on, aivan hel*etin kiire. Ja ei, se ei ole hoitajien tai osastonhoitajien aiheuttamaa "omaa" kiirettä, vaan esimiesten ymmärtämättömyyttä. Hoitajia vähennetään, sijaisia ei saa palkata, asukkaiden kunto huononee. Jos yksi hoitaja sairastuu, hänen tilalleen ei oteta sijaista, pahimmillaan meitä on vuorossa 5 hoitajaa ja 75 asukasta. Osa toki tarvitsee vähemmän apua, mutta osa on kahden autettavia. Eväät hotkaistaan tauoilla niin nopeasti kuin pystytään ja ylityöt saa ottaa vain vapaina, tunti tunnista tietenkin. Juu ei, en ajatellut työskennellä kyseisessä puljussa eläkeikään asti, vaan jatkoin opiskelua.

Vierailija
5/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tosi rankalta. Tsemppiä.

Vierailija
6/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä ehti olla vain vuoden leskenä ja meni suorilta jaloilta kauppareissulla. Itse ajoi vielä auton kauppaan... Hoiti ennen vanhainkotia isoäitiä kolme vuotta kotona, mutta sitten meni niin huonoksi, että ei enää jaksanut kotona. Ikää oli kuitenkin jo se 80.

Loppuun asti tosiaan oli rinnalla. Viimeisenä aamuna soittivat vanhainkodista, että hengittää huonosti ja ehti juuri paikalle ennen kuolemaa. Ehkä isoäiti odotti sitä, koska kuoli kuulemma about minuutti sen jälkeen, kun ehti vierelle ja otti kädestä kiinni.

[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 12:13"]

Mielestäni on hienoa, että tuo isoisä jaksoi käydä puolisoaan katsomassa ja auttamassa vanhainkodissa ;). Onko isoisäsi vielä elossa? Tai mennyt uusiin naimisiin?

[/quote]

Vierailija
7/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

katsoiko teistä kukaan tänä aamuna tuon klo10-11 YLE1:sen vanhuksiin liittyvän ohjelman rakas isä? Olisin halunnut katsoa sen, mutta meni ohi, enkä löydä sitä areenasta. Oliko ohjelma hyvä? Tai mitä siinä kerrottiin? Löytyykö sitä jostakin netistä uudelleen katsottavaksi?

Vierailija
8/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Omainen kertoo: vanhainkotiin pääsee vasta, kun ei juurikaan pysty liikkumaan, joten asukkaista vain ehkä korkeintaan 1/5 pystyy osallistumaan ohjelmaan."

Lähihoitaja kertoo: vanhainkotiin pääsee

- jos on rahaa

- omainen karkailee ja eksyy

- kaatuilee kotona

- on vaaraksi itselle tai toisille tai

- sotkee ulosteella kämppää niin että hoitaminen kotihoidon turvin menee hankalaksi.

Vanhainkodeissa on siis eritasoisia asiakkaita ja on hiukan erilaisia pelvelutaloja, toisissa parempikuntoisia kuin toisissa. Muistisairailla voi kunto muuten olla hyvä, sängyssä makaavalla voi pää pelata hyvin.

Osassa palvelutaloissa asukkailla menee kaikki rahat vuokraan ja kun kunto heikkenee ei olekaan rahaa palvelutalon hoitopalveluihin alkaen 10 e influenssarokotus (ilmaisista terveyskeskuksen rokotteista) tai 3 e roskien vienti. 

Ei kukaan pidä rikollisena omaista jos tämä tapaa vanhusta, kyttääjä on henkilö joka vaatii tälle erikoispalveluja toisiin nähden tai huomauttelee hoidosta päätyönään. Tällöin taustalla usein joko huono omatunto kun ei ole ollut yhteydessä aiemmin vanhempansa kanssa, uusi ja outo tilanne kun omainen sairastuu ja identiteetti muuttuu muistin häviämisen myötä tai joku muu syy. 

Vierailija
9/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Sinulla ollut hieno isoisä, kun on toiminut omaishoitajana 3 vuotta ja elänyt isoäitisi rinnalla loppuun asti häntä tukien ja auttaen.

Isovanhempiesi rakkaus ja toisistaan välittäminen on koskettavaa:

Viimeiseen asti, kädestä pitäen. Varmaan isoäitisi odotti häntä, ennekuin uskalsi lähteä pois...

Kiitos.

Vierailija
10/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei taida olla ketään vanhainkodissa töissöolevaa paikalla?

Vierailija
11/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mihin tarviit tollasia tietoja?

Vierailija
12/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joitakin käydään katsomassa päivittäin ja toisia ei juuri lainkaan. Kaikilla kun ei välttämättä ole omaisia tai omainen voi asua toisella puolella suomea.

Vierailija
13/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut vanhainkodissa. Tykkäsin kyllä olla, mutta raskastahan työ on. Osastosta riippuen, kahden hodettavia vuodepotilaita voi olla useita, dementikkoja, psyykeongelmaisia ja alkotaustaisia samalla osastolla. Siinä mielessä kutsumusammatti, että ei sitä jaksa jos ei halua just sitä työtä tehdä. Haistattelua, huorittelua, lyönnin yrityksiä ja kaikkea muutakin päivittäin. Lisäksi vielä eritteet ja muut "ihanuudet" siihen päälle. Itse tykkäsin kyllä, mutta kuitenkin luonteeltani sovin paremmin kotihoitoon, missä nykyään työskentelen.

Omaisia onkin sitten ihan laidasta laitaan. On niitä, ketkä käy päivittäin ja viettää tunteja joka pävä omaisensa kanssa, ja sitten on niitä, ketkä ei käy ikinä. Säälitti ne vanhukset, ketkä kuulivat omaisistaan max. kerran vuodessa joulukortin merkeissä, jos sitäkään. 

Vierailija
14/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:12"]

Joitakin käydään katsomassa päivittäin ja toisia ei juuri lainkaan. Kaikilla kun ei välttämättä ole omaisia tai omainen voi asua toisella puolella suomea.

[/quote]

Tai omaiset voi asua parin kilometrin päässä, eivätkä siltikään käy ikinä muuten kuin sen halvimman joulukukan tuomassa, ja silloinkaan ei ole aikaa viettää aikaa yhtään vanhuksen kanssa.

Toki pitää muistaa se, että on erilaisia perhetilanteita, ja jos ei tiedä vanhuksen ja lastensa väleistä, on vähän huono arvostella.

Vierailija
15/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:30"]

Hei! Onko täällä joku, joka on vanhainkodissa. Minua kiinnostaisi tietää millaista siellä on olla töissä? Onko kiirettä? Ja onko ammatti ns. kutsumusammatti? Käykö omaiset paljon katsomassa vanhuksia, ja mikä on ns. keskivertokäyntitiheys "katsomisessa"? Ja onko porukassa paljon sellaisia, joita ei käydä ollenkaan katsomassa?

[/quote]

Kiirettä on joskus, useimmiten se kiire on ihan hoitajien, tai osastonhoitjan, tekemää. Valitettavasti tuntuu olevan kutsumusammatti, puoliaan ei osata pitää. Ja hyysätään vanhuksia ja viedään niiltä viimeinenkin toimintakyky tekemällä kaikki puolesta.

Jotkut omaiset käy katsomassa, lue. vahtimassa, joka päivä. Ne on rasittavia. Mukavat omaiset käyvät silloin tällöin ja antavat "talon elää tavallaan". Ja niile vanhuksille, joilla ei ole omaisia, hoitajat toimii virkaatekevinä :D

Vanhustenhoito kaipaisi tuuletusta. Byrokratia pois, liika medikalisaatio ja lääketiede pois, lisää tekemistä, kodinomaisuutta ja osallisuutta vanhuksille, kutsumushoitajat huitsin nevadaan.

Vierailija
16/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 20:22"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 19:30"]

[/quote]

Kiirettä on joskus, useimmiten se kiire on ihan hoitajien, tai osastonhoitjan, tekemää. Valitettavasti tuntuu olevan kutsumusammatti, puoliaan ei osata pitää. Ja hyysätään vanhuksia ja viedään niiltä viimeinenkin toimintakyky tekemällä kaikki puolesta.

Jotkut omaiset käy katsomassa, lue. vahtimassa, joka päivä. Ne on rasittavia. Mukavat omaiset käyvät silloin tällöin ja antavat "talon elää tavallaan". Ja niile vanhuksille, joilla ei ole omaisia, hoitajat toimii virkaatekevinä :D

Vanhustenhoito kaipaisi tuuletusta. Byrokratia pois, liika medikalisaatio ja lääketiede pois, lisää tekemistä, kodinomaisuutta ja osallisuutta vanhuksille, kutsumushoitajat huitsin nevadaan.

[/quote]

Jaa, minä käyn katsomassa äitiäni joka päivä, koska haluan viettää hänen kanssaan mahdollisimman paljon aikaa, kun hän vielä on elossa. En käy vanhainkodissa siksi, että haluaisin vahtia hoitohenkilökuntaa. 

Onpa kummallista kuulla, että olen lähes rikollisen tasolla, kun haluan ilahduttaa äitiäni vierailuillani joka päivä.

Vierailija
17/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

7/8                                                                                                                   Valitettavasti tuntuu olevan kutsumusammatti, puoliaan ei osata pitää. Ja hyysätään vanhuksia ja viedään niiltä viimeinenkin toimintakyky tekemällä kaikki puolesta. kutsumushoitajat huitsin nevadaan.

Muuten olen kanssasi samaa mieltä mutta edelläolevaa en voi ymmärtää. Minulle vanhusten hoitaminen on kutsumusammatti,teen sitä sydämelläni. Se ei todellakaan tarkoita sitä että hoitaisin heidät toimintakyvyttömiksi. Käytän kuntouttavaa työotetta ja kannustan vanhusta tekemään itse niin paljon kuin mahdollista jotta hänen toimintakykynsä säilyisi mahd. pitkään! Millaisten hoitajien kanssa itse työskentelet? Miksi kuvittelet että kutsumuksekseen sitä työtä tekevät tekevät kaiken puolesta? Todella omituista eikä todellakaan pidä paikkaansa!

Vierailija
18/28 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhainkodissa on kiva olla töissä, kiirettä on toisinaan, välillä ei.

Minä en ainakaan ole missään kutsumusammatissa, vasta aikuisena ole lukenut lähihoitajaksi, koska omalta alalta ei löytynyt kunnon töitä, nämä kutsumusammattilaiset tuntuvat olevan niitä, jotka kuvittelevat parantavansa koko sairaan- tai vanhustenhoidon omalla herttaisella olemuksellaan ja haluavat palvella, minä en halua palvella ketään vaan teen sen mitä vanhus ei pysty ja patistan yrittämään. Kutsumuksen saaneet tahtovat palaa loppuun. En myöskään koe tekeväni työtä sydämellä, kohtelen vanhuksia niinkuin ihmisiä olen tottunut kohtelemaan, tasa-arvoisina ihmisinä, en minään hyväntekeväisyyskohteina.

Ei ole mitään keskivertoa miten vanhuksia käydään katsomassa, toisia päivittäin, toisia kerran viikossa, toisia kerran kuussa. Sen kymmenen vuoden aikana kun olen vanhuksia hoitanut ei ole ollut yhtään vanhusta, jota ei koskaan olisi käyty katsomassa, vaikka pari ikäneitoa, jolla ei ole ollut edes sisaruksia on ollut mutta sitten on ollut joku kaukainen sukulainen, joka on edes joulun aikaan vieraillut.

7 vaikuttaa joltain muulta kuin vanhainkodinhoitajalta, sillä tuollaiseen en ole törmännyt.

Vierailija
19/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitoksia vastauksista, minua huolestuttaa juuri se "kuinka usein" pitäisi käydä katsomassa. En ole ihan lähisukulainen.

Lisäkysymys vielä olisi: tekevätkö vanhukset ruokaa hoitajien kanssa, tai siis osallistuvatko he ruuan laittoon? Jos, niin kuinka laajassa mittakaavassa?

Vierailija
20/28 |
06.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä askarruttaisi, että onko vanhainkodeissa jumppaa tai jotakin järjestettyä liikuntaa vanhuksille?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi