Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko OK? Keski-ikäinen miesopettaja oli silittänyt 12v tyttäreni

Vierailija
04.10.2013 |

hiuksia samalla kun oli "lohduttanut" sanallisesti erään (lievän) kiusaamistapauksen yhteydessä. Sen verran intiimin epämiellyttäväksi tyttö oli tilanteen kokenut, että katsoi asiakseen kertoa siitä minulle. Mitä mieltä?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai se tytön kokemus oli oikeutettu. Ihan riippumatta siitä, oliko silittäjä seksualisoinut tms. tilanteen. Nyt, kun vaikuttaa siltä, että ope ei tehnyt sitä sopimattomalla tavalla, vaan lohdutukseksi, niin ei ole syytä tuomita opea. Kuitenkin on hurjan hyvä, että tyttö tunnisti, että hänestä se ei tuntunut mukavalta ja uskalsi kertoa kotona. Juuri noin pitääkin tehdä! Ja sitten tutkia, että mitä siinä tapahtui. Näin tyttö oppii pitämään puoliaan, kun hänen rajat ylitetään. Tuossa tilanteessa tai jatkossa esimerkiksi olisi ollut asiallista sanoa, että toivon, että et silittäisi, koska se tuntui minusta ikävältä. Fiksu toteaa sitten, että en silitä enempää ja kertoo, että ei ollut tarkoitus loukata. Ja silitetty toteaan, että ei se mitään, minusta vaan tuntui se epämukavalta.

Ylipäätänsä, jos tulee seksuaalistakin häirintää, niin ensimmäisenä pitää tehdä selväksi tekijälle, että tuntuu kurjalta, haluaa, että se loppuu ja sanoo ei. Sitten vasta haetaan organisaatiolta apua. Eri asia on, jos häirintään liittyy väkivaltaa tai sen uhkaa tai / ja uhri pelkää. Silloin toki pitää hakea ensiksi itselleen tukea.

Vierailija
82/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te tajua että 12-vuotiaalla voi olla jo vaikka seksuaalifantasioita opettajistaan? Muun muassa sellainen ero on 12-vuotiaalla ja "ihan lapsella". Opettaja tuskin on mitään pahaa teollaan tarkoittanut, mutta eipä tuo tytön reaktiokaan sitä meinaa että kotona olisi asiat huonosti kun ei tykkää että kosketetaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

12-vuotiaasta aikuisen (varsinkin opettajan) lohdutysyritykset tms. voivat tuntua noloilta tai epämiellyttäviltä kun siinä iässä ollaan jo itsenäistymisen alkuvaiheessa. Varsinkin tuon ikäiselle saattaa olla noloa jos jokin luokkakaveri näkee, että opettaja lohduttaa jostain kiusaamistapauksesta jne. koska 12-vuotias saattaa ajatella että muut pitävät sitten häntä ihan ressukkana kun on kiusaamisesta ottanut itseensä.

Ei tuollaisessa tilanteessa ole mitään kähmimistä tai muutakaan epämiellyttävää jos on ihan vain hiuksia silitetty. Ei jokainen koulussa työskentelevä mies ole mitenkään pervo. Itsellänikin ja sisaruksillanikin oli aikanaan ala-asteella muutama eri miesopettaja. Ihan asiallisesti hoitivat työnsä. Joskus tietenkin joutuivat tsemppamaan tai lohduttamaan joitain lapsia kun koulussakin sattui joitain ikäviä tapauksia kuten onnettomuuksia.

Vierailija
84/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:23"]

Niin niin, ei varmaan ollu taka-ajatuksia, mutta eikö 12-vuotiaalla ole mitään itsemääräämisoikeutta?

[/quote]

Tämä sun viestisi on jotenkin täysin naurettava. Ai, että lohdutusyritys itsemääräämisoikeuden loukkaus?! Huh huh, jäisi varmaan maailmassa ihmisten kanssakäynti vähiin jos jo tuo tulkittaisiin itsemääräämisoikeuden menetykseksi. On oikeasti naurettavaa nähdä ahdistelua siellä missä sitä ei ole.

Opettajat eivät ole mitään ajatustenlukijoita, joten jospa kaikki ohjeistaisivat lapsiaan ja nuoriaan sanomaan että eivät pidä päänsilittelystä jos joku opettaja esim. lohdutusmielessä koskee heidän hiuksiaan.

Vierailija
85/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyt täällä, onko OK, vaikka tyttäresi nimenomaan kertoi sinulle, että tuntui epämiellyttävältä. Miten selvästi asia pitäisi sinulle kertoa?

Vierailija
86/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko usein kuulee vastaavanlaisia tapauksia ja pohdintoja tavallaan yhden työni kautta. Hiuksien silittäminen tuossa tarkoituksessa ei ole seksuaalista ahdistelua. mies todennäköisesti katsoi opettajan näkökulmasta lasta jota kiusataan. Hän kenties ajatteli, että sanat eivät riitä lohduttamaan joten silitti hiuksista kenties hänen mielestään vielä ihan lapselle näyttävää 12-vuotiasta.

12-vuotias alkaa kylläkin olla murrosiässä ja on ymmärrettävää, että on kokenut tuon hämmentävänä koska on jo sen ikäinen ettei aikuiset häneen enää paljoa koske. Ehkä olisi hyvä hänelle selittää, että hiusten silitys oli vaan lohduttamiseksi tarkoitettua mutta jos tulee muunlaista koskettelua, niin sitä ei pidä hyväksyä. Voi olla 12-vuotiaalle vaikea hahmottaa, jos mielestään näyttää jo murrosikäiselle tytölle.

Vierailija
87/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:55"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 10:23"]

Niin niin, ei varmaan ollu taka-ajatuksia, mutta eikö 12-vuotiaalla ole mitään itsemääräämisoikeutta?

[/quote]

Tämä sun viestisi on jotenkin täysin naurettava. Ai, että lohdutusyritys itsemääräämisoikeuden loukkaus?! Huh huh, jäisi varmaan maailmassa ihmisten kanssakäynti vähiin jos jo tuo tulkittaisiin itsemääräämisoikeuden menetykseksi. On oikeasti naurettavaa nähdä ahdistelua siellä missä sitä ei ole.

Opettajat eivät ole mitään ajatustenlukijoita, joten jospa kaikki ohjeistaisivat lapsiaan ja nuoriaan sanomaan että eivät pidä päänsilittelystä jos joku opettaja esim. lohdutusmielessä koskee heidän hiuksiaan.

[/quote]

Edelleenkin: saako kuka tahansa tulla silittämään sun hiuksiasi? Lohdutusmielessä!

Vierailija
88/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet eivät ole mitään ajatustenlukijoita, joten jospa kaikki opettelisivat sitten aikanaan oikeaa seksuaalista ahdistelua kokiessaan sanomaan että eivät pidä epäasiallisesta koskettelusta ja seksuaalisista vihjauksista. Ohos, vai voiko käydä niin että aikuinenkin ihminen voi mennä epämiellyttäväksi kokemassaan tilanteessa täysin lukkoon eikä osaakaan toimia niin kuin oppikirjan mukaan kuuluisi?

Vierailija
89/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:06"]

No ehkä silittäisin, mutta se nyt on ihan eri asia minun äitinä silitää kuin jonkun vieraan aikuisen miehen.

[/quote]

Vieraan aikuisen? Monet lapset viettävät etenkin alakouluikäisinä enemmän aikaa opettajansa kuin isänsä kanssa.

[/quote]

Läheisyys ja ajan viettäminen ovat kaksi eri asiaa. Vai oliko sinulla miesopettajaasi yhtä lämmin suhde kuin isääsi?

Vierailija
90/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 11:04"]

Miehet eivät ole mitään ajatustenlukijoita, joten jospa kaikki opettelisivat sitten aikanaan oikeaa seksuaalista ahdistelua kokiessaan sanomaan että eivät pidä epäasiallisesta koskettelusta ja seksuaalisista vihjauksista. Ohos, vai voiko käydä niin että aikuinenkin ihminen voi mennä epämiellyttäväksi kokemassaan tilanteessa täysin lukkoon eikä osaakaan toimia niin kuin oppikirjan mukaan kuuluisi?

[/quote]

Oot sairas ihminen kun edes vertaat tätä tapausta seksuaaliseen ahdisteluun. Kyllä, minua ovat teininä ja lapsena opettajat ja ulkopuoliset aikuisetkin lohduttaneet jopa puistossa kun olen itkenyt. En kuitenkaan tullut seksuaalisesti hyväksikäytetyksi.

Vierailija
91/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 11:07"]

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 11:04"]

[/quote]

Oot sairas ihminen kun edes vertaat tätä tapausta seksuaaliseen ahdisteluun. Kyllä, minua ovat teininä ja lapsena opettajat ja ulkopuoliset aikuisetkin lohduttaneet jopa puistossa kun olen itkenyt. En kuitenkaan tullut seksuaalisesti hyväksikäytetyksi.

[/quote]

Tarkoitin että on absurdia vaatia murrosikäistä, omaa kroppaansa vasta haltuun ottamassa olevaa tyttöä osaamaan toimia yllättävässä epämiellyttävässä tilanteessa. Minua on aikuisena ahdisteltu töissä ja arvaapa mitä! En osannut sanoa EI. En osannut sanoa LOPETA. En osannut sanoa yhtään mitään, olin tyrmistynyt siitä että joku katsoi oikeudekseen koskettaa minua tavalla jonka koin sopimattomaksi. Kun tilanne oli ohi, olin aivan totaalisen hämilläni. Tapahtuiko noin oikeasti? Käsitinkö minä jotain väärin? Ja mulle on aina opetettu että sellaisia hiplareita saa vaikka pamauttaa turpaan.

Summa summarum, on hyvä opettaa itsenäistyvälle nuorelle että hän saa sanoa ei, ja hän saa itse päättää kuka häneen koskee ja millä tavalla. Mutta jos nuori ei osaa sanoa ei tilanteessa jonka kokee epämiellyttävänä, ei häntä voi alkaa sättiä tai syyllistää siitä.