Yläasteen pakkouinti: koska siitä sadistisesta tavasta oikein luovutaan?!
Ja millä sitä perustellaan? On muitakin liikuntamuotoja, uiminen voisi olla vaikka vapaaehtoista.
Syitä, miksi sadistista: Nuorilla naisilla etenkin on sen oman kropan hyväksyminen tosi vaikeaa joskus ja toisiin vertailu arkipäivää. Kropat kehittyvät eri malliin ja julmassa teinimaailmassa kyllä siitä kiusataan ja vaikka ei kiusattaisi, voi nuori tuntea kamalaa tuskaa, kun pitää puolialasti ja alasti kaikille näyttätyä. Ei teineillä ole vielä mitään rautaista itsetuntoa, jonka varassa olla, kun hävettää ja tuntuu, että kaikki tuijottavat!
Lisäksi kuukautisasia: Nekin ovat yleistä tietoa, josta herkässä iässä oleva tyttö on tiedotusvelvollinen vanhemmille ja opettajille.
Koska se loppuu?
Kommentit (115)
Liikuntaa pitää harrastaa nuorena monipuolisesti. Life is a bich.
Helvetin ämmät aina valittamassa joka saatanan asiasta. On niin pirun rankkaa.
Voi voi.
Miehet pistetään saatana juoksemaan puolialasti kaiken maailman edessä viimeistään armeijassa. Aikanaan paskottiinkin rivissä. Ihan sama minkä kokoinen sun kullis on tai miten läski/luuviulu olet. Rivissä paskot.
Vai vielä kiusataan. Ooooi. Joku ryhtiliike tekis hyvää kyllä tytöillekin.
Toivottavasti ei koskaan, uinti oli parasta koko kouluaikoina, toivottavasti ei taas tule jotain angstiliikettä, että siitäkin luovutaan!
meinasin puhua pojista mut yks vatipää kerkes ensin
Varmaan sitten luovutaan uimaopetuksesta koulussa, kun todetaan yleisesti, että kaikki Suomen kansalaiset osaavat uida syntymätaitonaan.
Uimataito on hyvä vastaisku kaikille hukkumiskuolemille, joita mielestäni on ihan liian monta.
Meidän liikkaope halusi aina kurkata housuihin jos uinnista kieltäytyi menkkojen takia,halusi siis omin silmin nähdä sen verisen rätin.
Aikamoinen haloo voisi tuollaisesta syntyä nykypäivänä!
Ap puhuu nyt kyllä pienen vähemmistön puolesta...
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:41"]
Ja millä sitä perustellaan? On muitakin liikuntamuotoja, uiminen voisi olla vaikka vapaaehtoista.
Syitä, miksi sadistista: Nuorilla naisilla etenkin on sen oman kropan hyväksyminen tosi vaikeaa joskus ja toisiin vertailu arkipäivää. Kropat kehittyvät eri malliin ja julmassa teinimaailmassa kyllä siitä kiusataan ja vaikka ei kiusattaisi, voi nuori tuntea kamalaa tuskaa, kun pitää puolialasti ja alasti kaikille näyttätyä. Ei teineillä ole vielä mitään rautaista itsetuntoa, jonka varassa olla, kun hävettää ja tuntuu, että kaikki tuijottavat!
Lisäksi kuukautisasia: Nekin ovat yleistä tietoa, josta herkässä iässä oleva tyttö on tiedotusvelvollinen vanhemmille ja opettajille.
Koska se loppuu?
[/quote]
Voi pientä...Sulla selvästi asiasta trauma kun on jo kolmas aloitus tänään.
Ei sitä uintia jatkuvasti ole, ja jos hävettää niin fiksu kyllä keksii tekosyyn ;)
Ja vanhempien pitää kasvattaa lapsensa niin ettei kuukautisista puhuminen ole tabu. Ja niin että lapsi oppii hyväksymään itsensä ja on sinut kroppansa kanssa myös uimahallissa.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:55"]
Varmaan sitten luovutaan uimaopetuksesta koulussa, kun todetaan yleisesti, että kaikki Suomen kansalaiset osaavat uida syntymätaitonaan.
Uimataito on hyvä vastaisku kaikille hukkumiskuolemille, joita mielestäni on ihan liian monta.
[/quote]
Ainakin meidän lasten koulussa on uimista 2 x 1 tunti koko lukuvuoden aikana. Jos ei ole osannut uida ennen sitä, niin sitä kahden tunnin aikana opi. Siinä mielessä joutavaa.
Mun mielestä uintiopetuksen voisi hyvin keskittää vaikkapa neljään ekaan kouluvuoteen, nelosluokkalaiset kykenevät jo hyvin suorittamaan 200 m:n uimataitovaatimuksen jos ovat saaneet harjoitella kunnolla. Sitten pidettäis herkimmät vuodet taukoa ja vaikkapa lukioissa/amiksissa uudestaan teho-opetusta.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:57"]
[/quote]
Niinkö luulet? Mun lasten koulussa kaikki miettii millä konstilla pääsisi lintsaamaan...uintituntien osanottoprosentti ei ole kovin korkea.
Ei tietenkään, kun vanhemmat itkevät lastensa puolesta, kun joutuvat uimaan?
Samoin kuin itkevät, kun lapsensa joutuvat opiskelemaan ruotsia, uskontoa, ottamaan osaa urheilukilpailuihin....
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:00"]
Mun mielestä uintiopetuksen voisi hyvin keskittää vaikkapa neljään ekaan kouluvuoteen, nelosluokkalaiset kykenevät jo hyvin suorittamaan 200 m:n uimataitovaatimuksen jos ovat saaneet harjoitella kunnolla. Sitten pidettäis herkimmät vuodet taukoa ja vaikkapa lukioissa/amiksissa uudestaan teho-opetusta.
[/quote]
Sitä uimista pitäisi sitten olla monen viikon ajan kaikki liikuntatunnit, jotta saisi harjoitella kunnolla. Tämä on ongelma, jos uimahallille on matkaa. Menee lukujärjestykset sekaisin. Omat lapseni ovat käyneet uimakoulut. Vanhin suoritti 200m testin 3.luokan joulukuussa, keskimmäinen 2.luokan keväällä ja kuopus eskarin keväällä.
Hae kuule apua jostain muualta, ei sun pää parane vaikka tekisit kohta neljännen alotuksen. ja toivottavasti olet vain traumaattinen nuori etkä aikuinen paskiaismies joka saa kiksit näistä jutuista...
Liikunnasta menee kaikki ilo siinä vaiheessa kun siitä tehdään elämän ja kuoleman peliä ja kilpailua. Vihasin lapsena just kaikkia joukkupelejä koska en ollut niissä erityisen hyvä ja sain kokea siten muitten oppilaiden vihat ja haukut. Sama juttu oli uinnissakin, uitiin parettain kilpaa ja muuten sitten laitettiin oppilaat riviin katsomaan kun yksi kerrallaan kokeili jotain uimatemppua. Muistan vieläkin ne naurut ja pilkat mitä kuuli jos ei osannut tehdä jotain liikettä tai sukeltaa kunnolla. Olisin nauttinut uinnista valtavasti jos olisin saanut harjotella ja oppia omaa vauhtiani ja omassa rauhassa.
Muuttakaa paikkakunnalle, jossa ei ole uimahallia. Uimassa käytiin kerran lukuvuodessa, sekin taisi loppua yläasteelle mennessä. Ei siinä tietenkään uimaankaan koskaan oppinut.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:41"]
Koska se loppuu?
[/quote]
Toivottavasti ei ikinä. Koulun pitää opettaa uintia eikä siitä pidä voida laistaa. Niiden tyttöjen on vaan opittava itseluottamusta
En tiedä, siitä saisi jo luopua. ilmankos liikuntaa vihataankin kun se on yhtä pakkoa.
Mä pelkäsin uintia ihan yli kaiken. Olin muutenkin koulukiusattu ja laiha ruikku, mulla ei ollut minkäänlaisia muotoja siinäkään vaiheessa kun muut tytöt näytti jo ihan naisilta. Tavallisetkin liikkatunnit oli yhtä helvettiä, kun ope pakotti suihkuun. mutta toi uimahalli varsinkin kun sinne tuli meidän luokan pojatkin mukaan.
Niistä pari mun pahinta kiusaajaa, jotka jaksoivat rääpiä mulle naamaa sen voimalla taas monta viikkoa.
"Et sitten oo ajatellut kasvattaa keuhkojas, vois tissitkin kasvaa"
"Miks sä käytät kokouimapukua kun ei sulla oo sinne yläosaan laittaa mitään, hähähähää"
"Mitään surkeempaa ei ehkä oo nähty kun sun persees"
Luokan tytötkin vaan katselivat vierestä, kukaan ei puolustanut. Jotkut jopa hihittelivät mukana. Kivoimmat, ne jotka ei osallistuneet ikinä mun kiusaamiseen, lähtivät muualle ja näyttivät tuskaisilta.
Enkä kenellekään voinut, enkä uskaltanut kertoa. Mutta sen voin sanoa, että ilman liikuntatunteja ja varsinkin uimista, mun elämäni olisi ollut paljon, hyvin paljon siedettävämpää.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:00"]
[/quote]
Toi nyt on varmaan naurettavin idea koskaan
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 19:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:57"]
[/quote]
Niinkö luulet? Mun lasten koulussa kaikki miettii millä konstilla pääsisi lintsaamaan...uintituntien osanottoprosentti ei ole kovin korkea.
[/quote]
Niin tiedän, teidän lasten koulu taitaa olla iiiisooo poikkeus. Oikeasti, suurin osa on kohtuu sinut kroppansa kanssa uimisen suhteen... koulussa.
Joillakin se on erittäin vaikeaa ja hankalaa, sekin ihan normaalia, vaikkakin kurjaa.
Liikuntatuntien jälkeen pitäisi muutenkin käydä aina suihkussa. Itse tykkäsin uintipäivistä. Jotain vaihtelua siihen iän ikuiseen hiihtämiseen ja pesäpalloon.