Eloisan, iloisen, vahvamielipiteisen työkaverin muuttuminen
Työkaveri muuttunut lyhyessä ajassa paljon, ei enää sano mielipiteitään asioihin, on jotenkin aiempaa hiljaisempi ja rauhallisempi. Tuntuu kummalliselta, koska hän toi ennen olemuksellaan eloa työpaikkaan.
Kommentit (17)
Mulla ainakin syynä se että sain moitteet etten ole tarpeeksi tehokas ja keskityn nykyään vain töihin.
Masentunut? Ei jaksa kiihkoilla mitättömistä asioista, kun isompia huolia?
Onko joutunut työpaikkakiusaajan hampaisiin? Minä muutuin reippaasta, positiivisesta ja eloisasta ihmisestä vaisuksi ja vetäytyneeksi kiusaamisen seurauksena. En oikeastaan edes itse tajunnut sitä ennen kuin eräs toinen työkaveri otti asian kanssani puheeksi ja kysyi, onko kaikki hyvin.
Kun hullut maalittaa ei enää uskalla olla kuin entinen varjonsa. Kaikki mitä sanoo kivitetään.
Minä hiljenin kun pomo alkoi puuttumaan kaikkeen tekemiseen. Mm tuli sanomaan että puhuin 3 lausetta liikaa Teams -palaverissa, kun muut saavat puhua vapaasti.
Kiukutteli myös, että minulla on arkistoimatta papereita joita ei ehdi arkistoida työpäivän aikana. Olin tätä ennen kysynyt 3 kertaa tiimipalaverissa, milloin tähän arkistointiin annetaan aikaa muilta työtehtäviltä saamatta tähän vastausta. Tämä ongelma koskee kaikkia työntekijöitä, mutta vain minulle asiasta huomautettiin.
Samoin pomo tuli puhuttelemaan että olen liian kiinni puhelimessa (olen suosittu asiakaspalvelija ja monet soittavat siksi minulle suoraan). Kuulemma minun täytyy järjestää asia jotenkin, ettei puheluihin mene aikaa, kuitenkin minun täytyy kirjautua rinkiin edelleen.
Lisäksi en saa neuvoa ja opastaa. Sain huomautuksen kun olen liian koulutuksellinen, pitää antaa sitten muiden kokemattomien antaa tehdä omat virheet näemmä. Tosin kolleegat ovat samaan aikaan kiittäneet minua, kun autan ja neuvon heitä.
Nyt jotta en ärsytä pomoa, olen hiljentynyt ja yritän lähinnä olla näkymätön.
Vierailija kirjoitti:
Minä hiljenin kun pomo alkoi puuttumaan kaikkeen tekemiseen. Mm tuli sanomaan että puhuin 3 lausetta liikaa Teams -palaverissa, kun muut saavat puhua vapaasti.
Kiukutteli myös, että minulla on arkistoimatta papereita joita ei ehdi arkistoida työpäivän aikana. Olin tätä ennen kysynyt 3 kertaa tiimipalaverissa, milloin tähän arkistointiin annetaan aikaa muilta työtehtäviltä saamatta tähän vastausta. Tämä ongelma koskee kaikkia työntekijöitä, mutta vain minulle asiasta huomautettiin.
Samoin pomo tuli puhuttelemaan että olen liian kiinni puhelimessa (olen suosittu asiakaspalvelija ja monet soittavat siksi minulle suoraan). Kuulemma minun täytyy järjestää asia jotenkin, ettei puheluihin mene aikaa, kuitenkin minun täytyy kirjautua rinkiin edelleen.
Lisäksi en saa neuvoa ja opastaa. Sain huomautuksen kun olen liian koulutuksellinen, pitää antaa sitten muiden kokemattomien antaa tehdä omat virheet näemmä. Tosin kolleegat ovat samaan aikaan kiittäneet minua, kun autan ja neuvon heitä.
Kamala tilanne. Tiedätkös, toisessa työpaikassa (kuten meillä) saisit valtavasti arvostusta ja kannustusta juuri tuosta erinomaisesta tyylistäsi ja asenteestasi! Hyvä sinä :)
Rauhallisuus ei sinänsä ole huono asia. Monella on vahva ja "eloisa" ulkokuori, joka peittää oikeat tunteet. Esim. Kaisa Liski on jossain haastattelussa tämän itsestään todennut. Ehkä työkaveri uskaltaa näyttää myös toista puolta itsestään?
Saanut huutia pomolta/asiakkaalta (ammatillinen itsetunto kärsinyt) tai suunnittelee työpaikan vaihtoa ja siksi jo alitajuisesti jättäytyy sivummalle, ei ole enää kiinnostusta edetä firmassa. Tai joku henkilökohtaisen elämän asia, joten käyttäytyy poissaolevasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kamala tilanne. Tiedätkös, toisessa työpaikassa (kuten meillä) saisit valtavasti arvostusta ja kannustusta juuri tuosta erinomaisesta tyylistäsi ja asenteestasi! Hyvä sinä :)
Tai sitten pomo oli oikeassa, mehän emme sitä tiedä. Tässä on vain yksi puoli tarinasta.
Mä olen introvertti, joka kuitenkin sosiaalinen ja aktiivinen.. Sosiaalisuus kuormittaa mua. Jos vapaa - aikani on ollut sosiaalisesti vilkasta, olen töissä hiljaisempi. Säästelen voimat siihen, että olen asiakkaita kohtaan reipas ja eloisa.
Kaipa mun sosiaalisuuteni on rooli, jonka olen jo varhain omaksunut ja joka on ollut eduksi työelämässä. Nuorempana en edes tajunnut introverttiyttäni ja ihmettelin työpäivän jälkeistä uupumusta. Nyt osaan säädellä voimiani paremmin ja siispä aiempaa useammin hiljaa.
Värikästä syksyä ja elämää vain työpaikoille! kivikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten pomo oli oikeassa, mehän emme sitä tiedä. Tässä on vain yksi puoli tarinasta.
No itse koen, että pomo kohtelee minua epäreilusti, mutta en uskalla muuta kuin kiltisti totella. En todellakaan halua pomon silmätikuksi. Joten nyt yritän muokata käytöstäni mahdollisimman neutraaliksi, etten vain ärsytä pomoa enempää. En enää siis neuvo, ja sulkeudun kun joku tulee kysymään minulta apua. Olen siis vanhempi, kokenut työntekijä jolta usein kysytään apua, koska esim osaan kaikki järjestelmät ja digiasiat. Sain myös ylennyksen töissä puoli vuotta sitten. Yritän nyt pärjätä näin. Esimiehellä on oikeus omiin mielipiteisiin, minä tietenkin työntekijänä mukaidun.
Tämä särähtää aina korvaan, "vahvamielipiteisen". Mieleen tulee se tyyppi, joka joko jyrää läpi asiansa tai jankkaa jotain mielipidettään loputtomiin.
Kerrotko ap jotakin tuntomerkkejä henkilöstä, jos se olisin vaikka minä. :D
Itse olen muuttanut tietoisesti käytöstäni, koska olen väsynyt rooliini juurikin työpaikan ilopillerinä. Olen kyllä positiivinen ja elämäniloinen, mutta tuntuu että ihmiset ovat hirveitä energiasyöppöjä. Olin iltaisin usein aivan väsynyt.
Nyt otan töissä hyvin rauhallisesti, muistan pysähtyä hengittämään ja keskityn tärkeimpiin: perhe, terveys ja parhaat ystävät.
Ulkoilu ja musiikki rauhoittavat ja osaan pysäyttää kierrokset, joilla usein käyn töissä.
Ja kun kysyt, miten menee, niin mitä se sanoi?