Pitääkö abit-ohjelmaa harjoitella etukäteen, jos menee korottamaan yo-arvosanaa?
Vai voiko sinne mennä ihan kylmiltään, jos ei ole koko sähköistä ohjelmaa koskaan nähnytkään. Minun aikanani kun kirjoitettiin käsin.
Joku sanoi minulle että se on vähän kuin word, mutta että koneen käynnistys tikulta kannattaisi mennä kokeilemaan etukäteen.
1) Esitän tyhmän kysymyksen, mutta pitääkö siinä abitissa itse asettaa esim. rivivälit yms. vai ovatko ne kaikki asetukset siinä valmiina? Ja miten esim. äikän tai reaalin vastauksissa tiedän minkä pituisen sähköisellä ohjelmalla kirjoitan?
2) Kannattaako mennä esim. iltalukioon suorittamaan yksi kurssi vaikka äikästä, jotta pääsee kokeilemaan tuota abitia?
3) Ja onko kukaan onnistunut pääsemään korottamaan arvosanaa johonkin nykyisen asuinkaupunginsa lukioon? Ei suoraan sanoen nappaisi mennä siihen yhteen tuppukylään kirjoittamaan uusintakoetta enää tässä vaiheessa, tuskin sinne julkisilla edes pääsee.
Kommentit (38)
Minäkin mielelläni kuulisin vastauksen. Olen menossa sinne tuppukylään kirjoittamaan parin viikon päästä, mutta konetta en pääse testaamaan mitenkään.
Abitissa on rivivälit ja ohjelma laskee merkit. Mutta ei me opet kyllä teitä uusijoita ehditä neuvomaan Abitin käytössä. Toivottavasti osaatte käyttää laskinohjelmistoja, piirtää käppyrät ja kirjoittaa erikoismerkit jos uusitte aineita, joissa niitä tarvitaan. Kokeiden ulkonäön näkee vaikka Abitreenien esimerkkikokeista. Mitään paperivastauksia ei enää palauteta.
En lähtisi kylmiltäni. Olen nyt jo pari vuotta seurannut vierestä lukiolaisen tuskailua Abitin kanssa ja se näyttää vaativan kyllä harjoittelua ja tiettyjen niksien osaamista. Erityisesti jos kirjoittaa aineita, joissa tarvitaan laskinta, taulukoita tms. niin harjoittelu on aika lailla välttämätöntä.
Vierailija kirjoitti:
Abitissa on rivivälit ja ohjelma laskee merkit. Mutta ei me opet kyllä teitä uusijoita ehditä neuvomaan Abitin käytössä. Toivottavasti osaatte käyttää laskinohjelmistoja, piirtää käppyrät ja kirjoittaa erikoismerkit jos uusitte aineita, joissa niitä tarvitaan. Kokeiden ulkonäön näkee vaikka Abitreenien esimerkkikokeista. Mitään paperivastauksia ei enää palauteta.
Kirjoitan luultavasti biologian, ehkä psykologian ja mahdollisesti terveystiedon.
Tietääkö kukaan pääseekö ilta-/aikuislukioon käymään vain yhden kurssin jostain aineesta, mieluiten äidinkielestä, jotta saa harjoiteltua Abitin käyttöä vähän? Vaikka osaisinkin sen sitten kirjoituksissa, niin olisi itsellä varmempi olo jos sitä on ennenkin käyttänyt.
Mä kävin muutamat korotettavien ja uutena kirjoitettavien aineiden kurssit, joissa kokeet oli abitissa, sitä kautta sitten oppi. En lähtis kylmiltään suoraan yo-kokeeseen...nii ja olihan meillä ne prelitkin.
Jos esim on äikkää korottamassa, kannattaa käydä jokunen kurssi. Kirjoitin vuonna 2009, ja korotin vuonna 2019, ja siinä ajassa oli kyl kerenny äikkä muuttumaan🧐 Kirjotin pikkukylän lukiosta, mutta yo-uusimiset tein Eiran aikuislukiossa, makso 100 € tehdä sen kautta, plus sit jokaisesta kirjoitettavasta aineesta toki tuli lasku.
Abitti (huom. kirjoitusasu) on ollut jo käytössä pari vuotta, ja sitä on käytetty myös tavallisissa kurssikokeissa. Sitä pitää siis testata etukäteen, että osaa esim. bootata koneen oikein. Abitti ei toimi kaikilla koneilla samalla tavalla, eikä kaikilla ollenkaan.
Adolfina Mielivalta kirjoitti:
Abitti (huom. kirjoitusasu) on ollut jo käytössä pari vuotta, ja sitä on käytetty myös tavallisissa kurssikokeissa. Sitä pitää siis testata etukäteen, että osaa esim. bootata koneen oikein. Abitti ei toimi kaikilla koneilla samalla tavalla, eikä kaikilla ollenkaan.
Mulla on kaksi läppäriä, toinen on ostettu pari vuotta sitten. Osaatko sanoa konkreettisen esimerkin, mitä se boottaus voi käytännössä tarkoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaksi läppäriä, toinen on ostettu pari vuotta sitten. Osaatko sanoa konkreettisen esimerkin, mitä se boottaus voi käytännössä tarkoittaa?
Tarkoittaa sitä, että osat käynnistää koneen USB-tikulta (saat tämän tikun kirjoituksissa). Voit googlata vaikka "boot menu" ja oman koneesi malli.
Selvitä etukäteen, että koneesi toimii Abitissa. Ota yhteyttä kouluun, jossa kirjoitat. Boottaaminen yo-koetilanteessa on helppo siksi, että saat koululta YTL:n koetikun. Laitat tikun USB-porttiin ja käynnistät vasta sen jälkeen koneen. Useimmissa koneissa on jokin näppäin, jota pitkään tai naputtaen painamalla pääset Abittiin. Näppäin voi olla esim. F9 tai F12. Tuon vaiheen jälkeen kokeen valvoja luultavasti auttaa sinut eteenpäin. Jos sulla on kaveri, joka käy vielä lukiota, hän olisi sopiva opastaja Abitissa.
Vierailija kirjoitti:
En ole tuo, jolta kysyt, mutta käytännössä se tarkoittaa sitä, että koneeseesi asennetaan USB-tikku, jolle on asennettu Abitti-ohjelmisto ja joka syrjäyttää käynnistyksessä koneesi oman käyttöjärjestelmän.
Koneissa on määritelty järjestys, mistä se etsii käyttöjärjestelmää, ja jos ei sitä löydä, siirtyy etsimään seuraaavasta. Abitin kanssa USB-tikun pitää olla ensisijainen buuttiasema, jotta kone osaa etsiä sitä Abittia sieltä eikä käynnisty omaan Windowsiisi (jos koneessasi siis on Windows). Taitaa usein näin nykykoneissa jo ollakin, kun CD-asemia ei enää useinkaan ole.
Kaikki pc:t eivät ole Abitti yhteensopivia, mm. Applen kanssa on vaikeuksia
https://www.abitti.fi/fi/ohjeet/abitti-yhteensopivat-tietokoneet/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaa sitä, että osat käynnistää koneen USB-tikulta (saat tämän tikun kirjoituksissa). Voit googlata vaikka "boot menu" ja oman koneesi malli.
Aa, eli jos olen osannut W10:n koneelle asentaa ja käynnistää siis tikulta, niin osaan Abitinkin käynnistää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa, eli jos olen osannut W10:n koneelle asentaa ja käynnistää siis tikulta, niin osaan Abitinkin käynnistää?
Siitä on tosin aikaa kun asensin sen... Pitää virkistää muistia
Muilla kokemuksia arvosanojen korotuksesta myöhemmin? Oliko pakko mennä siihen lukioon uusimaan jossa kirjoititte, vai saitteko mennä nykyisen asuinpaikkakuntanne lukioon? Täällä kaupungissa ainakin on useita lukioita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan luultavasti biologian, ehkä psykologian ja mahdollisesti terveystiedon.
Tietääkö kukaan pääseekö ilta-/aikuislukioon käymään vain yhden kurssin jostain aineesta, mieluiten äidinkielestä, jotta saa harjoiteltua Abitin käyttöä vähän? Vaikka osaisinkin sen sitten kirjoituksissa, niin olisi itsellä varmempi olo jos sitä on ennenkin käyttänyt.
Bilsassa ainakin pitää osata tehdä ties mitä ilmastodiagrammeja ym. Miksi ihmeessä menisit äidinkielen kurssille jos et sitä kirjoita? Ilman muuta sellaiselle kurssille, jossa käydään niiden aineiden Abitti-asioita mitkä kirjoitat. Noista valitsisin bilsan. Aikuislukioon voi mennä tekemään vain yksittäisen kurssin.
Ja kuten tuossa aiemmin joku sanoi, ei valvojat saa sua kokeen aikana opastaa Abitin käytössä. Käynnistyksessä saa kysyä apua, mutta kun koe alkaa, mitään ei neuvota vastaamiseen tai ohjelmien käyttöön liittyen. Ja jos kokelaita on paljon, ei kukaan valvoja ehdi käynnistyksessäkään sulle koko ajan neuvoa miten pitää edetä.
Pitääkö koneen käynnistysjärjestys muuttaa jo ennen sinne kirjoituksiin menoa? Jotta siellä käynnistyy suoraan tikulta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Bilsassa ainakin pitää osata tehdä ties mitä ilmastodiagrammeja ym. Miksi ihmeessä menisit äidinkielen kurssille jos et sitä kirjoita? Ilman muuta sellaiselle kurssille, jossa käydään niiden aineiden Abitti-asioita mitkä kirjoitat. Noista valitsisin bilsan. Aikuislukioon voi mennä tekemään vain yksittäisen kurssin.
Ja kuten tuossa aiemmin joku sanoi, ei valvojat saa sua kokeen aikana opastaa Abitin käytössä. Käynnistyksessä saa kysyä apua, mutta kun koe alkaa, mitään ei neuvota vastaamiseen tai ohjelmien käyttöön liittyen. Ja jos kokelaita on paljon, ei kukaan valvoja ehdi käynnistyksessäkään sulle koko ajan neuvoa miten pitää edetä.
Siis aion korottaa äidinkielen arvosanaa, se on näistä minulle se tärkein. Reaalista minulla ei ole arvosanaa lainkaan. Myös englannin kokeen arvosanaa korotan.
Läppärini on HP 244 G6
Varaläppärini on Acer V5-551
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi eri kurssi kuin kirjoituksissa.
Ja tietenkin pääsee iltalukioon tekemään kursseja.
up