Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä yhtään koronavilkun ideaa

Vierailija
01.09.2020 |

Siis sovellus, kertoo, jos joku käy alle 2m päässä minusta? Niin, mitä siitä sitten? Varmasti käy monikin, kun porukkaa hönkii niskassa kaupoissa ym. Sit sovellus voisi kertoa, JOS joku siis olisi ladannut tiedon koronapositiivisuudestaan omaan puhelimeensa, että olen altistunut hälle?

No miksi ihmeessä se koronastaan tietävä pyörisi julkisilla paikoilla, senhän pitäisi olla kotonaan eristyksissä?! Ja jos tyyppi olisikin niin vastuuton, että ei pitäisi eristystään/karenteeniaan, niin tuskinpa se mitään vIlkkujakaan olisi ladannut puhelimelleen ja ilmoittanut koronaansa siihen sovellukseenkaan?! Eli täysin turha vouhotus taas johon yritetään painostaa kaikki??

Kommentit (68)

Vierailija
41/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas yksi,joka ei tajua tätä koronavilkkuideaa. Siis tyyppi X on flunssanen ,sillä on korona ,muttei tiedä sitä. On ninun lähietäisyydellä kaupassa. Meillä on molemmilla puhelimessa korona-appi. Kumallakin on korona, mutta sitä emme ole merkinneet puhelimeemme. Minä en tietenkään ,kun ei ole itään oireita ja tyyppi X ,koska on vain pikku flunssa, eikä silloin mene testeihin.

Kysymys kuuluu: ei kai nämä kännykät ymmärrä ,että meillä molemmilla on korona . Ja jos ymmärtääkin ,mitä se hyödyttää, kun ei olla suotta menty testeihin. Ei joka pikku flunssaan sairatanut mene/ pääse testeihin. Ei ymmärrä.

Et ymmärrä kun ajattelet vain yksittäisiä ihmisiä. Epidemiaa pitää kuitenkin ajatella koko väestön tasolla. Jos saamme "kiinni" tietyn määrän tartuntoja, se voi olla riittävä määrä jotta epidemia lähtee laskuun tai ei kasva liikaa. Ei minkään toimen tarvitse yksin olla ratkaiseva vaan kokonaisuus ratkaisee. Jos vaikka tämä sovellus estää sen verran tartuntoja että kokonaistartuttavuusluku laskee 1.1:stä 0.9:ään niin se tekee ison eron vaikka se ei ole estänyt kuin vain pienen osan tartunnoista. ENsimmäisellä luvulla kuin epidemia kasvaa mutta jälkimmäisellä hiipuu.

Vierailija
42/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se huomioi kaikkia 2 metrin päässä käyneitä, vaan altistumisen katsotaan mahdollistuvan, jos joku on alle 2 m päässä sinusta n. 15 minuutin ajan. Eli jos kaupassa kävelet ohi, ei sitä vielä katsota mahdolliseksi altistukseksi.

Minusta tuostakaan ei ole kerrottu missään. Enkä edes usko 15 minuutin teoriaan. Jos joku koronapotias aivastaa päällesi, niin varmaan tuo yksi sekunti riittää tartuntaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua taasen mietittää se, että jos puhelimeni on vaikkapa harrastuspaikan kaapissa harrastuksen ajan ja naapurikaapissa on koronaan sairastuneen ihmisen puhelin, niin koronavilkkuhan saattaa hälyttää, vaikka itse asiassa minä ja tämä naapurikaapin ihminen ei välttämättä olla oltu samaan aikaan samassa paikassa ollenkaan.

Ja tämä on kokonaiskuvan kannalta se kaikkein oleellisin asiako, miettiä mitä kryptisempiä skenaarioita missä koronavilkku saattaisi antaa "virhehälyn"?

Näitä tilanteita on aika paljon. Jos testausta ei saada kuntoon (nopeammaksi) tästä tulee vielä turhia karanteeneja.

Testaus pitää tosiaan saada nopeammaksi. En usko, että vilkun kanssa joutuu karanteeniin, vaan seuraamaan tarkemmin omaa oloaan. Vähän kuin nyt ilmoitetaan että ravintolassa mahdollinen altistus. Ihmisten toivotaan seuraavan olotilaansa ja menemään heti testiin, jos on vähänkin jotain. Ja sitten se henk.koht. nimetty pöytäseurue on karanteenissa. Niiden kanssa on ollut koko illan lähikontaktissa.

Siis ilmoittaako Koronavilkku altistuksen laadunkin? Siis että olitko lähikontakti vai kauempana. Ulkona vai sisällä? Oliko jollakulla maski naamalla vai kummallakin? Oleellista olisi tälläisen hälytyksen tullessa ilmoittaa minkälainen altistus on ollut, juuri niinkuin nyt toimitaan. Lähikontakteille ilmoitetaan puhelimitse ja mediassa joukkoaltistus.

Se ilmoittaa ne altistukset jotka ohjelmaan on kriteereiksi laitettu. Se ei hälytä hyvin lyhytaikaisesta altistuksesta eikä sellaisesta joka on ollut pääosin kauempana.

Vierailija
44/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äppi vilkuttaa jos tapasit viikko sitten sällin jolla tänään todettiin korona.

Siis jos olen ollut ventovieraan lähellä, jolla korona viikon päästä? Ja sitten alkaa 2 viikon karenssi?

Vierailija
45/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taasen mietittää se, että jos puhelimeni on vaikkapa harrastuspaikan kaapissa harrastuksen ajan ja naapurikaapissa on koronaan sairastuneen ihmisen puhelin, niin koronavilkkuhan saattaa hälyttää, vaikka itse asiassa minä ja tämä naapurikaapin ihminen ei välttämättä olla oltu samaan aikaan samassa paikassa ollenkaan.

Kyllä. Tämän kauhean riskin joudut ottamaan jos haluat sovellusta käyttää.

Vierailija
46/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turvaetäisyys on tärkein.

Maskit ja appit antavat väärää turvallisuudentunnetta.

Mitä turvallisuuden tunnetta se lisää, että äppi kertoo että ehkä altistuit viime viikolla? Jäljittäjien työtä se helpottaa.

Vierailija
47/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se huomioi kaikkia 2 metrin päässä käyneitä, vaan altistumisen katsotaan mahdollistuvan, jos joku on alle 2 m päässä sinusta n. 15 minuutin ajan. Eli jos kaupassa kävelet ohi, ei sitä vielä katsota mahdolliseksi altistukseksi.

Minusta tuostakaan ei ole kerrottu missään. Enkä edes usko 15 minuutin teoriaan. Jos joku koronapotias aivastaa päällesi, niin varmaan tuo yksi sekunti riittää tartuntaan.

Ei tämän sovelluksen tarkoitus ole saada kiinni kaikkia altistuksia vaan sellaisia joita on muuten hankala havaita tai tietää edes tapahtuneen.

Vierailija
48/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis jos olen ollut ventovieraan lähellä, jolla korona viikon päästä? Ja sitten alkaa 2 viikon karenssi?

Ei ei ei. Appi ilmoittaa MAHDOLLISESTA ALTISTUMISESTA. Eli että nyt kannattaa vähän enemmän seurailla omaa vointiaan ja hakeutua herkemmin testeihin JOS tulee oireita. Elämäsi jatkuu täysin normaalina muuten. Appi ei pakota ketään karanteeniin pillit huutaen.

Vierailija
49/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaetäisyys on tärkein.

Maskit ja appit antavat väärää turvallisuudentunnetta.

No just näin! Ja jäljitys!

Juuri näin, jonka takia appi on tärkeä koska sen ensisijainen tehtävä on auttaa jäljityksessä. Jos appin kautta selviää, että moni on esim saanut julkisissa tartunnan täysin tuntemattomilta ihmisiltä, voidaan tilanteeseen reagoida. Jos taas appi todistaa ettei julkisissa tule tartuntoja vaikka ihmiset eivät käyttäisi maskeja, voidaan maskisuositukset unohtaa. Appi auttaa viranomaisia ja ammattilaisia selvittämään mistä suurin osa tartunnoista tulee.

Vierailija
50/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronavilkun useimmin kysytyistä kysymyksistä tuon luin.

Vierailija
51/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas yksi,joka ei tajua tätä koronavilkkuideaa. Siis tyyppi X on flunssanen ,sillä on korona ,muttei tiedä sitä. On ninun lähietäisyydellä kaupassa. Meillä on molemmilla puhelimessa korona-appi. Kumallakin on korona, mutta sitä emme ole merkinneet puhelimeemme. Minä en tietenkään ,kun ei ole itään oireita ja tyyppi X ,koska on vain pikku flunssa, eikä silloin mene testeihin.

Kysymys kuuluu: ei kai nämä kännykät ymmärrä ,että meillä molemmilla on korona . Ja jos ymmärtääkin ,mitä se hyödyttää, kun ei olla suotta menty testeihin. Ei joka pikku flunssaan sairatanut mene/ pääse testeihin. Ei ymmärrä.

Et ymmärrä kun ajattelet vain yksittäisiä ihmisiä. Epidemiaa pitää kuitenkin ajatella koko väestön tasolla. Jos saamme "kiinni" tietyn määrän tartuntoja, se voi olla riittävä määrä jotta epidemia lähtee laskuun tai ei kasva liikaa. Ei minkään toimen tarvitse yksin olla ratkaiseva vaan kokonaisuus ratkaisee. Jos vaikka tämä sovellus estää sen verran tartuntoja että kokonaistartuttavuusluku laskee 1.1:stä 0.9:ään niin se tekee ison eron vaikka se ei ole estänyt kuin vain pienen osan tartunnoista. ENsimmäisellä luvulla kuin epidemia kasvaa mutta jälkimmäisellä hiipuu.

Aivan. Mutta kun sovelluksen tietoihin pitäisi voida luottaa siinä tapauksessa. Mutta kun on monia tilanteita jolloin puhelin ei ole siellä missä omistaja on. Ja positiiviset sairastuneet tiedetään ilman sovellustakin.

Töissä on käytävä oli sovellus tai ei, sovellus ei sinänsä auta työperäiseen altistukeen, jos lopputulos tälläisen sovelluksen kautta selvinneestä altistuksesta on se, että käsketään seuraamaan vointia. Sitä kyllä suurin osa suomalaisista tekee ihan herkeämättä ja oeläten koko ajan!

Vierailija
52/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos olen ollut koronaa kantavan tyypin läheisyydessä 14min 29s niin appi ei ilmoita, koska ei altistusta

Vierailija
53/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei. Appi ilmoittaa MAHDOLLISESTA ALTISTUMISESTA. Eli että nyt kannattaa vähän enemmän seurailla omaa vointiaan ja hakeutua herkemmin testeihin JOS tulee oireita. Elämäsi jatkuu täysin normaalina muuten. Appi ei pakota ketään karanteeniin pillit huutaen.

Seurailla vointia?? Sitähän täällä tehdään ilman sovellustakin!

Vierailija
54/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Mutta jos olet tietoinen siitä, että olet altistunut, menet varmasti testeihin vähän matalammalla kynnyksellä. Ja myös pääset niihin testeihin. Appi on vain hyödyllinen apuväline, enimmäkseen viranomaisille jotta voivat tarkemmin löytää tartuntaketjuja. Ja onhan sinunkin varmasti helpompi seurata oireita tarkemmin jos sinulla on se tieto, että mahdollisuutesi sairastua koronaan altistuksen kautta on korkeampi kuin ilman altistusta.

Vierailija
55/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te olette hyvin voinut olla pukemassa samaan aikaan sen vartin verran... Ei tässä täydellisyyttä haeta kuitenkaan.

Vierailija
56/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos olen ollut koronaa kantavan tyypin läheisyydessä 14min 29s niin appi ei ilmoita, koska ei altistusta

Ihme näsäviisastelua, aikuinen ihminen! Kyllä. Olet oikeassa. Mutta johonkin se raja pitää vetää ja asiantuntijat ovat sen nyt tuohon varttiin vetäneet.

Vierailija
57/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otan hyvon harvoin kauppaan puhelinta mukaan nykyään. Poikkean nooeasti iltasella kaupassa, ei ole kännykkää taskussa.

Kyllä perinteinen jäljitys tarvitaan vielä, tämä sovellus on sellainen hauska lisä.

Toisaalta kaupassa harvemmin ollaan 15 minuuttia jonkun kanssa lähekkäin.

Vierailija
58/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaanko sitten käytätte sitä, jos ei ole aikomustakaan mennä testeihin... Järjen jättiläinen

Vierailija
59/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan jaksan ihmetelle, että miten niin saatanan moni ihminen ihmettelee samaa kuin ap. En koe olevani mitenkään super älykäs, mutta ei luoja kun tätä kuraa lukee, niin on varsin fiksu olo.

Vierailija
60/68 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai. Mutta jos olet tietoinen siitä, että olet altistunut, menet varmasti testeihin vähän matalammalla kynnyksellä. Ja myös pääset niihin testeihin. Appi on vain hyödyllinen apuväline, enimmäkseen viranomaisille jotta voivat tarkemmin löytää tartuntaketjuja. Ja onhan sinunkin varmasti helpompi seurata oireita tarkemmin jos sinulla on se tieto, että mahdollisuutesi sairastua koronaan altistuksen kautta on korkeampi kuin ilman altistusta.

Joku viisas terveydenhuollon edustaja, ei siis mikään sovellusinsinööri, sanoi taannoin haastattelussa, että kaikkia tapaamisiasi ihmisiä tulisi kohdella siten, kuin heillä olisi korona. Et voi tosiasiassa tietää, kellä on korona, koska oireettomia kantajia on niin paljon. Joten jos tapaan jonkun henkilön ja minulle tuler sen jälkeen jotain oireita, menen matalalla kynnyksellä testeihin. Ja tämä ilman mitään sovellusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan seitsemän