Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko OK? Keski-ikäinen miesopettaja oli silittänyt 12v tyttäreni

Vierailija
04.10.2013 |

hiuksia samalla kun oli "lohduttanut" sanallisesti erään (lievän) kiusaamistapauksen yhteydessä. Sen verran intiimin epämiellyttäväksi tyttö oli tilanteen kokenut, että katsoi asiakseen kertoa siitä minulle. Mitä mieltä?

Kommentit (91)

Vierailija
21/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali hellyyden osoitus. Eikö teidän perheen anneta lapsille hellyttä niin että osaisivat erottaa hellyyden ja seksuaalisuuden?

Vierailija
22/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sen opettajan ois pitäny vetää tyttöä turpaan ja nauraa räkäisesti päälle. 

Hiusten silittämisessä ei ole mitään seksuaalista. Tietysti voi tuntua epämiellyttävältä sellaisesta joka on tarkka "omasta tilastaan". Minä en esim. voi sietää sitä että anoppi halailee minua aina tavatessamme, mutta en silti ole syyttänyt häntä lähentely-yrityksistä tai lääppimisestä.

Sääliksi käy opettajia kun eivät saa pitää kuria eivätkä lohduttaakaan näköjään nykyisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona saatu positiivinen fyysinen kosketus on mun mielestä aivan eri asia kuin käytännössä katsoen vieraalta ihmiseltä tuleva fyysinen kosketus.

Vierailija
24/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahaa.. vika on siis minun. Kuinka yllättävää. Kyllä meillä lapsia on halattu ja silitetty. Enkä edes sanonut mitään sellaista, että tyttö olisi tuon kokenut seksuaalisena, vaan epämiellyttävänä. On vieraita ihmisiä kohtaan muutenkin aika ujo ja varauksellinen. Mukavaa, jos opettaja vilpittömästi halusi tsempata, mutta ikävää, että lapseni koki sen silittelyn epämiellyttävänä. ap

Vierailija
25/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei miettikää nyt vähän millaiseen hirveään tilanteeseen te tungette kaikki opettajat! Ei saa komentaa, ei saa herrajumala edes hipaista lohduttaakseen (kivitettäisiin varmaan, jos olisi halannut tai ottanut syliin!), ei saa poistaa luokasta, ei saa sanoa soo-soo, pelkkiä kieltoja vaan koko ammattikunnalle.

Ja sitten te vaaditte, että lasten pitää oppia, saada oppimisrauha, pitää menestyä ja vaikka mitä.

Kuka enää haluaa opettajaksi!?!?

Vierailija
26/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 27-vuotias enkä mä haluaisi että joku vieras ihminen silittelisi mun päätä. Kuinka monelle teistä muista aikuisista on OK, että tullaan koskettamaan - vaikka ihan hyvää tarkoittaen - ilman että olette itse antaneet siihen luvan?

Vierailija
27/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:13"]

Tyttöni mielestä se joka tapauksessa oli ollut vaivaannuttavaa. ap

[/quote]Mun lapsuudenkodissa ei halailtu juuri koskaan. Sitten kun mentiin mummolaan, karjalaissyntyinen mummoni oli heti innolla halailemassa. Musta se oli vaivaannuttavaa, mutta ymmärsin kuitenkin ettei mummolla ollut pahaa tarkoitusta.

Vierailija
28/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:07"]

Minusta huomionarvoisinta on tuo, että tyttö itse oli pitänyt sitä epämiellyttävänä.

[/quote]

Jos äitinsä tai isänsä on opettanut hänelle että sellaista pidetään yleisesti epämiellyttävänä...?

Vierailija
29/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun mielestä on ok mutta jos tytön mielestä on vaivaannuttavaa niin johtuu lähestyvästä murrosiästä. ope voi pitää lapsena ja taputtaa päähän, itse kokee olevansa jo kohta nainen.

normimies, hieman kömpelö ope on. pervo olisi pyrkinyt halimaan...

Vierailija
30/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

27. No jos näyttäisit siltä, että tarviit lohdutusta, niin kyllä mä varmaan vähän silittäisin olkavarresta ja lohduttaisin. Vetäisitkö turpaan?

Vierailija
31/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:16"]

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:11"]

Kauhistus kun luin että olis siittänyt.

[/quote]

Anteeksi, repesin ihan täysin :D

Tuossa tapauksessa ap tuskin olisi täällä mammoilta kyselemässä, että onko ok...

[/quote]

No kiva että huvitti:D Täällä kun nyt kirjotellaan vaikka mitä provoja niin ei voi tietää:D

Vierailija
32/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli vaan mieleeni eräs ala-asteen miesopettaja, jolla oli yököttävä tapa tunkea ihan lähelle tyttöoppilaita. Opastaa pitäen kiinni olkapäistä ja olla ihan liki. Kaikki tuon tapauksen tiesivät, mutta kukaan ei koskaan tehnyt mitään asian lopettamiseksi. Kaikkia tyttöjä tuo miesope ällötti.

Mutta siis ap:n jutussa ei ole kyse mielestäni tällaisesta.

Vierailija
33/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.10.2013 klo 12:26"]

Mä olen 27-vuotias enkä mä haluaisi että joku vieras ihminen silittelisi mun päätä. Kuinka monelle teistä muista aikuisista on OK, että tullaan koskettamaan - vaikka ihan hyvää tarkoittaen - ilman että olette itse antaneet siihen luvan?

[/quote]

Ihmiset on niin herkkänahkaisia, helposti ärsyyntyviä, tavallaan arkoja että pelätään aina pahinta, jokaikistä pikkuasiaakin analysoivia nykyään, ja silti ollaan erittäin riippuvaisia muiden ihmisten mielipiteistä eri asioissa.

Siksi moni läheisyyden ja empatian osoitus tuntuu nykyihmisistä vaivaannuttavalta ja oudolta. Eri asia esim. 10 vuotta sitten, silloin ihmiset valittivat että muut eivät ole empatiakykyisiä kun eivät silitelleet päätä tai käsivartta, tai puhuneet lempeällä äänellä surulliselle ihmiselle. Nykyään kaikki säikkyy ja pompahtavat kuin pelokkaat rotat joka asiasta, ja seuraavaksi hyökätään päälle kuin ahdistuneet rotat, ilman että katsotaan vastapuolen reaktiota ensin.

Vierailija
34/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta asian ratkaisee se, etä tyttö koki silittelyn epämukavaksi. Laittaisin asiasta tiedustelua opettajalla ja infoa rehtorille jotta käsittelevät asian koulussa. Voihan olla ettei tilanteessa ollut mitään, mutta ajatelkaas jos siellä onkin 15 samanikäistä tyttöä joita silitellään sopivan tilaisuuden tullen hieman sopimattomasti ja kukaan ei uskalla kertoa asiasta kotona tai koulusta. Aina on parempi selvittää tilanne kuin jäädä murehtimaan.

Vierailija
35/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän siitäkin, millainen kokonaistilanne on ollut ja millainen opettaja muuten on. Jos paikalla oli muitakin kuin tyttö ja opettaja, ope tuskin koski tyttöön lääppimisaikeissa. Ja jos opettajalla on tapana antaa muutenkin ja muillekin fyysistä viatonta kannustusta (esim. taputtaa olkapäälle), jos tyttö oli kovin surullinen ja jos opettajalla on vaikka itsellään pieniä lapsia/lapsenlapsia, hiusten silittämisen kynnys on varmaan matalampi. Ymmärrän silti tytön kiusaantuneisuuden, jos hän ei ole tottunut tuollaiseen kontaktiin opettajien taholta. 

Vierailija
36/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, oletko tosissasi? 12-vuotias on vielä lapsi ja hiusten silittäminen on lohdutusta.

Ja noin voi vieraammatkin lohduttaa.

Hiukset ovat vielä sen verran neutraali alue.

Se ei ole kähmimistä.

Älä ole hysteerikko.

Vierailija
37/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo on ihan ymmärrettävää, enkä pitäisi tuota mitenkään epäsovivana.

Vierailija
38/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä riittää että keskustelet sen lapsesi kanssa, sanot että tuommoinen on ihan normaalia lohduttamista mutta sinusta se nyt vaan tuntui ikävältä. Mutta opettaja ei tarkoittanut mitään pahaa. Voithan sinä jotenkin mainita sille opettajalle vaikka Wilman kautta asiasta, mutta älä nyt hemmetti nolaa itteäs ja lastas enempää tekemällä asiasta suurempaa haloota.

Vierailija
39/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä tytärtäsi välttelemään vastaavia tilanteita ja kiellä jäämään kahdestaan hänen kanssaan. hyvinkin tytön sanoissa voi olla perää. Olen itse joutunut paidanalta hipelöivän opettajan uhriksi ala-asteella. Lapsi on aika avuton siinä tilassa kun pitäisi alkaa syyttämään opettajaa jostain kummallisesta käytöksestä.

Vierailija
40/91 |
04.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pään silittäminen lohduttaessa ei minun korvaani ainakaan kuulosta mitenkään oudolta, mutta olennaista onkin se, miten tyttäresi asian koki. Yrittikö hän päästä pois tilanteesta? Esim siirtyä kauemmas istumaan? Jos tyttärestäsi joku tuntuu hänen yksityisen tilansa loukkaamiselta, on se välittömästi hälyttävä tilanne, oli opettajan käytös sittenmillaista vaan