Vinkkejä miten kotiäiti voisi ansaita vähän extraa?
Olisi kiva lähteä lasten kanssa vaikka risteilylle mutta tyhjästä on paha nyhjäistä niinkuin sanotaan :)
Olisiko antaa vinkkejä mitä työtä voisin tehdä esim. parina päivänä viikossa muutaman tunnin?
Kommentit (39)
Niinpä, vaikka saisi jotain pientä osa-aikaista hommaa, niin typerintä siinä on juuri se että kun se tehdään virallisesti verollisen palkan kautta, ei se tukien pienenemisen jälkeen käteen jäävä osuus tosiaan ole sen kaiken vaivannäön arvoista. Aivan älytön systeemi monelle pienituloiselle kituuttavalle kotiäidille ja opiskelijalle esim.
Eli jos ap siis haluaisi saada vaikka nykyisiin kelaetuuksin verattuna 200-300 euroa extraa töillä, saa niitä tehdä aikalailla enemmän kuin muutaman tunnin viikossa sitten.
Osta lasten merkkivaatteita alesta ja myy netissä kalliimmalla.
Mene töihin, jos siis olet työtön työnhakija.
Onkin hankalampi asia jos ap saat tukea ja siitä otetaan osa pois jos tienaat. Asumistukikin?
En tiedä saatko esim. kotihoidontukea, työttömyyspäivärahaa tai muuta rahaa.
En tiedä lastesi hoitojärjestelyä jos menisit muutamaksi tunniksi pari kertaa
viikossa johonkin..
Tuppaa olemaan verollista esim. vanhusten auttaminen: kaupassa asioiminen vanhuksen kanssa, mukana ulkoilussa jne.
Lastenvahtina silloin tällöin voi ajatella menevän "taskurahana" eikä siitä kannata sen ihmeempää...mutta tietty, jos jotain sattuisi "työaikana" ei ole vakuutusta korvaamaan esim. työmatkaliukastumista, ellei itselläsi ole vakuutus.
Toisaalta ymmärsin että verollista työtä tekisit, siivousta jossain firman listoilla, on verotettavaa tuloa.
Entä neuleiden tekeminen?
Ei tietty kovin pian saa miesten sukkia neulottua myyntiin. Auttaisiko mummut vaikka varsien neulojina.
Niistä maksetaan kyllä yli 10€. Kesällä aloittavat jo neulomisen ja kai ympäri vuoden tekevät. Mutta ap mahdollisesti ensi syksyksi saisit tehtyä paljonkin vaikka kirppismyyntipöydän yhteyteen.
Sukkia on paljon myynnissä, mutta ihan villasukkia tarvitaan koska ei kaikilla ole suvussaan neuletaitoisia. Suomen talvessa ulkoilijat, työmatkailijat, pilkkijät ym. tarvitsevat, kuten ap sinäkin ollesssasi lasten kanssa lumihommissa...
Muutakin voi neuloa myyntiin. Jos epäilee veroa, niin kirjoittaa vaikka että on kerran kokeiltu. Silloin ei ole uusi. Ostaja näkee että on kuitenkin uutta vastaava...
0,50snt kenoa aina kun löydätte pulloja ja tölkkejä ulkoa. Ota muovikassi viikattuna taskuun niin saat mahdolliset pullot ym. mukaasi.
Minä sain 0,50snt kenolla 7 tasossa 1 200 €. Jos olisin maksanut koko euron, olisin saanut 2 400 € mutta kun olen niin nuuka; jos ei voitakaan.
Usea perhe voi haluta pikkukoululaiselleen kouluun laittajan aamulla. Vanhemmat saattavat lähteä 6-7 aikoihin työhön mutta pikkukoululaisen tunnit alkavat vasta 8, 9 jopa 10 Lapsi ei hahmota ehkä aikaa ja unohtaa pelatessaan tai leikkiessään lähteä.
Jos saat lapsesi hereille aamuisin ja mahdollisesti otettava mukaan, niin voit tarjota tällaista apua. Monilla ei ole mummoja tai pappoja avuksi.
Kun olin 13v, menin erääseen perheeseen ennen omaa kouluun menoani. Vanhemmat menivät aikaisin töihin ja minä huolehdin yhden lapsen kouluun ja toisen vein päiväkotiin. Puin pienelle mitä tuolille oli jätetty.
Eräs toinen perhe oli laittanut tolppaan lapun että tarvitsevat päiväkodista hakijaa. Tulivat myöhemmin kotiin. Hain yhden päiväkodista ja toinen oli jo koululainen. Olin heidän kanssaan kunnes äiti tuli kotiin. (Nykyään ei enää 13-vuotias saa kuin esikoululaisen, jos esikoulu kuuluu koulutoimen alaisuuteen eikä sosiaalitoimen)
Toivottavasti ap jotain keksit. Kerro muillekin täällä lukeville, olisi kiva.
Minä tein käännöstöitä, mutta olenkin fil. maist. Ap ei minusta ole kotiäiti, vaan työtön.
No niin. Mitä tästä opimme? Rehellinen työ ei kannata ja seuraavaksi otankin vinkkejä vastaan pimeästä työstä ;) ap
Ap on kuitenkin äiti, ap:llä on lapsia, ap on kotona lasten kanssa mutta tuki tulee muualta kuin lasten kotihotopuolelta. kuin työtön kotiäiti, kotiäiti työnhakijana työttömyyskorvauksilla hoitaen omia lapsiaa... kai vielä sentään saaa hoitaa omia lapsiaan vaikka tukea maksetaan muualtakuin kotihoidontukipuolelta tms.
Pitäisikö ap:n laittaa lapset hoitoon koska työttömyyskorvaus ontuki työnhakua varten, onko se lastenhoitoon?
http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/1579809-tyoton-kotiaiti/
http://www.vauva.fi/keskustelu/1385768/ketju/tyoton_kotiaiti
Ei, vaan hakea aktiivisesti töitä. Nyt hän ei selvästikään niin tee ja heti kun selvisi, että tuki vähenisi työnteosta, mielenkiinto lopahti.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 13:27"]
Että olet kusipää.
[/quote] Se on ite joka toista haukkuu. ps. Se pimeä työ oli vitsi (vai oliko sittenkään ;) Tosikot...
ap
Ei, kyllä sinä olet se kusipää. Mitä olet esimerkiksi tänään tehnyt oikean työllistymisesi eteen?
Rupea perhepäivähoitajaksi, niin työllistyt ja saat hoitaa omat lapset kotona.
1. Kirppikselle kaikki vanha kama ja halvat hinnat. Siis tosi halvat, että varmasti menee kaupaksi. Turha niitä ylimääräisiä kippoja, kuppoja ja vaatteita on makuuttaa kaapissa nollatuloilla, jos on mahdollista saada niistä edes vähän rahaa.
2. Jos haluat säästää kirppispöydän hinnan, pistä myyntiin facebookin kirppareille, tori.fi tai huutikseen. Ehkä pakettina niin ei ole niin aikaavievää.
3. Istutat keväällä taimia ja pistät niitä myyntiin kirpparille tms. Vaikka ihan kesäkukkia, yrttejä jne. Ja mieti mistä kaikesta voit kasvattaa puunalkuja (tammi, avocado, mango, appelsiini jne.), vähän erilaisia mitä yleensä on peruskaupoissa.
4. Myöhäistä nyt, mutta ensi syksyä silmällä pitäen... keräät mustikkaa, puolukkaa, suppilovahveroita myyntiin. Saa myydä verottomana. Samaten voit kuivattaa ja myydä talvella. Ja vihtoja voi myös tehdä alkukesällä ja kuivattaa, jouluksi myyntiin.
5. Leipokaa joulumyyjäisiin? Piparitaloja vaikka, niistä maksetaan hyvin.
6. Ilmoitus paikallisen päiväkodin, kirjaston, seurakunnan, harrastuspaikkojen ja markettien seinälle lapsenvahtiavusta. Tai muusta avusta, esim. vanhusten auttamista/kaupassa käyntiä/ruohonleikkuuta?
7. Pidät blogia ja toivot menestystä ja mainostuloja :)
8. Lottoa
9. Kerää pulloja tapahtumien ja kansallisten juhlien jälkeen, sain kerran opiskeluaikana yhdessä illassa 400€ kun miehen kanssa päätettiin uhrata vappujuhlinnat ja kerätä naapurikaupungissa pulloja. Kyllä kannatti.
10. Osaatko tehdä kortteja, myyntikelpoisia? Niitä voisit myös myydä.
Ja entä kysyjä 31 kun täällä netissä lusmuilee? minä olen jäänyt ensin työttömyyseläkkeelle ja nyt olen eläkkeellä, joten "puhtaat papperit" lueskella ja antaa kenties vinkkejä jos jotain apua. Aamuhoitoa, sukkien neulontaa....olen vinkannut.
Eihän me 31 voida tietää ap:n päivän kulkua. Hän on voinut laittaa sähköposteihin ja firmoihin hakemuksia ja tietoa että olisi käytettävissä.
Ap voi asua seudulla jossa ei ole työtä hänen koulutukseensa/kouluttamattomuuteensa. Matkavaikeudet lasten hoitojärjestelyjen kanssa, kuten minulla oli ongelmana.
Lähdin aamulla kuudelta. Ei ollut/ole ajokorttia. Jätin 9kk ikäisen vauvan vaunussaan naapuritontille tädin oven eteen soittaen ovikelloa. Täti otti vauvan jatkamaan unta sisälle...En jäänyt odottamaan oven avaamista, valot olivat päällä joten hereillä.
Sitten lähdin jo kiireesti pyörällä kohti juna-asemaa. (Pyörän vein aina iltaisin valmiiksi naapuritontille.)
Palasin työstä klo.18.00 maissa. Yläasteikäinen tytär oli hakenut vauvan kotiin tultuaan koulusta ja hoiti. Muitakin lapsia oli, ala-astikäisiä joten raskaaksi kävi työ-koti.
Sittemmin yleiset kulkuneuvot lopettivat vuorojaan niin, etten enää päässyt takaisin kotiin, kuten ennen. Menomatka onnistui ainoastaan.
Vaikea oli saada työtä jos joutuu sanomaan ensimmäiseksi - Mun pitää kyl sit päästä jo kolmelta lähtemään, vaikka työaika on neljään. Muuten en voi tulla!
Ei yleensä onnistu noin minun alallani.
Kerran kuitenkin kun minulle soitettiin vuoden sijaisuudesta ja kerroin matkaongelmasta, johtaja lupasi joustaa.
No sitten marssi ekana työpäivänä työkaverit johtajan luo et miksi minun ei tarvitse tehdä iltavuoroa (päiväkodissa) vaan muut vuorollaan tekevät minunkin...
Työkaverit eivät sitten olleet kavereitani, aika kurjaa koska olisin tehnyt vuoroni jos olisin voinut. Ajokorttia en enää siinä iässä "uskaltanut" ajaa.
Syitä työttömyyteen voi olla monia. Varmaan ap haluaisi mieluimmin työtä tekemällä n. 2 000€ kuin olemalla kotona muutamalla satasella.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 12:15"]
Jos elää kelan tuilla niin on aivan turha tehdä mitään osa-aikatyötä. Kaikki se palkka on suoraan pois niistä kelan tuista, jolloin tulos on plusmiinusnolla. Minäkin haluaisin tehdä osa-aikatyötä, mutta koska se ei kannata niin en sitten tee. Blääh. Tuota mainostenjakoakin ajattelin ja pistin jo kerran työhakemuksenkin menemään, mutta olisin tienannut sillä kuussa huimat 20e tukien vähennysten jälkeen, joten ei kiitos.
Tietysti jos ap on "kunnon" kotiäiti eikä hänellä ole mitään tuloja niin sitten asia on toki eri.
[/quote]
Ei mulla ainakaan vaikuta mitenkään kelan tukiin mun tienaamat rahat? Mihin tukiin se sulla vaikuttaa?
Ensi vuodesta alkaen työtön "saa" tienata 300 € kuussa sen vaikuttamatta korvauksiin, tästähän oli hiljattain lakiuudistus.
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 12:25"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 11:25"]
Onko sinulla mitään "taitoja"? Moni työ on sellainen, mitä voi tehdä kotoa käsin. Erilaiset kirjoitustyöt, käännökset, grafiikka jne. Litterointihommat, vaikka kuvanauhoilta televisio-ohjelmia varten? Siihen ei tarvi erityistä lahjakkuutta tai koulutusta, mutta kontakteja.
Entä voisikohan jotain puhelinmyyntiä/-markkinointia tehdä kotoa käsin?
[/quote]
Käännöstöihin kyllä vaaditaan hieman enempi kuin "ei koulutusta tai ei erityisempää lahjakkuutta" vai onko vieraan kielen taito tänä päivänä niin itsestäänselvyys, että sekin ammattinimike ja kääntämiseen suunnatut koulutusohjelmat yliopistoissa voidaan heittää romukoppaan?
[/quote]
Kaikki tuntemani em. töitä tekevät ovat opiskelleet pitkään ja heillä on erityisiä taitoja alalleen, vaikka tekisivätkin osa-aikatöitä. On ammattitaidon aliarvioimista, kun edes ehdottaa näiden töiden tekemistä kenelle tahansa.
[/quote]
Huom, kirjoitin SIIHEN ei tarvi erityistä lahjakkuutta tai koulutusta. Sana SE viittaa yksikköön, tässä tapauksessa edellisessä virkkeessä käsiteltyyn litterointiin. Tätä hommaa tekevät tuotantoyhtiöille yleensä lukiolaiset. Muita mainittuja hommia varten kysyinkin onko taitoja.
-6
Hei!
Toimin oriflamessa tiiminvetäjänä ja sitä voin kyllä hyvin mielin suositella kotiäideille, opiskelijoille, työttömille ym. Tienestit ovat omasta itsestäsi kiinni, voit tehdä sen verran kuin haluat ja ehdit juuri silloin kuin haluat. Kaiken lisäksi saat paljon kosmetiikkaa ja yleisiä perheen suihkugeelejä ym. ilmaiseksi.
Aloittaminen ei maksa mitään, ei velvoita mihinkään, ei ole minimitilausmääriä tai myynti/kutsuvelvoitteita eli mitään riskejä ei ole. Saat heti ensimmäisen tilauksesi mukana jo ilmaisia tuotteita.
Laita viestiä jos olet kiinnostunut niin kerron lisää ja laitan sinulle materiaalia postissa:
of_triin@suomi24.fi
Edelleen, en ole väkisin tuppaamassa yhtään koiraa kenellekään matkaan! =D Se oli yksi ihan konkreettinen ehdotus muiden joukossa ja myönsin, ettei sillä rikastumaan pääse, mutta pientä ekstraa kuitenkin ajan mittaan sellaiselle, joka muutenkin tykkää ulkoilla, pitää koirista (tai ainakaan ei pelkää niitä), asuisi vaikka naapuritalossa, on aikaa päivisin, kaipaisi jotain "takapuolelle potkijaa" että tulisi lähdettyä ulos jne. Jollekin se voi olla ratkaisu (kuten esim. sille tutulleni, joka niitä haluaa käyttää ilmaiseksi että saa lenkkiseuraa, pääsee vaan niin harvoin tänne), ymmärrän, että usealle ei. Mutta peace, uskon että ymmärsit pointtini, lopetan jankkaamisen. =)