Nainen, osaatko tehdä itse?
Pystytkö hoitamaan kaiken itse vai tarvitsetko miesten tai toisten apua.
Esimerkiksi:
Vaihtamaan kattovalaisimen
Asentamaan pesukoneen
Kasaamaan huonekalut
Avata hajulukon
Jne.
Olen pitänyt itsestään selvyytenä, että jokainen omassa asunnossa asuva nämä osaa, mutta järkytys oli aika suuri, kun ei osattu edes irrottaa sokeripalaa katosta...
T: Nainen!
Kommentit (57)
uih, en osaa noista yhtään mitään. Mihin mä tässä maailmassa joutuisinkaan ilman miehiä, jotka minua niin avuliaasti auttavat. Aina kun tilaan itselleni uuden pesukoneen niin menen naapurin Petterille keimaillen ja lämpimiä korvapuusteja tarjoamaan, tulisitko nyt asentamaan mun uuden pesukoneen, kun en tiedä mihin reikään pitää letku laittaa ;) hihittelen ja punastelen, kun se naapurin Petteri örähtelee ja tulee auttamaan mua avutonta naista! Kun Petteri on sitten viimeistellyt pesukoneeni asennuksen niin sitten hän myös auttaa minua muissa asioissa, kuten käynnistämään astianpesukoneen kun enhän minä niin outoa konetta osaa edes käyttää, nainenhan minä olen, osaan vaan leipoa ja siivota! Aina se miehinen Petteri auttaa minua :)
Tämänkin on Petteri kirjoittanut, kun eihän minunkaltaiset naiset ymmärrä miten käyttää tietokonetta.
En tiedä osaanko kun ei ole ikinä tarvinnut kyseisiä asioita tehdä. Osaan tehdä oman työni ja se riittää, muut saa rahalla.
En osaa asentaa pesukonetta / en ole koskaan asentanut pesukonetta. Luultavasti sokkona huitomalla saisin ehkä ihan ok tuloksen jos minulla olisi vatupassi. Osaan putsata hajulukot. Olen joskus osannut hoitaa sokeripalat, mutta en enää muista miten sen tein koska nykyisessä asunnossa on katossa vain pistokkeet. Arvostan miehiä jotka osaa tekniset jutut.
Kaikki onnistuu. Mutta ei se ole niin olennaista, kunhan ei heittäydy sukupuolensa perusteella avuttomaksi.
Tiedän miehiä, jotka eivät ”osaa” käyttää pyykinpesukonetta ja naisia, jotka eivät ”osaa” hakata naulaa seinään. Kuka tahansa normaalilla järjellä ja toimintakyvyllä varustettu oppii nuo asiat alle puolessa tunnissa jos vaan viitsii. Jos ei viitsi, voi toki maksaa jollekin joka sen tekee, mutta on naurettavaa väittää, ettei pysty oppimaan tuollaisia asioita sukupuolensa takia ja tarvitsee aina miehen/naisen passaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ajokortti, niin tottahan osaat
myös tarkistaa öljyt ja tarvittaessa lisätä, vaihtaa renkaat ja pyyhkijät? Kuuluu osata, kuten nuo yllä olevat asiatkin.
No tietysti, eihän noissa ollut edes mitään vaikeaa, että automekaanikon taitoja tarvittaisiin..
Vaihtamaan kattovalaisimen
- En, olen niin lyhyt etten ylety kerrosjakkarallakaan. Lampun saan vaihdettua mutten ylety siis laittamaan uutta lamppua pistorasia tai sokeripalasysteemillä.
Asentamaan pesukoneen
- Eipä ole 46 vuoden ikään mennessä (aina elänyt sinkkuna) koskaan tarvinnut. Jos on ostanut uuden pesukoneen, se on asennettu kotiinkuljetuksen yhteydessä ja muutettaessa muuttomiehet hoitaneet.
Kasaamaan huonekalut
- Kyllä varmaan insinöörinä osaisin, mutta en halua. Maksan mieluummin kokoamispalvelusta tai ostan huonekaluja, jotka ei tule osina.
Avata hajulukon
- Jep, mutta taloyhtiössäni on kiellettyä esim. yrittää poistaa lavuaarin tukoksia itse, ohje on soittaa putkimies ellei esim. viemärinavausvaahto vie tukosta.
Kai mä osaisin jos on ohje.. muuten en tiedä.
Osaan nuo kaikki, mutta en esimerkiksi osannut vielä hetki sitten vaihtaa autonrengasta, koska en omista autoa ja ei ole koskaan tarvinnut. Tuli kuitenkin tilanne eteen, joten kysyin neuvoja ja nyt osaan ilman neuvojalin. Näin se homma sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei nykyasunnoissa ole mitään sokeripaloja, vaan pistorasiat katossa.
Zinc
Taidat asua jossain 70 luvun vuokramurjussa betonikuutioiden keskellä ?
Minä ainakin olen niin köyhä ettei kummassakaan talossani ole pistorasioita, ja tuskin tuleekaan.
Tietysti osaan. Kuka sitten koneet ja kaikki täällä asentaisi ja kokoaisi jos en minä? Jos lapsillakin on jokin tekniikan ongelma niin minulla se WA laulaa, ei heidän isällään.
Taas tätä itsepärjäämismantraa... Ei ole mikään objektiivinen tavoite tässä elämässä olla täysin itsenäinen ja osaava, ja yrittää pärjätä yksinään kaikesta. Itselleni ei ainakaan. Onneksi on mies, joka osaa suurimman osan niistä asioista, joissa itse olen huono. Ja päinvastoin. Ei tarvitse pärjätä kaikessa itse, voi jopa pyytää apua ;).
Suosittelen ap:lle ja muutamalle muulle iltalukemisiksi kiintymyssuhdeteoriaa, ehkä löydätte syyn teidän tälle pakkomielteelle pärjätä itse...
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on ajokortti, niin tottahan osaat
myös tarkistaa öljyt ja tarvittaessa lisätä, vaihtaa renkaat ja pyyhkijät? Kuuluu osata, kuten nuo yllä olevat asiatkin.
Miten niin kuuluu osata ajokortillisen? Eihän näistä mikään sisälly opetukseen autokouluissa, eikä niiden osaamista testata siinä tutkinnossa.
Osaan, mutta en viitsi nähdä vaivaa moisten juttujen eteen. Minulla on tuttava, joka on varsinainen yleismiesjantunen. Hän käy luonani säännöllisesti tekemässä kaikkia kodin pikku huoltotöitä ja vastapalveluksi minä teen hänen firmansa kirjanpidon ja verotuksen. Samanlainen diili on erään siivoualan yrittäjän kanssa, joka käy luonani tekemässä siivouksen parin viikon välein.
En ymmärrä mikä järki on hoitaa kaikki itse. Parempi keskittyä omaan ydinosaamiseensa ja hyödyntää sitä.
Muutama kommentti meni täysin ohi idean. Lisäkäsien tarve ei poista sitä, etteikö osaisi. Ja osalla oli oikea asenne, en osaa kun en ole tehnyt, mutta on valmis opettelemaan.
Kyllä osaan kaikki nuo, olen joutunut opettelemaan ne. Lampun vaihtoa en osannut aiemmin mutta muistelin miten isäni teki sen vuosikymmeniä sitten joten ei muuta kuin yrittämään.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti osaan. Kuka sitten koneet ja kaikki täällä asentaisi ja kokoaisi jos en minä? Jos lapsillakin on jokin tekniikan ongelma niin minulla se WA laulaa, ei heidän isällään.
Sama, vaikka isällään asuvatkin, no, lamput se osaa vaihtaa.
Kuule ap. Myönnän että välillä hekumoin ajatuksella että olen kouluttautunut pidemmälle kuin entiset luokkakaverit. Elämäni on paremmassa jamassa kuin alakerran juopolla. En ole lihonut.
Kyllä, on ihanaa kun osaa ja pärjää muita paremmin. On ihanaa etsiä huonompia ihmisiä. Tai niitä joita voi pitää huonompina. Mutta sanotaan suoraan: on se tosi säälittävää käytöstä.
Niin ja osaan, kaikkia noita. Eipä ole tullut tarvetta sillä päteä.
Osaan tietenkin. Meidän nykyisessä taloyhtiössä vaan nuo pesukoneet pitää asennuttaa ammattimiehellä kun muuten ei vakuutus korvaa jos sattuu vahinkoja.
Olen mies, mut saompa silti, että oman havaintoni mukaan kaikki miehetkään eivät ole osanneet (tai halunneet osata) tehdä Ap:n mainitsemia askareita. - Eikä yksikään meistä (miehistä ai naisista), jotka olemme näistä akareista jonkin vuorollamme tehneet ole toistaiseksi tarvinneet siihen penistä, tai mitään muuta miehen sukupuolesta kertovaa/ mukaan otettua, joten en ymmärrä, miksi kenenkään sukupuoli olisi tällä kohtaa ratkaisevassa osassa.
Ellei sitten se, että koska yhä useampi nainen osaa nämä ja paljon muuta, niin taas ymmärtää miksi ni-in moni nainen on mieluummin snkku kuin eläisi, ainakaan parisuhteessa. - Sellaisia asioita kun oikestaan vähän, mihin kukaan tarvitsisi kumppania niin paljon, että jotta olisi sen vuoksi kannattavaa elää yhdessä parisuhteessa. - Parisuhde onkin paljon muuta kuin vain järjen asia.
Sinkkumies
Ainakin täällä Ullanlinnassa vanhassa jugend-talossa on sokeripalakiinnitys. Töpseleitä on vaan uusissa kohta homehtuvissa termospullotaloissa.