Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä, joka matkustit junilla ennen 2010-lukua

Vierailija
02.09.2020 |

Mitä ihmiset tekivät junissa älypuhelimen käytön sijaan? Lukivat kirjoja? Ja juu, kyllähän moni lukee kirjoja junissa edelleen ja voihan kännykästäkin lukea kirjoja, mutta mietinpähän vain.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olin teini/nuori aikuinen silloin joten junamatkat meni kavereiden kanssa ryypätessä. Kerran taisin mennä yksin ja silloin kuuntelin korvalappustereoista Tehistä ja katselin maisemia. 

Vierailija
22/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läppäri, lehti, kirja. Loput yrittivät nukkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 46v ja matkustanut paljon junalla sekä Suomessa että ulkomailla. Matkustan vieläkin ilman älypuhelinta ja hengissä olen edelleen. :-)

En ole koskaan tottunut edes korvalappustereoihin, en edes teininä! Puhelimessani on radio, mitä joskus kuuntelen, mutta harvoin, koska en tykkää kuulokkeista. Luen lehteä tai kirjaa, katselen maisemia, syön eväitä ja olen ajatuksissani. Pidän omista ajatuksistani. 

Vierailija
24/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkakopit olivat kivoja, aina sai juttuseuraa. Yleensä luin kirjaa ja söin eväitä. Joskus ravintolavaunussa parilla. Nykyään kaikki niin kallista ravintolavaunussa, tosin en kyllä muista paljonko esim. olut aikoinaan maksoi. Jotenkin tuntuu, että junat olivat enimmäkseen aina ajallaan, harvemmin tuli mitään peruutuksia tai myöhästymisiä. 

Vierailija
25/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ah, vanhat kunnon pikajunat ja hyvin mukavat penkit ❤️ Kuuntelin musiikkia ja luin kirjoja

Vierailija
26/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissain junissa oli vaunu, jossa oli TV-ruutuja roikkumassa katosta ja niissä näytettiin jotain elokuvaa. 

Vierailija
27/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain junissa oli vaunu, jossa oli TV-ruutuja roikkumassa katosta ja niissä näytettiin jotain elokuvaa. 

Suomessako muka? Jos on niin ei ainakaan enää 2000-luvulla.

Vierailija
28/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessako muka? Jos on niin ei ainakaan enää 2000-luvulla.

80- tai 90-luvulla oli. 

Vierailija
29/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin kirjaa, kuuntelin musiikkia, tekstailin jonkun kanssa tai pelasin matopeliä.

Vierailija
30/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on vähän huolestuttavaa että tällaista asiaa pitää ylipäätään kysyä...

Minä luin kirjoja tai lehtiä, kuuntelin musiikkia kannettavalla cd-soittimella tai mp3-soittimella, katselin maisemia, olin ajatuksissani, joskus nukuin.

Vierailija
31/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin. Juttelin ihmisten kanssa ravintolavaunussa. Nukuin, torkuin. Kirjoitin päiväkirjaa.

Tai sitten vain lepäilin ja annoin maisemien lipua ikkunan takana.

Korvalappustereoiden kuuntelija jatkaa: olin kerran menossa Tampereelle ja istuin ravintolavaunussa kuuntelemassa kasettia. Riki Sorsa tuli siihen ja kysyi, että mitä sä kuuntelet. Satuin kuuntelemaan sellaista omaa studioviritelmää, ja sitähän oli ihan hauska kertoa.

Vierailija
32/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsena 90-luvulla matkustettiin joka kesä junalla mökille, sinne kesti silloin junalla ainakin 6 tuntia. Luettiin lehtiä, syötiin eväitä, pelattiin korttia ja jatsia äitini kanssa ja välillä kilpailtiin kumpi näkee ikkunasta ensimmäisenä jonkin tietyn jutun, vaikkapa auton tai linnun.

Välillä käytiin myös leikkivaunussa tai ihan vain jaloittelemassa, silloin oli vielä ne sellaiset "raolliset" välit vaunujen väleissä mistä piti kulkea erillisten liukuovien välistä ja muistan miten pelottavaa niistä oli lapsena mennä, kuului myös kova inhottava ääni.

Joskus teininä kuuntelin kannettavaa cd-soitinta, luin Demiä ja SinäMinää ja pelasin GameBoytä, silloin ei vielä mitään kännyköitä ollut. Tai sitten ihan vain katselin maisemia ikkunasta tai nukuin.

Vierailija
33/33 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, niissä vanhoissa sinisissä vaunuissa oli paljon paremmat penkit istua ja muistaakseni oli erikseen tupakkavaunujakin aikoinaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän