Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten 40+ onnistutte pysymään laihana?

Vierailija
01.09.2020 |

Siis ei ne, jotka voivat syödä mitä tahansa vielä nelikymppisinä lihomatta eli n. 1/100.

Kommentit (60)

Vierailija
41/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En pysty. Nuorena olin laiha.

Kyllä kaikki pystyvät jos haluavat. Jengi ei vaan halua tinkiä mistään. Halutaan "nauttia elämästä" ja mättää sipsiä ja makeaa ja vielä alkoholia päälle kuten kaksikymppisinä. Valitettavasti se ei ole mahdollista, ellei halua plörähtää muodottomaksi.

Niinpä. Tule elämään mun elämää mun stressitasoilla ja lääkityksillä ym. Esim. Puoli vuotta ja katsotaan miten laiha olet.

En ole edellinen mutta ei nuo kaikkiin vaikuta. Itse olen nukkunut max 4h viimeiset 37v, keho jatkuvassa hälyytystilassa kovien kipujen vuoksi jo 20v, mielialalääkitys ollut unettomuuteen ja ahdistuksern (paino nousi 3kg), 4 lasta, 3 taloprojektia, haastava työ ja työmatkoja (kuten miehellänikin).

Juuri siksi onkin ollut tärkeintä elää säännöllistä elämää ja syödä kunnon ruokaa. Repsahdus olisi vienyt kaiken. Mutta toki se vaatii jääräpäisyyttä ja sitkeyttä

Toi kuulosta ihan kauhealta. Toivottavasti sun elämä muuttuu stressittömämmäksi ja saat paremmin unta tulevaisuudessa.

Vierailija
42/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä olisi jotenkin iästä riippuvainen asia? Itse olen 47-vuotias, enkä ole huomannut mitään eroa lihomisessani tai laihtumisessani verrattuna siihen kun olin nuori. Laihdun ihan samalla tavalla kuin kaksikymppisenäkin, jos vain maltan pitää herkkujen himoni kurissa, ja vastaavasti kaksikymppisenä lihoin ihan samalla tavalla kuin nykyisinkin, jos söin liikaa.

On totta että vanhemmat ihmiset ovat keskimäärin lihavampia kuin nuoremmat, mutta tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että heillä on takanaan enemmän vuosia, joiden aikana he ovat ehtineet painoa kerryttää, ei siitä että he lihoisivat helpommin. Tuo on vain läskien keksimä tekosyy lihavuudelleen.

Lapsena ja teininä olin aina laiha, mutta sitten joskus 20-vuotiaana aloin nopeasti lihoa. 23-27-vuotiaana olin jo vakavasti lihava. 27 vuoden iässä tein elämäntaparemontin ja sen jälkeen olen pysynyt sopusuhtaisena. Toki paino on välillä jojoillut edestakaisin, mutta kertaakaan painoni ei ole noussut lähellekään 20 vuoden takaisia lukuja. Tämän olen saavuttanut siten että aina aamulla herättyäni ensimmäisenä punnitsen painoni, jos yksikin kilo on tullut lisää, vähennän rankasti syömistä sinä päivänä. Näin kiloja ei pääse kertymään huomaamatta. Ja buffetit kierrän kaukaa, niissä kun tulee kerralla syötyä kahden tai kolmen päivän edestä ja se ei voi olla näkymättä painossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
43/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön mitä milloinkin tekee mieli. Mieleni ei tee syödä energiankulutuksen ylittäviä määriä useita päiviä putkeen. Välillä on päiviä, jolloin ei tee mieli syödä kuin vähän. Jokin sisäinen sääntelijä huolehtii siitä, että esim. viikon aikana energiansaantini + -kulutukseni pysyy vakiona ja pysyn hoikkana. 

Ainoa syöminen, mihin joudun pakottamaan itseäni välillä, ovat pahanmakuiset erityisterveelliset ruoat, kuten vihersmoothie. Syön niitä säännöllisesti, mutta en joka päivä. 

Vierailija
44/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutama syy. Ärtynyt paksusuoli eli mitä epäterveellisemmin söisin, valuisin ripulina ulos,

Ilman punaistalihaa 30 vuotta (aineenvaihdunta pysyy vauhdissa) En ole mielialasyöjä, mitä surullisempi sitä vähemmän syön, en tykkää suklaasta, en juo siidereitä tms,

Vierailija
45/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

60v, 170cm, 60kg

Paino-ongelmia ei ole koskaan ollut ja tuskin tulee. 

Muita ongelmia on.

Vierailija
46/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on myös se tapa, että jos vaatteet alkaa yhtään kiristää, menen vaa'alle ja sen jälkeen katson ruokavaliota niin kauan, että paino on takaisin entisessä. Kilon parin tiputtaminen on lastenleikkiä verrattuna kymmeneen kiloon, joten siihen ei pidä missään vaiheessa päätyä.

Vierailija
47/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunti liikuntaa kunnon sykkeillä joka päivä. Ei koskaan herkkuja/karkkeja/raksuja.

Muuten elelen ihan tavallisesti ja syön tavan suomalaista kotiruokaa.

Niin ja joka aamu käyn hammaspesun yhteydessä vaa'alla. Jos on +2kg niin sitten otan pari päivää vähän kevyemmin syömisten kanssa.

Vierailija
48/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tämä olisi jotenkin iästä riippuvainen asia? Itse olen 47-vuotias, enkä ole huomannut mitään eroa lihomisessani tai laihtumisessani verrattuna siihen kun olin nuori. Laihdun ihan samalla tavalla kuin kaksikymppisenäkin, jos vain maltan pitää herkkujen himoni kurissa, ja vastaavasti kaksikymppisenä lihoin ihan samalla tavalla kuin nykyisinkin, jos söin liikaa.

On totta että vanhemmat ihmiset ovat keskimäärin lihavampia kuin nuoremmat, mutta tämä johtuu yksinkertaisesti siitä että heillä on takanaan enemmän vuosia, joiden aikana he ovat ehtineet painoa kerryttää, ei siitä että he lihoisivat helpommin. Tuo on vain läskien keksimä tekosyy lihavuudelleen.

Lapsena ja teininä olin aina laiha, mutta sitten joskus 20-vuotiaana aloin nopeasti lihoa. 23-27-vuotiaana olin jo vakavasti lihava. 27 vuoden iässä tein elämäntaparemontin ja sen jälkeen olen pysynyt sopusuhtaisena. Toki paino on välillä jojoillut edestakaisin, mutta kertaakaan painoni ei ole noussut lähellekään 20 vuoden takaisia lukuja. Tämän olen saavuttanut siten että aina aamulla herättyäni ensimmäisenä punnitsen painoni, jos yksikin kilo on tullut lisää, vähennän rankasti syömistä sinä päivänä. Näin kiloja ei pääse kertymään huomaamatta. Ja buffetit kierrän kaukaa, niissä kun tulee kerralla syötyä kahden tai kolmen päivän edestä ja se ei voi olla näkymättä painossa.

”Koska minun kokemus, ei muillakaan voi olla toisin???

Miten yksinkertainen voi olla ton ikäinen ihminen??

Voin sanoa, että minulla on kyllä näin 45- vuotiaana todellakin aineenvaihdunta hidastunut siitä mitä se oli parikymppisenä. En mitenkään pysty syömään enää samoin kuin parikymppisenä. Joka ikäistä suupalaa saa vahtia. Syön salaatteja ja kasviksia paljon. Ja keittoruokia. Vältän höttö hiilareita, rasvaisia ruokia, herkkuja ja makeita juomia.

Olen pienikokoinen (lopetin kasvun 12 vuotiaana) joten kalorin kulutukseni on 1400 kaloria /pvä. Lihon jos syön enemmän, pitäisi laihduttaa 10 kg joka tarkoittaa 900-1000 kaloria / pvä. Vaatii todella tarkkaa ruokavaliota jakaa tämä määrä 4-5 ruokakerralle.

Joten tiedoksi; meitä on monenlaisia ihmisiä.

T pieni 148 cm pitkä keski-ikäinen nainen

Vierailija
49/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syö mitä tahansa" lienee harhaanjohtava, koska luultavasti kyseinen ihminen silti syö fiksusti. Luultavasti harvassa ihmiset, joilla jokin aito selitys miksei heidän kroppa käytä samaansa energiaa.  

Näinpä. Jotain on vialla, jos ravintoaineet eivät imeydy suolistosta, tai elimistö ei hyödynnä niitä myöhemmässä vaiheessa.

Minulla on neuroottinen "hermostunut hermosto", eli olen läpipasko. Metaboliani on koko ajan ylikierroksilla. Minulla oli myös kausi, että joka aamu tuli varpusparvi peräpäästä.

En ollut sairas, mutta suolisto reagoi johonkin stressitekijöihin päästämällä tavaran

huoletta läpi.

En ole laiha, mutta en ylipainoinenkaan. Vatsa pullottaa lähinnä ruoan suuresta määrästä. Syön pitkin päivää/iltaa sitä sun tätä, suolaista ja makeaa vuorotellen. En edes halua tehdä invemtaariota, kuinka hemmetisti tavaraa menee suusta sisään.

Joskus olen olosuhteiden pakosta vähällä ruoalla päivån tai pari. Vatsani on heti litteä, ja tunnen nääntyväni.

Vierailija
50/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saa painoani nousemaan vaan yritän saada pidettyä sen vähintään 55. Syön joka päivä karkkia ja muutenkin epäterveellisesti. Salilla käyn pari kertaa viikossa, mutta muuten en liiku juurikaan. Olen aina ollut tällainen ja ihmiset luulee, että urheilen paljon.

Vierailija
51/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloitat: Miksi tämä olisi iästä riippuvainen asia?

No mutta kun on! Vaihdevuosien lähestyessä naisen hormoni- ja energiatasapaino muuttuvat. Aineenvaihdunta hidastuu. Sama tapahtuu, jos aiheutetaan "keinotekoiset" vaihdevuodet poistamalla kohtu ja munasarjat, eikä asiaa korjata hormonihoidoilla.

Leikatut narttukoiratkin tuppaavat lihomaan steriloinnin jälkeen, vaikka antaisit vain pienen kourallisen ruokaa.

Vierailija
52/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Syö mitä tahansa" lienee harhaanjohtava, koska luultavasti kyseinen ihminen silti syö fiksusti. Luultavasti harvassa ihmiset, joilla jokin aito selitys miksei heidän kroppa käytä samaansa energiaa.  

Näinpä. Jotain on vialla, jos ravintoaineet eivät imeydy suolistosta, tai elimistö ei hyödynnä niitä myöhemmässä vaiheessa.

Minulla on neuroottinen "hermostunut hermosto", eli olen läpipasko. Metaboliani on koko ajan ylikierroksilla. Minulla oli myös kausi, että joka aamu tuli varpusparvi peräpäästä.

En ollut sairas, mutta suolisto reagoi johonkin stressitekijöihin päästämällä tavaran

huoletta läpi.

En ole laiha, mutta en ylipainoinenkaan. Vatsa pullottaa lähinnä ruoan suuresta määrästä. Syön pitkin päivää/iltaa sitä sun tätä, suolaista ja makeaa vuorotellen. En edes halua tehdä invemtaariota, kuinka hemmetisti tavaraa menee suusta sisään.

Joskus olen olosuhteiden pakosta vähällä ruoalla päivån tai pari. Vatsani on heti litteä, ja tunnen nääntyväni.

62 v

Vierailija
53/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

. Ja alkoholi... hemmetisti energiaa. Käytännössä ihan sama otatko yhden pullon olutta 0,33, 12cl lasin viiniä vai 4cl kirkasta, energiamäärä sama n. 200kcal. Kokonaismäärä ratkaisee.

Oudot luvut tässä esität. Kaloritaulukot antaa kuitenkin isoja eroja. Olut on pahin, sitähän juodaan määrällisesti paljon. Kuka tyytyy pikku lasilliseen?

Viinilasillinen on n. 100kcal, samoin 4cl shotti.

Vierailija
54/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama normaalipaino kuin koko aikuisiän ja olen nyt 46v. Urheilen 2-3 kertaa viikossa, syön sekaruokaa, nukun joka yö 7 tuntia. En juo alkoholia. En ole koskaan ollut makean perään ja suolaisia herkkuja taas en voi syödä verenpaineen takia. Joten varmaan ruokailu vaikuttaa eniten.

Vierailija
55/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 49v ikää ja voin syödä ja juoda mitä haluan, toisaalta kuntoilen vähintään 1.5h/päivä ja 5 kertaa viikossa. Kävely/lenkki/puntti/soutu. Kroppa just sopivassa kunnossa ja rouvakin tykkää = seksi maistuu. Jos en liikkuisi niin varmasti kessiä pukkaisi.

Vierailija
56/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää kohta 50 vuotta ja olen hoikka. Jopa hoikempi kuin lukioaikoina. Ja tätä kovasti jaksetaan ihmetellä ja päivitellä, kun olen niin "onnekas" että en liho. Ja kyllä kuulkaa lihon, jos syön kaiken mitä mieli tekee. Hoikkuus on kovan työn takana ja valinta. Se ei tule itsestään. Rasittaa, kun muut olettavat, että tämä on jotenkin helppoa. Luovun paljosta, koska haluan mielummin pysyä mitoissani.

Vierailija
57/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin sanoa, että minulla on kyllä näin 45- vuotiaana todellakin aineenvaihdunta hidastunut siitä mitä se oli parikymppisenä. En mitenkään pysty syömään enää samoin kuin parikymppisenä. Joka ikäistä suupalaa saa vahtia. Syön salaatteja ja kasviksia paljon. Ja keittoruokia. Vältän höttö hiilareita, rasvaisia ruokia, herkkuja ja makeita juomia.

Olen pienikokoinen (lopetin kasvun 12 vuotiaana) joten kalorin kulutukseni on 1400 kaloria /pvä. Lihon jos syön enemmän, pitäisi laihduttaa 10 kg joka tarkoittaa 900-1000 kaloria / pvä. Vaatii todella tarkkaa ruokavaliota jakaa tämä määrä 4-5 ruokakerralle.

Kaikki lihovat jos syövät enemmän kuin kuluttavat. Ei se riipu iästä eikä koosta.

Vierailija
58/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helposti

Vierailija
59/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kikkailen hiilarin ja rasvan määrällä. Kerran viikossa tulee tehtyä punnitus itsellenikin kun punnitsen kissojani. Jos meinaa vähänkään karata paino ylöspäin, siirryn karnivoorimpaan suuntaan lisäten maaeläinrasvaa ja vähentäen hiilaria.

Joka viikko yksi paastopäivä ja muuten 16:8 pätkäpaasto käytössä koko ajan.

Vierailija
60/60 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lihovat jos syövät enemmän kuin kuluttavat. Ei se riipu iästä eikä koosta.

Niin ei ole mitenkään ristiriidassa mitä sanoin.

Ymmärsitkö sinä että parikymppisenä pystyin lihomatta syömään 1700 kaloria per päivä, nyt enää 1400 kaloria per päivä.

Edellinen kirjoittaja väitti että hänellä on koko ikä ollut sama aineenvaihdunta. Ja väitti että näin se menee kaikilla muillakin. Ei mene. Olet yksinkertainen kun pitää taas vääntää rautalangasta.