Onko täällä ketään, jolla olisi lähtenyt anemian takia hiuksia päästä?
Mulla ilm tämä tilanne. Hb 90, ferritiini 5.2. Hiuksia tippuu ja väsyttää. Syytä anemialle ei löydetty, tutkittu keliakia, reuma, kuukautiset normaalit, kilpirauhanen. Seuraavaksi aletaan tutkia suolistoa.
Kasvoiko teidän hiukset takaisin anemian jälkeen? Missä ajassa ferritiini nousi? Mä olen nyt syönyt 8kk 2x pv 100mg rautalisää. Jos nyt ei ole noussut, niin sitten tiedossa infuusio jota pelkään.
Kommentit (10)
Mulla ei ole hempassa vikaa, mutta ferritiini siinä 10 tienoilla. Hiuksia lähtee ERITTÄIN paljon ja ihan hennosti vetämällä irti.
Vierailija kirjoitti:
Alkoivat kasvaa ja vuodessa on tilanne korjaantunut, mutta ei nyt ihan entinen tukka päässä ole. Vaan ei myöskään sisäkumi paista. Mulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja jossain vaiheessa arvelin, että kohta se on peruukin paikka.
Omat lukemat nousivat nopeasti, koska jouduin siihen tiputukseen. Kaksi kertaa kävin.
Olen siinä ymmärryksessä, että jos anemia johtuu raudan puutteesta, niin hiuksia kasvaa uudelleen. Joku naislääkäri näin kertoi.
Kiitos vastauksesta!
Joo, raudanpuuteanemia on. Vielä on hiuksia päässä, mutta saa nähdä kauanko. Tahti kiihtynyt kovasti. Hormonit olivat ok, ei pitäisi olla naistyyppistä hiustenlähtöä.
Mukava kuulla, että edes osa kasvoi takaisin! Toivoisin tätä itsekin. Käyn varmaan ostamassa rogainea, josko se auttaisi. Pelkään infuusiota koska pelkään neuloja, mutta pakko kai se on mennä. Mitkä sun lukemat olivat?
AP
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole hempassa vikaa, mutta ferritiini siinä 10 tienoilla. Hiuksia lähtee ERITTÄIN paljon ja ihan hennosti vetämällä irti.
Samalla tavalla lähtee mullakin. Oletko minkä ikäinen?
Onko sulla hiusten juuressa sitä "valkoista palloa"? Koetko, että ovatko ne kutistuneet?
Mun ne juuret ovat kutistuneet ja hiukset muuttunut hennommiksi.. Miten sulla hoidetaan? Onko syy selvillä? AP
30 olen ja hiusten juuressa tosiaan on tällainen valkoinen pallo. En ole kiinnittänyt huomiota niihin palluroihin ennen hiustenlähtöä, joten nyt en kyllä osaa verrata. Mutta hiuslaatu on nimenomaan muuttunut sellaiseksi ohueksi ja.. leijuvaksi? Myös väri on alkanut haalenemaan.
Kävin siis itse ottamassa omilla rahoillani ferritiinikokeen juuri tämän hiustenlähdön takia ja kun tulokset tulivat, varasin ajan tk-lääkärille, mikä oli virhe. "Sullahan on viitteissä tämä".. noh, niinpä niin.
Otin sitten funktionaalisesta lääketieteestä tietävään henkilöön yhteyttä, joka sanoi, että syy tulisi selvittää, sillä joku on ongelmana kehossa jos kun rautavarastot ovat lähes kokonaan ehtyneet. Opiskelijana ei kuitenkaan ole rahaa alkaa selvittelemään asiaa tällä hetkellä, joten tarkempiin tutkimuksiin kun rahatilanne sallii. Näillä mentävä nyt. Toivottavasti sinä saat apua pian. Ota ihmeessä infuusio jos tarjotaan. Saattaa auttaa nopeastikin. Kaikki eivät sitä saa vaikka haluaisivat.
Tsemppiä! :)
Ei ollut edes kyse anemiasta, mutta kuitenkin selvästä hemoglobiiniarvon laskusta, kun huomasin, että tukka alkoi ohentua. Kun syy selvisi ja asia hoidettiin, niin aika nopeasti tukka alkoi taas vahventua.
Mulla oli vielä ap:tä huonommat molemmat arvot ja suoraan rautainfuusioon heti kun keliakiaverikokeen vastaus tuli eikä ollut siinäkään mitään. Neulaa on ihan turha pelätä, kerran nipistää ja se on siinä, neulan olemassaoloa ei tunne infuusion aikana. Kämmenselän suoneen laittavat.voit samalla vaikka olla netissä puhelimella tai lukea jotain.
Jos kuukautiset ovat runsaat niin se voi viedä rautavarastot tyhjiin ja sulla ehtii hiukset pudota päästä ennen kuin saat rautalääkkeillä arvot hyviksi.
Mulla tuli kunnon kalju mutta koheni nopeasti raudan syönnin aloituksesta.
Onko uloste jatkuvasti löysällä? Vai toimiiko suolisto hyvin?
Mulla todettiin raudanpuuteanemia juurikin nyt loppukesästä. Hemoglobiini 87 ja ferritiini 4. Eli aika tyhjät rautavarastot. Hoitoon hakeuduin juurikin tuon hiustenlähdön vuoksi, jota on jatkunut jo lähes vuoden. Entiset pitkät ja ei ehkä nyt maailman paksuimmat, mutta siltikin terveet hiukset ovat muisto vain.
Kaikkia muitakin ongelmia ollut. Epäilinkin alkuun kilpirauhasen vajaatoimintaa.
Otin itse lääkärin vastaanotolla puheeksi todella runsaat kuukautiset ja tästä alettiin tutkimaan lisää. Naistenpolilla kohdun ultrassa löytyi "pullistuma", joka saattaisi aiheuttaa runsaan vuodon. Se hoituu leikkauksella ja sitten seurataan, alkaako hellittämään.
Ihan alkuun pääsin aika nopeasti rautainfuusioon, jota itsekin toivoin. Mulla colitis, joten ravinto-aineet eivät imeydy niin tehokkaasti. Kaksi kertaa olen käynyt ja parin viikon päästä seuraava verikoe, jossa nähdään, onko hemoglobiibi noussut minkä verran.
Raudan imeytyminen on hidasta. Ensimmäisen ja toisen tiputuksen välillä oli viikko, hemoglobiini oli noussut 87:Sta -->97.
Kanyylin laitossa ei ole mitään pelättävää, eihän se satu. Puolisen tuntia istuin molemmilla kerroilla odottamassa, että 1000 ml rautaa tippuu suoneen.
Vielä ei ole hiusten lähdön osalta muutoksia, kun hoidot niin alussa. Toivon kovasti, että ne vielä jonain päivänä palautuisivat ennalleen. Tsemppiä sinulle!
Alkoivat kasvaa ja vuodessa on tilanne korjaantunut, mutta ei nyt ihan entinen tukka päässä ole. Vaan ei myöskään sisäkumi paista. Mulla on lisäksi kilpirauhasen vajaatoiminta ja jossain vaiheessa arvelin, että kohta se on peruukin paikka.
Omat lukemat nousivat nopeasti, koska jouduin siihen tiputukseen. Kaksi kertaa kävin.
Olen siinä ymmärryksessä, että jos anemia johtuu raudan puutteesta, niin hiuksia kasvaa uudelleen. Joku naislääkäri näin kertoi.