Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Yläasteen pakkouinti: koska siitä sadistisesta tavasta oikein luovutaan?!

Vierailija
04.10.2013 |

Ja millä sitä perustellaan? On muitakin liikuntamuotoja, uiminen voisi olla vaikka vapaaehtoista.

Syitä, miksi sadistista: Nuorilla naisilla etenkin on sen oman kropan hyväksyminen tosi vaikeaa joskus ja toisiin vertailu arkipäivää. Kropat kehittyvät eri malliin ja julmassa teinimaailmassa kyllä siitä kiusataan ja vaikka ei kiusattaisi, voi nuori tuntea kamalaa tuskaa, kun pitää puolialasti ja alasti kaikille näyttätyä. Ei teineillä ole vielä mitään rautaista itsetuntoa, jonka varassa olla, kun hävettää ja tuntuu, että kaikki tuijottavat!

Lisäksi kuukautisasia: Nekin ovat yleistä tietoa, josta herkässä iässä oleva tyttö on tiedotusvelvollinen vanhemmille ja opettajille.

Koska se loppuu?

Kommentit (115)

Vierailija
81/115 |
17.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiha lauta olin, mutta eipä uskaltanut kukaan poika sanoa mitään, kun uskalsin hypätä pää edellä viidestä metristä. ;) Mua kyllä kiusattiin koulussa muuten, mutta uimatunneista ei ole jäänyt mitään pahoja mielikuvia. Ehkä siksi, että harrastin uimahyppyä, ja olin vedessä omassa elementissäni.

Vierailija
82/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän kukaan nyt koulun liikunnanopetuksessa voi uimaan oppia... Uimaan oppii, kun vanhemmat vie rannalle tai uimahalliin uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja opettaa. Mä en kyllä hahmota, miten voi olla joku 7-vuotias, joka ei osaa uida... Vanhempien laiskuutta.

Minusta uiminen oli siedettävimpiä koulun liikuntatuntien ohjelmanumeroita. Ja olin sentään se luokan läski ja kiusattu. Mutta osasin uida ja nautin siitä. Joku pesäpallon pelaaminen, siellä kentän reunalla hengailu, se oli tuskaa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli yläasteella tosi fiksu liikanope, aina oli useampi vaihtoehto mistä sai valita. Ja nimenomaan erilaisia vaihtoehtoja (eli ei kolmea pallopelia jne). Itse inhoan uimista (osaan kyllä, en vain yhtään tykkää, ainakaan uimahallissa) joten valitsin sitten jotain muuta. Koululiikunnassa (kai) pointtina on että nuoret harrastavat liikuntaa ja jopa tykkäsivät siitä? Meillä tämä toteutui tosi hyvin. Lisäplussana se että tuli koululiikuntatunneilla tehtyä vaikka mitä erilaista.

Pakottaminen harvoin johtaa mihinkään positiiviseen. Tiedän niin monia aikuisia jotka edelleenkin välttelevät uimahalleja (eivätkä siis kertaakaan koulu-uinnin jälkeen ole sellaiseen astuneet). Varmaan osa noiden ulkonäkötraumojen takia, osa taas niiden (nykyään potkujen arvoisten) uimaopetusmetodien takia mitä aikanamme suosittiin.

Vierailija
84/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:48"]

Liikuntaa pitää harrastaa nuorena monipuolisesti. Life is a bich.

Helvetin ämmät aina valittamassa joka saatanan asiasta. On niin pirun rankkaa.
Voi voi.

Miehet pistetään saatana juoksemaan puolialasti kaiken maailman edessä viimeistään armeijassa. Aikanaan paskottiinkin rivissä. Ihan sama minkä kokoinen sun kullis on tai miten läski/luuviulu olet. Rivissä paskot.

Vai vielä kiusataan. Ooooi. Joku ryhtiliike tekis hyvää kyllä tytöillekin.

[/quote]

Juuri näin.

Sota tekisi tälle maalle ihan hyvää, hiljenisivät kermaperseet ainakin.

Vierailija
85/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinti on niitä ainoita liikuntalajeja, jotka on erikseen mainittu opetussuunnitelmassa. Eli pitää opettaa. Ja ihan oikein, uimataito on hyvä henkivakuutus!

Vierailija
86/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kuulkaa rintaville pojillekaan mukavaa. Ai mistäkö tiedän.... olin juuri sellainen pukukopeissa ilkuttu tuon "sukuvian" takia.

Vierailija
87/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ollut yläasteella koskaan uintia, vain ala-asteella se oli pakollista. Onneksi, koska vihasin sydänjuuriani myöten uimatunteja. 11-12-vuotiaana olin luokallani ainoa jolla oli tissit, olin kuolla häpeään suihkutilassa. Opettaja sekä uinninvalvoja tulivat molemmat seisomaan suihkutilaan ja katsomaan että kaikki kävivät suihkussa ilman uikkareita. Tuntui todella nöyryyttävältä silloin käydä suihkussa kun joku katsoo. Harrastan nykyään paljon liikuntaa, mutta koulussa vihasin eniten juuri sitä. Typerää kilpailemista ja ainaisia pallopelejä. Onneksi ne päivät ovat kaukana takana.

Vierailija
88/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tämä tamppoonijuttu on? Että kuukautiset turha syy jäädä pois kun voi käyttää sitä hemmetin tamppoonia. En minä vaan pystynyt sellaisia käyttämään 12-13-vuotiaana enkä itse asiassa käytä nykyäänkään. Ja sekö sitten on kivaa mennä suihkuun kun joku naru roikkuu haaroista? Itse usein lintsasin uimatunneilta.

Vierailija
89/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koululiikunnassa uinti oli parasta, sitä oli vaan aivan liian vähän. Vaihtoehtoina (ei siis silloin kun oli uintia) lentopallo ja pesäpallo, yhtä helvettiä, jossa vain parhaat pelaajat loisti kentällä ja joukkuevalinnoissa. Tosi kiva kiva kuulla pallojoukkuetta tehdessä että ei kai toi tule taas meidän joukkueeseen. Kaikki joukkueurheilu pitäis kieltää. Ja olen oppinut vasta kouluaikana uimaan, en osannut ekaluokalla.

Vierailija
90/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noo niin, täällä taas kaivellaan takavuosien traumoja...

Vierailija
91/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! Kyllä on aloittajalla käsittämättömiä mielipiteitä ja tuulipuvut peesaa perässä. Vanhemmat kirjoittelee lappuja, että ei ole pikku ernopetterin tai sarajessican pakko mennä uimaan, kun ei HALUA. Kohta oikeasti tulee kouluun lappuja, että meidän nicoanton ei halua opetella kertotaulua eikä kirjoittaa käsin mitään, että voisko koulu ottaa tämän huomioon ja opettaa kullannupullemme vaikka latinaa. Terve.

Vierailija
92/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:52"]

Uimataito ei kehity todellakaan sillä 2x vuodessa liikuntatunnilla, joten näitä tunteja pitäisi lähinnä LISÄTÄ. Kunnollinen uimataito on tärkeää meidän vesistöjä täynnä olevassa maassamme.

Ja ajatteletteko tosiaan, että ihmisten käsitys erilaisista vartaloista ja oman vartalon hyväksyminen jotenkin paranisi, jos eivät näkisikään muita alasti?

On myös erikoista, jos ei voi kuukautisten takia mennä uimaan, tähän on olemassa tampoonit ja kuukupit. Turhanpäiväinen syy kieltäytyä. Eri asia, jos on oikeasti lääkärin lappu, jonka mukaan ei saa tällaisia käyttää. Sama koskee myös sitä, että on allerginen kloorille (tosin kaikista kovimmat liikunnanopettajat uittavat lapsia ja nuoria keväällä ja/tai syksyllä ulkovesissä).

Pitäisikö kaikki asiat lopettaa, ja alkaa enemmän "pullamössöilemään"? Joidenkin vanhemmat eivät myöskään välttämättä anna lapsilleen mahdollisuuksia kokeilla eri liikuntalajeja, jonka vuoksi koululiikunnan monipuolisuus on mielestäni tärkeää.

[/quote]

Vastaan tässä samalla myös 33:lle. Oletteko kenties miehiä? Luulisi ainakin naisten tietävän, etteivät läheskään kaikki YLÄASTEIKÄISET tytöt todellakaan pysty tunkemaan itseensä mitään tampooneja tai kuukuppeja. Monet eivät pysty niitä käyttämään aikuisiälläkään. 

Vierailija
93/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä vaa oo koskaa ollu mitää koulu-uinteja yläasteella :D ja hyvä niin koska meidän liikanryhmä on täynnä niitä ihmisiä jotka kailottaa koko maailmalle miten läskejä jotkut onkaa ja et niitä ällötti nähdä niitä ketkä ei oo alipainosia uimapuvuissa, osoitellen sit vielä meitä :) Uinti on muute kivaa muttei semmosten ihmisten kaa ketkä tulee sinne vaa kyylää muita ja ilkkumaa

Vierailija
94/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä sai yläasteesta uinnista vapautuksen jos oli menkat. MUTTA JOUTUI UIMAAN SITTEN SEURAAVALLA VIIKOLLA, HAH! Kyllä naama venähti niillä, jotka yrittävät joillain ihme keksityillä menkoilla aina välttää uimisen. Siitäs saivat. Opettaja sanoi,että uitte sitten vaikka kesälomalla ensimmäisellä viikolla jos ette saa uinteja suoritettua syksyn ja kevään aikana. 

Vierailija
95/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:33"]

Eihän kukaan nyt koulun liikunnanopetuksessa voi uimaan oppia... Uimaan oppii, kun vanhemmat vie rannalle tai uimahalliin uudelleen ja uudelleen ja uudelleen ja opettaa. Mä en kyllä hahmota, miten voi olla joku 7-vuotias, joka ei osaa uida... Vanhempien laiskuutta.

[/quote]

Ja minä en ymmärrä miten joku ei opi laskemaan tai laulamaan. Ihan on vanhempien laiskuutta.. 

Vierailija
96/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:34"]

[/quote]

Ja minä en ymmärrä miten joku ei opi laskemaan tai laulamaan. Ihan on vanhempien laiskuutta.. 

[/quote]

Osaahan kaikki laskea ja laulaa. Uinti on aavistuksen eri juttu...

Vierailija
97/115 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en vieläkään aikuisena ja neitsyyden menettäneenä naisena pysty käyttämään tamponeja tai kuukuppeja. ei mee sisään. penis menee kun on tarpeeksi liukas kiihottuneen. :) ei kaikki ole hehtaaripilluja.

Vierailija
98/115 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:50"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:34"]

[/quote]

[/quote]

Osaahan kaikki laskea ja laulaa. Uinti on aavistuksen eri juttu...

[/quote]

No ei muuten osaa.

Vierailija
99/115 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää ottako näitä koulujuttuja niin vakavasti tai yleensäkään elämää. Ei mitään tarvi tehdä jos ei halua, niin yksinkertaista se on. Meidän lasten ei ole pakko uida, ei hiihtää eikä pahemmin opiskella ruotsiakaan, jos eivät halua. Elämän voi katsokaas järjestellä ihan sellaiseksi kuin haluaa, ja se on hyvä opettaa lapsille jo pienestä asti. Elämä on tarkoitettu nautittavaksi, onnelliseksi ja ihanaksi ja elettäväksi juuri niinkuin itse haluaa.

Työn voi valita ihan vapaasti mitä haluaa tehdä, mistä nauttii. Tai ei ole pakko tehdä töitä, jos ei halua, katsokaas kun kaikkea on kaikille tarjolla niin paljon kuin haluaa vastaanottaa.

Ikimaailmassa en tekisi mitään työtä mitä inhoan, teen vain sitä mitä haluan. Jos haluan pitää lomaa, niin pidän. Jos tarvitsen rahaa, pyydän ja tiedän, että raha on jo matkalla minulle, otan sen kiitollisena vastaan. Mitä tahansa pyydän, sen saan. Yksinkertaista. Tiedän, että harva uskoo tähän ja se on heidän koko elämän kestävä ongelmansa. Ihmiset eivät elä, he vain selviytyvät päivästä toiseen. Harmi, kun elämä on kuitenkin ihanaa ja helppoa.

Vierailija
100/115 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten on hyvä oppia uimaan. Pysymään pinnalla ja viihtymään vedessä. Olemaan pukuhuoneissa ja olemaan välittämättä muista. Teini-ikäisenä varsinkin. On hyvä mennä muiden sekaan sellaisena kuin on, ulkonäkö ei ole tärkeintä edes teini-iässä. Jos on, vika on muualla kuin koulussa ja uimaopetuksessa. Kiusaajat on tottakai P:stä aina.