Epäterveet elämäntavat saavat hyvin nuorten tyttöjen rinnat kasvamaan
Eikä siinä liian aikaisessa murrosiässä ole mitään hyvä. Terveysriskien lisäksi on muutenkin aika kurjaa jos tytöllä alkaa kuukautiset jo 9-10-vuotiaana.
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin melkein 14, kun menkat alkoi. Se oli ihan normaali ikä tuohon aikaan. Olen syntynyt 1970-luvun loppupuolella. Silti pitää muistaa, että murrosiän alku ja eteneminen on geeneissä. Joillakin se tapahtuu aikaisin, joillakin myöhään riippumatta elintavoista. Tiedän hoikkiakin lapsia ja nuoria, jotka elävät terveellisesti, urheilevat paljon ja silti murrosikä alkanut aikaisin. Toki on ihan tutkittukin, että lihavuus ja huonot elintavat ainaistavat murrosikää.
73 syntynyt, alkoi 11- vuotiaana.
Olin pikkutyttönä pulska mutta hoikistuin kasvupyrähdyksen myötä nurmaalipainoon 10v mennessä.Vanhempi tytät syntynyt 2004, alkoi 11- vuotiaana, aina hoikahko/normaalipainoinen.
Nuorempi tytär syntynyt 2005 luuviulu, hänelläkin alkoi 11v....Joku perinnöllinen häiriö siis.
Tämän ketjunkin perusteella näyttää olevan aivan normaalia, ihmettelen siis hieman uutista.
11-vuotiaana vuonna 98. Olin hoikka ja liikunnallinen, mutta ikäisekseni pitkä ja kehittynyt. Näppyjä olin alkanut saamaan jo 10-vuotiaana ja kaksi vuotta myöhemmin olikin jo lääkitystä vaativa akne.
Mulla alkoi vasta 16-vuotiaana vuonna 2010, mutta olen aina ollut hieman alipainoinen.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä teillä alkoi menkat ja vuosikymmen?
14v. 2000-luvulla
Olin melkein 14-vuotias ja olin varmaan luokkani viimeinen tyttö. Ensimmäisillä oli alkanut 10-11 -vuotiaana ja heitä oli useita. Kukaan heistä ei ollut ylipainoinen.
T. 70-luvun lopussa syntynyt.
Tyttärelläni alkoi haisemaan voimakas hiki jo ekaluokalla. Menkat ei kuitenkaan ole vieläkään alkaneet ja on nyt 11 v. Joten ilmeisesti ei mikään aikaistunut murrosikä ole kyseessä. Ikävä ongelma tuokin vain noin pienellä, kun ei oikein muistanut dödöä vielä käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisenä teillä alkoi menkat ja vuosikymmen?
14v. 2000-luvulla
Eli saman ikäisenä kuin äidilläni joskus 70-luvulla.
Minulla sen teki stressi. Neljäkymmentä vuotta sitten ei ollut vielä mahdollisuutta epäterveelliseen syömiseen. Toki perhehelvetti ja stressikin ovat epäterveitä elintapoja...
Mummolla, äidilläni ja minulla alkoi vähän päälle 10 vuotiaana.
Eli perinnöllistä, eikä lihavuutta kenelläkään.
Ihan varmasti saa kasvamaan! Ja kasvaa kyllä moni muukin ruuminosa.
Meidän perheessä ehkä huomaa tuon elintapojen vaikutuksen. Minulla, äidillä ja tädillänikin alkoi kuukautiset 15-vuotiaana. Lapsillani 11-12-vuotiaina. Voin suoraan myöntää että heillä on ollut epäterveellisempi ruokavalio kuin itselläni lapsena kalastaja-/maanviljelijäperheessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin melkein 14, kun menkat alkoi. Se oli ihan normaali ikä tuohon aikaan. Olen syntynyt 1970-luvun loppupuolella. Silti pitää muistaa, että murrosiän alku ja eteneminen on geeneissä. Joillakin se tapahtuu aikaisin, joillakin myöhään riippumatta elintavoista. Tiedän hoikkiakin lapsia ja nuoria, jotka elävät terveellisesti, urheilevat paljon ja silti murrosikä alkanut aikaisin. Toki on ihan tutkittukin, että lihavuus ja huonot elintavat ainaistavat murrosikää.
Olin pikkutyttönä pulska mutta hoikistuin kasvupyrähdyksen myötä nurmaalipainoon 10v mennessä.Vanhempi tytät syntynyt 2004, alkoi 11- vuotiaana, aina hoikahko/normaalipainoinen.
Nuorempi tytär syntynyt 2005 luuviulu, hänelläkin alkoi 11v....Joku perinnöllinen häiriö siis.
Tämän ketjunkin perusteella näyttää olevan aivan normaalia, ihmettelen siis hieman uutista.
Uutinen perustuu tutkimukseen ja tilastoihin, ei someketjuun 🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monilla lihavilla pikkutytöillä on jo tosi pienenä tissit, kun rasvaa kertyy kroppaan.
Kuten pojillakin. Kyse on siis enemmänkin ylipainosta kuin aikaisesta murrosiästä.
Mutta se ylipaino vaikuttaa hormoneihin, kyse ei siis ole pelkistä "läskitisseistä". Pojillakin kun voi olla ylipainon vuoksi ihan rintarauhasten kasvua.
Teininä olin alipainoinen, aikuisenakin paino pysynyt normaalin alarajalla. Menkat alkoi 90- luvulla 12 vuotiaana.
Siskot normaalipainoisia, toisella alkoi 9v ja toisella 14v. Äidillä 70- luvulla 11v.
Omat lapset myös hoikkia, vanhemmalla alkoi 14v ja nuorempi 13v ei vielä alkanut.
Siitä oli jossain dokumentissa pyörittelyä että alkaako murrosikä roskaruuan takia vai himoitsevatko teinit roskaruokaa murrosiän takia. Muistaakseni sekä ja että ja jotain siltä väliltä, riippuen muista tekijöistä.
Minulla alkoivat kuukautiset 14-vuotiaana mutta omalla tytöllä 11-vuotiaana. Käsittääkseni murrosiän alkaminen on aikaistunut omista teiniajoista, eikä kuukautiset 10-11 vuotiaalla ole mitenkään erikoista.
Minulla menkat alkoivat 90-luvulla 15vuotiaana, kesken rippileirin vielä! Oli puhuttu että elleivät ala syksyllä pitää käynnistellä tms, onneksi tähän ei tarvinnut ruveta.
Omalla tyttärellä alkoi voimakkaasti hiki haista jo 8vuotiaana ja 10vuotiaana kasvoi rintojen alut ja iski järjetön sammumaton himo pitsaan, liekö hormonien heräily vaikuttanut asiaan kun tyttö alkoi syödä kun hevonen ja nimenomaan roskaruokaa olisi pitänyt saada. Ja 11vuotiaana, nyt kuluneena kesänä, alkoi sitten menkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uutinen perustuu tutkimukseen ja tilastoihin, ei someketjuun 🙄
Tiedän varsin hyvin. Minusta uutinen vaikuttaa vain tarkoitushakuiselta eikä välttämättä perustu tilastoihin yhtä vahvasti kuin antaa ymmärtää. Uutisessa lähinnä paheksutaan ylipainoa ja epäterveellisiä elintapoja, mikä on ihan aiheellista. En kuitenkaan usko, että kuukautisten alkamisajankohta olisi tilastollisesti muuttunut merkittävästi, varsinkaan ennen tilastojen näkemista.
Varmasti on enemmän niitä, joilla alkaa hormonihäiriköille altistumisen takia esim. 8-10-vuotiaana, mutta sellaiset poikkeukset eivät kuitenkaan pahemmin kokonaiskuvaan vaikuta.
12 -vuotiaana 80-luku, samassa iässä alkoi tyttärellä muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sen teki stressi. Neljäkymmentä vuotta sitten ei ollut vielä mahdollisuutta epäterveelliseen syömiseen. Toki perhehelvetti ja stressikin ovat epäterveitä elintapoja...
Tutkitusti epävakaissa perheolosuhteissa kasvaneet kypsyvät keskimäärin nopeammin.
11v, 90-luku. En ollut lihava, urheilin paljon eivätkä vanhempani tupakoineet.