Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko OK? Keski-ikäinen miesopettaja oli silittänyt 12v tyttäreni

Vierailija
04.10.2013 |

hiuksia samalla kun oli "lohduttanut" sanallisesti erään (lievän) kiusaamistapauksen yhteydessä. Sen verran intiimin epämiellyttäväksi tyttö oli tilanteen kokenut, että katsoi asiakseen kertoa siitä minulle. Mitä mieltä?

Kommentit (91)

Vierailija
41/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ok, koska tyttö itse koki asian ahdistavana, se kertoo jo sen että silityksessa on mahsollisesti ollut seksuaalinen sävy. Jos kyse olisi ollut lohdun saamisesta ei tyttö olisi siitä ahdistunut tai sinulle puhunut. Eli ota yhteyttä rehtoriin ja kerro tapahtuneesta. Senkin takia että jos muut vanhemmat tai oppilaat ovat kokeneet samaa ja ilmoittaneet asiasta niin jossain vaiheessa opettajasta on sitten tehtävä tutkintapyyntö.

Vierailija
42/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voisin silittää kanssa jonkun lapsen hiuksia lohduttaessani ( olen nainen)tätä. Opettaja on voinut silittää koska on oikeasti kokenut, että kiusaaminen on väärin.

Jokainenhan tietää, että tällaiset asiat voi tehdä vilpittömästi, mutta myös lipevästi. Opettajan muu ilme ja olemus ja silitys tyyli vaikuttaa asiaan.

Pyytäisin lasta näyttelemään tilanteen. Lapsi voi kokea tilanteen vieraaksi siksi ettei ole tottunut, että silitetään päästä. Sekin on kuitenkin mahdollista, että opettaja on silittänyt lipevän seksuaalisesti.

Ensin täytyy ottaa selvää miksi lapsi koki tilanteen epämieluisana ennen kuin alkaa tekemään johtopäätöksiä mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö ilmoittaa jonnekin, kun meidän poikalapset pitävät opeistaan ja rehtorista niin paljon, että ihan itse usein kaupassa tms. nähdessään open/reksin käyvät heitä halaamassa?? Tekevät näin myös vanhoille päiväkodin tädeille ja muillekin tutuille aikuisille, joista pitävät.

Vierailija
44/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama vuosikymmen sitten, kun keskenkasvuiset koululaiset tulivat tietoisiksi oikeuksistaan, tyttö olisi tuossa tilanteessa saattanut äsähtää: Näpit irti! Älä tuu lääppimään mua!

Onneksi noista ajoista on jo aikaa. Surullista on, että jotkut miesopet ovat pilanneet koko ammattikunnan maineen ja että on mammoja, jotka tukitsevat tuollaisen lohduttavan eleen heti pedofiliaksi.

Jos se tuntui tytöstä epämiellyttävältä tai ahdistavalta, niin miksi hän ei sitten väistänyt tai sanonut, ettei halua, että hänen tukkaansa sivellään. Puolensa on opittava pitämään pienestä asti.

Vierailija
45/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos epäilee, että opettajan silittäminen on vääränlaista eikä vilpitöntä niin minä ainakin menisin juttelemaan opettajalle.  Mutta tosiaan tytölläsi on oikeus laittaa rajansa mikä on ok ja mikä ei.

Joku oikeustaistelu päähän silittämisen takia tuntuu yliampuvalta ellei opettajalla ole ollut aiemmin tyylinä lähestyä oppilaita liikaa. Sanoisin opettajalle, että hyvä kun kiusaaminen on otettu puheeksi ja, mutta silittää ei saa tytärtä, että kokee sen kiusallisena.

Opettaja siis tietää, että vanhemmat tietävät ja jos on pedo ei uskalla koskea enää.

Mutta tosiaan jos ihan normaali vilpitön opettaja joka ei tullut ajatelleeksi asiaa tietää nyt, että 12- vuotias kokee silityksen kiusallisena, mutta ei joudu minkään ajojahdin kohteeksi.

Positiivistahan tässä on, että lapsesi puhuu sinulle, voit opettaa häntä sanomaan, että ei saa tehdä noin tms.

Vierailija
46/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh, missä menee sitten raja? Päiväkodeissa silitellään päivälevolla 5-vuotiaiden päitä ja 5-vuotiaat ovat siis lapsia, eikös? 12-vuotiaskin on vielä reilusti lapsi, mutta häntä ei saa silitellä? Missä se raja nyt menee? Vai pitääkö se jotenkin aina osata ennustaa ja nimenomaan tapauskohtaisesti? Vau...aikamoisia vaatimuksia nykyään opettajilla. Pakkohan ei tietenkään ole vastaanottaa silittelyjä ja siinä tilanteessa tyttö olisi toki voinut ilmaista, ettei halua ketään lähelleen.

Vierailija
47/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:07"]

Minusta huomionarvoisinta on tuo, että tyttö itse oli pitänyt sitä epämiellyttävänä. Kokijan oma kokemus on aina ratkaisevin. Minusta kannattaisi puhua asiallisesti rehtorille ja kysyä tilanteesta, rehtorin asia on sitten puhutella opettajaa.

[/quote]

No kai on kokenut kun äitikin on täysi hysteerikko.... 

Nostan hattua opettajille! he yrittää opettaa herran terttuja ja kiitosta ei tule koskaan. Heti on ahdistelu ja vaikka mitkä syytköset niskassa jos toimii normaalisti ja inhimillisesti.

Olisiko naisopettaja saanut silittää???

Vierailija
48/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voisko olla että tyttö hämmentynyt siksi jos/ehkä kotona ei osoiteta tuollaista "hellyyttä" Ei siis ole tottunut tuollaiseen ja pitää sitä vähän kummallisena. Vaikea mennä sanomaan, minusta tuo vielä ihan ok. Itse tuskin tuon perusteella opettajaa alkaisin osoittelemaan. Kyselisin varmaan onko opettaja kiva ja sellasta..kautta rantain.

Vierailija
49/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tällaisten tapausten vuoksi miesopettajan pitää keskittyä vain katselemaan muualle, kun oppilaille tapahtuu jotain. Jos joutuu jostain syystä puuttumaan, pitää olla mahdollisimman ankara molempia osapuolia kohtaan ja käskeä hommaamaan apua jostain. Itse ei voi auttaa mitenkään. Ja sitten syytetään kylmäksi ja kohtelua paskaksi. 

t. miesopettaja

Vierailija
50/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hämmästyttävää että moni lähtee siitä että teko on sopimaton kun lapsi oli kiusaantunut siitä! tälle tielle jos lähdetään niin opettaja pitää poistaa luokasta kokonaan, joku voi jo opettajan katseen tulkita irstaaksi tmv

Kyllä pitää joku tolkku olla siinä että mikä on sopivaa ja mikä ei. 

Vierailija
51/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 14:33"]

Hämmästyttävää että moni lähtee siitä että teko on sopimaton kun lapsi oli kiusaantunut siitä! tälle tielle jos lähdetään niin opettaja pitää poistaa luokasta kokonaan, joku voi jo opettajan katseen tulkita irstaaksi tmv

[/quote]

Näin juuri, varsinkin murrosikäiset kokevat jokaisen katseen irstaaksi, jos katsoja on väärä. Itse tiedän valitettavasti tapauksen, jossa luokan oppilaat eivät pitäneet opettajasta ja syyttivät tätä porukalla kähminnästä ja muusta sopimattomasta, jotta pääsivät hänestä eroon (siirrettiin opettamaan muita). Mitään totuuspohjaa syyttelyssä ei ollut. Tämän minulle kertoi kolme luokan oppilasta muutama vuosi tapahtumasta, ja olivat ainakin tuolloin ylpeitä teostaan.

Vierailija
52/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:26"]

Mä olen 27-vuotias enkä mä haluaisi että joku vieras ihminen silittelisi mun päätä. Kuinka monelle teistä muista aikuisista on OK, että tullaan koskettamaan - vaikka ihan hyvää tarkoittaen - ilman että olette itse antaneet siihen luvan?

[/quote]

No tuossahan se ratkaiseva ero onkin. 27-vuotias on aikuinen, 12-vuotias lapsi. Moni sellainen toimintatapa, mikä on lapsen ja aikuisen välillä normaalia, on aikuisten välillä outoa ja seksuaalistakin. Esim. kutittelu, syliin nostaminen, jne.

Ilmeisesti tämä 12-vuotias lapsi sitten kokee olevansa aikuinen.

Vierailija
53/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tai liian vanha pään silittelyyn.

t. 52

Vierailija
54/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä kirjaimella opettajan etu ja sukunimi alkaa?

Kannattaisi kysellä lapselta että miten opettaja muuten käyttäytyy. Hakeutuuko liian lähelle tyttölapsia. Näistä asioista 12 vuotiaan voi olla hyvin vaikea puhua oma aloitteisesti. Aikuinen voi sitten kertoa mikä on normaalia käytöstä miesopettajalta ja mikä ei. Kyllä 12 vuotias jo tunnistaa seksuaalissävytteiset eleet. 

Itse olen lapsena ollut tällaista näkemässä joten en vähättelisi asiaa. Päätä voi silittää niin monella tapaa. 

Vierailija
55/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyselisin vähän tarkemmin miten on mennyt tuo silittely. kiinnitäisin huomiota siihen miksi tyttö on kokenut tilanteen ahdistavana...Jos on oikeasti vaan silittänyt päälaelta sanoisin tytölle, että ope ei ehkä ole vaan ajatellut, ettei ole ihan asiaankuuluvaa jos on esim. omia lapsia joita silittelee lohduttaakseen. 

Itsellä kokemus ap:n tytön ikäisenä äijästä joka "lohdutteli" silittämällä (pitkiä) hiuksia ja kuljettaen samalla käsiä rintojen päältä, kohta tuosta siirtyikin suutelemaan kaulaa ym. Onneksi pääsin karkuun.

Vierailija
56/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerhontäti, joka on antanut pusuja lasten poskelle ja jopa läpsäyttänyt kevyesti takamukselle, kun lähettänyt lapsen leikkimään. Olen ollut paikalla ja tilanne mielestäni ollut ok ja välitön. Ohjaaja lähestyy kuuttakymppiä ja on sekä äiti että isoäiti. Kerhossa on kiva tunnelma ja kaikki vaikuttavat viihtyvän.

Ei mörköjä ole kaikkialla. Ja puhun nyt kokemuksesta, itse jouduin hyväksikäytön uhriksi lapsena. Olen siis tarkkana ihmisten suhteen.

Vierailija
57/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos siis joku poikalapsi tulisi koulukiusauksesta mulle kertomaan itku kurkussa, en saisi lohduttaa ja silittää tukkaa?

Se nyt vaan tulee luonnostaan joissain tilanteissa, jos on empaattinen ihminen kyseessä ja jos henkilöllä itsellään on lapsia. Mä silitän/taputan selkään muitakin kuin omia lapsiani, jos ovat vaikka onnistuneet urheilusuorituksessa hyvin. Ei ole tullut mieleeni että joku ottaisi sen seksuaalisena lähestymisenä. 

30+ nainen.

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:02"]

Ei herran jestas sentään.

Etkö sinä silittäisi lohduttaaksesi?

[/quote]

No ehkä silittäisin, mutta se nyt on ihan eri asia minun äitinä silitää kuin jonkun vieraan aikuisen miehen. Eikö sanallinen kannustus olisi riittänyt? ap

[/quote]

Vierailija
58/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä. kuulostaa kyllä viattomalta.

Mutta olen ala-asteen opena  ja näitä tilanteita tulee lähes päivittäin, että joku itkee lohduttomasti jotain. Mulle on luontevaa  koskettaa vaikka olkapäähän, ihan yhtä luontevaa kun puhua rauhallisella ja ystävällisellä äänellä näissä tilanteissa.

Vierailija
59/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei itse pään silittämisessä ole mitään väärää, mutta kaikki varmasti tajuavat, että se millä mielellä sen tekee on ratkaisevaa. Se välittyy katseessa ja kosketuksen tyylissä, että minkälainen on silittäjän motiivi.

Toinen asia on se, että 12- vuotia tyttö on jo kasvamassa naiseksi ja hänelle on hyvä opettaa se, että saa sanoa napakasti, että ei halua, että kosketaan.

Nuorille tytöille on hyvä opettaa se, että he saavat itse määritellä rajansa  koska heille alkaa pikkuhiljaa tulla tilanteita joissa heitä lähestytään seksuaalisesti.

Itsen tukisin tytön oikeutta sanoa ei vaikka opettajan motiivi olisi ihan ok.

Vierailija
60/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja ja olen silitellyt erään tytön päätä kun hän itkeskeli kiusaamisen jälkeen tietokoneluokan nurkassa. Sääliksi kävi ja yritin lohduttaa. En tiedä miten hän asian koki. En tiedä tekisinkö enää noin koska ymmärrän, että kaikki eivät pidä siitä, että joku vieras tulee lääppimään.