Tyttö tuli sitten kynnet lakattuina päiväkodista
Oli ollut lelupäivä ja jollakin kavereilla meikit mukana. Onko teistä ihan asiallista vai olemmeko mieheni kanssa ihan tiukkapipoja, kun emme asiasta tykkää?
kyseessä 4-5-vuotiaat lapset.
Kommentit (86)
Minusta tässä tuo kemikaalikuormitus ei ole se huolestuttava asia, vaan se, että tyttöjä kannustetaan laittautumaan ja meikkaamaan yhä nuorempina. Ei oikeasti ole 5-vuotiaiden homma meikata. Vaikka se onkin vain leikkiä, niin kyllähän siitä se viesti tulee, että voi kun sinä olet nyt kaunis kun on poskipunaa sun muuta.
Ei se kynsilakka nyt varmaan niin paha ole. Sitten olis eri juttu, jos ihan täyteen tällinkiin olis tyttö siellä laitettu. Lapsilla nyt on tuolaisia kokeiluja. Tietysti on hyvä, että opettaa lapselle, ettei tälläytyminen kuulu arkipäivään, vaan johoniin juhliin. Leivo vaikka lapsen kanssa joku päivä, ja kerro, että ihan käytännön syistä kynsilakkaa ei voi pitää jokapäivä, ettei taikinaan irtoa kynsilakan palasia. Voit myös korostaa, että aikuisena kaikissa ammateissa ei voi meikata, esim. kirurgit eivät voi leikkauksissa pitää kynsilakkaa hygieniasyistä. Näin lapselle ei jää päälle tuo tälläytyminen.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:55"]
Hei haloo, ei yksi kerta kuolemaksi ole! Ne meikit ja kynsilakat on kuitenkin ihan turvallisia, eivät sisällä mitään kuolemaan johtavia myrkkyjä, eikä varsinkaan jos yksi käyttökerta.
Minusta on julmaa kieltää tyttöä olemasta tyttö ja tykkäämästä kaikesta tyttömäisestä naisellisesta hömpästä, johon kuuluu myös se nättinä oleminen, nätiksi laittautuminen. Se on sitä itsensä hyväksymistä, omaan sukupuoleensa ja tulevaan naiseuteensa tutustumista. Se on normaalia kasvua ja kehitystä.
Toki lapselle voi sanoa, että napapaitoja tms. ei laiteta, vaan täytyy olla lämpimät vaatteet
Minulla on sekä tyttöä ja poikaa ja tämän nuorin tyttö on ihan todellinen Tyttö, en muista milloin aloitti mutta nyt 6 v.na lakkaa kynsiään ja natisee vaatteistaan ja hiuksistaan, mutta loppuviimeks pukee sen, mitä aikuinen määrää, sää huomoideen !!! ja meikata ei saa, mutta kynnet saa lakata.
[/quote]
Juuri tämäntyyliset kommentit harmittavat. Minusta outoa naiskuvaa annatte lapsillenne te jotka lapsiinne näin suhtaudutte. Vai että nuorin tyttö on todellinen tyttö, tuosta paistaa niin selvästi se tyttöyden normi. Ja varmasti muistatte jatkuvasti tämän tyttömäisen tyttönne ja muidenkin lastenne kuullen tästä tyttömäisyydestä keskustella ettei vaan pääse keltään unohtumaan minkälainen on oikeanlainen TYTTÖ?
-19
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:00"]
Onkohan meillä ihan epänormaali meininki keskivertoon verrattuna, kun tytärpuoli 5,5v pukee mitä käsketään? Hän ei ole koskaan napissut vaatteista, korkeintaan sanoo jos jokin vaate tuntuu ikävältä päällä eikä siksi halua sitä pukea. Mitkään meikkijutut ei todellakaan kiinnosta, vaikka näkee ainakin minun meikkaavan ja varmasti myös äitinsä. Hiusten harjaamisenkin kanssa saa aina tapella, kun tyttö ei millään haluaisi. Ihmeissäni aina luen täältä, miten jonkun 3v jo päättää mitä haluaa päälle.
[/quote]
Tjaa.. No meillä kolmevuotias oli jo kykenevä vastaamaan omista vaatteistaan. Aamulla pukee ne vaatteet mitkä itse haluaa ja tähän olen tyytyväinen, eipähän tarvitse minun alkaa niitä etsimään. Osaa siis pukea ihan itse, vaikka moni tuon ikäinen ei näköjään osaa?
Mä en jotenkin pääse tuohon tuohtuneeseen mielentilaan sisälle. Mä olen aina ajatellut, että lapset tietää jo aika nuoresta, mikä on heidän juttu. Mä itse rakastin jo lapsena kaikkea kaunista, koruja, vaatteita. Leikin meikkileikkejä. Samanlainen olen nyt aikuisenakin. Tykkään pitää huolta ulkonäöstäni, enkä tajua, miksi se olisi väärin. Ei mua haittaa, jos joku toinen ei meikkaa ja pukeudu kauniisti, jokainen valitkoon itse.
Mun tyttöni on ihan pienestä halunnut valita itse vaatteet. On ollut kiinnostunut mun meikeistä ja kynsilakoista. Kynnet lakattii heti kun pyysi. Oman huulikiillon sai 5-vuotiaana, silloin myös reiät korviin. Hui hirveää! Ja tuolla se kiipeilee puihin ja pyöräilee pitkin ojanpohjia huulet kiiltäen ;)
22 siis ap.
Muuten kyllä sallitaan prinsessaleikit sun muut, vaikka mies usein niistäkin kyselee että onko tämä enää normaalia, kun koristautuminen on hurjimmillaan :)
ja kun joku edellä kysyi, niin en ole asiaa lapsen kavereiden vanhempien kanssa ottanut esille. Edellisessä päiväkodissa asia ei ollut ajankohtainen, niin ei tullut puheeksi.
ap
No jos tuo nyt oli yksi kerta päiväkodissa, niin anna olla. Jos siellä alkaisi joka viikko tai kuukausi olemaan jotain tyttöjen kaunistautumisvinkkipäiviä, niin sitten älähtäisin.
Mitäs jos meikkien sijaan antaisitte lapselle sellaiset maskeerausvärit, joilla voi piirtää itselleen vaikka kissan tai hirviön naaman? Saisi tyydyttää kasvojenmaalausintoa, mutta siinä olisi selkeästi ihan toinen sävy kuin meikkaamisessa.
En mäkään ostaisi mitään meikkejä omalle lapselle. Aikaisintaan joku huulikiilto yläkouluiässä, mutta ei silloinkaan kummempia pakkeleita.
Onkohan meillä ihan epänormaali meininki keskivertoon verrattuna, kun tytärpuoli 5,5v pukee mitä käsketään? Hän ei ole koskaan napissut vaatteista, korkeintaan sanoo jos jokin vaate tuntuu ikävältä päällä eikä siksi halua sitä pukea. Mitkään meikkijutut ei todellakaan kiinnosta, vaikka näkee ainakin minun meikkaavan ja varmasti myös äitinsä. Hiusten harjaamisenkin kanssa saa aina tapella, kun tyttö ei millään haluaisi. Ihmeissäni aina luen täältä, miten jonkun 3v jo päättää mitä haluaa päälle.
[/quote]
Mä en tiedä tuleekohan tää sulle nyt ihan täytenä yllätyksenä ja vedänkö sulta nyt maton alta, mut arvaa mitä? Lapset on ERILAISIA ja jokaisella lapsella on OMA PERSOONALLISUUTENSA. Jotkut tytöt on hyvin tyttömäisiä ja tykkää kynsilakoista ja prinsessaleikeistä, toiset taas rymyää metsissä ja unohtaa kammata hiukset. Et kai nyt yllättynyt ihan liikaa?
Ap:lle, löysätkääpä nyt vähän pipoa. Jos teidän lapsenne piti kynsilakoistaan, niin älkää masentako häntä. Ihan kuin nykymaailmassa "tyttöjen jutut" olis ihan hirveä tabu. Kynsilakkaahan se vain oli! Itse olen vasta 20v, joten oma lapsuus on edelleen hyvin mielessä ja muistan kuinka rakastin prinsessaleikkejä, hyvin pienestä pitäen. Oli monta prinsessamekkoa, korvakoruja, timantteja, äidin vanhoja loppuunkulutettuja meikkejä ja, kyllä, juuri niitä kynsilakkoja. Myös Barbieita oli ihana pukea ja laitella hiuksia. Rakastin niitä leikkejä enkä tiedä miten olisin reagoinut, jos äitini olisi järkyttynyt lakatuista kynsistäni. Höllätkäähän vähän pipoa!
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:06"]
Valitettavasti satun tietämään, että jotkut (nuoret) äidit oikeasti lakkaavat tyttölastensa kynsiä jo ihan muutaman vuoden ikäisenä (3-4 v).
En kertakaikkiaan pysty käsittämään!
Enkä ole mitenkään edes tyttöjen 'kaunistautumista' muutoin tuomitseva ja tiedän, että se tulee sieltä kyllä jossain vaiheessa, mutta ei hyvänen aika noin pienenä.
[/quote] Itsekin ajattelen, että lapsuus lyhenee koko ajan kovaa vauhtia ja se on surullista katseltavaa. Pieni lapsi ei tarvitse vielä teini-ikään kuuluvia kaunistuksia, rusetit ja hiusnipsut ovat riittäviä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:29"]
Mä en tiedä tuleekohan tää sulle nyt ihan täytenä yllätyksenä ja vedänkö sulta nyt maton alta, mut arvaa mitä? Lapset on ERILAISIA ja jokaisella lapsella on OMA PERSOONALLISUUTENSA. Jotkut tytöt on hyvin tyttömäisiä ja tykkää kynsilakoista ja prinsessaleikeistä, toiset taas rymyää metsissä ja unohtaa kammata hiukset. Et kai nyt yllättynyt ihan liikaa?
Ap:lle, löysätkääpä nyt vähän pipoa. Jos teidän lapsenne piti kynsilakoistaan, niin älkää masentako häntä. Ihan kuin nykymaailmassa "tyttöjen jutut" olis ihan hirveä tabu. Kynsilakkaahan se vain oli! Itse olen vasta 20v, joten oma lapsuus on edelleen hyvin mielessä ja muistan kuinka rakastin prinsessaleikkejä, hyvin pienestä pitäen. Oli monta prinsessamekkoa, korvakoruja, timantteja, äidin vanhoja loppuunkulutettuja meikkejä ja, kyllä, juuri niitä kynsilakkoja. Myös Barbieita oli ihana pukea ja laitella hiuksia. Rakastin niitä leikkejä enkä tiedä miten olisin reagoinut, jos äitini olisi järkyttynyt lakatuista kynsistäni. Höllätkäähän vähän pipoa!
[/quote]
Aamen.
En myöskään ymmärrä, miten nuo tyttöjen jutut on joissain piireissä nykyään sellainen piru ettei pahempaa löydy. Ei prinsessaleikit ja lakatut kynnet ketään mihinkään BB-taloon vie. Ihan varmasti valtaosa niistä uranaisistakin on pienenä leikkinyt ihan samoja leikkejä kuin muutkin tytöt.
Aivan kauheaa, kemikaaleilla kyllästetty lapsi!
Jos kyseessä on lasten omat meikit, niin eivät ne mitään myrkkyjä ole - eivät tosin ole aikusitenkaan meikit.
Lopettakaa tälllainen hysteerinen, elämästä vieraantunut hysteria. On niitä ihan todellisiakin ongelmia..
On meilläkin pari kertaa lapsen kynnet lakattu päiväkodissa. Eipä tullut mieleen että nostaisin asiasta meteliä. Ja on niitä koululaisen kynsiä lakattu kaverillakin.
Elämä on aika tylsää, jos ei joskus löysää nutturaa. Ei nuo kuitenkaan päivittäistä saati edes kuukausittaista olleet.
Mitähän te "löysäisit nutturaa" -kommentoijat tuumaatte sitten, kun 10-vuotias tyttönne haluaa pukeutua minisortseihin ja pikkuisiin toppeihin, meikata ja kihartaa hiuksia ne? Olette varmaan tyytyväisiä, koska tytön nyt vaan on sellaisia ja ne on niin kivoja tyttöjen juttuja. Ettekö te jumaliste tajua, että nykyään tehdään lapsista aivan liian aikaisin teinejä ja aikuisia. Ala-asteikäiset kulkee tuolla meikit naamassa, 8-vuotias ei voi pitää toppahousuja, koska se on noloa ja niin edelleen. Onko tämä teistä hyvä kehityssuunta?
Mua kiinnostaa tässä keskustelussa se kuinka moni suhtautuisi samoin jos oma poika haluaisi tälläytyä.
Siitä en tykkäisi, että käytetään yhteisiä silmämeikkejä, koska siinä on iso tulehdusten leviämisriski etenkin tuon ikäisillä. Sen sijaan kynsilakkaa en osaa pitää pahana. Mulla on kolme tyttöä ja kaikki ne tykkää lakata kynsiään. 3-vuotiaasta lähtien olen joskun niitä lakannut. Pienimmillä ensin vain varpaankynsiä (koska sormenkynnet meni liikaa suuhun) ja sitten lähempänä eskari-ikää myös sormenkynsiä. Mun tytöt rakastaa kirkkaita lakkoja, kimalletta ja kynsitarroja. Samat tytöt myös tanssivat balettia röyhelötutuissa, ripustavat itsensä täyteen muovisia bling-bling koruja, rymyävät metsässä, heittelevät kärrynpyöriä, seisovat päällään, rakentavat legoja, leikkivät junilla ja rakastavat matematiikkaa.
Älkää rajoittako tyttöjänne ja painako heitä ennalta määriteltyyn muottiin - oli se sitten perinteinen pinkki-tyttö tai täälläkin monien parempana pitämä poika-tyttö.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:50"]
Mitähän te "löysäisit nutturaa" -kommentoijat tuumaatte sitten, kun 10-vuotias tyttönne haluaa pukeutua minisortseihin ja pikkuisiin toppeihin, meikata ja kihartaa hiuksia ne? Olette varmaan tyytyväisiä, koska tytön nyt vaan on sellaisia ja ne on niin kivoja tyttöjen juttuja. Ettekö te jumaliste tajua, että nykyään tehdään lapsista aivan liian aikaisin teinejä ja aikuisia. Ala-asteikäiset kulkee tuolla meikit naamassa, 8-vuotias ei voi pitää toppahousuja, koska se on noloa ja niin edelleen. Onko tämä teistä hyvä kehityssuunta?
[/quote]
Voi kuule, mun 7-vuotiaani kulkee minishortseissa ;) Mulla itselläni oli minihame saman ikäisenä, eikä musta tullut huoraa. Hiuksiakin kihartaa sekä äiti että tytär. Samalla kun kuljin minihamosessa, niin leikin barbeilla 13-vuotiaaksi... Tyttäreni menee joka ilta vauvanuken kanssa nukkumaan, vaikka kynnet on lakattu, laittaa huulikiiltoa joskus ja hajuvettäkin käyttää. Ei nää kuulkaa ole niin mustavalkoisia asioita. Yksi asia ei estä toista. Kynsilakka tai pieni toppi ei lapsuutta lopeta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:12"]
[/quote]
Tjaa.. No meillä kolmevuotias oli jo kykenevä vastaamaan omista vaatteistaan. Aamulla pukee ne vaatteet mitkä itse haluaa ja tähän olen tyytyväinen, eipähän tarvitse minun alkaa niitä etsimään. Osaa siis pukea ihan itse, vaikka moni tuon ikäinen ei näköjään osaa?
[/quote] Ei kai nyt vielä täysin vastaa siitä mitä päälleen panee? Missäs se lapsesi saa sitten tilaisuuden uhmata, jos kaikki asiat sujuu aina oman pään mukaan. Omat lapseni ( 3 tytärtä ) ovat ainakin tarvinneet kamppailun äidin kanssa juuri päälle pantavista vaatteista ja juuri tuossa kolmen vuoden nurkilla.
Myönnän että olemme joissain asioissa keskimääräistä tiukempia. Mutta on meidän tytöllä joskus ennenkin kynsilakkaa ollut, pari kertaa on mummolassa laitettu. Mielestäni päiväkodissa ei kuitenkaan tätä tarvitsisi harrastaa, eikä meikit minusta ole lelupäivän "leluja".