Millaisessa tilanteessa masentuneelle annetaan sähköä?
Siis tietty vakava masennus eikä lääkkeillä saada tarpeeksi hoitovastetta, mutta mitä muita kriteereitä siihen on, jotta tehokasta?
Pohdin, että jos ihmisen masennus johtuu siitä, että häntä on lapsena kaltoinkohdeltu, eikä tätä päähänpotkimista ole käsitelty, niin voiko sähkö silti auttaa?
Entä jos ihminen on masentunut, kun ei ole töitä tai kun on yksinäinen. Sähkön jälkeen hän on edelleen yksinäinen. Voiko sähkö auttaa mitään?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Lapsuuden kokemukset eivät automaattisesti aiheuta masennusta. Niiden vatvominen ei paranna masennusta edes silloin, kun ne ovat taustalla. Masennus on aivokemiaa ennen kaikkea. Jos lääkkeet eivät auta, voidaan kokeilla sähköä.
Asioiden "vatvominen" psykoterapiassa kuitenkin auttaa monia, tutkitusti.
Jospa vain laittaisitte sen suoliston dysbioosi ja matala-asteisen tulehduksen kuntoon. Ei ole patologiseen ja degeneroivaan masennukseen mitään hyötyä sähköhoidosta plaseboa lukuun ottamatta. Se, ettei oma keho pysty ylläpitåmään itseään terveenä, johtuu väärästä polttoaineesta.
Jos johonkin täytyy rahansa kantaa, niin parasta olisi luottaa funktionaalisen lääketieteen lähestymistä masennukseen, ja käydä mittauttamassa mm. Omega 3/6 suhde, ferritiini, seleeni, d-vit. progesteroni, vapaa testo ja insuliiniresistenissi. Sen lisäksi pätkäpaasto, vhh, makeutusaineeton ja viljaton ruokavalio käyttöön sekä prebioottista ruokaa tilalle probioottilisän kanssa.
Terv. 6 v. Keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö taustalla. Nykyään täysin hyvinvoiva ja kokonaan lääkkeetön.
Vierailija kirjoitti:
Jospa vain laittaisitte sen suoliston dysbioosi ja matala-asteisen tulehduksen kuntoon. Ei ole patologiseen ja degeneroivaan masennukseen mitään hyötyä sähköhoidosta plaseboa lukuun ottamatta. Se, ettei oma keho pysty ylläpitåmään itseään terveenä, johtuu väärästä polttoaineesta.
Jos johonkin täytyy rahansa kantaa, niin parasta olisi luottaa funktionaalisen lääketieteen lähestymistä masennukseen, ja käydä mittauttamassa mm. Omega 3/6 suhde, ferritiini, seleeni, d-vit. progesteroni, vapaa testo ja insuliiniresistenissi. Sen lisäksi pätkäpaasto, vhh, makeutusaineeton ja viljaton ruokavalio käyttöön sekä prebioottista ruokaa tilalle probioottilisän kanssa.
Terv. 6 v. Keskivaikea masennus ja yleistynyt ahdistuneisuushäiriö taustalla. Nykyään täysin hyvinvoiva ja kokonaan lääkkeetön.
Eiköhän kaikilla sähköä saaneilla ole jo ruokavalio ja vitamiinien taso tarkastettu?
Sain sähköä vuoden verran kun olin 23v, nyt oon 26v ja tuntuu että muisti huononee koko ajan huonommaksi.
Auttoi se oloon kyllä, sen jälkeen en oo ollu masentunut, mutta en muista mitään esim mitä viikko sitten tein. Tai jos joku kysyy miten viikkosi on mennyt niin... Ööö en tiiä en muista.
Vierailija kirjoitti:
Sain sähköä vuoden verran kun olin 23v, nyt oon 26v ja tuntuu että muisti huononee koko ajan huonommaksi.
Auttoi se oloon kyllä, sen jälkeen en oo ollu masentunut, mutta en muista mitään esim mitä viikko sitten tein. Tai jos joku kysyy miten viikkosi on mennyt niin... Ööö en tiiä en muista.
Ja mulle annettiin sähköä, koska lääkkeet ei auttaneet/aiheuttivat psykoosia.
Työttömillä on kohonnut itsemurhariski, koska heidän keskuudessaan on paljon mieliala ongelmista kärsiviä
Sähköhoidon tulisi olla masentuneille pakollista. Niin pelastettaisiin satoja ihmishenkiä vuodessa
Jokainen ihminen on arvokas
Meillä mies sai reilu 5 vuotat sitten sähköä psykoosioireisen masennuksen hoitoon.Mies oli osastolla ja meillä oli ensimmäinen hoitopalaveri vai mikä olikaan nimeltään.Ja siinä kun juteltiin niin lääkäri sanoi että hänestä kuulosta siltä että sähköhoito voisi olla sopiva hoitomuoto.Kysyi mieheltäni mitä mieltä olisi moisesta ja sanoi mies suostui siihen.Jo parin kerran jälkeen voinnissa tapahtui huomattava muutos parempaan.Saikohan hän sähköä 12 kertaa.Muistiin ei vaikuttanut kuin sille päivälle kun sai sähköhoitoa.
Meille lääkäri sanoi että sähköhoidossa on paljon pienemmät sivuoireet kuin jos lääkehoidolla mennään.Ymmärsin että lääkkeitä olisi ollut aikamoinen koktaili.
Meille myös sanottiin kun osastolta kotiuduttiin että jos masennus uusii niin ehdottomasti ensisijaisesti hoitona sähkö koska vaste oli niin hyvä.
Niin ja mä en oo saanu sähköä mutta en välttämättä muista mitä viime viikolla olen tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mies sai reilu 5 vuotat sitten sähköä psykoosioireisen masennuksen hoitoon.Mies oli osastolla ja meillä oli ensimmäinen hoitopalaveri vai mikä olikaan nimeltään.Ja siinä kun juteltiin niin lääkäri sanoi että hänestä kuulosta siltä että sähköhoito voisi olla sopiva hoitomuoto.Kysyi mieheltäni mitä mieltä olisi moisesta ja sanoi mies suostui siihen.Jo parin kerran jälkeen voinnissa tapahtui huomattava muutos parempaan.Saikohan hän sähköä 12 kertaa.Muistiin ei vaikuttanut kuin sille päivälle kun sai sähköhoitoa.
Meille lääkäri sanoi että sähköhoidossa on paljon pienemmät sivuoireet kuin jos lääkehoidolla mennään.Ymmärsin että lääkkeitä olisi ollut aikamoinen koktaili.
Meille myös sanottiin kun osastolta kotiuduttiin että jos masennus uusii niin ehdottomasti ensisijaisesti hoitona sähkö koska vaste oli niin hyvä.Niin ja mä en oo saanu sähköä mutta en välttämättä muista mitä viime viikolla olen tehnyt.
Niin. "Välttämättä". Sepä se, kun siinä on vissi ero onko se välttämättä vai aina.
Mutta positiivista siinä, että voin katsoo samoja ohjelmia uudestaan ja uudestaan, kun en muista niistä mitään.
:)
Toimii se joillain, niin kuin lääkkeetkin toimii joillain. Sähköä saa pyytämällä.
Tuttavalla meni muisti, niin että joutuu kirjoittamaan ihan kaiken ylös, että muistaa. Esim laittoiko ovet lukkoon, sulkiko kaikki laitteet, söikö ruokaa yms.
Toisella tuttavalla ei vaikuttanut muistiin.
Olisi kiva, että kun kerrot kokemuksistasi, niin kerrot myös miksi olet masentunut. Olisi siis kiva tietää, löytyykö mitään kaavaa sille, millaiseen masennukseen sähkö auttaa tai ei auta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
En kyllä minäkään muista.... enkä ole saanut sähköä enkä edes ole masentunut.
Minulla auttoi masennukseen avantouinti. En ole koskaan käynyt missään terapioissa vaikeasta lapsuudestani huolimatta. Vaikka olisin miten pohjalla niin avannossa käynnin jälkeen olen kuin "uudestisyntynyt".
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten lääkäri ehdotti sähköä mutta kieltäydyin koska näin osastolla mihin kuntoon sähköä saaneet menivät. Toki osa hyötyikin. Mutta ongelmani, masennukseni ovat niin syviä etten usko että edes sähkö olisi auttanut. Edelleen olen elossa vaikka hyvin räpiköiden mennään.
Missä osastolla olet ollut jos sähköhoitoa saaneet ovat ollet siellä kanssasi?
Vierailija kirjoitti:
Ei sähkö tai muu hoito riipu potilaan mielentilasta. Se riippuu hoitotyöntekijän mielentilasta. Jos hän on kettumaisella tuulella niin hän tekee kettumaisia päätöksiä.
Eli millaisessa tilassa masentuneelle annetaan sähköä? No, sellaisessa tilassa missä hoitotyöntekijä on erityisen kyrsiintynyt sadistinen narsisti.
Ei asiakkaan tarvitse olla sairas eikä masentunut eikä mitään muutakaan. Asiakkaan tarvitsee vain olla paikalla ja kyvytön puolustamaan itseään. Hoitotyöntekijän tarvitsee olla narsisti.
Höpö höpö.
Pitää olla potilaan suostumus, päässä ei saa olla metallia, ei aivovammaa, muut hoidot ovat olleet hyödyttömiä, masennus on vakava, ei saa olla päällä olevaa päihdeongelmaa.
Tietääkö kukaan näistä käytettävistä jännite- ja virta-arvoista esim. tässä laitteessa?
Masennuksen hoito saattaa mullistua lähivuosina. Masennuslääkkeiden ja psykoterapian rinnalle on nousemassa hoitotapa, jossa aivojen toimintaa stimuloidaan heikon sähkövirran avulla.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006621510.html
t. tee-se-itse-sähkäri pro
Osastolla vedetään pikkunukutuksessa ampeereja päähän.
Vaihtoehona on milliampeerin tasolla toimiva tasavirtastimulaattori, joka tasapainottaa aivolohkojen aktiivisuuseroja. Hoitojakso on kolmisen viikkoa.
Hakuun 'sooma'.
Sähköhoito ja lääkkeet "toimivat", koska aiheuttavat potilaissa pysyviä aivovaurioita jolloin "oirehdinta" eli potilaan käytös muuttuu. Tällainen toiminta siviilissa olisi rikollista ja varmaan monien mielestä sairasta toimintaa.
Hienot reflektointitaidot sinulla! Nillä pääsee jo pitkälle.