Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olet yksin kotona ja ovikello soi

Vierailija
01.09.2020 |

Menetkö avaamaan?

Tapahtui äsken itselleni ja jäädyin ihan totaalisesti. Olin juuri hikisenä siivousurakan päätteeksi leikkaamassa sipulia ruokaan. Lymyilin kaukana ikkunoista kunnes olin varma että vaara oli ohi ja jatkoin ruoanlaittoa.

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan, paitsi jos kuulen, että kiertävät soittamassa jokaisen ovikelloa. Siinä tapauksessa vedän johtopäätöksen, että ovat jehovan todistajia.

Vierailija
22/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata avaa kirjoitti:

Korona soitti ovikelloa.

En osaa muuta sanoa kuin että ei varmaan kannata AVATA ovea.

Tietenkin hesan murteella asia voi olla eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avaan, paitsi jos kuulen, että kiertävät soittamassa jokaisen ovikelloa. Siinä tapauksessa vedän johtopäätöksen, että ovat jehovan todistajia.

Heillekin voi sanoa ei. Itselleni he ovat olleet asiallisia ja ymmärtäneet puhettani.

Vierailija
24/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti avaan. Olisi minusta aivan luonnotonta olla avaamatta. Koskaan ei ole ollut asiattomia ovikellon soittajia vastassa. Kerran naapuri tarvitsi apua lukittuaan itsensä ulos ilman avainta ja puhelinta. Olisipa ollut noloa jättää avaamatta varsinkin kun omakotitalossa näkee kyllä, että täällä ollaan kotona.

Yleensä ovikellon soittajat ovat lasten kavereita, naapureita tai joku satunnainen kerääjä tai kaupustelija. Osaan sanoa napakasti ”Ei kiitos!” jos ei kaupustelu kiinnosta.

Perheellisenä en myöskään ymmärrä, jos joku pitää kodin sellaisena sikolättinä ettei voi ovea raottaa. Luulisi että lapsiakin hävettäisi sellainen koti. Yäk.

Vierailija
25/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimeksi kun joku odottamatta soitti ovikelloa, kannatti avata. Naapuri oli huomannut illalla kotiin tullessaan, että olin unohtanut avaimen lukkoon oven ulkopuolelle, kun pungersin monen kauppakassin kanssa sisälle. Olisi ollut inhottavaa jos avain olisi roikkunut siinä kenen tahansa napattavissa koko yön!

Kiittelin naapuria vuolaasti huomaavaisuudesta.

Vierailija
26/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme omakotutalossa ja täällä kiertää jos jonkinlaista porukkaa ovilla välillä. Yleensä katson jostakin ikkunasta onko autoa pihalla ja oven vieressä olevasta ikkunasta näkyy myös, jos tyyppi seisoo rappusilla. Jos näyttää jehovilta, niin jatkan tekemisiäni sen enempää miettimättä. Jos siellä seisoo taas vaikka joku lapsen näköinen, niin menen avaamaan vaikka todennäköisesti lapset ovatkin jotain keksikaupustelijoita.

Usein oven takana seisoo jompikumpi vanhemmistani joka on tuomassa meille vaikka vastaleivottua leipää tms. herkkua. Joskus siellä saattaa taas olla naapurin vanhus jolla on oikeasti tähdellistä asiaa, ei hän muuten olisi oven taakse asti tullut ja nuoremmat naapurit laittavat viestiä tai soittavat.

En ole ollut ikinä mikään arkajalka ja puhumalla saan yleensä kaikki asiat selviksi, mutta jehovien kanssa en jaksa enää puhua.

Vierailija
27/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelasin olevani outolintu mutta tässä ketjussa paljonkin kohtalotovereita :D

Vierailija
28/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla se soi 2 krt viikossa kun lapsi tulee käymään. Avaan oven.

Vierailija
29/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En avaa, kun täällä käy kaikenlaisia sekopäitä oven takana. Eikä ole ovisilmää eikä jaksamista alkaa tapella niiden juoppojen kanssa.

Vierailija
30/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asumme omakotutalossa ja täällä kiertää jos jonkinlaista porukkaa ovilla välillä. Yleensä katson jostakin ikkunasta onko autoa pihalla ja oven vieressä olevasta ikkunasta näkyy myös, jos tyyppi seisoo rappusilla. Jos näyttää jehovilta, niin jatkan tekemisiäni sen enempää miettimättä. Jos siellä seisoo taas vaikka joku lapsen näköinen, niin menen avaamaan vaikka todennäköisesti lapset ovatkin jotain keksikaupustelijoita.

Usein oven takana seisoo jompikumpi vanhemmistani joka on tuomassa meille vaikka vastaleivottua leipää tms. herkkua. Joskus siellä saattaa taas olla naapurin vanhus jolla on oikeasti tähdellistä asiaa, ei hän muuten olisi oven taakse asti tullut ja nuoremmat naapurit laittavat viestiä tai soittavat.

En ole ollut ikinä mikään arkajalka ja puhumalla saan yleensä kaikki asiat selviksi, mutta jehovien kanssa en jaksa enää puhua.

Jehovista tuli mieleen, kun asuimme 20 vuotta sitten jenkeissä ja ollessani yksin kotona heitä tuli parivaljakko ovelle. Koska meillä oli ikkuna keittiöstä suoraan pihatielle, niin näimme toisemme ja menin avaamaan oven. He selvittivät tapansa mukaan asiaansa kiertoteitse ja jostakin syystä keksin sanoa heille, että en osaa englantia. He kysyivät mistä olen kotoisin ja sanoin, että Suomesta, jonka jälkeen parivaljakko lähti kohteliaasti pois.

Noin viikon päästä ollessani taas yksin ovikello soi taas ja näin samat jampat ovella. He olivat siinä suomenkielisten lehtien ja esitteiden kanssa!

Vierailija
31/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinun kannattaisi varata aika mielenterveystoimistoon, jos sinusta ovikelloa soittava vieras on jonkinlainen vaara. Vai onko teille pyrkimässä useinkin joku, jonka nimi on Vaara?

Meillä ei ovikello edes toimi, joten tutut kävelevät suoraan sisään. Jos joku muuten soittaa tai kolistelee oven takana, hänellä on todennäköisesti joku hätä, tai hän on tulossa ilmoittamaan meidän karanneista eläimistä. Joskus harvoin on ollut liikkeellä joku kulkukauppias, usein hänkin on tuttu.

Vierailija
32/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ovikoodi, joten ovikello ei soi oikeastaan koskaan. Enkä avaa, jos soi, minulle ei tule vieraita ilmoittamatta. 

Meillä on ovikoodi joten jos ovikello soi, senon yleensä joku naapuri. Useimmat on kivoja ja vain yksi itkee melusta. Avaan. Jos on rosvo, panen rautoihin ja annan piiskaa peffalle.

Vierailija
33/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ovikoodi, joten ovikello ei soi oikeastaan koskaan. Enkä avaa, jos soi, minulle ei tule vieraita ilmoittamatta. 

Meillä on ovikoodi joten jos ovikello soi, senon yleensä joku naapuri. Useimmat on kivoja ja vain yksi itkee melusta. Avaan. Jos on rosvo, panen rautoihin ja annan piiskaa peffalle.

Vierailija
34/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin kun asuin kerrostalossa ja yksin en todellakaan avannut. Nyt asutaan keskellä metsää omakotitalossa ja iso koira, usein pihalla eli ei tänne tule ketään yllättäen. Meillä ei edes ole ovikelloa.

Vierailija
35/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et avaa ovea, seuraavaksi murtomies tulee sisään kun luulee ettei ketään ole kotona ja yllätetty sellainen voi olla aika paha.

Suosittelen avaamaan.

Vierailija
36/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaan oven paitsi palmusunnuntaina tai pyhäinpäivänä en.

Vierailija
37/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ollut täysin yksin eli aina vähintään on ollut koira seurana. Mä ehdin yleensä ovelle jo ennenkuin ovikello soi, koska koira alkaa haukkua heti, kun joku tulee meidän pihaan. Asun kans rivitalossa. Jos ei olisi koiraa, kurkkaisin ensin parvekkeelta ja kysyisin, mitä asiaa. Jos siis olisi joku tuntematon. 

Aikoinaan kerrostalossa rämpytin myöhään illalla naapurin ovikelloa. Olin silloin raskaana ja ehkä siksi hajuaistini oli poikkeuksellisen herkkä. Ensin ajattelin haistavani harhoja ja kävin soittamassa toisen naapurini ovikelloa. Kysyin, haistoiko hän palaneen hajua. Ei haistanut. Mä kuitenkin haistoin edelleen enkä voinut jättää asiaa siihen vaan menin rämpyttämään toista ovikelloa.  Tiesin, että seinän takana asui alkoholisoitunut mies, mutta hän ei välttämättä ollut kotona.  Soitin 112:een sekä päivystävälle huoltomiehelle samalla kuin jatkoin naapurin ovikellon rämpytystä. Palokunta ja huoltomies tulivat samaan aikaan, avasivat oven ja siellähän naapuri oli sammuneena palavassa sängyssään. Oli sammunut rööki suussa. Pääsin silloin pakallislehteenkin pieneen uutiseen tarkan nenäni kanssa :D 

Juhannuksena vastapäisestä rivarista paloi päätyasunto. Kyllä mun mielestä on aika hyvä, että käydään soittamassa naapureiden ovikellot, jos vaikka palo leviäisi kattorakenteiden kautta. Tietenkään aina ovikello ei soisi juuri tällaisesta syystä, mutta mä en jättäisi avaamatta ovea sen vuoksi, että en odota jotakuta tulevaksi. Kun se joku voi olla vaikka just naapuri, joka kertoo, että hei toi asunto sun seinän takana on tulessa. 

:DDD öööö no normaali ihminen huutaa oven läpi, jos on hengenvaara, eikä vain rimputtele ovikelloa että jaahas, kuuleeko se vaiko eikö se kuule, rimputi, halloooo, rimputiiii...

Ja en todellakaan avaa, jos en ketään odota. Saavat rämpytellä vaikka maailman tappiin saakka. Otin jo ovikellon irti, kun meni hermo yhtäkkiä ovelle ilmestyviin kuspäihin.

Vierailija
38/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen avaamaan ja isken kysymättä turpaan jos joku tekee yllätyskäynnin. Jos on joku hullu tappaja ovella... Nami... Vedän sen asuntooni sisälle ja kidutan sitä ja nautin sen tuskastaisesta huudosta.

Haluaako joku tulla soittamaan ovikelloani? :)

Tulkaa vain... ;)

Vierailija
39/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin avaan oven.

Jos se on joku taulukauppias/jehova/muu yleishäirikkö niin käsken painua vi   ttu un.

Useimmiten soittajalla on ollut ihan oikeaa asiaa.

Mitä he    lve tin pelkureita te oikein olette?

Vierailija
40/52 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin kerran ja suljin , puukko lävähti  samointein siihen oveen useasti, silmän kohdalle oli lyöty. Luulin että ne tulevat sisälle saakka. Piriherrat voi olla nykyisin missä vaan kenen ovella vaan. Joo ja ei mitenkään mun elämää tuo.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä