Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tarkoittaako välilasku aina koneen vaihtoa

Vierailija
02.10.2013 |

olen matkustamassa kohteeseen jossa 2 välilaskua? Mitä se tarkoittaa?

Entä jos lentoni on myöhässä, enkö silloin myöhästy myös jatkolennoilta??!!

Auttakaa, en ole koskaan matkustanut Viroa ja Tukholmaa kauemmas, eka kerta lentokoneessa.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja välilaskun aikana matkustajat kyllä yleensä(?) poistuvat koneesta, koska konetta voidaan siivota ym., mutta koneeseen palataan takaisin tietyn ajan kuluttua.

Minusta siis tosiaan välilasku ei ole sama kuin koneen vaihtaminen, koska koneen vaihdossa siirrytään eri lennolle. Välilasku tarkoittaa, että lento jatkuu välilaskun jälkeen.

Vierailija
22/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 17:22"]

Jos et ole koskaan matkustanut niin miten ajattelit että osaat jossain isolla kentällä vaihtaa toiseen koneeseen?[/quote]

Kaipa meistä jokainen on joskus ekan kerran vaihtanut lentoa. Ei siinä mitään hankalaa ole, etukäteen voi netistä katsoa millainen transit-menettely kentällä on. Esim. Intiassa joutuu odottamaan sadan paperin leimaamista (jopa kuusi tuntia) ja menemään turvatarkastukseen, Euroopassa yleensä riittää kun posottaa suoraan uudelle lähtöportille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole koskaan matkustanut niin miten ajattelit että osaat jossain isolla kentällä vaihtaa toiseen koneeseen?

[/quote]

Mä olen matkustanut suht vähän lentokoneella, mutta en ole koskaan kokenut koneen vaihtamista ongelmalliseksi, koska lentokentillähän on opasteet.

Vierailija
24/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lippuasi näkemättä vaikea sanoa mitään varmaa, mutta uskoisin, että tarkoittaa nimenomaan koneen vaihtoa. Aika harva välilasku tapahtuu samalla koneella.

Tarkistapa lipustasi. Onko siinä eri lentoyhtiöt tai mahdollisesti eri lentonumerot. Selviääkö lipusta paljon on vaihtoaikaa? Silloin on aika selvää, että kyseessä on koneen vaihto.

Sinänsä koneen vaihtoa ei kannata kauhistella. Jos vaihtoaika on tiukka, saatat saada jo koneessa tiedon seuraavasta lähtöportista. Ja kyllä, jos koneesi on myöhässä, saatat myöhästyä myös jatkolennolta. Tosin lentoyhtiö on velvollinen järjestämään sinulle korvaavan kuljetuksen.

Vierailija
25/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minne olet matkaamassa, ja missä välilaskut? Pitkillä matkoilla kannattaa huomioida että on viisumiasiat kunnossa, muuten voi käydä huonosti.. 

nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
26/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkusta Jenkkeihin.

Matkaa varatessa luki "useita lentoyhtiöitä" eli kai koneenvaihtoa...

Vierailija
27/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 18:29"]

Matkusta Jenkkeihin.

Matkaa varatessa luki "useita lentoyhtiöitä" eli kai koneenvaihtoa...

[/quote] Suomesta saa suoria lentojakin.

Vierailija
28/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako suoran lennon muka? Kaliforniaan olen menossa.

Vierailija
29/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 18:43"]

Saako suoran lennon muka? Kaliforniaan olen menossa.

[/quote] Kaliforniaan et paase suoralla, yhdella vaihdolla USAssa kuitenkin.

Vierailija
30/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 17:28"]

Jos et ole koskaan matkustanut niin miten ajattelit että osaat jossain isolla kentällä vaihtaa toiseen koneeseen?

[/quote]

Mä olen matkustanut suht vähän lentokoneella, mutta en ole koskaan kokenut koneen vaihtamista ongelmalliseksi, koska lentokentillähän on opasteet.

[/quote]Kuule ei niissä opasteissa lue että täällä on sinun koneesi.

Kuulutukset jossain JFK kentällä tulee niin epäselvällä jenkkiaksentilla ettei niistä saa kukaan mitään selvää.

Hyvää matkaa vaan

Vierailija
31/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 18:56"]

[/quote]

Kuulutukset jossain JFK kentällä tulee niin epäselvällä jenkkiaksentilla ettei niistä saa kukaan mitään selvää.

Hyvää matkaa vaan

[/quote]

Mitä sinä sitten ehdotat, senkin pessimisti?

Pitäisikö ap:n jättää matkustamasta, koska matkalla on koneenvaihto?

Vierailija
32/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hyvää matkaa vaan

[/quote] Kaikki jenkit saa kylla selvaa ihan hyvin, puukorva suomalaisella voi olla vaikeata.

Vierailija
33/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä välilasku tarkoittaa koneenvaihtoa. Pitkillä lennoilla saatetaan tehdä välilasku tankkauksen vuoksi, mutta se on suhteellisen harvinaista. Jos matkalla on kaksi välilaskua, vähintään toisella niistä vaihdetaan konetta.

Koneen vaihto ei ole mitenkään vaikeaa. Isoilla vaihtokentillä on usein koneen tuloportilla näyttö, jossa kerrotaan koneesta tulevien matkustajien jatkoyhteydet ja niiden lähtöportit. Jos näyttöä ei ole, seurataan opasteita ja/tai katsotaan lähimmästä lähtevät lennot ilmoittavasta taulusta jatkolennon lähtöportti. Aina voi kysyä neuvoa, jos ei itse osaa.

Tärkeä yksityiskohta on se, onko lentosi yhdellä lipulla vai useammalla lipulla. Halpalentoyhtiöillä lennot ovat yleensä eri lipuilla, normaaleilla lentoyhtiöillä taas yleensä samalla. Jos koko matka tehdään samalla lentoyhtiöllä tai edes saman allianssin yhtiöiden lennoilla, lennot ovat yleensä samalla lipulla. Tällä on merkitystä matkatavaroiden kululle ja mahdollisten myöhästymisten käsittelylle. Jos lennot ovat yhdellä lipulla, matkatavarat siirtyvät yleensä suoraan jatkoyhteydelle (paitsi niissä tapauksissa, että siirrytään seuraava lento on kotimaanlento eli tavaroiden kanssa pitää kulkea tullin läpi).

Myös myöhästymistapauksissa lipulla on merkitystä. Jos lennot ovat samalla lipulla ja myöhästyt jatkolennolta edellisen lennon myöhästymisen takia, lentoyhtiö järjestää sinulle jatkoyhteyden, eikä sinun tarvitse ostaa uutta lippua. Jos taas lennot ovat erillisillä lipuilla, joudut yleensä ostamaan jälkimmäiselle lennolle uuden lipun.

Näin siis pääpiirteissään. Poikkeuksia on, mutta niistä kerrotaan kyllä. Katso lentolippuasi tai matkakuvaustasi. Siellä pitäisi olla maininta, jos joudut itse siirtämään tavarat lennolta toiselle. Asian pitäisi selvitä myös lähtökentällä, kun jätät matkatavaroita. Sinulle pitäisi jäädä kuitti, joka kertoo, mille lentokentälle matkatavarat on selvitetty. Lisäksi lentokentältä löytyy aina joku, joka neuvoo.

Vierailija
34/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

JFK:lla on mitä ystävällisin henkilökunta ja auttavat oikeasti hyvin. Ottavat erityisen hyvin huomioon konetta vaihtavat ihmiset. Pitää myös uskaltaa kysyä neuvoa ja mennä jonojen ohi niin tarvittaessa, ihmiset kyllä ymmärtävät jos on kiire. Onhan sinulla ESTA kunnossa? Lomakkeeseen täytetään se kaupunki josta viimeksi noustu jenkkilän koneeseen

Vierailija
35/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 19:19"]

Kaikki jenkit saa kylla selvaa ihan hyvin, puukorva suomalaisella voi olla vaikeata.

[/quote]

Milloin lentokentillä muka tarvitsee kuulutuksia normaalitilanteessa? Yleensä riittää hyvin, että hoitaa itsensä lähtöportille hyvissä ajoin ennen koneen lähtöä. Kuulutuksia tarvitsevat lähinnä ne pellet, jotka tulevat portille viime tipassa ja odottavat sitä "Tämä on viimeinen kuulutus lennolle XXX" ennen kuin lähtevät kohti porttia. Muut matkustajat kiroilevat näitä tolvanoita, koska heidän takiaan kone saattaa myöhästyä ja menettää slottinsa ja sitten saatetaan odottaa pitkään.

Vierailija
36/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hyvää matkaa vaan

[/quote] Kaikki jenkit saa kylla selvaa ihan hyvin, puukorva suomalaisella voi olla vaikeata.

[/quote]Saako? Miksi niille pitää tavata nimet sitten? =D

Vierailija
37/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 19:59"]

[/quote]

Hyvää matkaa vaan

[/quote] Johan olit vitsikas, NOT. Siksi etta Smith voidaan kirjoittaa myos Smithe tai Smyth tai Smythe, siksi.

Vierailija
38/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

välilasku on samanmukaisesti välilasku.

näitä on paljon pitkillä lennoilla, yli 10 h tai ihan jopa kotimaassa. jos halutaan pitää reitti mutta tiedetään ettei ko reitille ole tarpeeksi matkustajia, yhdistetään reitti.

Esim Helsinki - Kajaani kone voi käydä paluussa esim Oulussa lauantaisin, sitten voidaan ottaa pois 1 kone pois Oulu - Helsinki väliltä, ja Kajaanistakin pääsee lentäen pois.

Itse olen matkustanut vuosia sitten Madridiin Helsingistä Tukholman kautta tehden välilaskun, eli kone lensi ensiksi Tukholmaan ja sitten sama kone jatkoi Madridiin. Madridiin on suhteessa vähän matkustajia ja ko aika Helsinki - Tukholma koneessa ei juurikaan matkustajia ollut. Suora lentohan se ei ollut mutta nopein vaihtoehto, koska silloin ei Iberia lentänyt Suomeen.

99 % aina suosittelen kaikille matkustajille vaihtoja Euroopassa, moni iso kenttä voi olla hyvinkin toimiva, loistava esimerkki on Frankfurt. Aikaa menee jonottamisessa, mutta huomattavasti enemmän aikaa menee jonottamisessa Amerikassa. Lontoossa voi tapahtua aina mitä vaan ja sitä en ikinä suosittele Euroopan vaihtokenttänä. Pelkästään siksi että yleensä Euroopan lennot lähtevät tietyltä kentältä, kotimaa tietyltä ja hyvin suurella tod näk ei Euroopasta tuleva lento ja seuraava Euroopasta Euroopan ulkopuolelle lähde samalta kentältä vaan eri ja siirtymiseen ja varsinkin niihin turvatarkastuksien määriin menee aikaa ja paljon.

Tarkista Lufthansan tilanne, voit iloisesti yllättyä

nimimerkillä yli 20 v matkatoimistossa ja hyvin paljon lentäneenä on joku käsitys aiheesta

Vierailija
39/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 19:54"]

Kaikki jenkit saa kylla selvaa ihan hyvin, puukorva suomalaisella voi olla vaikeata.

[/quote]

höpöhöpö

lentokone ei odota yhtä vaan lähtee kun pitää lähteä. myöhästymiset johtuvat aina jostain muusta kun siitä että joku ei saa kahviaan hörpättyä loppuun nopeasti

Milloin lentokentillä muka tarvitsee kuulutuksia normaalitilanteessa? Yleensä riittää hyvin, että hoitaa itsensä lähtöportille hyvissä ajoin ennen koneen lähtöä. Kuulutuksia tarvitsevat lähinnä ne pellet, jotka tulevat portille viime tipassa ja odottavat sitä "Tämä on viimeinen kuulutus lennolle XXX" ennen kuin lähtevät kohti porttia. Muut matkustajat kiroilevat näitä tolvanoita, koska heidän takiaan kone saattaa myöhästyä ja menettää slottinsa ja sitten saatetaan odottaa pitkään.

[/quote]

Vierailija
40/44 |
02.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 20:05"]

[quote author="Vierailija" time="02.10.2013 klo 19:59"]

[/quote]

Hyvää matkaa vaan

[/quote] Johan olit vitsikas, NOT. Siksi etta Smith voidaan kirjoittaa myos Smithe tai Smyth tai Smythe, siksi.

[/quote]On niitä tavallisia  sanojakin jotka kirjoitetaan eri lailla mutta lausutaan samalla tavalla. Joku kielinero voi luetella