Yläasteen pakkouinti: koska siitä sadistisesta tavasta oikein luovutaan?!
Ja millä sitä perustellaan? On muitakin liikuntamuotoja, uiminen voisi olla vaikka vapaaehtoista.
Syitä, miksi sadistista: Nuorilla naisilla etenkin on sen oman kropan hyväksyminen tosi vaikeaa joskus ja toisiin vertailu arkipäivää. Kropat kehittyvät eri malliin ja julmassa teinimaailmassa kyllä siitä kiusataan ja vaikka ei kiusattaisi, voi nuori tuntea kamalaa tuskaa, kun pitää puolialasti ja alasti kaikille näyttätyä. Ei teineillä ole vielä mitään rautaista itsetuntoa, jonka varassa olla, kun hävettää ja tuntuu, että kaikki tuijottavat!
Lisäksi kuukautisasia: Nekin ovat yleistä tietoa, josta herkässä iässä oleva tyttö on tiedotusvelvollinen vanhemmille ja opettajille.
Koska se loppuu?
Kommentit (115)
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 21:54"]
No onpa teillä ihme menkkoja, jos aina ovat päällä, ettei koskaan voi mennä uimaan. Onneksi mulla kesti vaan viikon kuukaudessa, niin ihan hyvin saattoi kolmena viikkona sitten käydä uimassa.
Mulle tää ketju on ollut kyllä yllätys, että niin moni inhoaa uimista?! Minusta se oli mukavin liikuntalaji koulussa. Kaikki joukkuelajit oli ihan perseestä, samoin hiihto. Uinti oli mielestäni ainoa siedettävä laji liikuntatunneilla. No joku jumppa kanssa ehkä, mutta lentopallo, pesäpallo yms lajit aivan karseita! Harmi ettei niistä voinut luistaa menkkojen avulla.
[/quote]
Muistan lukiosta yhden kerran, kun oli menkat uintipäivänä. Oman ilmoitus opelle riitti. Ei kukaan ole sanonut, että AINA olisi menkat.
70 puhuu asiaa. Hurraat hänelle. HYVÄ 70!!!
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 01:40"]
Hei hä, mulla aina tiukat paikat ja neitsyyttä kesti kauemmin kuin monilla. Un silti usein, monta krt viikossa.
Kuulkaa, tamponeja on monenkokoisia ja asettimellset menee helpommin. Ei oo oikeesti noin vaikeeta. Koulussa vois myös oppia, ettei joka asiasta tehdä ongelmaa. Kuukautiset ei ole mikään syy mihinkään.
Nimim. runsaat kuukautiset
[/quote]
mutta ei mee sisään edes minikoko. vaikka olen neitsyyden menettänyt nainen. penis menee kiihottuneena.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 01:45"]
P.S. Olen lapseni kanssa käynyt uimassa vauvasta lähtien. Ihmiset viihtyy vedessä ja osaa olla, jos saa tilaisuuden. Ei ongelmaa. Lapseni rakastaa kaikkia tilaisuuksia päästä uimaan: hiekkarannalle, altaaseen ulos, avantoon, uimahalliin.
Vedessä on kivaa, kunhan sinne pääsee totuttelemaan. Pikkuongelmat on ratkaistavia sivuseikkoja, että pääsee uimaan. Toimii. Ihminen on vesieläin, kannattaa muistaa :)
59
[/quote]
Ihmeellistä yleistämistä. Miten aikuiset ihmiset eivät ymmärrä etteivät kaikki pidä uimisesta.
Meillä loppui -90 luvulla uinti viidenteen luokkaan. Sanottiin, että sen jälkeen voi jo joillain alkaa kuukautiset.
Ja sen voin kertoa, että etenkin pojat todellakin kiusasivat niitä kehittymättömiä tyttöjä!
Minun mielestäni lasta, joka ei osaa uida, ei saisi ottaa kouluun. Vanhempien tehtävä on opettaa uimaan. Piste.
Koulumaailmassa pitäisi sitten vaan käydä uimassa tietyt suoritukset hallissa. suorituksen vois vastaanottaa myös hallin valvoja vaikka viikonloppuna, ei tarttis koko luokan kerralla olla altaassa. Mutta sitten vasta kouluun kun osaa uida.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 22:48"]
Minun mielestäni lasta, joka ei osaa uida, ei saisi ottaa kouluun. Vanhempien tehtävä on opettaa uimaan. Piste.
Koulumaailmassa pitäisi sitten vaan käydä uimassa tietyt suoritukset hallissa. suorituksen vois vastaanottaa myös hallin valvoja vaikka viikonloppuna, ei tarttis koko luokan kerralla olla altaassa. Mutta sitten vasta kouluun kun osaa uida.
[/quote]
Entä saako mennä kouluun jos ei osaa lukea, kirjoittaa tai laskea?
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 22:36"]
Meillä loppui -90 luvulla uinti viidenteen luokkaan. Sanottiin, että sen jälkeen voi jo joillain alkaa kuukautiset.
Ja sen voin kertoa, että etenkin pojat todellakin kiusasivat niitä kehittymättömiä tyttöjä!
[/quote]
Voipi ne alkaa jo neljännelläkin luokalla.
Minusta pienin haitta oli uima-asuun pukeutuminen, vaikka olinkin isompi kuin muut. Koulu-uinnista jäi kuitenkin jonkinlaiset traumat, koska siinä olisi pitäny hypätä 3 metristä ja sukeltaa. En koskaan oppinut sukeltamaan kunnolla vaikka yritin opetella ja edelleenkin yritän. Kerran jouduin pinnan alle ja panikoin kun en heti löytänyt pinnalle, kun pääsin ulos sain haukut uintiopettajalta koska en minulta jäi yksi altaanväli uimatta. Ja olen siis uintitaitoinen, voin tunnin ajan vaikka uida tosin omalla tyylillä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:55"]
Meidän liikkaope halusi aina kurkata housuihin jos uinnista kieltäytyi menkkojen takia,halusi siis omin silmin nähdä sen verisen rätin.
Aikamoinen haloo voisi tuollaisesta syntyä nykypäivänä!
[/quote]
Mitä jos käyttää kuukuppia? Ronkkiiko opettaja vaginaa? Kuukuppia käyttäessä kun ei jää jälkiä.
Haluaisinpa nähdä tänä päivänä opettajan, joka uskaltaisi mosita tehdä. Lentäisi samantien ulos duunista.
Vapaaehtoista pitäisi olla.
kerran uikin saunassa aloin avautumaan asiasta, ja siellä sattui olemaan liikkamaikka paikalla. Sain melkein silmilleni sen naisen, kun sanoin, että opet kiusaavat tyttöjä ja uiminen on joko kivaa tai sitten ei ja jokainen menee uimahalliin, kun katsoo sen mukavaksi.
Olen kuitenkin jo vanha ihminen ja tämä tärpästikkeli nakkeli niskojaan, että muorit ei ymmärrä opetussuunitelmia.
Enpä ole opetuministeriöstä tarkastajaa uimahallilla nähnyt.
Uimataidon opetus on vaativa homma, se kuuluu vanhemmille.
Ja se joka sanoi että mutta mitä jos ei tykkää uimisesta, niin hänelle sanon että opetushallitus antaa säännöt ja haluamisesta ja tykkäämisestä ei ole kyse, uinti on yksi liikunnanlaji ja uimataito tulisi olla kaikilla tässä tuhansien järvien maassa.
Ja se neropatti joka kysyi saako kouluun mennä jos ei osaa lukea ja kirjoittaa, niin jos hän ymmärtää edes jotain jostakin, niin hän tajuaa etteivät nuo asiat ole vertailukelpoisia. Lukemista/kirjottamista/laskemista voi opettaa pellon laidalla, navetassa, luokkahuoneessa jne.. mutta uimataidon opetus vaatii vettä.
Jokainen lapsi suhtautuu veteen niin kuin vanhemapansa siihen suhtautuvat, väheksyen, inhoten tai iloiten. Uimaan ei opi ennenkuin kastuu ja pää menee veden alle. Sitä ei opeteta liitutaulun edessä, mutta se on sen verran vaativa taito etteivät vanhemmat viitsi sitä opettaa, koska se vie liikaa heidän "omasta ajastaan"
Esim Hollannin kouluissa on uintitunteja paljon enenmmän kuin Suomessa, mutta täällähän tehdään vain niitä asioita, mistä lasten paksuniskaiset äidit haluavat, jos ei haluu ei tartte.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:57"]
mä en vieläkään aikuisena ja neitsyyden menettäneenä naisena pysty käyttämään tamponeja tai kuukuppeja. ei mee sisään. penis menee kun on tarpeeksi liukas kiihottuneen. :) ei kaikki ole hehtaaripilluja.
[/quote]
Sun miehellä taitaakin olla aika pieni kalu, jos kerran mahtuu reikään jonne ei edes tamponi mene :D:D:D
[/quote]
Sinun logiikallasi minä en olisi siis koskaan päässyt aloittamaan koulua. Lasta olisi rangaistu, koska hänen vanhempiaan ei kiinnosta opettaa lastaan uimaan. Tosi järkevää, eikö?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 10:45"]
Uimataidon opetus on vaativa homma, se kuuluu vanhemmille.
Ja se joka sanoi että mutta mitä jos ei tykkää uimisesta, niin hänelle sanon että opetushallitus antaa säännöt ja haluamisesta ja tykkäämisestä ei ole kyse, uinti on yksi liikunnanlaji ja uimataito tulisi olla kaikilla tässä tuhansien järvien maassa.
Ja se neropatti joka kysyi saako kouluun mennä jos ei osaa lukea ja kirjoittaa, niin jos hän ymmärtää edes jotain jostakin, niin hän tajuaa etteivät nuo asiat ole vertailukelpoisia. Lukemista/kirjottamista/laskemista voi opettaa pellon laidalla, navetassa, luokkahuoneessa jne.. mutta uimataidon opetus vaatii vettä.
Jokainen lapsi suhtautuu veteen niin kuin vanhemapansa siihen suhtautuvat, väheksyen, inhoten tai iloiten. Uimaan ei opi ennenkuin kastuu ja pää menee veden alle. Sitä ei opeteta liitutaulun edessä, mutta se on sen verran vaativa taito etteivät vanhemmat viitsi sitä opettaa, koska se vie liikaa heidän "omasta ajastaan"
Esim Hollannin kouluissa on uintitunteja paljon enenmmän kuin Suomessa, mutta täällähän tehdään vain niitä asioita, mistä lasten paksuniskaiset äidit haluavat, jos ei haluu ei tartte.
[/quote]
Miksi on hyväksytympää olla oppimatta kunnolla matematiikkaa, englantia, kielioppisääntöjä jne kuin olla oppimatta uimaan? Onhan opetussuunnitelmassa myös kriteerit näille aineille (ja kaikille muille). Miksi eivät vanhemmat näe sen verta vaivaa, että opettaisivat lapsiaan. Ei tarvitse edes kotoa poistua!
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:28"]
[/quote]
Sinun logiikallasi minä en olisi siis koskaan päässyt aloittamaan koulua. Lasta olisi rangaistu, koska hänen vanhempiaan ei kiinnosta opettaa lastaan uimaan. Tosi järkevää, eikö?
[/quote]
Minä odottaisin 4-kymppisenä edelleen lupaa aloittaa koulu. Sossuko minua elättäisi? Kävin toki lapsena uimassa ja uimakoulussa, uimaan en vain koskaan ole oppinut.
Matikasta ja muista aineista voidaan antaa ehdot ja jättää siirtämättä seuraavalle luokalle.
Ja se kuka ei vieläkään osaa uida, niin eikö olisi kiva jos vanhempasi olisivat opettaneet sinut uimaan, sen he olisivat tehneet jos olisivat tienneet ettet pääse muuten kouluun. Mutta mene nyt hyvä ihminen aikuisten uimakouluun ja pidä huoli että lapsesi oppivat tuon taidon, se voi pelastaa henkesi.
En tajua keskustelua siitä että joku aine pitäsi jättää koulusta pois koska se on kiusallista , ei hotsita... vapaaehtoiseksi pitäsi näiden mammojen mukaan siirtää kaikki missä tulee hiki tai mikä ei naurata.
Miten lasta opetetaan sietämään vastoinkäymisiä, niitä kun tulee vielä senkin jälkeen kun mutsi on koko ajan puolustamssa? No, tekemällä ikäviä asioita vaikkei huvittaisi.
Eli laulua ja leikkiä ja väliin kauniita satuja siitä miten kahdella leivällä hoidettiin häiden pitopalvelut.
[quote author="Vierailija" time="06.10.2013 klo 11:52"]
Matikasta ja muista aineista voidaan antaa ehdot ja jättää siirtämättä seuraavalle luokalle.
Ja se kuka ei vieläkään osaa uida, niin eikö olisi kiva jos vanhempasi olisivat opettaneet sinut uimaan, sen he olisivat tehneet jos olisivat tienneet ettet pääse muuten kouluun. Mutta mene nyt hyvä ihminen aikuisten uimakouluun ja pidä huoli että lapsesi oppivat tuon taidon, se voi pelastaa henkesi.
En tajua keskustelua siitä että joku aine pitäsi jättää koulusta pois koska se on kiusallista , ei hotsita... vapaaehtoiseksi pitäsi näiden mammojen mukaan siirtää kaikki missä tulee hiki tai mikä ei naurata.
Miten lasta opetetaan sietämään vastoinkäymisiä, niitä kun tulee vielä senkin jälkeen kun mutsi on koko ajan puolustamssa? No, tekemällä ikäviä asioita vaikkei huvittaisi.
Eli laulua ja leikkiä ja väliin kauniita satuja siitä miten kahdella leivällä hoidettiin häiden pitopalvelut.
[/quote]
Miksi minun pitäisi oppia uimaan, jos en halua? Syyksi ei kelpaa, että Suomessa on tuhansia järviä. Olkoon, mutta en mene niihin. En edes veneellä.
Yksi hyvä syy oppimaan uimaan on että sitten voi mennä lasten/(miehen/kaverin) kanssa rannalle ja mökille, vaikka ei itse uisi niin jos tapahtuisi jonkinlainen hätä niin olisi sitten valmiina pulahtamaan itse veteen. Eli tässäkään asiassa ei tarvitse aina ajatella sitä "minäminä" vaihtoehtoa. Tietysti jos ei opi niin ei opi, mutta kyllä kannattaa ainakin yrittää.
Oma mies ei ui mutta toivoisin että hän vielä oppisi varsinkin jos saamme lapsia joskus. Ja olisihan olo turvallisempi jos ollaan kaksin mökillä, kuitenkin pidän uimisesta paljon.
Tamppoonia on käytettävä. Piste puolipiste ja pirkko...