En ymmärrä yhtään koronavilkun ideaa
Siis sovellus, kertoo, jos joku käy alle 2m päässä minusta? Niin, mitä siitä sitten? Varmasti käy monikin, kun porukkaa hönkii niskassa kaupoissa ym. Sit sovellus voisi kertoa, JOS joku siis olisi ladannut tiedon koronapositiivisuudestaan omaan puhelimeensa, että olen altistunut hälle?
No miksi ihmeessä se koronastaan tietävä pyörisi julkisilla paikoilla, senhän pitäisi olla kotonaan eristyksissä?! Ja jos tyyppi olisikin niin vastuuton, että ei pitäisi eristystään/karenteeniaan, niin tuskinpa se mitään vIlkkujakaan olisi ladannut puhelimelleen ja ilmoittanut koronaansa siihen sovellukseenkaan?! Eli täysin turha vouhotus taas johon yritetään painostaa kaikki??
Kommentit (68)
Vierailija kirjoitti:
Turvaetäisyys on tärkein.
Maskit ja appit antavat väärää turvallisuudentunnetta.
No just näin! Ja jäljitys!
Vilkuttaa joo, jos joku saa positiivisen testituloksen ja jaksaa sen jälkeen sen sovellukseen konffata, jos on vilkut aikaisemmin olleet jollain lähietäisyydellä.
Mutta, kun niitä altistuksia tulee satoja ja satoja niiltä, joita ei tulla ikinä testaamaan, niin tää on ihan lottohommaa jolla ei tule olemaan paskaakaan vaikutusta kokonaisuuteen.
Ja tautihan on jo niin lievässä muodossaan, että ketä jaksaa enää edes kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Mua taasen mietittää se, että jos puhelimeni on vaikkapa harrastuspaikan kaapissa harrastuksen ajan ja naapurikaapissa on koronaan sairastuneen ihmisen puhelin, niin koronavilkkuhan saattaa hälyttää, vaikka itse asiassa minä ja tämä naapurikaapin ihminen ei välttämättä olla oltu samaan aikaan samassa paikassa ollenkaan.
Kyllä. Mutta jos kuulisit muuta kautta, että salilla on todettu korona, niin hyppisit seinille joka tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vika on ymmärryksessäsi.
Totta, tällä pastalla 80% ihmisistä ei ymmärrä yhtään mitään🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua taasen mietittää se, että jos puhelimeni on vaikkapa harrastuspaikan kaapissa harrastuksen ajan ja naapurikaapissa on koronaan sairastuneen ihmisen puhelin, niin koronavilkkuhan saattaa hälyttää, vaikka itse asiassa minä ja tämä naapurikaapin ihminen ei välttämättä olla oltu samaan aikaan samassa paikassa ollenkaan.
Ja tämä on kokonaiskuvan kannalta se kaikkein oleellisin asiako, miettiä mitä kryptisempiä skenaarioita missä koronavilkku saattaisi antaa "virhehälyn"?
Näitä tilanteita on aika paljon. Jos testausta ei saada kuntoon (nopeammaksi) tästä tulee vielä turhia karanteeneja.
Vierailija kirjoitti:
Miten App antaa turvallisuuden tunnetta? Sehän vain helpottaa jäljitystä. Eihän se mitenkään anna suoraa turvaa henkilölle? Mutta auttaa kaikkia selviytymään tästä pandemiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Mutta jos kuulisit muuta kautta, että salilla on todettu korona, niin hyppisit seinille joka tapauksessa.
Jos koronan kuulee "muuta kautta" niin sovellushan on silloin turha
Aina kun hälyttää , tai vilkkuu, pitääkö aina mennä testeihin, parhaimmassa tapauksessa altistuu jatkuvasti. Jos oireita on, menen testeihin tietenkin. Onko varmaa, että tartunnan saanut lataa tartuntansa puhelimeensa, jotta kaikki vilkkua käyttävät tietävät, että on mahdollisesti altistunut. En ymmärrä sovellusta, enkä lataa sitä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on osittain totta, mutta voitko väittää että maskit ja appi on huono asia? Mielestäni ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tämä on kokonaiskuvan kannalta se kaikkein oleellisin asiako, miettiä mitä kryptisempiä skenaarioita missä koronavilkku saattaisi antaa "virhehälyn"?
Näitä tilanteita on aika paljon. Jos testausta ei saada kuntoon (nopeammaksi) tästä tulee vielä turhia karanteeneja.
Testaus pitää tosiaan saada nopeammaksi. En usko, että vilkun kanssa joutuu karanteeniin, vaan seuraamaan tarkemmin omaa oloaan. Vähän kuin nyt ilmoitetaan että ravintolassa mahdollinen altistus. Ihmisten toivotaan seuraavan olotilaansa ja menemään heti testiin, jos on vähänkin jotain. Ja sitten se henk.koht. nimetty pöytäseurue on karanteenissa. Niiden kanssa on ollut koko illan lähikontaktissa.
Jos ei oo oireita en pääse testiin
Vierailija kirjoitti:
Aina kun hälyttää , tai vilkkuu, pitääkö aina mennä testeihin, parhaimmassa tapauksessa altistuu jatkuvasti. Jos oireita on, menen testeihin tietenkin. Onko varmaa, että tartunnan saanut lataa tartuntansa puhelimeensa, jotta kaikki vilkkua käyttävät tietävät, että on mahdollisesti altistunut. En ymmärrä sovellusta, enkä lataa sitä.
Jos altistuu jatkuvasti, niin jotain on vialla. Silloin kannattaa joku rutiini jättää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos koronan kuulee "muuta kautta" niin sovellushan on silloin turha
Jos näin ajattelet, niin ei voi mitään. Tässä tapauksessa varmaan tieto tulee kahta kautta. Veikkaan, että vilkasta nopeammin. Ja enemmän täsmänä, kuin täysin yleisluontoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Ongelmana on että sovellus on hyvin summittainen, voit altistua kuitenkin. Voit kantaa oireettomama tai vähäoireisena, etkä mene testiin. Jos menet kuitenkin testeihin, kun kurkkua karhentaa saatat saada negatiivisen tuloksen vaikka sinulla on korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn harrastamassa paikassa, jossa saman katon alla on mm. kuntosali, tanssikoulu ja joogastudio, kaikilla yhteinen pukuhuone. Olen ollut tanssitunnilla samaan aikaan kun joogastudiolla tapahtui korona-altistus. En ole hyppinyt seinille, koska altistunut altisti vain joogatunnille osallistuneita (ei käynyt pukuhuoneessa, en itse asiassa itsekään).
Voisi ihan hyvin käydä niin, että joku tulee vartti aiemmin, riisuu ulkovaattensa kaappiin ja menee salille. Itse tulen varttia myöhemmin, riisun ulkovaatteeni viereiseen kaappiin ja menen tanssitunnille. Ja taas lähtiessä mennään pukkariin eri aikaan --> ei altistusta.
Mutta joo, nämä vaan pitää itse tiedostaa. Koronavilkku on asennettuna puhelimeeni, kunhan nyt vain mietiskelin asiaa.
Ap on ihan fiksu ja ihmettelee oikeita asioita. Hyvä, että jotkut siihenkin pystyy.
Itse mietin, että mitä jos sitten tulee ilmoitus että on altistunut. Oireettomana ei pääse edelleenkään testeihin, vai pääseekö nyt sitten sovelluksen ilmoituksen takia? Entä suostuuko lääkäri kirjoittamaan sairaslomaa töistä oireettomalle sovelluksen ilmoituksen takia? Palkattomaan vapaaseen ei itsellä ainakaan ole varaa.
Täällä on taas yksi,joka ei tajua tätä koronavilkkuideaa. Siis tyyppi X on flunssanen ,sillä on korona ,muttei tiedä sitä. On ninun lähietäisyydellä kaupassa. Meillä on molemmilla puhelimessa korona-appi. Kumallakin on korona, mutta sitä emme ole merkinneet puhelimeemme. Minä en tietenkään ,kun ei ole itään oireita ja tyyppi X ,koska on vain pikku flunssa, eikä silloin mene testeihin.
Kysymys kuuluu: ei kai nämä kännykät ymmärrä ,että meillä molemmilla on korona . Ja jos ymmärtääkin ,mitä se hyödyttää, kun ei olla suotta menty testeihin. Ei joka pikku flunssaan sairatanut mene/ pääse testeihin. Ei ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testaus pitää tosiaan saada nopeammaksi. En usko, että vilkun kanssa joutuu karanteeniin, vaan seuraamaan tarkemmin omaa oloaan. Vähän kuin nyt ilmoitetaan että ravintolassa mahdollinen altistus. Ihmisten toivotaan seuraavan olotilaansa ja menemään heti testiin, jos on vähänkin jotain. Ja sitten se henk.koht. nimetty pöytäseurue on karanteenissa. Niiden kanssa on ollut koko illan lähikontaktissa.
Siis ilmoittaako Koronavilkku altistuksen laadunkin? Siis että olitko lähikontakti vai kauempana. Ulkona vai sisällä? Oliko jollakulla maski naamalla vai kummallakin? Oleellista olisi tälläisen hälytyksen tullessa ilmoittaa minkälainen altistus on ollut, juuri niinkuin nyt toimitaan. Lähikontakteille ilmoitetaan puhelimitse ja mediassa joukkoaltistus.
En mäkään lataa sitä. Antaa toisten testata bugeja pari viikkoa ensin