Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko OK? Keski-ikäinen miesopettaja oli silittänyt 12v tyttäreni

Vierailija
04.10.2013 |

hiuksia samalla kun oli "lohduttanut" sanallisesti erään (lievän) kiusaamistapauksen yhteydessä. Sen verran intiimin epämiellyttäväksi tyttö oli tilanteen kokenut, että katsoi asiakseen kertoa siitä minulle. Mitä mieltä?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 17:22"]

Jos siis joku poikalapsi tulisi koulukiusauksesta mulle kertomaan itku kurkussa, en saisi lohduttaa ja silittää tukkaa?

Se nyt vaan tulee luonnostaan joissain tilanteissa, jos on empaattinen ihminen kyseessä ja jos henkilöllä itsellään on lapsia. Mä silitän/taputan selkään muitakin kuin omia lapsiani, jos ovat vaikka onnistuneet urheilusuorituksessa hyvin. Ei ole tullut mieleeni että joku ottaisi sen seksuaalisena lähestymisenä. 

30+ nainen.

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:02"]

Ei herran jestas sentään.

Etkö sinä silittäisi lohduttaaksesi?

[/quote]

No ehkä silittäisin, mutta se nyt on ihan eri asia minun äitinä silitää kuin jonkun vieraan aikuisen miehen. Eikö sanallinen kannustus olisi riittänyt? ap

[/quote]

[/quote]

On muuten paljon sellasia lapsia joita kukaan ei silitä sanallisesti eikä muuten. Ei äiti eikä isä.

Vierailija
62/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:12"]

No ehkä silittäisin, mutta se nyt on ihan eri asia minun äitinä silitää kuin jonkun vieraan aikuisen miehen.

[/quote]

Vieraan aikuisen? Monet lapset viettävät etenkin alakouluikäisinä enemmän aikaa opettajansa kuin isänsä kanssa.

[/quote]

Pelkkä aikako sinun mielestä riittää läheisyyden tai tuttuuden luomiseksi?

No, kai sinä sitten jaoit opettajasi kanssa kaikki henkilökohtaiset asiasi, mutta minä en. Todellakin olin lapsena paljon läheisempi naapuritalon tytön kanssa, vaikka en ehtinyt leikkiä hänen kanssaan kuin tunnin pari koulupäivän jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis voi herranjestas, onko aloittaja tosissaan?! Olen itse ollut sijaisena monissa eri kouluissa ala-asteella ja KYLLÄ opettajat koskevat lapsiin. He saattavat ohjata hellästi lapsia selästä tai takaraivosta oikealle paikalle esim. jonossa. Monet, varsinkin pienemmät lapset tulevat itse ottamaan opettajia kädestä (olivat he miehiä tai naisia) moni pienempi oppilas saattaa mennä halaamaan opettajaa jalasta oma-aloitteisesti ja KYLLÄ jos lapsi itkee tai on surullinen niin on täysin normaalia, että normaalilla empatiakyvyllä omistettu aikuinen saattaa silittää lapsen hiuksia halutessaan lohduttaa.  Tuollainen on ihan täysin luonnollinen ele, joka todennäköisesti tapahtuu automaattisesti koska kokee huolta toisen puolesta.

Olenpa jopa nähnyt niinkin "huolestuttavan" tapauksen, että miesopettaja laski hetkeksi kämmenensä tyttöoppilaan ohimoille hiusten päälle selittäessään tälle jotakin asiaa, mikä vaati tytöltä tarkkaavaisuutta. Eikä kyse ollut edes lohduttamisesta Hui kauhistus!! Nyt järki käteen!

Nykyajan lapset, jotka koko ajan näkevät iltasanomien otsikoissa varoituksia pedofiileistä ynnä muista, ovat menettäneet kykynsä arvioida, mikä on normaalia. Ja etenkin jos kotona on hysteerisesti varoiteltu miesten lähentymisyrityksistä tai muusta, niin ei ihme, jos lapsi on sekaisin siitä, mikä on normaalia kosketusta ja mikä ei.

Vierailija
64/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi katsoa sellainen ruotsalainen elokuva kuin Jahti. Siinä näkee, mitä pahimmillaan voi miehelle seurata perättömistä kähmintä syytteistä. Sinä ap, voit pahimmillaan, laittamalla liikkeelle pienen juorun, tuhota kyseisen miehen koko elämän, mieti sitä, ennenkuin otat yhteyttä keneenkään siksi että mies LOHDUTTI tytärtäsi.

Vierailija
65/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silittäminen on ok. Myös sen silittämisen epämukavaksi kokeminen on ok. Ei ole pakko koskettaa ja kosketuksesta saa loitota pois.

Vierailija
66/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö te itse silitä12 v.hiuksia.Kyllä meillä sekä minä että mies halaillaan ja silitellään 13v pojan hiuksia. Voisin itsekin lohduttaessa silittää vieraammankin lapsen hiuksia.

Vierailija
67/91 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin tuli mieleen, että ehkä tyttö koki nolona lähinnä sen, että koskettaja oli opettaja. Tuossa iässähän lasten mielestä opet ovat tyhmiä ja ikäloppuja. Muistan itse kun koin yläasteiässä suuren surun, ja opettajat tulivat halaamaan minua. Kaunis ele, totta kai, mutta koin sen myös kiusallisena. Tuntui jotenkin liian intiimiltä, että ope tulee yhtäkkiä etäisestä open roolistaan niin lähelle. Ja nämä opet olivat naisia!

Vierailija
68/91 |
23.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajana 500 oppilaan koulussa. Opettajia on nelisenkymmentä, myös miehiä. En pysty kuvittelemaan yhdenkään open, miehen tai naisen, silittävän yhdenkään oppilaan, tytön tai pojan, hiuksia. Missään tilanteessa. Se vain ei ole tavanomaista. Lasta voi ja pitää lohduttaa, mutta ei silittelemällä. Tämän jokainen ammattitaitoinen opettaja tietää. Outoa, että suurin osa vastaajista ei näe silittelyssä mitään outoa, vaikka osapuolet ovat keski-ikäinen mies ja koulutyttö. 

Vierailija
69/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:26"]

Mä olen 27-vuotias enkä mä haluaisi että joku vieras ihminen silittelisi mun päätä. Kuinka monelle teistä muista aikuisista on OK, että tullaan koskettamaan - vaikka ihan hyvää tarkoittaen - ilman että olette itse antaneet siihen luvan?

[/quote]

Miksi puhut "muista aikuisista"? 12-vuotias ei ole aikuinen.

Vierailija
70/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:12"]

No ehkä silittäisin, mutta se nyt on ihan eri asia minun äitinä silitää kuin jonkun vieraan aikuisen miehen.

[/quote]

Vieraan aikuisen? Monet lapset viettävät etenkin alakouluikäisinä enemmän aikaa opettajansa kuin isänsä kanssa.

[/quote]

Kyseessä ei ollut lapseni oma opettaja, vaan poikien liikunnan opettaja (ei ole koskaan pitänyt lapselleni mitään tunteja paitsi jotain yhteisliikkaa joskus) joka sattui olemaan paikalla kun tuo kiusaustilanne sattui. ap

[/quote]

No ehkä siksi koki tilanteen epämiellyttävänä, kun ei ollutkaan niin tuttu aikuinen. Ja jos on poikien ope. Tai jos hänestä oli vain noloa, kun silitettiin kuten pikkulasta? Selvitäpä nyt tilanne aivan rauhassa vielä kerran tyttären kanssa.

Vierailija
71/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei voi olla tosissaan.. ihan oikeasti ? Mun mielestä ois vaan ja ainoastaan hyvä ja positiivista että opettaja noin empaattisesti suhtautuu lapsen pahaan mieleen. Tietäisi ainakin että lapsi on hyvissä käsissä ja oikeasti välitetään :) Nyt ap järki käteen niinku ois jo !!! 

Vertaa esim. pieni lapsi kaatuu ja satuttaa itsensä. Kyllä siinä vaiheessa normi aikuinen silittää, halaa, "puhaltaa" haavaa ja lohduttaa. 12 v on vielä ihan lapsi, tosin tässä tapauksessa lapsi ilmeisesti itse käsittää olevansa jo nuori/aikuinen, ja koki sen vuoksi opettajan käytöksen epämiellyttävänä. Mun mielestä huolestuttavaa tässä on se, että miksi sun 12 vuotias lapsi ei osaa turvautua aikuiseen oikein, vaan kokee aikuisen lohdutuksen uhkana ? Pitääkö itseään vanhempana kuin todella on, ja kuvittelee että opettaja ahdistelee häntä ? 

Kaikki sympatiat sun lapselle, mutta mun mielestä ongelma tässä on lapsen tuntemuksissa, ei opettajassa . :/

Vierailija
72/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No lasten mielestä voi olla jo siksi vaivaannuttavaa tuossa iässä että jos kaveri näkee. Pikkuisen menee liiallisuuksiin ap: n mielikuvitus. Kohta ei päiväkodissakaan uskalla lapsia ottaa syliin saatika pyllyä pyyhkiä kun nousee haloo.

Vierailija
73/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 00:11"]

Mä olen 27-vuotias enkä mä haluaisi että joku vieras ihminen silittelisi mun päätä. Kuinka monelle teistä muista aikuisista on OK, että tullaan koskettamaan - vaikka ihan hyvää tarkoittaen - ilman että olette itse antaneet siihen luvan?

[/quote]

[/quote]

Otaksun että muutkin aikuiset kuin minä itse haluavat itse vetää rajan siihen kuka heitä koskettelee ja miten. Minusta on outoa että aikuiset ajattelevat olevansa oikeutettuja määrittelemään kuka saa silitellä heitä. Miksei 12-vuotiaalla naiseksi kasvamassa olevalla tytöllä tätä oikeutta olisi?

Vierailija
74/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 00:11"]

[/quote]

[/quote]

Btw en tuossa puhunut mitään 12-vuotiaista.

Vierailija
75/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 14:55"]

[/quote]

No tuossahan se ratkaiseva ero onkin. 27-vuotias on aikuinen, 12-vuotias lapsi. Moni sellainen toimintatapa, mikä on lapsen ja aikuisen välillä normaalia, on aikuisten välillä outoa ja seksuaalistakin. Esim. kutittelu, syliin nostaminen, jne.

Ilmeisesti tämä 12-vuotias lapsi sitten kokee olevansa aikuinen.

[/quote]

Ei ehkä aikuinen, mutta murrosikäinen. 12-vuotias on juuri siinä lapsuuden ja teini-iän kivuliaassa saumassa, monet 12-vuotiaat mieltävät itsensä ennemmin teineiksi kuin lapsiksi. Olisiko tämä mielestänne normaali tilanne vuotta myöhemmin, seiskaluokalla? Eikö yhtään ihmetyttäisi yläasteen poikien liikunnanopettaja joka paijailee tyttöjä?

Vierailija
76/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti. Sairasta tässä on kuvitella, että opettajalla olisi ollut mitään taka-ajatuksia. Opettaja on yrittänyt LOHDUTTAA lastasi. Hiusten/pään silittäminen nyt itselläkin tulisi luonnostaan tuollaisessa tilanteessa. Jos opettajalla olisi jotain kieroutunutta mielessään hän olisi kyllä koskenut jonnekin aivan muualle!!

Vierailija
77/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin niin, ei varmaan ollu taka-ajatuksia, mutta eikö 12-vuotiaalla ole mitään itsemääräämisoikeutta?

Vierailija
78/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:25"]

Enkä edes sanonut mitään sellaista, että tyttö olisi tuon kokenut seksuaalisena, vaan epämiellyttävänä. On vieraita ihmisiä kohtaan muutenkin aika ujo ja varauksellinen. [/quote]

Tämä selitttää asian ja se, että silittäjä oli tytölle vieraampi opettaja. Kyseessä on siis tytön persoonallisuustyypin mukainen reaktio.  Pitääkö siitä sitten tehdä isompi asia, no ei. Mielestäni ap voi keskustella tyttärensä kanssa syistä miksi silitys oli tuntunut epämiellyttävältä. 

Vierailija
79/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi pitänyt jättää tyttö yksin itkemään ja katsoa toiseen suuntaan, ettei katsetta tulkita väärin.

Vierailija
80/91 |
05.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.10.2013 klo 00:22"]

ap ei voi olla tosissaan.. ihan oikeasti ? Mun mielestä ois vaan ja ainoastaan hyvä ja positiivista että opettaja noin empaattisesti suhtautuu lapsen pahaan mieleen. Tietäisi ainakin että lapsi on hyvissä käsissä ja oikeasti välitetään :) Nyt ap järki käteen niinku ois jo !!! 

Vertaa esim. pieni lapsi kaatuu ja satuttaa itsensä. Kyllä siinä vaiheessa normi aikuinen silittää, halaa, "puhaltaa" haavaa ja lohduttaa. 12 v on vielä ihan lapsi, tosin tässä tapauksessa lapsi ilmeisesti itse käsittää olevansa jo nuori/aikuinen, ja koki sen vuoksi opettajan käytöksen epämiellyttävänä. Mun mielestä huolestuttavaa tässä on se, että miksi sun 12 vuotias lapsi ei osaa turvautua aikuiseen oikein, vaan kokee aikuisen lohdutuksen uhkana ? Pitääkö itseään vanhempana kuin todella on, ja kuvittelee että opettaja ahdistelee häntä ? 

Kaikki sympatiat sun lapselle, mutta mun mielestä ongelma tässä on lapsen tuntemuksissa, ei opettajassa . :/

[/quote]

12-vuotias on "ihan lapsi"? What?