Tyttö tuli sitten kynnet lakattuina päiväkodista
Oli ollut lelupäivä ja jollakin kavereilla meikit mukana. Onko teistä ihan asiallista vai olemmeko mieheni kanssa ihan tiukkapipoja, kun emme asiasta tykkää?
kyseessä 4-5-vuotiaat lapset.
Kommentit (86)
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:11"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:55"]
Hei haloo, ei yksi kerta kuolemaksi ole! Ne meikit ja kynsilakat on kuitenkin ihan turvallisia, eivät sisällä mitään kuolemaan johtavia myrkkyjä, eikä varsinkaan jos yksi käyttökerta.
Minusta on julmaa kieltää tyttöä olemasta tyttö ja tykkäämästä kaikesta tyttömäisestä naisellisesta hömpästä, johon kuuluu myös se nättinä oleminen, nätiksi laittautuminen. Se on sitä itsensä hyväksymistä, omaan sukupuoleensa ja tulevaan naiseuteensa tutustumista. Se on normaalia kasvua ja kehitystä.
Toki lapselle voi sanoa, että napapaitoja tms. ei laiteta, vaan täytyy olla lämpimät vaatteet
Minulla on sekä tyttöä ja poikaa ja tämän nuorin tyttö on ihan todellinen Tyttö, en muista milloin aloitti mutta nyt 6 v.na lakkaa kynsiään ja natisee vaatteistaan ja hiuksistaan, mutta loppuviimeks pukee sen, mitä aikuinen määrää, sää huomoideen !!! ja meikata ei saa, mutta kynnet saa lakata.
[/quote]
Juuri tämäntyyliset kommentit harmittavat. Minusta outoa naiskuvaa annatte lapsillenne te jotka lapsiinne näin suhtaudutte. Vai että nuorin tyttö on todellinen tyttö, tuosta paistaa niin selvästi se tyttöyden normi. Ja varmasti muistatte jatkuvasti tämän tyttömäisen tyttönne ja muidenkin lastenne kuullen tästä tyttömäisyydestä keskustella ettei vaan pääse keltään unohtumaan minkälainen on oikeanlainen TYTTÖ?
-19
[/quote]
Kuvaa hyvin sinuakin että paheksut ja vedät omia johtopäätelmiä, kun kerron täällä että minulla on Tyttö, joka on täystyttö kaikkine tyttömäisyyksineen ja minusta se on ihastuttavaa.
Oikea suhtautumistapa olisi siis tuomita ja hillitä ja karsia lasta olemasta se mikä on, JOS / KUN hän EI ole poikamainen vaan selkeästi korostaa sukupuoltaan ?
Kirjoitin, että nuorin lapsi on tyttö ja hän on Tyttö siksi, että esikoinen on myös tyttö ja täysin toisenlainen.
En ole kannustanut häntä ns. tyttömäisyyteen ja kynsien lakkaamiseen tms. Se kaikki on tullut häneltä itseltään. En ole kieltänyt tätä kynsien lakkaamista, en kiellä enkä estä häntä leikkimästä tyttömäisiä hoivaleikkejä. Hän saa aivan vapaasti rakastaa vaaleanpunaista, glitteriä ja kauniita vaatteita, en silti osta kauppareissulla uusia vaatteita ja uusia tavaroita kotiin, vaikka kiukutteleekin kun ei saa.
Sain aikoinaan moitteita esikoisesta, joka oli räväkkä, vauhdikas ja vilkas poikatyttö, eikä lainkaan "tyttömäinen". Olin kasvattamalla kasvattanut hänestä sellaisen "normista poikkeavan".
Ei, en kannustanut. Olin ylpeä lapsestani. Annoin hänen olla sellainen kuin hän on. Vahvana ja määrätietoisena hän tulisi selviämään maailmassa. Olemalla oma itsensä.
Nuorin on nyt toisenlainen tyttö ja annan hänen olla sellainen persoona kuin hän on. Ja saan moitteita siitä että olen ylpeä lapsestani. Vahvatahtoisena lapsena hän tulee pärjäämään.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:35"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:48"]
Meillä ei ole edes kynsilakanpoistoainetta, niin että neiti saa nyt olla noissa sinisissä kynsissään. Sitäkin mietin, että missä hoitajat ovat olleet, kun 5-vuotiaat ovat toisiaan siellä lakkailleet... Poskipunaa ja huulipunaakin oli kuulemma kaverilla ollut. Niin kuin joku jo sanoikin, nimenomaan noiden kemikaalien takia ei olla haluttu, että tyttö meikkien kanssa läträä. Emmekä myöskään halua opettaa hänelle sellaista ylenmääräistä hienostelu-ja puunauskulttuuria, ulkonäkökeskeisyyttä yms.
ap
[/quote]
Ihan hyvä, että tyttö oppii jossain meikkaamaan, äidistä ei taida olla esikuvaksi, jos ei edes lakanpoistoainetta omista. Homssuinen ja huolittelematon nainen on häpeäksi niin itselleen kuin muille.
[/quote]Ei kyllä tarvitse olla huolimaton ja homssuinen, vaikka ei omista yhtään lakkapulloa. Älä provosoi. Päiväkoti-ikäisen ei vielä tarvitse opetella meikkaamaan.
Anna lapselle seuraavana lelupäivänä vedenkestävä tussi ja sano, että sillä voi tehdä tatskoja kasvoihin ja käsiin. Ja kun tädit tulee sinulle kauhistelemaan, niin totea iloisesti, että ei tuo nyt kynsilakkaa kummallisempaa ole.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:54"]
Ei vaan, että aamulla pannaan puhtaat vaatteet; puhtaan vaatteen värit voi valita vapaasti. Vesisateella pannaan kumpparit eikä sandaaleja. Meillä aikuinen päättää, sillä kolmevuotiaan ei tarvitse ottaa tällaisista asioista vastuuta. Pukee minkä kykenee, mutta saa tarvittaessa apua. Kaupassakin vanhempi päättää, mitä ruokaa ostetaan ja mitä syödään. Enkös olekin kumma äiti?
[/quote]
Tämän kaiken raameissa lapsi silti voi kokea olevansa nätti ja niin edelleen, eikö vain?! Kun valitset ne kumpparit ja vaatteet kaappiin, niin kait sinä sinne sellaista ostat, mistä tiedät lapsesi tykkäävän? Jos tykkää vaaleanpunaisesta, niin miksi ostaa ruskeaa? Jos inhoaa collarihousuja, miksi ostaa ja puetuttaa niitä, kun vaihtoehtojakin on?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:31"]
Meikit ei kuullu päiväkotiin!
[/quote]
Tismalleen samaa mieltä! Saako kouluun viedä meikit ja meikkailla kesken oppitunnin? Ei saa.
Ap: Oliko joku hoitaja lakannut lapsen kynnet vai näyttivätkö siltä, että toinen lapsi niin oli tehnyt?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:23"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:50"]
Mitähän te "löysäisit nutturaa" -kommentoijat tuumaatte sitten, kun 10-vuotias tyttönne haluaa pukeutua minisortseihin ja pikkuisiin toppeihin, meikata ja kihartaa hiuksia ne? Olette varmaan tyytyväisiä, koska tytön nyt vaan on sellaisia ja ne on niin kivoja tyttöjen juttuja. Ettekö te jumaliste tajua, että nykyään tehdään lapsista aivan liian aikaisin teinejä ja aikuisia. Ala-asteikäiset kulkee tuolla meikit naamassa, 8-vuotias ei voi pitää toppahousuja, koska se on noloa ja niin edelleen. Onko tämä teistä hyvä kehityssuunta?
[/quote]
Voi kuule, mun 7-vuotiaani kulkee minishortseissa ;) Mulla itselläni oli minihame saman ikäisenä, eikä musta tullut huoraa. Hiuksiakin kihartaa sekä äiti että tytär. Samalla kun kuljin minihamosessa, niin leikin barbeilla 13-vuotiaaksi... Tyttäreni menee joka ilta vauvanuken kanssa nukkumaan, vaikka kynnet on lakattu, laittaa huulikiiltoa joskus ja hajuvettäkin käyttää. Ei nää kuulkaa ole niin mustavalkoisia asioita. Yksi asia ei estä toista. Kynsilakka tai pieni toppi ei lapsuutta lopeta.
[/quote] Miltäs sinusta sitten tuntuu se, jos ( ja kun ) vieraat sedät antavat pitkiä katseita sitä pientä 7-vuotiasta minishortsitytärtäsi kohtaan? Millaisen neuvon sinä annat tälle lapsellesi?
[/quote]
Ne vieraat sedät katsois sitä lasta oli sillä päällä mitä tahansa. Ne sedät kun on sairaita, eikä ne välitä sen lapsen vaatteista vaan ihan jostain muusta. Jos kuvittelet niiltä lapsesi suojelevan vaatteilla niin olet varsin naiivi. Terveet miehet ei katsele 7v. lapsia pitkin katsein vaikka niillä olis mitä päällä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:26"]
22 siis ap.
Muuten kyllä sallitaan prinsessaleikit sun muut, vaikka mies usein niistäkin kyselee että onko tämä enää normaalia, kun koristautuminen on hurjimmillaan :)
ja kun joku edellä kysyi, niin en ole asiaa lapsen kavereiden vanhempien kanssa ottanut esille. Edellisessä päiväkodissa asia ei ollut ajankohtainen, niin ei tullut puheeksi.
ap
[/quote]
Siis tyttö tykkäisi koristautua, tälläytyä, olla nätti ja kokeilla erilaisia rooleja, vaikkapa sitä prinsessan roolia - ja te kaksi siellä mietitte, onko tämä normaalia?! Huh, lapsiressu.
Voi herran jumala, olet todellakin tiukkis. Saako lapsenne katsoa edes Disneyn prinsessa elokuvia?
Itse en nostaisi kynsilakasta äläkkää, vaikka aihe ei miellytäkään. Oman lapseni päiväkodissa pidettiin tällainen hemmottelupäivä, jonne sai tuoda hiuslenksuja, harjoja, meikkejä, kynsilakkoja ja sitten hoitajat tekivät lapsille erilaisia kampauksia ja lakkasivat kynsiä. En pitänyt päivästä. Lapseni on poika ja koki päivän paitsi kummallisena myös epäreiluna. Hän ei halunnut kynsiään lakattavan, koska tiesi, että kotona vain aikuinen (äiti) lakkaa. Hiukset olivat liian lyhyet, jotta niihin olisi voinut mitään väkertää ja ajatuksena se tuntui oudolta. Hän kertoi, että tytöt olivat hoitajien kanssa kiherrelleet ja pojat saivat piirtää tai tehdä palapelejä. Olipas mukava teemapäivä!
En ymmärrä, miksi sukupuoliroolin mukaisia käyttäytymismalleja ja ennakko-odotuksia pitää vahvistaa monin verroin päiväkodissa. Lapselleni oli luonnollista, että aikuinen nainen lakkaa kynsiään, mutta meikkaamiset ja hiusten laittamiset eivät vain tuntuneet luonnollisilta - ei kuulemma muillekaan pojille, kun oli laitettu tylysti toiseen huoneeseen piirtämään.
Saivatko muuten pojat koskaan omaa teemapäiväänsä? Ei. Oli kyllä temppurata, mutta se oli lähtökohtaisesti suunnattu kaikille lapsille eikä ketään laitettu viereiseen huoneeseen.
Uskon, että vanhempien esimerkillä on isoin vaikutus, vaikka päiväkoti tietysti näitä rooleja myös vahvistaa. Kaikilla tuntemillanmi tyttömäisillä lapsilla on äidit hyvin tyttömäisiä. Kyse on rooleista, joita lapsi omaksuu matkimalla. Ei lapsi synny prinsessaksi vaan hän omaksuu roolin lähipiiristään. Ystäväni oli kahden pojan äitinä äärimmäisen urheilullinen, ei käyttänyt meikkiä ja pukeutui vapaa-aikanaan aina farkkuihin. Ei varmaan edes omistanut hametta. Kun sai tytön, muuttui tyyli jo ennen kuin tyttö osasi kävelläkään. Lyhyet hiukset kasvatettiin pitkiksi, jalkoihin korkokengät, päälle erilaista mekkoa ja hametta ja hups, niin vain meikkiäkin alkoi ilmestyä naamaan. Huvittavinta on ollut kuunnella, miten hän kertoo juttuja tyttömäisestä tytöstään, joka syntyi sellaisena, kun eihän hän ole koskaan ollut mikään prinsessa. Ei tuossa ole mitään väärää, mutta kyllä vanhemmat osaavat olla sokeita rooleille, joita itse omaksuvat ja tietämättään välittävät lapsilleen.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:33"]
Oli ollut lelupäivä ja jollakin kavereilla meikit mukana. Onko teistä ihan asiallista vai olemmeko mieheni kanssa ihan tiukkapipoja, kun emme asiasta tykkää?
kyseessä 4-5-vuotiaat lapset.
[/quote]
En ainakaan itse jaksaisi tulistua tai edes ihmettelisi koko asiaa. Käytän kynsilakkaa itsekin ja lapset pitävät sen kokeilusta. Lakassa tai naisellisuudessa ei ole mitään pahaa, joten miksi siitä pitäisi vääntää jotenkin huono asia. Muistan, että aikanaan äitini lakkasi 5-vuotiaan pikkuveljeni kynnet kun tämä ihasteli äidin lakkaa ja halusi itsekin kokeilla.
En ole mikään ns. tyhjäpää vaan ihan tasa-arvoa kannattava uranainen.
Etsin netistä tietoa omia kynsilakka vinkkejä ajatellen ja törmästin tähän ketjuun, vaikka onkin jo vanha.
Ajattelin vaan tulla kertomaan samalla kantani. Minun 3v poika on tullut useampana päivänä päiväkodista kynnet lakattuna. Poika lakkaa myös kotona kynsiään. On mennyt myös mekko päällä päiväkotiin, ja välillä taas dinosauruksena tai spidermanina.
Mun mielestä on luonnollista ja mahtavaa antaa lapsen itse päättää mitä pukee päälleen, sama tulee kynsilakkoihin, se on mielestäni vähän niinkuin luovaa leikkiä. :)
Hirveä ajatus olisi, jos joku päättäisi mun puolesta mitä puen päälleni. Joten en näe mitään syytä miksi lapsi ei saisi päättää, kunhan on vuodenaikoja ajatellen sopivat vaatteet päällä.
Kynsilakka päiväkodissa on vain pieni juttu, mutta toimii porttina muullekin.
Kohta lapset on vedetty mustalla hiusvärillä ja mustilla meikeillä ja vaatteet pitää olla mustaa.
Sitten seuraavaksi jo vedetäänkin huumesätkää vessassa.
Vierailija kirjoitti:
Kynsilakka päiväkodissa on vain pieni juttu, mutta toimii porttina muullekin.
Kohta lapset on vedetty mustalla hiusvärillä ja mustilla meikeillä ja vaatteet pitää olla mustaa.
Sitten seuraavaksi jo vedetäänkin huumesätkää vessassa.
Kylläpäs taas rönsyilee.
Mulle on ihan sama mitä muut omien lastensa kanssa tekee, mutta mun lapset eivät saa laittaa kynsilakkaa tai meikkiä - varsinkaan päiväkoti-ikäisenä. Vetäisin pultit, jos lapsi tulisi kotiin kynnet lakattuina. Onneksi omat lapset voivat olla kotona eikä tarvitse mennä päiväkotiin. Omien lasten kanssa saan olla just niin tiukkis kuin haluan. Kyllä tuosta saa pahoittaa mielensä vaikka toiset käskeekin ”relata”. Ei kaikessa tarvitse joustaa, jos se menee ristiin sun omien arvojen ja kasvatustyylin kanssa.
Meillä oli päiväkodissa päivä jolloin 5-v lapset sai perustaa yrityksiä. Siellä oli leipomoa, pankkia ja myös kosmetologiyritystä jossa sai hoitaja-avusteisesti kynsilakat jos halusi. En mä tullut kyllä ajatelleeksi että joku vanhempi siitä loukkaantuisi, sanottiin kyllä kotiin lähtiessä että me voidaan ottaa ne seuraavana päivänä pois päikyssä jos kotona ei ole poistoainetta. Yhden muslimipojan äiti oli vähän ihmeissään mutta sekin ajatteli asian huumorilla kun kaikilla pojilla oli kikatusten kera porukalla haluttu lakat.
Relatkaa äidit ja antakaa lasten nauttia jutuista joista saavat iloa, kynsilakka ei ole vaarallista kun nyt joku vahtii ettei sillä sotketa vaatteita ym ym.
Minä olen kyllä surutta lakannut sekä tyttäreni että poikani kynsiä eli älkääpä tehkö tästä mitään "kynsilakka kuuluu vain tyhmille itseään tällääville naisille" -juttua. Nyt poika on tosin jo kouluikäinen eikä enää ole halunnut kynsiään lakattavan. Tytär on jo 10v ja tykkää joskus kokeilla meikkaamista, joten hän on saanut omat luomivärit ja huulikiillot joita kokeilla. Ei käytä niitä koulussa eikä juuri oo muutenkaan käyttänyt kun alkuinnostus meni. On myös saanut värjätä hiusten latvoja.
Itseä ei lapsena meikkaaminen kiinnostanut, pikkusiskoa taas kiinnosti jo tosi pienenä, kaikki me ollaan yksilöitä. Samoin siskonpoika rakastaa niin supersankari- kuin myös prinsessa-leikkejä, turha rajoittaa liikaa lasten tykkäämisiä ja leikkimisiä.
Pojan äiti kirjoitti:
Etsin netistä tietoa omia kynsilakka vinkkejä ajatellen ja törmästin tähän ketjuun, vaikka onkin jo vanha.
Ajattelin vaan tulla kertomaan samalla kantani. Minun 3v poika on tullut useampana päivänä päiväkodista kynnet lakattuna. Poika lakkaa myös kotona kynsiään. On mennyt myös mekko päällä päiväkotiin, ja välillä taas dinosauruksena tai spidermanina.
Mun mielestä on luonnollista ja mahtavaa antaa lapsen itse päättää mitä pukee päälleen, sama tulee kynsilakkoihin, se on mielestäni vähän niinkuin luovaa leikkiä. :)
Hirveä ajatus olisi, jos joku päättäisi mun puolesta mitä puen päälleni. Joten en näe mitään syytä miksi lapsi ei saisi päättää, kunhan on vuodenaikoja ajatellen sopivat vaatteet päällä.
Meillä myös molemmat lapset ovat tykänneet erilaisista rooli- ja naamiaisasuista sekä ”meikanneet” roolin mukaan ja kynsilakkoja ostettu oman valinnan mukaan ja myös lakattu. Tarhassa oli usein naamiaisia ja oman lelun päivinä sai myös pukeutua. Varsinkin nuorempi oli tarkka hiuksista ja kynsistä. Nuorempi siis poika ja isosiskonsa vähän hillitympi. Nykyään ovat teinejä ja kumpikin on jättänyt meikkailut vähemmälle… poika lätkäjunnu ja tyttö ihan tavallinen ja järkevä naisenalku. Joskus katselen noita hauskoja lapsuuskuvia vähän haikeudellakin, ihana mielikuvitus heillä ollut!
Ette ole Meikit ovat teinien Ei pikkulasten juttu.eikä ne ole leluja .
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:36"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 21:00"]
Onkohan meillä ihan epänormaali meininki keskivertoon verrattuna, kun tytärpuoli 5,5v pukee mitä käsketään? Hän ei ole koskaan napissut vaatteista, korkeintaan sanoo jos jokin vaate tuntuu ikävältä päällä eikä siksi halua sitä pukea. Mitkään meikkijutut ei todellakaan kiinnosta, vaikka näkee ainakin minun meikkaavan ja varmasti myös äitinsä. Hiusten harjaamisenkin kanssa saa aina tapella, kun tyttö ei millään haluaisi. Ihmeissäni aina luen täältä, miten jonkun 3v jo päättää mitä haluaa päälle.
[/quote]
Tjaa.. No meillä kolmevuotias oli jo kykenevä vastaamaan omista vaatteistaan. Aamulla pukee ne vaatteet mitkä itse haluaa ja tähän olen tyytyväinen, eipähän tarvitse minun alkaa niitä etsimään. Osaa siis pukea ihan itse, vaikka moni tuon ikäinen ei näköjään osaa?
[/quote] Ei kai nyt vielä täysin vastaa siitä mitä päälleen panee? Missäs se lapsesi saa sitten tilaisuuden uhmata, jos kaikki asiat sujuu aina oman pään mukaan. Omat lapseni ( 3 tytärtä ) ovat ainakin tarvinneet kamppailun äidin kanssa juuri päälle pantavista vaatteista ja juuri tuossa kolmen vuoden nurkilla.
[/quote]
Anna kun mä arvaan, sä oot just sellanen ihana äiti joka ei kestä jos lapsella on sukkahousut väärää sävyä tai toisiinsa sopimattomat paita ja housut.
[/quote] Ei vaan, että aamulla pannaan puhtaat vaatteet; puhtaan vaatteen värit voi valita vapaasti. Vesisateella pannaan kumpparit eikä sandaaleja. Meillä aikuinen päättää, sillä kolmevuotiaan ei tarvitse ottaa tällaisista asioista vastuuta. Pukee minkä kykenee, mutta saa tarvittaessa apua. Kaupassakin vanhempi päättää, mitä ruokaa ostetaan ja mitä syödään. Enkös olekin kumma äiti?