Olet yksin kotona ja ovikello soi
Menetkö avaamaan?
Tapahtui äsken itselleni ja jäädyin ihan totaalisesti. Olin juuri hikisenä siivousurakan päätteeksi leikkaamassa sipulia ruokaan. Lymyilin kaukana ikkunoista kunnes olin varma että vaara oli ohi ja jatkoin ruoanlaittoa.
Kommentit (52)
En yleensä avaa ovea jos en tiedä, kuka siellä voisi olla. Säikähdän suorastaan.
Toisaalta -
Jätin kerran vahingossa avaimet kellariin (kerrostalo) ja ehdin lukitsemaan ovet ennen kuin tajusin asian. Kävin soittamassa naapurin ovikelloa. Sisältä kuului ääniä, mutta kukaan ei tullut avaamaan. Seuraava naapuri avasi ystävällisesti kellarin oven ja sain avaimeni takaisin, eikä tarvinnut soitella huoltoyhtiöön. Moral of the story, ehkä minunkin pitäisi muistaa, että kun ovikello soi, kyseessä voi olla naaapuri, joka tarvitsee pienempää tai suurempaa apua.
Joku kyseli aikaisemmin eikö ovea avaamattomilla ole lapsia, miksi kämppä on kuin sikolätti, jne.
Itse olen tosiaan kolmekymppinen lapseton, jonka kämppä on kuin kaatopaikka. :D Täällä on niin sotkuista, etten päästäisi äitiänikään sisään. Kerran-pari vuodessa käy yleensä huoltomies milloin mitäkin tarkistamassa, ja sitä käyntiä edeltävän viikon jynssään kämppää itku kurkussa. xD Muuten elän kuin porsas.
Ja vaikkei vierailijaa tarvitsisikaan päästää sisälle asti, niin en siltikään usein halua edes näyttäytyä ovella, sillä pidän kotona lähes yksinomaan pelkkiä vanhoja rönttöyöpaitoja, ja neljän seinän sisällä haisen *itsekin* ihan surutta tyyliin chilinuudeleille ja p**lulle.
Asun omakotitalossa, joten näen aina kun joku tulee pihaan. Ja vaikken näkisi, niin kuulen sen, koska asun syrjässä ja usein ei käy vieraita. Muutenkin hiljaista, joten erottaa heti soran rapinan renkaiden alla.
Menen kyllä avaamaan, vaikka olisin yksin. On parempi avata ovi kaikille, aika paljon näin syrjässä käy varkaat katsomassa, ollaanko kotona vai ei. Kerran yllätin varkaan penkomasta varastoa, kun olin yksin kotona. Mies oli autolla liikenteessä, joten auto ei ollut pihassa ja olin hiljaa itsekseni kotona, varas luuli asunnon olevan tyhjillään. Näin ikkunasta, kun penkoi siellä varastossa.
Minua ärsyttää niin paljon tuollainen, että hiivin sitten hiljaa eteiseen ja laitoin puhelimen kiinni järeään radioon. Minulla on puhelimeen tallennettu vihaisen koiran haukuntaa tällaisten varalle, että voin jättää toiselle puolelle eteisen ovea, kun olen yksin kotona, jotta luullaan minulla olevan vihainen koira oven toisella puolella. (Täällä on niin paljon käynyt erilaista sakkia, myös vaarallista, että tuo kannattaa tehdä. Pari kertaa olisi käynyt pahasti, ellen pitäisi itsepuolustusvälinettä ulko-oven vieressä.) Avasin ihan hiljaa ulko-oven ja astuin ulos terassille. Karjaisin lujaa "Rico, kiinni!" ja laitoin koiran haukunnan soimaan radiosta. Lähti muuten kaveri ja lujaa sieltä varastosta, varmaan rikkoi joitakin ennätyksiä.
En avaa, jos en ketään odota saapuvaksi. Saatan hiljaa kurkata ovisilmästä. Jos siellä on huoltoyhtiö, niin tulevat sitten omilla avaimilla sisään.
Kerrostalossa kyllä aina avasin. Eikä ollut edes ovisilmää, ihan vaan avasin sen oven. Nykyään asun omakotitalossa ja ovi lukitaan vain yöksi. Jos joku koputtelee niin avaan kyllä, ovikelloa en ole hommannut.
Kun on koiria niin ei jännitä avata ovea. Laitan koirat välioven taakse ja siellähän haukkuvat.. oikeasti eivät ole mitään isoja petoja, mutta pitävät kovasti ääntä.. eiköhän hämäräheikit säikähtäisi.
Olen aina asunut Helsingissä ja aina avannut oven.
Vierailija kirjoitti:
En yleensä avaa ovea jos en tiedä, kuka siellä voisi olla. Säikähdän suorastaan.
Toisaalta -
Jätin kerran vahingossa avaimet kellariin (kerrostalo) ja ehdin lukitsemaan ovet ennen kuin tajusin asian. Kävin soittamassa naapurin ovikelloa. Sisältä kuului ääniä, mutta kukaan ei tullut avaamaan. Seuraava naapuri avasi ystävällisesti kellarin oven ja sain avaimeni takaisin, eikä tarvinnut soitella huoltoyhtiöön. Moral of the story, ehkä minunkin pitäisi muistaa, että kun ovikello soi, kyseessä voi olla naaapuri, joka tarvitsee pienempää tai suurempaa apua.
Kerrostalo-oven läpi kuuluu tavallinen puheääni.
Minä aukaisin kerran oven kun joku ovikelloa soitti, vastassa ihan sekaisin oleva nuorimies joka selitti et pyörä varastettu ja pitäisi tulla päästämään pyörävarastoon varmistamaan että pyörä siellä,, en tiedä missä aineissa oli vai oliko alkoholia nauttinut, kuljetti mut ympäri kerrostaloa,, sit kyllästyin j sanoin, et jää etsimään pyörääsi
Lähdin, ei tullut soittelemaan uudestaan, onneksi
Minulla ei ole edes ovi silmää, ja kyllä, pelkään, yksinasuva naisihminen olen
Avaan kyllä aina oven, keittiön ikkunasta näkee kuka kaipaa. Yleensä lasten kaverit pimpottaa, tänään jos illalla joku tulisi se olisi varmaan naapurin pojan äiti tai isä jolla olisi kysyttävää siitä miksi olen kieltänyt heidän poikaansa räkimästä meidän pihaan. Hirveät sylkilammikot ja kolmatta kertaa piti sanoa samasta asiasta. Räkisi muualle.