Miten 40+ onnistutte pysymään laihana?
Siis ei ne, jotka voivat syödä mitä tahansa vielä nelikymppisinä lihomatta eli n. 1/100.
Kommentit (60)
Mä en ole koskaan voinut syödä mitä tahansa lihomatta. Ehkä mun "salaisuus" on siinä. Olen tarkkaillut mun ruokavaliota aina. Liikun myös paljon. 170/55.
Väitän, että kukaan nelikymppinen ei pysty syömään ihan mitä tahansa ja ihan kuinka paljon tahansa. Ja pätee jo kolmikymppisenä, että pitää vaan katsoa mitä suuhunsa laittaa ja jos repeää mässyvaihteelle, niin sitten pitää ottaa takaisin pienellä paastolla. Kauhun tasapaino on säilytettävä ja repsahduksiin otettava heti kiinni, muuten homma karkaa käsistä. Itsekuri on kova sana.
Syön suht' terveellisesti ja liikun. Esim. 30 km työmatkapyöräilyä päivittäin.
Punttista ja pätkäpaastoa. Pakko on myös miettiä syömisiä. Varmaan harvassa ovat ne 40+ naiset, jotka pysyvät normaalipainossa ilman aktiivista yritystä, hoikkuudesta nyt puhumattakaan. Lähes kaikki tuntemani viisikymppiset ovat vähintään lievästi ylipainoisia. Siitä on tullut uusi normaali.
Vierailija kirjoitti:
En pysty. Nuorena olin laiha.
Kyllä kaikki pystyvät jos haluavat. Jengi ei vaan halua tinkiä mistään. Halutaan "nauttia elämästä" ja mättää sipsiä ja makeaa ja vielä alkoholia päälle kuten kaksikymppisinä. Valitettavasti se ei ole mahdollista, ellei halua plörähtää muodottomaksi.
Syömällä kohtuullisesti vähähiilarista ruokaa ja liikkumalla paljon.
Ihan helposti. Treenaan n. 3-4 krt/vkossa, salia, nyrkkeilyä, joogaa. Syön normaalisti ja herkuttelen kohtuudella. Oon timmissä kondiksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki pystyvät jos haluavat. Jengi ei vaan halua tinkiä mistään. Halutaan "nauttia elämästä" ja mättää sipsiä ja makeaa ja vielä alkoholia päälle kuten kaksikymppisinä. Valitettavasti se ei ole mahdollista, ellei halua plörähtää muodottomaksi.
Niinpä. Tule elämään mun elämää mun stressitasoilla ja lääkityksillä ym. Esim. Puoli vuotta ja katsotaan miten laiha olet.
Korjaava liike heti kun alkaa vaatteet puristaa. 50 v alkaa jo lonkkaa kivistämään jos on ylimääräistä massaa, kivut pakottaa silloin laihduttamaan, - 5 kg auttaa jo paljon.
En syö enemmän kuin kulutan. Ei sitä ruokaa lopulta niin hirveästi tarvitse syödä. Kunhan syö terveellisesti ja monipuolisesti. Ja alkoholia harvoin.
Syön noin 1700 kcal päivässä keskimäärin (tiedän, koska laskin joskus pitkän ajan keskiarvon) ja liikun melko paljon (en joka päivä kuitenkaan enkä kovin raskasta liikuntaa aina). Painoindeksi on 20,9. Olen keskipituinen. Olen tottunut tähän, mutta kyllä se jossain vaiheessa vaati muutoksia tapoihin ja opettelua.
Pyöräilen töihin joka päivä sään salliessa. Matkaa tulee yhteensä 30 km. Sen lisäksi harrastan muutakin liikuntaa kerran tai pari viikossa. Tällä liikuntamäärällä saan vetää aika paljon makeita herkkuja, jotka ovat heikkouteni, mutta toisaalta korvaan myös ruoan niillä. Yli nelikymppisenä on 2-3 kiloa jymähtänyt lisää vyötärölle, vaikka edelleen olen normaalipainoinen. Pitäisi muuttaa ruokavaliota terveellisemmäksi, mutta en jaksa alkaa tekemään ruokaa työpäivän jälkeen.
Varmaan geenit, meidän suvun naiset on kaikki laihoja.
En saa painoa yli 60kg vaikka syön paljon lihaa, kermaa, juustoa, suklaata, pullaa, kakkua, makkarapottuja, pitsaa, hampurilaisia jne. Inhoan kasviksia ja en harrasta liikuntaa.
Mua ei liikunta ole koskaan pitänyt hoikkana (no hyötyliikuntaa tulee paljon) joten pilates on enemmän kehonhuoltoa ja kiinteytymistä varten.
Syön hyvin, herkuttelenkin lähes joka päivä mutta kaikkea kohtuudella. Voin syödä rasvaista lihaisaa tuoremakkaraa mutta lisukkeena on hapankaali jolloin siitä ei tulekaan niin raskas ateria. Muuten hyviä rasvoja oliiviöljy, avokado, pähkinät. Voitakin usein. Nyt kotonaollessa 2 lämmintä ateriaa päivässä
Mättöä (pizzaa, hamppareita) harvemmin kuin kerran kk, limun tilalla mieluummin kuohuviiniä 1 lasillinen tai roseta. Sipsejä pari kertaa vuodessa.
Heikkouteni jäätelö ja kakut
No pakko on olla asian kanssa tarkkana koko ajan. Kun syö terveellisesti, säännöllisesti, liikkuu ja nukkuu riittävästi, niin ei liho. Mutta ei tosiaan voi samalla tavalla herkutella kuin nuorena ja syödä joka viikonloppu roskaruokaa. Stressaantuneena alkaa lihoa, kun ei jaksa keskittyä ruokavalioonsa ja liikkua tarpeeksi.
"Syö mitä tahansa" lienee harhaanjohtava, koska luultavasti kyseinen ihminen silti syö fiksusti. Luultavasti harvassa ihmiset, joilla jokin aito selitys miksei heidän kroppa käytä samaansa energiaa.
Aloitetaan vanhalla laululla, input ja output pitää olla tasoissa. Ruokaillessa kiinnitä huomiota annoskokoon, hyvä tapa käyttää pienempiä lautasia. Lautaselle ota paljon salaattia, vähän hiilareita ja sopivasti proteiinia. Kävele lyhyet matkat alle 4km, liiku muutenkin päivittäin niin paljon kuin mahdollista, alä käytä hissejä. Rappusissakin ponnista askelmilta kantapää maassa, saat laiskan persuksenkin töihin. Ihan perusjuttuna niin hiilarit muuttuvat kehossa glukoosiksi, keho pystyy käyttämään vain tietyn määrän glukoosia, arvaa minne muu varastoituu... jep, just vyötärölle. Ja alkoholi... hemmetisti energiaa. Käytännössä ihan sama otatko yhden pullon olutta 0,33, 12cl lasin viiniä vai 4cl kirkasta, energiamäärä sama n. 200kcal. Kokonaismäärä ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinpä. Tule elämään mun elämää mun stressitasoilla ja lääkityksillä ym. Esim. Puoli vuotta ja katsotaan miten laiha olet.
En ole edellinen mutta ei nuo kaikkiin vaikuta. Itse olen nukkunut max 4h viimeiset 37v, keho jatkuvassa hälyytystilassa kovien kipujen vuoksi jo 20v, mielialalääkitys ollut unettomuuteen ja ahdistuksern (paino nousi 3kg), 4 lasta, 3 taloprojektia, haastava työ ja työmatkoja (kuten miehellänikin).
Juuri siksi onkin ollut tärkeintä elää säännöllistä elämää ja syödä kunnon ruokaa. Repsahdus olisi vienyt kaiken. Mutta toki se vaatii jääräpäisyyttä ja sitkeyttä
Pahus, meinasin vastata et pekonilla, sipseillä, ranuilla, jäätelöllä, makkaralla, salaatilla...
mitä nyt ikinä sattuu huvittamaan.
Niin, tietysti urheilen eli treenit 4x viikossa. Moottori tarvitsee polttoainetta.