G: noudatatko virallisia ravitsemussuosituksia?
Miksi, tai miksi et?
Kommentit (17)
En, koska kaikenlaiset tutkimukset ja suositukset ovat minulle yksi hailee. Minulle on täysin yhdentekevää, kuinka terveellistä tai epäterveellistä jokin on.
En. Ei maha kestä sitä leipämäärää. Eikä linjat, kun tulee sitä ruokaakin syötyä kuitenkin..
En. Syön liian helposti ihan mitä mieleen tulee ja liikaa.
Lisäksi inhoan kalaa/mereneläviä. Puurosta tulee maha kipeäksi. Maitotuotteet ovat liian hyviä, varsinkin rasvaiset. Margariinit ym. kamalan makuista paskaa.
Kerran viikossa pitää saada sipsipussi. Lisäksi välillä vähän jäätelöä tai suklaata tai pizzaa tai colaa jne.
Allergiat rajoittaa hedelmien ja kasvisten syöntiä, mutta yritän syödä, minkä pystyn.
Kaiken lisäksi en usko kaikkea sitä virallista "totuutta". Niitä ohjeita pitää vähintäänkin vähän tulkita omalla tavalla.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 08:49"]
Kyllä, paitsi en syö muuta lihaa kuin kalaa. Eniten pyrin syömään Harvardin terveyspyramidin mukaan.
[/quote]
sama
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 08:39"]
En.
Olen perso leipomotuoteille, eli syön ihan liikaa leipää.
Lihaa en syö ollenkaan, kalaa vain kerran 2-3:ssa viikossa. Kasvisruokavalio.
[/quote]
Miten voi olla kasvisruokavalio jos syö kalaa? Kala ei ole kasvis.
eno, koska ei niin paljon hiilareita voi syödä. Lihoo. Enemmän hyvälaatuista prioteiinia ja kasviksia.
En.
Olen perso leipomotuoteille, eli syön ihan liikaa leipää.
Lihaa en syö ollenkaan, kalaa vain kerran 2-3:ssa viikossa. Kasvisruokavalio.
En mäkään, koska vointini on ratkaisevasti parempi, kun syön esim. luomuvoita, lihaa ja täysrasvaisia maitotuotteita, enkä lainkaan gluteenia, kevyttuotteita, margariinia, rypsiöljyä ym. moskaa.
Ap
En, hiilihydraatteja käytän vähemmän ja kovaa rasvaa ja kasviksia suosituksia enemmän. Lisäksi syön suosituksia suurempia annoksia muutamia ravintolisiä.
En. Syön liikaa maitorasvaa. Rasva pitää proteiinin ohella mielestäni hyvin nälkää, ja mahdollistaa syömisen vain kolme kertaa päivässä. Tämä on vaikuttanut positiivisesti hampaideni kuntoon. Ehkä kuolen sitten nuorempana sydän- ja verisuonisairauksiin. Minun perintötekijöilläni tosin eletään todennäköisesti yli 90-vuotiaaksi, mutta viimeiset pari vuosikymmentä menevät muistisairaana autuaan tietämättömänä siitä, mitä ympärillä tapahtuu. En siis tiedä, olisiko se niin julma kohtalo minulle, jos kuolisin vaikka kuusikymppisenä sydänkohtaukseen.
Joo ja en. Syön kalaa ja kasviksia vähintään suositusten mukaan. Toisaalta syön liikaa lihaa ja liikaa sokeria (jos lähtökohta on ettei saisi syödä yhtään). Syön voita enkä käytä mitään kevyttuottteita. Vehnää, ruista ja ohraa en voi syödä, joten syön viljoista kauraa ja riisiä noin kerran päivässä.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 08:42"]
En, hiilihydraatteja käytän vähemmän ja kovaa rasvaa ja kasviksia suosituksia enemmän. Lisäksi syön suosituksia suurempia annoksia muutamia ravintolisiä.
[/quote]
Joo, sama! Magnesiumia ja D-vitskua reilusti enemmän kuin virallinen sanoo, muitakin aika-ajoin.
Ap
Kyllä, paitsi en syö muuta lihaa kuin kalaa. Eniten pyrin syömään Harvardin terveyspyramidin mukaan.
En todellakaan. Syön liikaa oikeaa voita ja sokeria hyvällä omallatunnolla. Ajattelen, että ruoasta kuuluu nauttia ja sen täytyy maistua hyvältä. Niin kauan kun olen terve ja hoikka voin syödä mitä haluan. Harrastan tosin myös paljon liikuntaa, joten tarvitsen paljon energiaa.
Ravitsemussuositukset on myös aika pitkälti bisnestä. Esim. Suomessa aina toitotetaan maidon juonnin ja kuitujen tärkeyttä ihan vaan sen vuoksi, kun täällä tuotetaan paljon maitoa ja leipää. Myöskin kolesterolipropaganda, eli siis se, että "pahoja" rasvoja pitäisi välttää ja kolesteroliarvojen pitäisi olla matalat perustuu lääkefirmojen omiin "tutkimuksiin", jotta kolesterolia laskevia lääkkeitä saataisiin myydyksi. Todellisuudessa kolesteroliarvot määräytyvät pitkälti geenien mukaan ja ihmiset (erityisesti naiset), joilla on korkea kolesteroli ovat kaiken kaikkiaan terveempiä ja pitkäikäisempiä kuin ne, joiden kolesterolitaso on matala.
En siis oikein noita ravitsemussuosituksia purematta niele. Tietysti on eri asia, jos on ylipainoinen. Silloin varmasti kannattaakin vahtia ennemmän mitä suuhunsa laittaa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 09:17"]
Ravitsemussuositukset on myös aika pitkälti bisnestä.
[/quote]
Tämän takia pyrinkin noudattamaan tuota Harvardin mallia. Se perustuu nimenomaan siihen, että siihen on kerätty vain terveyteen vaikuttava tieto, kaikki bisnes ja markkinajärjestöjen mielipiteet on jätetty pois.
Nosto