Psykologian opiskelu Joensuussa, kokemuksia?
Hei! Olen pitkään pohtinut alanvaihdosta hoitovapaan jälkeen, ja minua kiinnostaisi hakea ensisijaisesti opiskelemaan psykologiaa. Ongelmanani on vain se, että opetus tapahtuu Joensuussa ja perheemme asuu Kuopiossa. Arvioidessani haaveitteni realistisuutta haluaisin tietää: Kuinka paljon opinnoista on mahdollista suorittaa esimerkiksi verkkokurssein tai kirjatenteillä? Onko paljon läsnäolopakollisia kursseja, ryhmätöitä, opintopiirejä yms?
Minua kiinnostavat sivuaineet pystyisin (onneksi) opiskelemaan täällä Kuopiossa.
Toivoisin vastausta näihin kysymyksiin, että osaisin päättää kannattaisiko minun sittenkin hakea ensisijaisesti johonkin kotikaupungissa opetettavaan pääaineeseen.
Kommentit (21)
läsnäolopakollisia kursseja oli runsaasti, läpi opintojen. Jonkun verran, mutta jokseenkin vähäisesti, oli vain tenttejä, mutta psykologiksi kun ei vaan voi tenttimällä valmistua. Alkuvaiheessa pystyi tenttiä enemmän. Ryhmätöitä oli, mutta ei mielestäni erityisen paljon. Verkkokursseja oli vähäisenlaisesti. Etkö löydä netistä tietoa, mitä kursseja siellä nykyään on ja niiden suoritustavoista? Entä jos soitat opintosihteerille? Jos psykologia on sun haave, niin mene ihmeessä. Tunnen ihmisiä jotka ovat valmistuneet sieltä alle neljässä vuodessa. Kuopio ei ole edes kaukana.
Tuskin jatkossa etäopiskelumahdollisuudet ainakaan vähenevät joten... Joensuu on tosin aivan hirveä kaupunki minkä varmasti jo tiesitkin.
Samaa mieltä nelosen kanssa, Joensuu on vihon viimeinen paikka, jonne lähtisin.
En psykologian opiskelusta tiedä, mutta aloitin kuukausi sitten erään toisen aineen opinnot Itä-Suomen yliopiston Joensuun kampuksella ja olen kyllä tykännyt todella paljon Joensuusta. Olen asunut koko elämäni Kuopiossa ja perheeni, poikaystäväni ja kaverini asuvat siellä, mutta silti en erityisesti kaipaa Kuopioon. Välimatka on lyhyt ja tulee Kuopiossa usein käytyä, mutta Joensuusta pidän kaupunkina todella paljon enemmän kuin Kuopiosta. Jos poikaystäväni ei asuisi Kuopiossa, kävisin siellä luultavasti paljon harvemmin. En ymmärrä mikä tässä kaupungissa on niin hirveää sitten, mielestäni Kuopio oli paljon huonompi paikka asua... Ja minä asun vieläpä kaiken lisäksi tällä hetkellä Rantakylässä, eikä siltikään ole mitään valittamista! :D
^ Kuukausi on vielä lyhyt aika, odotas kun opit paremmin tuntemaan. Moni kakku päältä kaunis.
Mikä vika Joensuussa on?
t. Opiskelinaneitokainen, joka on asunut myös ekat 20v Joensuussa, sen jälkeen muutaman vuoden Etelä-Karjalassa ja Helsingissä
Entä jos lukisit ensin avoimessa perus- ja aineopinnot? Ne voi tehdä ainakin Jyväskylän avoimessa yo:ssa suorittaa etänä.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:07"]
Mikä vika Joensuussa on?
t. Opiskelinaneitokainen, joka on asunut myös ekat 20v Joensuussa, sen jälkeen muutaman vuoden Etelä-Karjalassa ja Helsingissä
[/quote]
Pieni paikka. Jos ei satu samalle vuosikurssille ulospäinsuuntautuneita ulkopaikkakuntalaisia on tiedossa todella yksinäinen aika. Töitä ei myöskään ole tarjolla.
On olemassa ihmistyyppi, jonka mielestä vain Helsinki on jotain, kaikki muut kaupungit ovat tuppukyliä, joissa ei voi yksinkertaisesti viihtyä. Itsestä on kuitenkin paljon kiinni, tutustuuko uusiin ihmisiin ja viihtyykö jossain paikassa
Samat tyypit ovat usein myös sitä mieltä, että vain Heksingin yliopisto on oikea yliopisto ja kaikki muut vain jotain tuppukylän surkeita kouluja. Kuitenkin kokemus on osoittanut, että näissä 'tuppukylän kouluissa' moni asia on edistyksellisempi kuin suuressa ja siksi jähmeässä Helsingin yliopistossa.
Tärkeintä on lähteä uuteen paikkaa avoimin mielin ja luoda itse käsityksensä siitä eikä kuunnella vain muita, jotka saattavat olla hyvinkin asenteellisia, siis negatiivisia. Kysyjä asuu Kuopiossa eli varsin lähellä Joensuuta, joten olosuhteet ovat tutut ja opiskelu sujunee kotoa käsin, ainakin useimmiten.
Nro 13 puhuu asiaa.
Kuopiossa koko elämäni asuneena mielestäni kyseisessä kaupungissa tökkii esimerkiksi ulkoilumaastot, tuntuu että niitä on paljon vähemmän kuin Joensuussa. Kuopio on myös jotenkin hajanainen kaupunki, kaikki tuntuu olevan kaukana. Keskustasta en ole koskaan tykännyt yhtään enkä sinne mene ellei ole pakko. Työskentelin pari vuotta Kuopion keskustan eräässä liikkeessä ja ihmiset olivat aivan sekopäisiä ja epäystävällisiä. Kuopiossa asuessani naapurit eivät koskaan tervehtineet, eivät katsoneet edes silmiin kun yritin jotain kontaktia saada. Joensuussa olen tosiaan asunut vasta kuukauden ja täällä jokainen naapuri jonka olen nähnyt, on tervehtinyt ja useimman jäävät jopa juttelemaan. Ja numero seiskalle, ei ole ensimmäinen kerta tämä kun on tullut oleskeltua Joensuussa. Isäni asui täällä monta vuotta, eli uskoisin tuntevani kaupunkia kohtuullisen hyvin vaikka olenkin täällä vakituisesti asunut vasta kuukauden.
En todellakaan "inhoa" Kuopiota, mutta jos molemmissa kaupungeissa olisi samat mahdollisuudet minulle työskennellä tulevaisuudessa, asuisin ehdottomasti mielummin Joensuussa. Onko joillekin jotenkin vaikea ymmärtää, että kaikki eivät koe asioita samalla tavalla? Se, että sinä et pidä Joensuusta, ei tarkoita ettenkö minä siitä voisi pitää. Olin kuullut Joensuusta vaikka minkälaisia kauhutarinoita, mutta päätin olla uskomatta niihin ja luoda oman mielikuvan kaupungista :) Ja nimenomaan halusin vielä asumaan Rantakylään. On ollut todella rauhallista, olen saanut nukkua joka yö täysin häiriöttä, toisin oli Kuopiossa. Olen asunut useammassa eri osoitteessa siellä ja jokaiseen asuntoon sattui todella meluisia naapureita.
T. 6
Itä-Suomen yliopisto ei ole mikään kehno yliopisto, vaan yksi parhaita yliopistoja Suomessa.
yliopiston "tasolla" joissain kv. vertaluissa ei ole riviopiskelijan kannalta mitään merkitystä. tärkeintä on että saa kavereita, kunnollisen asunnon ja töitä. siinä on onnistuneen opiskeluajan perusteet.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 18:25"]
Entä jos lukisit ensin avoimessa perus- ja aineopinnot? Ne voi tehdä ainakin Jyväskylän avoimessa yo:ssa suorittaa etänä.
[/quote]
Perusopinnot pystyi korvaamaan suoraan avoimessa tehdyllä paketilla. Aineopintojen korvaaminen ei onnistunutkaan ainakaan sillä cumulla minkä olin itse tehnyt (jyväskylään). Sain täytettyä avoimen kursseilla vain valinnaisia opintoja. Nämä korvaavuusasiat kannattaa tarkistaa opintosihteeriltä, ennen kuin lähtee maksamaan kalliita avoimen kursseja
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 22:52"]
[/quote]
Perusopinnot pystyi korvaamaan suoraan avoimessa tehdyllä paketilla. Aineopintojen korvaaminen ei onnistunutkaan ainakaan sillä cumulla minkä olin itse tehnyt (jyväskylään). Sain täytettyä avoimen kursseilla vain valinnaisia opintoja. Nämä korvaavuusasiat kannattaa tarkistaa opintosihteeriltä, ennen kuin lähtee maksamaan kalliita avoimen kursseja
[/quote]
Ainakin Jyväskylässä avoimen kurssit on ihan samoilla koodeilla kuin normaalit kurssit ja olen kyllä ymmärtänyt, että ne silloin korvaavat suoraan samalla koodilla olevan normaalin kurssin. Avoimen kokonaisuus vastaa sivuaineopiskelijan kokonaisuutta. Pääaineopiskelijan aineopintokokonaisuus on laajempi, eli se pitää kyllä täydentää tietyillä kursseilla vastaamaan pääaineopintojen laajuutta sitten jos/kun tulee valituksi pääaineopiskelijaksi.
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
Ainakin Jyväskylässä avoimen kurssit on ihan samoilla koodeilla kuin normaalit kurssit ja olen kyllä ymmärtänyt, että ne silloin korvaavat suoraan samalla koodilla olevan normaalin kurssin. Avoimen kokonaisuus vastaa sivuaineopiskelijan kokonaisuutta. Pääaineopiskelijan aineopintokokonaisuus on laajempi, eli se pitää kyllä täydentää tietyillä kursseilla vastaamaan pääaineopintojen laajuutta sitten jos/kun tulee valituksi pääaineopiskelijaksi.
[/quote]
Niin, Jyväskylän aineopintopaketin kursseilla en voinut korvata mitään Joensuun aineopintoja silloin kun minä opiskelin. Eivät kuulemma kelvanneet, painotukset olivat opintosihteerin mukaan niin erilaiset. Mulla oli Jyväskylään kesken cumun suorittaminen silloin kun itse tätä korvaavuusasiaa Joensuusta kyselin ja suora neuvo oli, että lopeta Jyväskylän avoimen kurssien suorittaminen, sun rahat menee vaan hukkaan. Kyllä v*****i. Tiedän, että Joensuun psykan kurssitarjonta on nyt jonkin verran muuttunut. Siis korvaavuusasioista kannattaa kysyä, jos on aikomus korvata kursseja toisen yliopiston opinnoissa.
[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 00:01"]
[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 23:19"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Niin, Jyväskylän aineopintopaketin kursseilla en voinut korvata mitään Joensuun aineopintoja silloin kun minä opiskelin. Eivät kuulemma kelvanneet, painotukset olivat opintosihteerin mukaan niin erilaiset. Mulla oli Jyväskylään kesken cumun suorittaminen silloin kun itse tätä korvaavuusasiaa Joensuusta kyselin ja suora neuvo oli, että lopeta Jyväskylän avoimen kurssien suorittaminen, sun rahat menee vaan hukkaan. Kyllä v*****i. Tiedän, että Joensuun psykan kurssitarjonta on nyt jonkin verran muuttunut. Siis korvaavuusasioista kannattaa kysyä, jos on aikomus korvata kursseja toisen yliopiston opinnoissa.
[/quote]
Ok, yliopistojen välillä voi tosiaan olla eroa hyväksymisissä, mutta Jyväskylässä tuo pitäisi toimia noin, koska kurssikoodit ja sisällöt on ihan samoja.
Up!