Mistä voi tietää olevani tyhmä?
Olen jo pitkään kyseenalaistanut älykkyyttäni. Olen hidas hoksaamaan asioita, esimerkiksi vitsejä. Otan joskus asian kirjaimellisesti, kun kyseessä onkin ollut vitsi. Jostain olen muistaakseni lukenut, että aspergerin oireyhtymässä joillain olisi tämänlaisia ominaisuuksia, mutta muut oireet eivät kuitenkaan pääosin täsmää minuun tässä oireyhtymässä.
Töissä kuulin joskus jonkun neuvovan toista käyttämään erästä laitetta, ohjeisti laittamaan nokan alaspäin. Ihmettelin mielessäni, että mitäköhän se tarkoitti, ja että onneksi en ollut itse siinä tilanteessa ohjeistettavana, koska en olisi osannut. Vuosi myöhemmin tajusin, että nokalla tarkoitettiin etupuolta, tietenkin. Miten en sitä silloin hoksannut?
Ehkä tämän perusteella voisi jo todeta, että olen tyhmä. Toivoisin kuitenkin asiallisia vastauksia ja vaikkapa esimerkkitapauksia tyhmyydestä. Mitä te tyhmät ette ole ymmärtäneet tai tyhmä tuttunne ei ole ymmärtänyt?
Keskustelu ei ole tarkoitettu tyhmien kritisoimiseen, vaan pohtimaan sitä, mikä tekee ihmisestä tyhmän oloisen.
Kommentit (19)
No jos lyöt päätä seinään, etkä tajua lopettaa sitä kivun vuoksi. Aika tyhmä täytyy tällöin olla.
*Onneksi en ollut itse siinä tilanteessa ohjeistettavana*
Mitä välii mitä muut susta tai jostain toisesta ajattelee. Olet hidas noissa joku toinen jossain muussa.
Näyttäis siltä, että olet vähän hidas, jos yrität asioita, mutta et hoksaa ..
Zinc
So what. Sitten vaan täytyy tehdä asioita hitaammin ;)
Sehän se umpikuja vähän on, että tyhmällä ei kapasiteetti riitä arvioimaan omaa tai toisten älykkyyttä. Joten tyhmä ei siten oikein voi tietää onko oikeasti tyhmä vai luuleeko vain virheellisesti olevansa.
Saamastaan palautteesta voi jotain päätellä tai vastaan tulevista ongelmista, esimerkiksi.
Kannussa on nokka. Etupuoli, etuosa tms. olisi kuvannut tilannetta selvemmin minusta.
Vierailija kirjoitti:
Kannussa on nokka. Etupuoli, etuosa tms. olisi kuvannut tilannetta selvemmin minusta.
Auton nokalla voi olla auton logo.
Zinc
Nokkakärryt
Zinc
Etupuolelle lastataan tavarat
Onhan näitä .. Nyt vähän spesifimmin pitäisi tietää ..
Kuulostaa enemmän hahmotusvaikeudelta kuin tyhmyydeltä.
Mua kanssa pelottaa ja ahdistaa että oon tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Mua kanssa pelottaa ja ahdistaa että oon tyhmä.
Mitä väliä vaikka olisitkin? Olen joskus miettinyt, että on oikeastaan täysin sama asia olla nero kuin täysimbesilllli :,D
Tee äo-testi. Vaikka tulos ei kaikkea kerrokkaan, eiköhän siitä voi kuiteskin jotain päätellä.
Varmaan tietää siitä jos poistelee aloituksia tiuhaan kun ei ymmärrä kaikkia aloituksia.
On jo moneen kertaan selvitetty, että vaihto kannattaa, joten tässä vaihtelun vuoksi erilainen versio:
Sinulle kerrotaan, että kolmesta ovesta yhden takana on mahtava palkinto. Pelinpitäjä tietää minkä oven takana palkinto on. Sinua pyydetään valitsemaan ovi. Valitset oven. Odotat jännittyneenä, onko valitsemasi oven takana palkintoa. Sitä ei kuitenkaan paljasteta, vaan sinulta kysytäänkin, haluatko vaihtaa oven, jos lopuista kahdesta ovesta paljastetaan yksi varmasti väärä ovi.
Miten toimit? Pitäydytkö valitsemassasi ovessa vai vaihdatko?
(Alkuperäisessä ongelmassa oletettiin, että pelin kulku on määritelty etukäteen ja pelaaja tietää sen. Rationaalinen pelaaja vaihtaisi ovea nostaen voiton todennäköisyyden 33 prosentista 67 prosenttiin. Mutta tässä eri versiossa pelaaja ei tunne peliä. Pelaaja ei tiedä, päättikö pelinpitäjä jo etukäteen, että tulee kysymään oven vaihtamisesta.)
Viesti 16 tuli vahingossa väärään ketjuun, hups. (Ilmiannoin sen.) Mistä voi tietää olevansa tyhmä, hmm... :D
Suunnittelin tekeväni saman aloituksen jonkin aikaa sitten, mutta ei ole aspergeria. Ihmiset yleensä pitävät ainakin sen puolesta tyhmänä, että en jaksa reagoida siihen, kun minulle valehdellaan ja esitän, että en tajua. Sanon myös asioita, jotka vaikuttaa harkitsemattomilta, vaikka ne on harkittuja.
Haha, otsikon oli tarkoitus olla "mistä voin tietää olevani tyhmä".