Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten 40+ onnistutte pysymään laihana?

Vierailija
01.09.2020 |

Siis ei ne, jotka voivat syödä mitä tahansa vielä nelikymppisinä lihomatta eli n. 1/100.

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkailen syömisiäni (ravintoterapeuttini ohjeistuksen mukaisesti) ja olen jatkuvasti nälässä. Liikun noin 3 h/pv 6pv/vko (personal trainerini ohjeistuksen mukaisesti) ja silti olen ylipainoinen. Verenpaine on huitsin hêlvětissä lääkkeistä huolimatta😡

N42

Vierailija
22/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjaava liike heti kun alkaa vaatteet puristaa. 50 v alkaa jo lonkkaa kivistämään jos on ylimääräistä massaa, kivut pakottaa silloin laihduttamaan, - 5 kg auttaa jo paljon.

Tämä. Kun paino nousee pari kiloa syön kevyemmin. En mene kauppaan ja osta housuja jotka ei purista. En odota että paino nousee kymmenen kiloa. Kun se on noussut sen pari kiloa, siitä voi päätellä että se on edelleen matkalla ylös päin jos ei suitsi syömisiään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty. Nuorena olin laiha.

Kyllä kaikki pystyvät jos haluavat. Jengi ei vaan halua tinkiä mistään. Halutaan "nauttia elämästä" ja mättää sipsiä ja makeaa ja vielä alkoholia päälle kuten kaksikymppisinä. Valitettavasti se ei ole mahdollista, ellei halua plörähtää muodottomaksi.

Niinpä. Tule elämään mun elämää mun stressitasoilla ja lääkityksillä ym. Esim. Puoli vuotta ja katsotaan miten laiha olet.

En ole edellinen mutta ei nuo kaikkiin vaikuta. Itse olen nukkunut max 4h viimeiset 37v, keho jatkuvassa hälyytystilassa kovien kipujen vuoksi jo 20v, mielialalääkitys ollut unettomuuteen ja ahdistuksern (paino nousi 3kg), 4 lasta, 3 taloprojektia, haastava työ ja työmatkoja (kuten miehellänikin).

Juuri siksi onkin ollut tärkeintä elää säännöllistä elämää ja syödä kunnon ruokaa. Repsahdus olisi vienyt kaiken. Mutta toki se vaatii jääräpäisyyttä ja sitkeyttä

Ei stressi tarkoita automaattisesti lihoamista. Itsellä oli kauhea stressi avioeron jälkeen, vaikka söin ihan normaalisti paino tippui 10kg!!! Tehokas dietti tuo kehon stressitila...

Vierailija
24/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaa'alle joka aamu ja korjaus syömiäkin, jos tarve.

Vierailija
25/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kumppani liikkuu enemmän kuin minä. Olen itsekin aina urheillut kovaa.

Kun urheilen erittäin kovaa niin näytän naispuoliselta Bruce Leeltä.

Eli se tarkoittaa kolmesti viikossa vain.

Mies on reilusti isävatsainen ja urheilee enemmän. Joka päivä neljä tuntia.

Aamulla parituntia ja illalla toiset. Silti lihonut nousujohteisesti kolmevitosesta asti.

Tänä vuonna mittari poksahti ensikertaa pari lukua yli painoindeksin ja se näkyy.

Kyllä ne toiset vaan lihoo helpommin. Omassa suvussa on aina ollut laihoja ihmisiä.

Vierailija
26/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkkailen syömisiäni (ravintoterapeuttini ohjeistuksen mukaisesti) ja olen jatkuvasti nälässä. Liikun noin 3 h/pv 6pv/vko (personal trainerini ohjeistuksen mukaisesti) ja silti olen ylipainoinen. Verenpaine on huitsin hêlvětissä lääkkeistä huolimatta😡

N42

Siis mitä - liikut 18 tuntia viikossa??! Tuohan on huippu-urheilijan liikuntamääriä. Eihän kroppasi saa lepoa ja kortisolit on takuulla koholla...

nyt en kyllä ihan usko.

Vierailija
27/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N42

Siis mitä - liikut 18 tuntia viikossa??! Tuohan on huippu-urheilijan liikuntamääriä. Eihän kroppasi saa lepoa ja kortisolit on takuulla koholla...

nyt en kyllä ihan usko.

Itse tuhosin aineenvaihduntani liikkumalla liikaa ikääni nähden. Vedin huippu-urheilijan tason treenejä kuten parikymppisenä kolmekutosena. Ja siitähän se lihominen sitten alkoikin.

Sairastelin vuoden aikana kahdeksan kertaa keskimäärin ja pakko oli pistää treenit lopullta tauolle.

Lopulta lihoin, vaikka edelleen menee tuplavoltti ja siitä käsille seisten, niin aika kovaa rasitusta on nivelille. Lääkäri totesi että en ehkä koskaan enää pysty harrastamaan liikuntaa edes kolmesti viikossa.

Tällä hetkellä voin treenata sykkeiden mukaan kerran kuukaudessa 20 min.

Muuten kahdesti viikossa kävelylenkki.

Pilasin täysin kroppani tasapainon stressaamalla liikaa hermostoa.

Nelikymppiselle sopii noin alle 10h liikuntaa viikossa.

Oma määräni oli reippaasti 22h viikossa.

Kukaan ei koskaan ollut varoittanut tälläisestä. Edes valmentajani.

Toimin myös itse valmentajana. Ajattelin aina että kehittyminen on ahkeruudesta kiinni ja laiskat ei kehity. Nyt olen viisaampi.

t. N47

Vierailija
28/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tärkeintä on tietenkin jättää alkoholi ja kaikkein raskaimmat herkut pois, ennen kaikkea alkoholi, myös pieninä määrinä ja harvoin otettuna.

Sitten on lisättävä liikuntaa, joka päivälle vähintään puoli tuntia sykettä kohottavaa liikuntaa, 2-3 päivää viikosta noin tunti. Jotakin on tehtävä joka päivä, välipäivän voi pitää vain sairastuessa. Pyöräily tai kävely työmatkoilla. Hyötyliikuntaa pienissä erissä työpäivän aikana. Kaupassa käynti kävellen tai pyörällä. Jumppa tai lenkki illalla. 10.000 askelta joka päivä.

Itselleni teki jo paljon se, että jäin työmatkalla 3 pysäkinväliä aikaisemmin pois ja kävelin reipasta vauhtia loppumatkan töihin. Samoin töistä lähtiessä. Tässä tulee askeleita huomaamattomasti.

Vierailija
29/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole superlaiha, mutta hoikan puolella. Liikun välillä 30min -1h / päivässä, talvisin tuo määrä kyllä vähentyy. 

En juo alkoholia, limuja tai makeita mehuja. Iso osa energiasta tulee nestemäisenä. En syö lihaa enkä vehnää enää ollenkaan. Karkitkin jouduin pudottaa pois vatsaongelmien takia.

Suuri osa hoikkuudesta on juurikin vatsaongelmien syytä. En myöskään yhtään viihtyisi itsessäni, jos olisin pullea. Kotiruokaa / puuroa ym. syön määrällisesti jopa paljon! Painoa meinaa kertyä helposti, jos herkuttelen esim. kotileivonnaisilla joka päivä. Ne ajat, kun olin luonnostaan laiha, ovat takana. 

Vierailija
30/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö klo 18 jälkeen. Syön alle 2000 kaloria/pvä, kerran viikossa menee yli. Käyn joka pvä 6 km reippaalla kävelylenkillä. En juo paljon alkoa. En syö makeisia enkä sipsejä ym. 

N49, 169/60

Vierailija
31/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joustavat vaatteet pois vaatekaapista niin ei pääse lihomaan.

Vierailija
32/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihäiriöisenä joudun pitämään joka tapauksessa tarkasti huolta terveydestäni, joten järkevä syöminen on vain osa normaalia elämää. Liikun paljon, mutta todella raskasta liikuntaa (esim. kovavauhtiset juoksulenkit tai kova salitreeni) harrastan vain 1-2 kertaa viikossa, enimmäkseen liikuntani tapahtuu mukavuusalueella (pitkät matalasykkeiset lenkit jne).

Lautasen täytän kasviksilla, kylkeen proteiini ja vähän täysjyväviljaa tms. Kaurapuuro kotimaisilla marjoilla on tärkeä osa ruokavaliotani :-). Iltaisin en syö mitään, jos en ole urheillut.

Toki palettiin kuuluu myös säännöllinen elämä (aina samaan aikaan nukkumaan ja aamulla reippaasti ylös). Jos lipsun elämäntavoistani, alan välittömästi lihoa ja voida huonosti. 

Vierailija
33/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pätkäpaasto on pitänyt minut nomaalipainoisena, syön 2 ateriaa klo 12-20 välisenä aikana. Vältän sokeria ja maitotuotteita enkä syö leipää pl. hapankorput (max. 2 päivässä). En laske kaloreita vaan syön mitä mieli tekee, viiniäkin kuluu pari pulloa viikossa.

En osta makesia, leivonnaisia, pullaa, jäätelöä, sipsejä, keksejä tmv. koskaan mutta syön kyllä täysrasvaisia juustoja, oliiveja ja pähkinöitä joka päivä.

Enkä urheile yhtään, yritän ainoastaan kerryttää 10 000 askelta päivässä ihan vaan arkiaktiivisuudella.

N41, BMI 23

Vierailija
34/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ns. läpipasko, ollut aina. Saa nähdä koska aineenvaihdunta jämähtää.

N 50v.

Vierailija
35/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juoksen 25 km viikossa ja kävelen arkiliikuntana 1-2 h päivässä. Katson syömisiäni. Silti alkoholia ja karkkia menee myös, silloin vähennän muuta ravintoa. Painoindeksi 19.

Vierailija
36/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pahus, meinasin vastata et pekonilla, sipseillä, ranuilla, jäätelöllä, makkaralla, salaatilla...

mitä nyt ikinä sattuu huvittamaan.

Niin, tietysti urheilen eli treenit 4x viikossa. Moottori tarvitsee polttoainetta.

Kuule, urheilu ei laihana pidä. Harrastan 6 kertaa viikossa rankkaa liikuntaa ja juoksen maratoneja ja juoksukisoja. SILTI olen ylipainoinen bmi31. Hirvittävällä liikunnan määrälläkään ei yli nelikymppisenä saa paino alas.

Vierailija
37/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juoksen 25 km viikossa ja kävelen arkiliikuntana 1-2 h päivässä. Katson syömisiäni. Silti alkoholia ja karkkia menee myös, silloin vähennän muuta ravintoa. Painoindeksi 19.

Mä juoksen 40 km viikossa ja olen 20kg ylipainoinen. En tajua miten jotkut pysyy liikkumalla laihana!

Vierailija
38/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä epäilen että oikeesti ne suolistobakteerit vaikuttaa.

Mä ja mun sisko ollaan molemmat nelikymppisiä. Minä urheilen päivittäin ja käyn jumpissa, juoksemassa, syön terveellistä ruokaa, ei herkkuja, ja olen sellaset 15-20 kg ylipainoinen ollut lähes aina.

Sisko vetää viinaa, tupakkaa, karkkia, herkkua, mässyä, voita leivälle 2cm kerros, noutopizzaa ja vaikka mitä moskaa ja on ALIPAINOINEN. Ei ole urheillut koskaan, vihaa liikuntaa.

Ollaan asuttu välillä pitkähkö aika yhdessä joten tämä syömisero on totta. Mikä tän selittää? En tajua?!

Vierailija
39/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitetaan vanhalla laululla, input ja output pitää olla tasoissa. Ruokaillessa kiinnitä huomiota annoskokoon, hyvä tapa käyttää pienempiä lautasia. Lautaselle ota paljon salaattia, vähän hiilareita ja sopivasti proteiinia. Kävele lyhyet matkat alle 4km, liiku muutenkin päivittäin niin paljon kuin mahdollista, alä käytä hissejä. Rappusissakin ponnista askelmilta kantapää maassa, saat laiskan persuksenkin töihin. Ihan perusjuttuna niin hiilarit muuttuvat kehossa glukoosiksi, keho pystyy käyttämään vain tietyn määrän glukoosia, arvaa minne muu varastoituu... jep, just vyötärölle. Ja alkoholi... hemmetisti energiaa. Käytännössä ihan sama otatko yhden pullon olutta 0,33, 12cl lasin viiniä vai 4cl kirkasta, energiamäärä sama n. 200kcal. Kokonaismäärä ratkaisee.

Muuten hyvä, mutta miinuspeukkua turhasta hiilarikammosta. Jos se input output on tasoissa, niin ei hiilareiden syöminen automaattisesti ketään lihota. Glukoosi on ruumiissa säilössä glykogeenimuodossa ja jossain tutkimuksessa mainittiin, että glykogeenia mahtuu lihaksiin noin 400g ja maksaan 100g, jonka jälkeen se vasta alkaa muuttua rasvaksi. Liikunta tietysti kuluttaa glykogeenivarastoja ja aivotkin nappaa siitä ison osan.

Vierailija
40/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä juoksen 40 km viikossa ja olen 20kg ylipainoinen. En tajua miten jotkut pysyy liikkumalla laihana!

Mainitsinhan tuossa, että katson syömisiäni. Olen aina katsonut. Tiedän paljonko missäkin on suunnilleen kaloreita ja en syö enemmän kuin kulutan. Liikuntapäivinä voi herkutella, kohtuudella. Tämä nyt on mulla elämäntapa, joten sujuu melko lailla automaattisesti.