Yläasteen pakkouinti: koska siitä sadistisesta tavasta oikein luovutaan?!
Ja millä sitä perustellaan? On muitakin liikuntamuotoja, uiminen voisi olla vaikka vapaaehtoista.
Syitä, miksi sadistista: Nuorilla naisilla etenkin on sen oman kropan hyväksyminen tosi vaikeaa joskus ja toisiin vertailu arkipäivää. Kropat kehittyvät eri malliin ja julmassa teinimaailmassa kyllä siitä kiusataan ja vaikka ei kiusattaisi, voi nuori tuntea kamalaa tuskaa, kun pitää puolialasti ja alasti kaikille näyttätyä. Ei teineillä ole vielä mitään rautaista itsetuntoa, jonka varassa olla, kun hävettää ja tuntuu, että kaikki tuijottavat!
Lisäksi kuukautisasia: Nekin ovat yleistä tietoa, josta herkässä iässä oleva tyttö on tiedotusvelvollinen vanhemmille ja opettajille.
Koska se loppuu?
Kommentit (115)
Ei se uinti kaikille ole pakkopullaa. Jotkut jopa tykkää siitä ja odottaa sitä. Meidän seiskaluokkalainen tyttö odotti koulun uintitunteja kuin kuuta nousevaa. Tänään olikin syksyn ekat uinnit ja oli todella innoissaan ennen ja jälkeen tuntien. Uintiin oli osallistunut kahden luokan tytöistä kahta lukuunottamatta kaikki. Nämä kaksi, jotka syystä tai toisesta eivät voineet/halunneet osallistua olivat menneet poikien kanssa jäähalliin pelaileen/luisteleen. Tytöillä oli ollut uimassa tosi kivaa. Ensin oli kuulema 20 min harjoiteltu selkäuintia (kukin taitojensa mukaan... ei siis mitään kilpailua) ja sen jälkeen oli saanut touhuilla omia juttuja. Olivat sitten keksineet mm., että hyppäävät altaan reunalta pää edellä veteen rivissä peräjälkeen. Opettajakin oli ollut niin innoissaan jutusta, että oli osallistunut tyttöjen mukana kaikkeen. :) Tosi hyvä mieli jäi sekä tytölle että äidille uinnista. Toivottavasti sitä on jatkossakin. Kaikkia ei voi miellyttää ja kaikki ei tykkää kaikesta...
Vaikuttaa siltä, että aloittaja on yläasteikäinen känkkäränkkä, joka on omasta mielestään kehittynyt joko liian aikaisin tai liian myöhään.
Kuulepas tytteli, juuri tuo puolialastomana ja alastomana juoksentelu, kuten taisit kutsua sitä, on mitä parhainta suvaitsevaisuuskasvatusta. Siinä näkee, miten erimallisia ihmiset, jopa nuoret ovat. On kotikasvatuksen puutetta, jos pitää härskisti kommentoida toisten ulkonäköä ja kiusata siksi, että ei ihan sovi jonkun höyrypään laatimaan muottiin.
Uimataoto on kansalaistaito eikä se hevin lähde liikunnan opetussuunnitelmasta. Ellet sitten sinä joskus tulevaisuudessa ole opetusministeri, jolla samanhenkisiä känkkäränkköjä liikunnanvihaajia ympärilläsi. Siis toivottavasti ei koskaan.
Mitä liikuntaa koulussa sitten voisi olla? Hiihtoa ja luistelua ei voi olla, koska niistä ei pidetä, eikä muutenkaan kannata hankkia lapselle muutamaa kertaa varten omia välineitä. Pesäpallo on sekä tyhmää että vaikeaa. Lentopallossa sattuu käsiin ja se on vaikeaa. Telinevoimistelu se vasta vaikeaa ja kamalaa onkin. Voimistelu, hmmm menettelee. Suunnistus, tylsää, vaikeaa varsinkin kompassin kanssa. Yleisurheilu on tyhmää ja siinä mitataan liikaa tuloksia.
Niin, mitä jää jäljelle?
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:33"]
Ei se uinti kaikille ole pakkopullaa. Jotkut jopa tykkää siitä ja odottaa sitä. Meidän seiskaluokkalainen tyttö odotti koulun uintitunteja kuin kuuta nousevaa. Tänään olikin syksyn ekat uinnit ja oli todella innoissaan ennen ja jälkeen tuntien. Uintiin oli osallistunut kahden luokan tytöistä kahta lukuunottamatta kaikki. Nämä kaksi, jotka syystä tai toisesta eivät voineet/halunneet osallistua olivat menneet poikien kanssa jäähalliin pelaileen/luisteleen. Tytöillä oli ollut uimassa tosi kivaa. Ensin oli kuulema 20 min harjoiteltu selkäuintia (kukin taitojensa mukaan... ei siis mitään kilpailua) ja sen jälkeen oli saanut touhuilla omia juttuja. Olivat sitten keksineet mm., että hyppäävät altaan reunalta pää edellä veteen rivissä peräjälkeen. Opettajakin oli ollut niin innoissaan jutusta, että oli osallistunut tyttöjen mukana kaikkeen. :) Tosi hyvä mieli jäi sekä tytölle että äidille uinnista. Toivottavasti sitä on jatkossakin. Kaikkia ei voi miellyttää ja kaikki ei tykkää kaikesta...
[/quote]
No, tämähän onkin ihan hyvä jos ei ole pakko. Että annetaan vaihtoehto. Mun kouluaikana ei annettu.Tietenkään kaikki ihmiset ei voi tykätä samoista asioista eikä inhoa samoja asioita, ja joillakin voi olla ihan oikeitakin traumoja.
Ei munkaan lapseni ole ikinä valittaneet koulun uimahallikäynneistä, päinvastoin ne on tykänneet ja se on tosi hyvä juttu.
Nro 19.
19, saat sympatiani, todella julmaa tuollainen kiusaaminen.
Mutta... Mielestäni ongelma ei ole uiminen, vaan ne kiusaajat. Toki alasti on ehkä haavoittuvampi ja kiusaajat saavat helpommin toisen murrettua..... Tuossa tilanteessa pitäisi kiusatun avata suunsa, puhua liikunnanopettajalle, vanhemmille, vanhemmat opettajalle, rehtorille jne. Jos olisin ope ja kuulisin moisesta niin pitäisin huolen sinusta. Mentäis vaikka yhtä aikaa, vierräisiin uimakomeroihin, suihkuun jne, ettei kiusaajat pääse nälvimään (paitsi ehkä jälkeenpäin) mutta ehkä open resurssit ovat niin rajalliset ettei tuollaiseen ole aikaa.
On se nyt h----tti ettei nuori saa olla missään rauhassa.
Uimataito ei kehity todellakaan sillä 2x vuodessa liikuntatunnilla, joten näitä tunteja pitäisi lähinnä LISÄTÄ. Kunnollinen uimataito on tärkeää meidän vesistöjä täynnä olevassa maassamme.
Ja ajatteletteko tosiaan, että ihmisten käsitys erilaisista vartaloista ja oman vartalon hyväksyminen jotenkin paranisi, jos eivät näkisikään muita alasti?
On myös erikoista, jos ei voi kuukautisten takia mennä uimaan, tähän on olemassa tampoonit ja kuukupit. Turhanpäiväinen syy kieltäytyä. Eri asia, jos on oikeasti lääkärin lappu, jonka mukaan ei saa tällaisia käyttää. Sama koskee myös sitä, että on allerginen kloorille (tosin kaikista kovimmat liikunnanopettajat uittavat lapsia ja nuoria keväällä ja/tai syksyllä ulkovesissä).
Pitäisikö kaikki asiat lopettaa, ja alkaa enemmän "pullamössöilemään"? Joidenkin vanhemmat eivät myöskään välttämättä anna lapsilleen mahdollisuuksia kokeilla eri liikuntalajeja, jonka vuoksi koululiikunnan monipuolisuus on mielestäni tärkeää.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:48"]
Liikuntaa pitää harrastaa nuorena monipuolisesti. Life is a bich.
Helvetin ämmät aina valittamassa joka saatanan asiasta. On niin pirun rankkaa.
Voi voi.
Miehet pistetään saatana juoksemaan puolialasti kaiken maailman edessä viimeistään armeijassa. Aikanaan paskottiinkin rivissä. Ihan sama minkä kokoinen sun kullis on tai miten läski/luuviulu olet. Rivissä paskot.
Vai vielä kiusataan. Ooooi. Joku ryhtiliike tekis hyvää kyllä tytöillekin.
[/quote]
ei armeijaan ole pakko mennä.
Minulle äiti kirjoitti pyynnöstäni jo 6. luokalla lappuja, joiden avulla välttää uinti koulussa. Olin paljon kehittyneempi kuin luokan muut tytöt ja minua kiusattiin muodoistani todella paljon. Pienempi paha oli olla se tyttö jolla oli "aina kuukautiset" uintituntien aikana kuin se, että rinnoistani ja karvoituksestani olisi jauhettu jatkuvasti. 12-vuotiaana itsetunto ei ainakaan minulla ollut mitenkään huipussaan ja saman ikäiset tytöt osaavat jo tuolloin olla todella ilkeitä.
Uimaan olin oppinut jo tarhaiässä, joten eipä haitannut ettei tarvinnut mennä jalkasieni-syylä-uimahalleihin.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:49"]
19, saat sympatiani, todella julmaa tuollainen kiusaaminen.
Mutta... Mielestäni ongelma ei ole uiminen, vaan ne kiusaajat. Toki alasti on ehkä haavoittuvampi ja kiusaajat saavat helpommin toisen murrettua..... Tuossa tilanteessa pitäisi kiusatun avata suunsa, puhua liikunnanopettajalle, vanhemmille, vanhemmat opettajalle, rehtorille jne. Jos olisin ope ja kuulisin moisesta niin pitäisin huolen sinusta. Mentäis vaikka yhtä aikaa, vierräisiin uimakomeroihin, suihkuun jne, ettei kiusaajat pääse nälvimään (paitsi ehkä jälkeenpäin) mutta ehkä open resurssit ovat niin rajalliset ettei tuollaiseen ole aikaa.
On se nyt h----tti ettei nuori saa olla missään rauhassa.
[/quote]
Totta, mutta kun en vaan uskaltanut puhua kenellekään. Yritin joskus vihjaista äidille, se oli vaan sitä mieltä että turhaa ruikutusta ja reippaasti vaan mukaan, kun ei nynnyile niin asiat selviävät ihan itsestään.
Sen jälkeen ei tehnyt mieli puhua mistään enää, vaikka mua kidutettiin joka päivä koulussa. Olin vaan ihan hiljaa ja vetäydyin kaikesta. Tavallaan hyväksyinkin sen että ehkä mua kiusataakin sen takia että olenkin paska, nynny ja epäonnistunut enkä osaa vaan tehdä mitään oikein.
Elämässä joutuu tekemään aika paljonkin asioita, joista ei tykkää.
Yksi inhoaa uimista , yksi luistelua (ei koskaan oppinut luistelmaan), yksi hiihtoa (kaatuu joka mäessä), yksi voimistelua( ei osaa edes kuperkeikkaa). Jos tälle linjalle lähdetään, niin miksi edes vaatia koulussa liikkumaan. Suurimmat esteet on lapsen / nuoren omassa mielessä. Mieti , mitä itse voisit tehdä näiden asenteiden/tuntojen muuttamiseen....
Meillä oli yläasteella vaihtoehtoina uinti/kuntosali.
en oo ikinä ymmärtäny tätä kuukautisjuttua. Tamponithan on keksitty
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 20:07"]
Elämässä joutuu tekemään aika paljonkin asioita, joista ei tykkää.
Yksi inhoaa uimista , yksi luistelua (ei koskaan oppinut luistelmaan), yksi hiihtoa (kaatuu joka mäessä), yksi voimistelua( ei osaa edes kuperkeikkaa). Jos tälle linjalle lähdetään, niin miksi edes vaatia koulussa liikkumaan. Suurimmat esteet on lapsen / nuoren omassa mielessä. Mieti , mitä itse voisit tehdä näiden asenteiden/tuntojen muuttamiseen....
[/quote]
Mä en oppinut myöskään ikinä kunnolla luistelemaan, enkä hiihtämäänkään. Mun motoriset taitoni ovat aina olleet tosi huonot. Enkä ollut missään joukkuepeleissäkään hyvä. Ainoa lajit missä olisin ollut hyvä, oli voimistelu ja suunnistus. Mutta niistä mun liikanope ei ollut yhtään kinnostunut, eikä sitä kiinnostanut mun osaamiseni.
Olisi pitänyt osata pelata koripalloa ja lentopalloa, ja hiihtää. Niistä lajeista se piti. Voisi jopa sanoa, että liikanopeni oli yksi helvetinmoinen kiusaajani myös.
nro 19.
Koska siitä luovutaan, että matikan tunneilla pitää laskea? en ymmärrä ja hävettää kun toiset osaa ja loistaa. Koska siitä luovutaan, että pitää kirjoittaa aineita. Sanaakaan en paperille saa, ja toisten tarinoita luetaan ääneen Käsityöt... ei vois vähempää kiinnostaa. saumavara... joo! Meniköhän viesti perille!!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 01:40"]
Hei hä, mulla aina tiukat paikat ja neitsyyttä kesti kauemmin kuin monilla. Un silti usein, monta krt viikossa.
Kuulkaa, tamponeja on monenkokoisia ja asettimellset menee helpommin. Ei oo oikeesti noin vaikeeta. Koulussa vois myös oppia, ettei joka asiasta tehdä ongelmaa. Kuukautiset ei ole mikään syy mihinkään.
Nimim. runsaat kuukautiset
[/quote]
ei ei ole kuukautiset syy mihinkään?
Nimim. endometrioosia sairastava
UINTI ON IHANAA. PUOLIPUKEISET IHMISET ON IHANIA! Kaik on ihanaaaa!!!!
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:52"]
Uimataito ei kehity todellakaan sillä 2x vuodessa liikuntatunnilla, joten näitä tunteja pitäisi lähinnä LISÄTÄ. Kunnollinen uimataito on tärkeää meidän vesistöjä täynnä olevassa maassamme.
Ja ajatteletteko tosiaan, että ihmisten käsitys erilaisista vartaloista ja oman vartalon hyväksyminen jotenkin paranisi, jos eivät näkisikään muita alasti?
On myös erikoista, jos ei voi kuukautisten takia mennä uimaan, tähän on olemassa tampoonit ja kuukupit. Turhanpäiväinen syy kieltäytyä. Eri asia, jos on oikeasti lääkärin lappu, jonka mukaan ei saa tällaisia käyttää. Sama koskee myös sitä, että on allerginen kloorille (tosin kaikista kovimmat liikunnanopettajat uittavat lapsia ja nuoria keväällä ja/tai syksyllä ulkovesissä).
Pitäisikö kaikki asiat lopettaa, ja alkaa enemmän "pullamössöilemään"? Joidenkin vanhemmat eivät myöskään välttämättä anna lapsilleen mahdollisuuksia kokeilla eri liikuntalajeja, jonka vuoksi koululiikunnan monipuolisuus on mielestäni tärkeää.
[/quote]
Eivät ne kupit ja tamponit välttämättä kauan pidättele vuotoa. Välillä tulee vuoto läpi ihan kunnolla alle puolessa tunnissa, oli kuppi tai tamponi. Mene siinä sitten uimaan. Ja ihan aikuinen ihminen olen.
Mulla alkoi menkat 10-vuotiaana enkä kyllä silloin olisi kyennyt tamponia käyttämään...En edes uinnin takia.
No onpa teillä ihme menkkoja, jos aina ovat päällä, ettei koskaan voi mennä uimaan. Onneksi mulla kesti vaan viikon kuukaudessa, niin ihan hyvin saattoi kolmena viikkona sitten käydä uimassa.
Mulle tää ketju on ollut kyllä yllätys, että niin moni inhoaa uimista?! Minusta se oli mukavin liikuntalaji koulussa. Kaikki joukkuelajit oli ihan perseestä, samoin hiihto. Uinti oli mielestäni ainoa siedettävä laji liikuntatunneilla. No joku jumppa kanssa ehkä, mutta lentopallo, pesäpallo yms lajit aivan karseita! Harmi ettei niistä voinut luistaa menkkojen avulla.
Meillä ainakin (Kotkassa) yläasteella uintia oli parikertaa vuodessa. Tästä sai ilman erillistä vanhempien lupalappua kieltäytyä, syystä mistä tahansa. Tällöin joutui jäämään koululle tekemään kirjallisia tehtäviä (kysymyksiä mm terveellisistä elämän tavoista, yleensä jotain terveystiedon tehtäviä) jotka sitten muun ryhmän palatessa palautettiit opettajalle. Tällöin siis jos sattui osumaan menkat tai ei muuten vaan halunnut näyttäytyä pienissä uikkareissa, sai valinnaisesti jäädä pois. Tehtävien tylsyys toki kannusti uimaan lähtemään, joten turhia "lintsauksia" ei tullut.