Nyt 7 kk vanha lapseni kärsii joka päivä vatsakivuista =(
Lapsellani on suolisto-oireinen maitoallergia ja ilmeisesti hän on myös herkistynyt soijalle. Olen imettänyt häntä koko hänen elämänsä ajan ja imetän edelleen. Itse en käytä maito- tai soijatuotteita lainkaan.
Kun 6 kk:n ikä saavutettiin, tulivat mukaan myös kiinteät ruuat ja sen myötä vatsavaivat palasivat moninkertaisesti. Lähelle sitä mitä ne olivat pahimmillaan koliikkiaikana.
Nyt vauvan ruokavalio koostuu vain kesäkurpitsasta, naudan- ja kananlihasta, luumusoseesta, banaanista ja niukasti kaurasta. Teen lähes kaikki soseet itse.
Nyt tarvitsen muutaman rohkaisevan sanan sillä oloni on hyvin surullinen lapseni puolesta. Katson joka päivä kuinka hän kaikista ponnisteluistani huolimatta vääntelehtii vatsakipujaan. Vähäisesti verrattuna pahimpiin aikoihin mutta näkee selvästi että sattuu. Yöt ovat rauhtattomia ja minä en saa välillä unta sen vuoksi. Olen yksin hoitamassa vauvaa ja tämä kaikki tuntuu raskaalta. Viimeisin lisä koko soppaan oli se kun lapselleni ilmestyi kuin tyhjästä atooppisia ihottumaläiskiä ympäri kehoa. Vasta myöhemmin osasin yhdistää tämän aloittamiini kalaöljykapseleihin ja lopetettuani ne (ja aloitettuani tehorasvaamisen/ kylvettämisen) näyttää siltä että tilanne rauhoittui silmissä.
Miten ihmeessä turvaan lapseni ravinnonsaannin ja muun hyvinvoinnin? Miten ihmeessä voin auttaa lastani ettei hänen tarvitsisi jokaisena elämänsä päivänä kärsiä vatsakivuista? Meillä on pian aika lastenpolille altistuskokeisiin, mutta se ei vielä auta minua siinä että saisin lapselleni riittävän monipuolisen ja terveellisen ruokavalion. Suren sitä, etten voi tarjota hänelle makuelämyksiä ja tehdä monipuolisempaa ruokaa. Niin mielelläni hänelle tekisin soseita joista tykkää. Peruna, porkkana ja kukkakaali maistuivat, mutta niistä tuli vatsa todella kipeäksi pienellä.
Olisiko kenelläkään vinkkejä tai edes jotain lohduttavaa sanaa tähän tilanteeseen? Kiitollisena ottaisin ne vastaan lapseni puolesta.