Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaverini hakee lapsen tarhasta viimeisellä mahdollisella hetkellä.

Vierailija
03.10.2013 |

Kaverilla 1-vuotias lapsi, joka on kokopäivähoidossa päiväkodissa. Viedään puoli kahdeksaksi ja haetaan puoli viisi. Töiden puolesta vanhempien työaikaa voidaan liu'uttaa ihan helposti molemmilla niin, ettei lapsen tarvitsisi olla noin pitkää aikaa hoidossa. 

Tekevät niin, että toinen vie ja toinen hakee, mutta toiselle jää aina omaa aikaa joko aamulla tai iltapäivällä. Eli 1v ja isä/äiti lähtee aamulla, jolloin kotiin jäävällä on omaa aikaa ja iltapäivällä toinen on jo kotona, kun isä/äiti tulee 1-vuotiaan kanssa.

Ihan kiva systeemi, jos olisi kyse jostain ihan muusta kuin 1-vuotiaasta. Ja siis tasan 1v, ei mikään kohta 2v. Mun teki pahaa kuunnella tästä systeemistä, lapsi on siis yhdeksän tuntia joka päivä hoidossa, että vanhemmat saavat päivittäin omaa aikaa.

Kommentit (93)

Vierailija
1/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:37"]

Mieheni ex-vaimo on samanlainen. Hänen lapsensa ovat kylläkin jo isompia, mutta silti he ovat päiväkodissa aina kun mahdollista. Tämä ex mm. tekee itse 4-päiväistä viikkoa, mutta lapset ovat päiväkodissa 5 päivää, seitsemän jälkeen viedään ja neljältä haetaan. Tähän lisäksi joka toinen viikonloppu meillä ja joka toinen viikonloppu yleensä mummolassa, niin huhheijaa. Sitten ihmetellään, kun on niin levotonta ja miksi ne on noin huomionhakuisia ja tarvitsevia. Nii-i, ei varmaan ainakaan siksi ettei niitä kukaan koskaan huomioi. Mieheni eli lasten isä on toki asia erikseen, mutta itsekin äitinä en millään pysty ymmärtämään, että lapset pidetään tappiin asti hoidossa.

[/quote]

Miksi isällä noin vähän?

Vierailija
2/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siellä kaupassahan on pakko käydä joka päivä sen väsyneen lapsen kanssa. Ei sitten voi käydä illalla myöhemmin yksin, kun toinen vanhempi hoitaa lasta, ja ostaa useamman päivän ruokatarvikkeita kerralla?? Ja hakea sen väsyneen lapsen mahdollisimman ajoissa kotiin lepäämään...

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 13:30"]

Tosi moni lapsi näyttää olevan riemuissaan päästäkseen kauppaan hoitopäivän jälkeen. Ainakin, jos on jotakin pääteltävissä niiden itkupotkuraivareiden määrästä, joita kaupoissa näkee. Ilosta varmaan kiukuttevat.

Kyllä minullakin on rajuakin näkemyksiä siitä miten jotkut vanhemmat lapsistaan huolehtivat, mutta se on heidän asiansa. Räikeät laiminlöynnit onkin sitten asia ihan erikseen.

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:16"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 20:37"]

Mieheni ex-vaimo on samanlainen. Hänen lapsensa ovat kylläkin jo isompia, mutta silti he ovat päiväkodissa aina kun mahdollista. Tämä ex mm. tekee itse 4-päiväistä viikkoa, mutta lapset ovat päiväkodissa 5 päivää, seitsemän jälkeen viedään ja neljältä haetaan. Tähän lisäksi joka toinen viikonloppu meillä ja joka toinen viikonloppu yleensä mummolassa, niin huhheijaa. Sitten ihmetellään, kun on niin levotonta ja miksi ne on noin huomionhakuisia ja tarvitsevia. Nii-i, ei varmaan ainakaan siksi ettei niitä kukaan koskaan huomioi. Mieheni eli lasten isä on toki asia erikseen, mutta itsekin äitinä en millään pysty ymmärtämään, että lapset pidetään tappiin asti hoidossa.

[/quote]

Miksi isällä noin vähän?

[/quote]

Välimatkan takia, ei se matka kovin pitkä ole mutta kuitenkin sen verran pitkä, ettei täältä meiltä voi viedä heitä päiväkotiin päivittäin. Lomilla sitten enemmän.

Vierailija
4/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ap laitat sen kaverin selkä seinää vasten ja haukut oikein hyväksi. Karju ja räyhää ihan kunnolla.

Vierailija
5/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on joutuneet yksivuotiaat olemaan sen 9h siellä tarhassa pakosti. No can do.

Tuo 6vuotias joka ei päässyt shoppailemaan. Ilmeisesti kyse oli yhdestä kerrasta eikä tietoa miten lapsi kaupassa käyttäytyy?

Vierailija
6/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että! Kyllä on raskas päivä pienelle ja varsinkin jos on 5 pv viikossa noin. Päiväkodissa kova meteli, liian paljon ihmisiä noin pienelle ym. Ja kokoajan ollaan kiristämässä ja entistä raskaammaksi käy. Sääli kyllä pientä :( Ja kyllä hän ikävöi vanhempiaan ja syliä (jota juurikaan ei ehditä päiväkodissa antaa). Olen ollut monta vuotta päiväkodissa töissä (en enää) ja viimeiset vuodet kiertävänä. Olen nähnyt monta päiväkotia ja toimintamallia ja en suosittele, ainakaan pääkaupunkiseudulla, tarhaan menoa alle 2- vuotiaille ja silloinkin on todella rankkaa jos on joka päivä ja koko päivän. Itsekin olin aivan kertakaikkisen väsynyt työpäivien jälkeen ja viikonloput meni toipuessa. En voi sanoa kuin, että pahaa tekee! Toivottavasti on pienellä empaattiset ja ihanat hoitajat.

Vierailija
7/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:28"]

Meillä on joutuneet yksivuotiaat olemaan sen 9h siellä tarhassa pakosti. No can do.

Tuo 6vuotias joka ei päässyt shoppailemaan. Ilmeisesti kyse oli yhdestä kerrasta eikä tietoa miten lapsi kaupassa käyttäytyy?

[/quote]

Elämäntyylin voi valita niinkin, että lapsi voi olla kotona kauemmin kuin 1-vuotiaaksi. Minä olen opiskelija (nyt kotihoidontuella) ja mies työtön, 1-vuotias lapsemme on kotihoidossa ja tulee olemaan vielä todennäköisesti ensi syksyyn asti. Rahasta on tiukkaa, mutta pärjäämme. Yleensä vielä se toinen vanhempi on töissä, joten kyllä luulisi pärjäävän. Ei ole pakko pitää kahta autoa, isoa taloa jne. Onhan ne ihan kivoja, mutta ei niin kivoja, että laittaisin 1-vuotiaan kokopäivähoitoon.

Vierailija
8/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:35"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:28"]

[/quote]

Elämäntyylin voi valita niinkin, että lapsi voi olla kotona kauemmin kuin 1-vuotiaaksi. Minä olen opiskelija (nyt kotihoidontuella) ja mies työtön, 1-vuotias lapsemme on kotihoidossa ja tulee olemaan vielä todennäköisesti ensi syksyyn asti. Rahasta on tiukkaa, mutta pärjäämme. Yleensä vielä se toinen vanhempi on töissä, joten kyllä luulisi pärjäävän. Ei ole pakko pitää kahta autoa, isoa taloa jne. Onhan ne ihan kivoja, mutta ei niin kivoja, että laittaisin 1-vuotiaan kokopäivähoitoon.

[/quote]

Ja eikun isommat lapset asumaan kaksioon siksi aikaa kun taapero kasvaa, joopa joo. Meillä vanhin nyt 19v enkä näe mitä vahinkoa hälle ois koitunut tästä varhaisesta tarhautumisesta.

Vierailija
9/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa hyviä äitejä ja huonoja äitejä..

Paskat millään tunnilla on merkitystä äidin henkiselle hyvinvoinnille, mutta pari tuntia yksivuotiaalle on jo paljon! 

Olen edelleen vakuuttuneempi siitä, että jokaisen vanhemmaksi haluavan pitäisi käydä psykologikeskustelut ja testit ja vasta luvan kanssa tehdä lapsia.

Vierailija
10/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkodissa työskennelleenä vielä lisään, että meno oli aivan erilaista kymmenenkin vuotta sitten saati 20 vuotta sitten päiväkodeissa. On aivan eri asia ollut silloin mennä jo 1 vuotiaana tarhaan kuin tänä päivänä. Ryhmät oli pienempiä, henkilökuntaa oli enemmän, sijaisia otettiin, lapsille oli aivan eri tavalla aikaa ja rauhaa. Eikä meno muutenkaan ollut niin levotonta kuin nykypäivänä, siis päiväkodissa tai yleensäkään. Koko 2000 luvun on vuosi vuodelta kiristetty.

Vierailija
11/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 21:59"]

Päiväkodissa työskennelleenä vielä lisään, että meno oli aivan erilaista kymmenenkin vuotta sitten saati 20 vuotta sitten päiväkodeissa. On aivan eri asia ollut silloin mennä jo 1 vuotiaana tarhaan kuin tänä päivänä. Ryhmät oli pienempiä, henkilökuntaa oli enemmän, sijaisia otettiin, lapsille oli aivan eri tavalla aikaa ja rauhaa. Eikä meno muutenkaan ollut niin levotonta kuin nykypäivänä, siis päiväkodissa tai yleensäkään. Koko 2000 luvun on vuosi vuodelta kiristetty.

[/quote] Olen sun kanssa

täysin päinvastaista mieltä. Nuorin on nyt 3v.

t: se esikoinen19v

Vierailija
12/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin itse äiti niin tekisin samoin. Lapsen kanssa ei ole pakko olla siinä sylissä 24/h vatsinkin kun tarha on maksettu.

Vierailija
13/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 12:32"]

Jos olisin itse äiti niin tekisin samoin. Lapsen kanssa ei ole pakko olla siinä sylissä 24/h vatsinkin kun tarha on maksettu.

[/quote]

Onneksi ET ole äiti!

Vierailija
14/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri taas kotona vauvan kanssa, isot lapset 2 v ja 4 v on päiväkodissa klo 8 - 16. Vauva menee kans päiväkotiin heti kun pääsee eli n. 9 kk iässä. Nyt paljasti, että kuumeilee jo neljättä kovasti, kun ne vauvat on niin ihania.

Vierailija
15/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just. Minä minä minä haluan lapsen, mutta minä minä minä tarvitsen omaa aikaa, koska minä minä minä olen tärkeämpi kuin 1-vuotias lapseni. Panee kyllä vihaksi.

Vierailija
16/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa sille kaverillesi, että nyt on kaveruus katkolla, kun kohtelet lastasi ni törkeästi. kerro vielä, että juorusit aiheesta AV-palstalla. Hänkin varmaan käy täällä, niin voitte sitten vilkutella virtuaalisesti hyvästit menneelle ystävyydelle.

Vierailija
17/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän jos aamulla viedään johonkin tiettyyn aikaan. Itsekin vien oman kaksi vuotiaani 10.30 jos menen itse vasta 14. töihin. Tämä siksi että lapsi menee hoitoon syömään ja päiväunille. Ja en sitten kolistele lapsen kanssa hoitoon päiväuni aikaan. Mutta aamuvuorosta on aina hoppu hakemaan lapsi kotia ajoissa. Kun itselläni on iltavuoro, mies hakee lapsen noin klo 16.

Ja ei me tosiaankaan olla sen lapsen kanssa koko aikaa nokat vastakkain niin kuin joku ei äiti tuolla mainitsi. Mutta en siltikään pidä lasta hoidossa enempää kuin on pakko. Me maksetaan 10:stä päivästä, mutta ei käytetä aina kaikkia.

Vierailija
18/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella ärsyttävää tuollainen, kyllä pieni lapsi pitäisi olla etusijalla eikä noin minäkeskeinen ajattelu sovi vanhemmille. Meilläkin on liukuvat työajat. Mies vie lapsen vähän ennen kahdeksaa tarhaan (mä olen mennyt jo seitsemäksi töihin) ja sitten itse olen hakemassa häntä kotiin jos puoli neljältä. Eikä kyllä tulis mieleenkään jättää tuota 3 vuotiasta sinne tarhan pihalle ja lähteä shoppailemaan.. jos kauppaan täytyy mennä niin lapsi mukaan, jos kotona täytyy siivota niin lapsi auttaa (okei. katsoo välillä videoitakin mutta mitä sitten, saa olla äidin kanssa josta nauttii eniten)

Vierailija
19/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin he sitten tuon ajan käyttävät?! Kuntoiluun, kaupassa käymiseen, kodin siistimiseen, ruuanlaitoon vai mihin?! Kivempi sille lapselle on esim. päästä päivän päätteeksi kotiin kuin kauppaan.

Eikö sinusta aikuinen saa olla yhtään itsekäs. Parempi vanhempi sitä on lapselle, kun on saanut hetken levähtää töiden jälkeen. Tunti sinne tai tänne.

Vierailija
20/93 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun arvomaailmaan tuollainen ei yksinkertaisesti sovi mitenkään.

Kun olin opiskelija, meidän oli pakko ottaa lapsille kokopäiväpaikat, koska opiskelupäivät olivat tosi epäsäännöllisiä. En voinut ennustaa, milloin on läsnäolopäiviä ja milloin luennot loppuvat jne.

Vein lapset päiväkotiin viimeisellä mahdollisella hetkellä ja hain heti, kun pystyin. En vienyt päiväkotiin, jos ei ollut luentoja tai ryhmätöitä. Joskus lapset saattoivat siis olla viikonkin pois päiväkodista, jos oppilaitoksessa oli loma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kuusi