Epäterveet elämäntavat saavat hyvin nuorten tyttöjen rinnat kasvamaan
Eikä siinä liian aikaisessa murrosiässä ole mitään hyvä. Terveysriskien lisäksi on muutenkin aika kurjaa jos tytöllä alkaa kuukautiset jo 9-10-vuotiaana.
Kommentit (47)
Minkä ikäisenä teillä alkoi menkat ja vuosikymmen?
Monilla lihavilla pikkutytöillä on jo tosi pienenä tissit, kun rasvaa kertyy kroppaan.
Pojillakin on alkanut tissit kasvamaan, sekin on huolestuttavaa.
Itse olin melkein 14, kun menkat alkoi. Se oli ihan normaali ikä tuohon aikaan. Olen syntynyt 1970-luvun loppupuolella. Silti pitää muistaa, että murrosiän alku ja eteneminen on geeneissä. Joillakin se tapahtuu aikaisin, joillakin myöhään riippumatta elintavoista. Tiedän hoikkiakin lapsia ja nuoria, jotka elävät terveellisesti, urheilevat paljon ja silti murrosikä alkanut aikaisin. Toki on ihan tutkittukin, että lihavuus ja huonot elintavat ainaistavat murrosikää.
11-vuotiaana alkoi menkat, vuosi oli 1980. Samanikäisenä alkoi tyttärelläni vuonna 2010.
Yllättävämpi juttu on että myös nykyinen runsas pituuskasvu, jota yleensä pidetään positiivisena ja entisaikoja "paremman ravinnon" aiheuttamana, johtuu pitkälti liialliisesta energian ja hiilihydraattien saannista, joka lisää insuliinineritystä, ja insuliini taas toimii kasvavan lapsen tai nuoren elimistössä kasvuhormonin tapaan. Japanissahan tämä tuli hyvin esiin, alkoivat kasvaa pidemmiksi kun länsimainen ruokavalio valtasi alaa, mutta samaa tahtia sinne tuli länsimaiset elintasosairaudet.
Miksi minun äiti ruokki minut aina niin terveellisesti 😭
T. 75 A
Mulla alkoi kuudennen luokan keväällä vuonna 1993.
Alkoi 14-vuotiaana kuukautiset vuonna 2008.
10-vuotiaana, vuonna 2006. Olin hieman pyöreä, mutta en mitenkään lihava lapsi. Aikuisiän olen ollut hoikka, jopa laiha.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin melkein 14, kun menkat alkoi. Se oli ihan normaali ikä tuohon aikaan. Olen syntynyt 1970-luvun loppupuolella. Silti pitää muistaa, että murrosiän alku ja eteneminen on geeneissä. Joillakin se tapahtuu aikaisin, joillakin myöhään riippumatta elintavoista. Tiedän hoikkiakin lapsia ja nuoria, jotka elävät terveellisesti, urheilevat paljon ja silti murrosikä alkanut aikaisin. Toki on ihan tutkittukin, että lihavuus ja huonot elintavat ainaistavat murrosikää.
73 syntynyt, alkoi 11- vuotiaana.
Olin pikkutyttönä pulska mutta hoikistuin kasvupyrähdyksen myötä nurmaalipainoon 10v mennessä.
Vanhempi tytät syntynyt 2004, alkoi 11- vuotiaana, aina hoikahko/normaalipainoinen.
Nuorempi tytär syntynyt 2005 luuviulu, hänelläkin alkoi 11v....
12-vuotiaana vuonna 1992 ja laiha olin.
Epäterveet elämäntavat saa jopa nuorten poikien rinnat kasvamaan.
Meidän luokalla oli tokalla tyttö jolla oli isot tissit. Sitä karteltiin ja yksi (nykyään opettaja) kiusasi sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
73 syntynyt, alkoi 11- vuotiaana.
Olin pikkutyttönä pulska mutta hoikistuin kasvupyrähdyksen myötä nurmaalipainoon 10v mennessä.Vanhempi tytät syntynyt 2004, alkoi 11- vuotiaana, aina hoikahko/normaalipainoinen.
Nuorempi tytär syntynyt 2005 luuviulu, hänelläkin alkoi 11v....
Joku perinnöllinen häiriö siis.
Epäterveet elämäntavat nuorilla ovat vain ja ainoastaan heidän vanhempien vika.
Vierailija kirjoitti:
Monilla lihavilla pikkutytöillä on jo tosi pienenä tissit, kun rasvaa kertyy kroppaan.
Kuten pojillakin. Kyse on siis enemmänkin ylipainosta kuin aikaisesta murrosiästä.
Jos ja kun.
Ihan sairasta.