Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jotkut eivät näytä ymmärtävän, mikä haukkumisessa loukkaa

Vierailija
03.10.2013 |

Tuossa ketjussa siitä, mikä on ilkeintä, mitä palstalaisille on sanottu joku inttää, että eihän esim. huorittelu VOI loukata, jos kerran ei ole huora.

Miten voi väärin ihminen ymmärtää solvaamisen?

Eihän haukkumisessa ole ainoastaan olennaista se, onko haukku totta vai ei.

Vaan se siinä on kauheinta, että joku vihaa sinua tai on sinulle niin suuttunut, että sanoo jotain kamalaa. Siis se aggressio haukkumisen takana on se, joka loukkaa.

Sen vuoksi uppo-oudon ihmisen pyrskähdys on vähemmän loukkaava kuin vaikka jos oma äiti tai isä haukkuu. Ensinmainittu loukkaa vain, jos se on osuvaa kritiikkiä ja alat miettiä, että perhana, vieraatkin ihmiset huomaavat, että olen sitä-ja-tätä.

Jälkimmäinen on todella tuhoavaa, koska vetää maton alta siltä ajatukselta, että sinua rakastetaan perheessäsi. Sen vuoksi muistattehan te muutkin äidit, että lasta (siis hänen persoonaansa) ei saa KOSKAAN haukkua ja mollata, ainoastaan hänen tekojaan voi arvostella.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeah, noin se on. Lasta ei saa sanoa tyhmäksi, hänen tekoaan voi sanoa.

Vierailija
2/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo, ei kai kukaan nyt oikeesti voi olla niin tampio, että luulee haukkumisen loukkaavan vain, jos se on totta? Tai täytyy olla tosi asperger, että luulee tollasta.

Mä luulen, että siinäkin ketjussa on vaan jollain ollut aamulääke ottamatta. Haluaa tahallaan olla periaatteessa eri mieltä kuin kaikki muut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, toivottavasti....

ap

Vierailija
4/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:31"]

Vaan se siinä on kauheinta, että joku vihaa sinua tai on sinulle niin suuttunut, että sanoo jotain kamalaa. Siis se aggressio haukkumisen takana on se, joka loukkaa.

[/quote]No eipä jokaisella sanojalla tarvitse oikeasti olla juuri mitään aggressiota tai vihaa sanoakseen kamalia asioita. Kunhan sanovat.

Olen 23 vuotta opettanut erityisluokkaa (ent. tarkkis) yläkoulussa ja kaikilla mahdollisilla nimillä on mua nimitelty. Ekan kuukauden jälkeen en ole yöuniani menettänyt.

Vierailija
5/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo.... varmaan on 5 noinkin, että joillain on vaan kotoa perintönä sellainen puhetyyli - tai yrittävät esiintyä koleina kavereiden silmissä. Mutta voi siinä tietysti taustalla olla joskus ärtymystäkin opettajaa kohtaan :-)

ap

Vierailija
6/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:57"]

[quote author="Vierailija" time="03.10.2013 klo 10:31"]

[/quote]No eipä jokaisella sanojalla tarvitse oikeasti olla juuri mitään aggressiota tai vihaa sanoakseen kamalia asioita. Kunhan sanovat.

Olen 23 vuotta opettanut erityisluokkaa (ent. tarkkis) yläkoulussa ja kaikilla mahdollisilla nimillä on mua nimitelty. Ekan kuukauden jälkeen en ole yöuniani menettänyt.

[/quote]Vitonen lisää vielä sen verran, että tietysti se satuttais, jos vaikka oma mies tai äiti haukkuis. Mutta niin ei ole tapahtunut :)

Vierailija
7/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on... aina kun täällä av:lla joku valittaa jonkun ystävänsä tai omaisensa kamalasta kommentoinnista, siihen pomppaa joku idiootti väittämään, että ne kommentit on varmana tosia, ei ne muuten loukkaa. No just: kyllä loukkaa, ja juur koska haukkuminen osoittaa toisella olevan pahaa tahtoa ja vihaa.

Vierailija
8/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikuisiällä yrittänyt omaksua sellaisen reagointitavan, että AINA ja heti, kun joku haukkuu tai sanoo pahasti, reagoin siihen saman tien sanomalla, että nyt sanoit loukkaavasti, miksi halusit loukata minua? Se vetää maton haukkujalta aika tehokkaasti, ja toisaalta siinä parhaimmillaan on saanut saman tien käsiteltyä sen varsinaisen vituksen syyn, jonka takia toinen ylipäätään on saanut päähänsä mollata minua. Joo, ei se haukkuja välttämättä heti kerro syitään, vaan väittää, että "no kun sä vaan oot tollanen xxxx", mutta siihen sanon, että "mielestäni en ole, ja minua ei oikeastaan kiinnosta kinata siitä, vaan haluan kuulla, MIKSI halusit minua kutsua xxxx:ksi. Oletko suuttunut jostain?"

Vierailija
9/9 |
03.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

9, hyvä strategia! Tosin joskus sitä hokaa vasta jälkikäteen, että jonkun puheet oli tarkoitettu vittuiluksi. Mutta joo, tuolla lailla reagoimalla voittaa myös itselleen aikaa muotoilla oman kantansa, kun panee toiselle heti kysymyksen motiivista...

ap