Tyttö tuli sitten kynnet lakattuina päiväkodista
Oli ollut lelupäivä ja jollakin kavereilla meikit mukana. Onko teistä ihan asiallista vai olemmeko mieheni kanssa ihan tiukkapipoja, kun emme asiasta tykkää?
kyseessä 4-5-vuotiaat lapset.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:00"]
Onkohan meillä ihan epänormaali meininki keskivertoon verrattuna, kun tytärpuoli 5,5v pukee mitä käsketään? Hän ei ole koskaan napissut vaatteista, korkeintaan sanoo jos jokin vaate tuntuu ikävältä päällä eikä siksi halua sitä pukea. Mitkään meikkijutut ei todellakaan kiinnosta, vaikka näkee ainakin minun meikkaavan ja varmasti myös äitinsä. Hiusten harjaamisenkin kanssa saa aina tapella, kun tyttö ei millään haluaisi. Ihmeissäni aina luen täältä, miten jonkun 3v jo päättää mitä haluaa päälle.
[/quote]
Tjaa.. No meillä kolmevuotias oli jo kykenevä vastaamaan omista vaatteistaan. Aamulla pukee ne vaatteet mitkä itse haluaa ja tähän olen tyytyväinen, eipähän tarvitse minun alkaa niitä etsimään. Osaa siis pukea ihan itse, vaikka moni tuon ikäinen ei näköjään osaa?
[/quote] Ei kai nyt vielä täysin vastaa siitä mitä päälleen panee? Missäs se lapsesi saa sitten tilaisuuden uhmata, jos kaikki asiat sujuu aina oman pään mukaan. Omat lapseni ( 3 tytärtä ) ovat ainakin tarvinneet kamppailun äidin kanssa juuri päälle pantavista vaatteista ja juuri tuossa kolmen vuoden nurkilla.
[/quote]
En ole koskaan tajunnut minkä takia lapsi ei voisi aivan hyvin itse päättää mitä pukee päälleen. Siis järkevyyden rajoissa, olosuhteisiin sopivat vaatteet oltava tietysti. Kyllä meillä ainakin 3,5-vuotias keksii päivittäin kamppailtavaa ja väännettävää vaikka saakin valita paitansa ja verkkarinsa aivan vapaasti.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:50"]
Mitähän te "löysäisit nutturaa" -kommentoijat tuumaatte sitten, kun 10-vuotias tyttönne haluaa pukeutua minisortseihin ja pikkuisiin toppeihin, meikata ja kihartaa hiuksia ne? Olette varmaan tyytyväisiä, koska tytön nyt vaan on sellaisia ja ne on niin kivoja tyttöjen juttuja. Ettekö te jumaliste tajua, että nykyään tehdään lapsista aivan liian aikaisin teinejä ja aikuisia. Ala-asteikäiset kulkee tuolla meikit naamassa, 8-vuotias ei voi pitää toppahousuja, koska se on noloa ja niin edelleen. Onko tämä teistä hyvä kehityssuunta?
[/quote]
Voi kuule, mun 7-vuotiaani kulkee minishortseissa ;) Mulla itselläni oli minihame saman ikäisenä, eikä musta tullut huoraa. Hiuksiakin kihartaa sekä äiti että tytär. Samalla kun kuljin minihamosessa, niin leikin barbeilla 13-vuotiaaksi... Tyttäreni menee joka ilta vauvanuken kanssa nukkumaan, vaikka kynnet on lakattu, laittaa huulikiiltoa joskus ja hajuvettäkin käyttää. Ei nää kuulkaa ole niin mustavalkoisia asioita. Yksi asia ei estä toista. Kynsilakka tai pieni toppi ei lapsuutta lopeta.
[/quote] Miltäs sinusta sitten tuntuu se, jos ( ja kun ) vieraat sedät antavat pitkiä katseita sitä pientä 7-vuotiasta minishortsitytärtäsi kohtaan? Millaisen neuvon sinä annat tälle lapsellesi?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:23"]
[/quote] Miltäs sinusta sitten tuntuu se, jos ( ja kun ) vieraat sedät antavat pitkiä katseita sitä pientä 7-vuotiasta minishortsitytärtäsi kohtaan? Millaisen neuvon sinä annat tälle lapsellesi?
[/quote]
En ole viestin kirjoittaja, mutta tuollaisia setiä kuitenkin on aika vähän.
Ei ap:n miestä kiinnosta paskan vertaa mitkään tytön kynsilakat. Piti nyt vaa laittaa että miesKIN on mukamas sitä mieltä, että saisit lisää pontta tekstiisi. Se on mennyt niin, että sä olet jäkättänyt ja kälättänyt siellä että "herramunjeejee, kun ne urpot tädit on mennyt ja pilannut meidän tytön neitsytkynnet!!!" Ja mies on sitten hysteeristä akkaansa rauhoitellakseen sanonut että joojoo.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:29"]
Ei ap:n miestä kiinnosta paskan vertaa mitkään tytön kynsilakat. Piti nyt vaa laittaa että miesKIN on mukamas sitä mieltä, että saisit lisää pontta tekstiisi. Se on mennyt niin, että sä olet jäkättänyt ja kälättänyt siellä että "herramunjeejee, kun ne urpot tädit on mennyt ja pilannut meidän tytön neitsytkynnet!!!" Ja mies on sitten hysteeristä akkaansa rauhoitellakseen sanonut että joojoo.
[/quote]
Juu on munkin hiukan vaikea nähdä kenenkään miehen stressaavan tollasesta :D
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:48"]
Meillä ei ole edes kynsilakanpoistoainetta, niin että neiti saa nyt olla noissa sinisissä kynsissään. Sitäkin mietin, että missä hoitajat ovat olleet, kun 5-vuotiaat ovat toisiaan siellä lakkailleet... Poskipunaa ja huulipunaakin oli kuulemma kaverilla ollut. Niin kuin joku jo sanoikin, nimenomaan noiden kemikaalien takia ei olla haluttu, että tyttö meikkien kanssa läträä. Emmekä myöskään halua opettaa hänelle sellaista ylenmääräistä hienostelu-ja puunauskulttuuria, ulkonäkökeskeisyyttä yms.
ap
[/quote]
Ihan hyvä, että tyttö oppii jossain meikkaamaan, äidistä ei taida olla esikuvaksi, jos ei edes lakanpoistoainetta omista. Homssuinen ja huolittelematon nainen on häpeäksi niin itselleen kuin muille.
Onkohan meillä ihan epänormaali meininki keskivertoon verrattuna, kun tytärpuoli 5,5v pukee mitä käsketään? Hän ei ole koskaan napissut vaatteista, korkeintaan sanoo jos jokin vaate tuntuu ikävältä päällä eikä siksi halua sitä pukea. Mitkään meikkijutut ei todellakaan kiinnosta, vaikka näkee ainakin minun meikkaavan ja varmasti myös äitinsä. Hiusten harjaamisenkin kanssa saa aina tapella, kun tyttö ei millään haluaisi. Ihmeissäni aina luen täältä, miten jonkun 3v jo päättää mitä haluaa päälle.
[/quote]
Tjaa.. No meillä kolmevuotias oli jo kykenevä vastaamaan omista vaatteistaan. Aamulla pukee ne vaatteet mitkä itse haluaa ja tähän olen tyytyväinen, eipähän tarvitse minun alkaa niitä etsimään. Osaa siis pukea ihan itse, vaikka moni tuon ikäinen ei näköjään osaa?
[/quote] Ei kai nyt vielä täysin vastaa siitä mitä päälleen panee? Missäs se lapsesi saa sitten tilaisuuden uhmata, jos kaikki asiat sujuu aina oman pään mukaan. Omat lapseni ( 3 tytärtä ) ovat ainakin tarvinneet kamppailun äidin kanssa juuri päälle pantavista vaatteista ja juuri tuossa kolmen vuoden nurkilla.
[/quote]
Anna kun mä arvaan, sä oot just sellanen ihana äiti joka ei kestä jos lapsella on sukkahousut väärää sävyä tai toisiinsa sopimattomat paita ja housut.
"Emme halua opettaa hänellä hienostelu ja puunauskulttuuria..." Juu onnea valitsemallenne tielle. Oletko katsellut teinejä kadulla? Niin naturelleja että!
Löysää pipoa, oma esimerkkisi kotona on paljon voimallisempi kun yksi kynsilakka joskus ja jouluna. Maailman sivu on tytöt halunneet kaunistautua, tavalla tai toisella. Hanki viisi lasta lisää, kyllä se siitä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:48"]
Meillä ei ole edes kynsilakanpoistoainetta, niin että neiti saa nyt olla noissa sinisissä kynsissään. Sitäkin mietin, että missä hoitajat ovat olleet, kun 5-vuotiaat ovat toisiaan siellä lakkailleet... Poskipunaa ja huulipunaakin oli kuulemma kaverilla ollut. Niin kuin joku jo sanoikin, nimenomaan noiden kemikaalien takia ei olla haluttu, että tyttö meikkien kanssa läträä. Emmekä myöskään halua opettaa hänelle sellaista ylenmääräistä hienostelu-ja puunauskulttuuria, ulkonäkökeskeisyyttä yms.
ap
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:18"]
[/quote]
[/quote]
En ole koskaan tajunnut minkä takia lapsi ei voisi aivan hyvin itse päättää mitä pukee päälleen. Siis järkevyyden rajoissa, olosuhteisiin sopivat vaatteet oltava tietysti. Kyllä meillä ainakin 3,5-vuotias keksii päivittäin kamppailtavaa ja väännettävää vaikka saakin valita paitansa ja verkkarinsa aivan vapaasti.
[/quote] No jos verkkarista ja paidasta on kyse on tietysti ok, että lapsi voi itse päättää. Mutta tämä nohevan kolmivuotiaan vanhempi kirjoittaa, että ei puutu lapsen pukeutumiseen, kun pääsee itse näin vähemmällä ( ei tarvitse etsiä vaatteita). Sitä ihmettelin, mistä se 3-v ne sitten löytää, jos vanhemman pitää niitä etsiä??
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:23"]
[/quote]
En ole viestin kirjoittaja, mutta tuollaisia setiä kuitenkin on aika vähän.
[/quote] Onko? Mutta yksikin on liikaa. Vanhemman tehtävä on myös suojella lasta.
Musta olet tiukkis. Ei se lapsi yhdestä kynsilakan kokeilusta piloille mene. Mun 3v poika on saanut kynsilakkaa kynsiinsä kun näki mun laittavan itselleni ja oli kovin innoissaan asiasta (varsinkin kun sai "poikien sinistä"). Sen kerran jälkeen ei ole pyytänyt uudelleen.
Itse rakastin 4-5 vuotiaana prinsessaleikkejä rimpsumekkoineen ja tietysti äidin meikit piti suhia naamalle. Oli hauskoja leikkejä ja niistä huolimatta olin kouluiässä aika poikatyttö, äidin harmiksi kieltäydyin pukemasta mekkoa ylleni enkä aikuisenakaan vielä ole intoutunut "meikkihömpötyksiin".
On hienoa, että lapset pääsevät kokeilemaan eri juttuja. En ymmärrä miksi se vaaleanpunainen hörhelö koetaan niin hirveäksi kirosanaksi. Tärkeämpää on, että lapsi pääsee tutustumaan moniin eri asioihin sekä useisiin näkökulmiin ja ymmärtää sitä kautta, ettei mihinkään tiettyyn muottiin ole pakko asettua.
Väittääkö joku ettei lapsuus ole muka lyhentynyt? Ei nykyään kovin moni 10-12 vuotias kulje sellasissa vetimissä missä itse ja kaverini lapsuudessa hiihteli. Ei ollut meillä ala-asteella meikkiä, nykyään on joka toisella. Ollaan niin tyylitietoista jo kahdeksan veenä. Ja vanhempien mielestä tämä on ok. Ja tässä menee nyt ihan sekaisin prinsessaleikit/hiuspinnit/kaulakorut ja sitten se teinimaailman ihannointi, se mihin aikuiset kaiketi kaipaa takaisin ja mihin lapsia hoputetaan. Toki sukupuoliroolissaan mieluusti tiukasti pitäytyen.
Meillä on tytöllä ollut omaa kynsilakkaa jo 3-vuotiaasta lähtien ja pikkuveljellään 1v lähtien. Ovat saaneet itse valita kynsilakan värin. Meikkejä eivät käytä ja niitä ei hygieniasyistä saisi päiväkodissakaan laittaa. Hiuksia ollaan juhliin laitettu foliopatukoilla. Käyttävät myös sampoota ja suihkutettavaa hoitoainetta molemmat. Molemmilla on myös oma huulirasva. Näistä kaikista tulee enemmän kemikaalikuormaa kuin satunnaisesta kynnenlakkailusta.
Kesällä on lakatut kesävarpaat sekä tytöllä että pojalla! (Nyt ikää 5 ja 3).
Meillä anoppi lakkasi tyttöjen kynnet ekaa kertaa tyttöjen ollessa noin 2 ja 4 vuoden ikäiset. Väri oli ihan kamala, mutta tytöt lopettivat siihen paikkaan kynsien pureskelun. Nyt nämä tytöt ovat jo 10 ja 12 vuotiaat ja ovat aivan upeita tapauksia. Kynsilakkoja on kaapissa varmaan 15 väriä ja autan mielelläni kynsien lakkaamisessa.
Anna tyttösi ap olla tyttö ja nauttia kynsistään! Kynsilakka on aika pieni paha tässä elämässä...
Ei vaan, että aamulla pannaan puhtaat vaatteet; puhtaan vaatteen värit voi valita vapaasti. Vesisateella pannaan kumpparit eikä sandaaleja. Meillä aikuinen päättää, sillä kolmevuotiaan ei tarvitse ottaa tällaisista asioista vastuuta. Pukee minkä kykenee, mutta saa tarvittaessa apua. Kaupassakin vanhempi päättää, mitä ruokaa ostetaan ja mitä syödään. Enkös olekin kumma äiti?
Olen 39 vuotias ja aloitin meikkaamisen 11 vuotiaana. Isäni ei siitä pitänyt, mutta äitini ja isosiskoni mielestä se oli ihan ok. Nyt meikkaan vähemmän kuin silloin ja vanhin tyttäreni on 12 vuotias. Tyttäreni ei ole vielä pätkän vertaa kiinnostunut meikkaamisesta, hyvä kun muistaa hiukset harjata juostessaan samanlaisten kaveriensa kanssa kouluun. :)
Mua ehkä vähän häiritsisi, mutta en nostaisi asiasta hirveää meteliä kuitenkaan.
No meillä ainakin tyttö on nyt 3-vuotias ja varmaan noin 1,5 vuotta ollaan kynsiä lakkailtu, en ole kertaakaan itse tyrkyttänyt, vaan vaatii itse kun näkee jollakin muulla kauniin väriset kynnet, se kuuluu mun mielestä näihin prinsessa leikkeihin. Tyttö esittää sitten kaikille niitä kynsiään ja kertoo olevansa nyt prinsessa, en tosiaan ymmärrä mitä pahaa siinä on!
Ja hei kun nyt haukutte sitä toistakin äitiä ketä antaa lapsensa pukea haluamansa vaatteet, niinpä tekee meidänkin 3-vuotias! Minä äitinä tietenkin ohjeistan sään mukaan minkälaista vaatetta sieltä kaapista hakee, mutta aivan järkevästi hän osaa ne sieltä kaapista valita ja pukea päälleen. Onkos tääkin nyt jotenkin paha asia, kun lapsi on omatoiminen, jota minä olen pitänyt uskomattoman hienona asiana.....?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:45"]
Väittääkö joku ettei lapsuus ole muka lyhentynyt? Ei nykyään kovin moni 10-12 vuotias kulje sellasissa vetimissä missä itse ja kaverini lapsuudessa hiihteli. Ei ollut meillä ala-asteella meikkiä, nykyään on joka toisella. Ollaan niin tyylitietoista jo kahdeksan veenä. Ja vanhempien mielestä tämä on ok. Ja tässä menee nyt ihan sekaisin prinsessaleikit/hiuspinnit/kaulakorut ja sitten se teinimaailman ihannointi, se mihin aikuiset kaiketi kaipaa takaisin ja mihin lapsia hoputetaan. Toki sukupuoliroolissaan mieluusti tiukasti pitäytyen.
[/quote] Olen samaa mieltä. Ikävä kyllä kaupallisuus leviää yhä nuorempiin ikäluokkiin. Markkinamiehet hierovat kämmeniään, kun saadaan tämä tyylitietoisuus leviämään jo päiväkotiin. Mainonta suunnataan ovelasti yhä nuoremmille, ja vanhemmat ovat aivan voimattomia.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:10"]
Minusta tässä tuo kemikaalikuormitus ei ole se huolestuttava asia, vaan se, että tyttöjä kannustetaan laittautumaan ja meikkaamaan yhä nuorempina. Ei oikeasti ole 5-vuotiaiden homma meikata. Vaikka se onkin vain leikkiä, niin kyllähän siitä se viesti tulee, että voi kun sinä olet nyt kaunis kun on poskipunaa sun muuta.
[/quote]
Yhä nuorempina? Kyllä noita kynsilakkoja on päiväkodeissa harrastettu jo vuosikymmeniä :) Ei tää nyt mitään uutta ja ihmeellistä ole.