Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Velvoittaako Koronavilkku omaehtoiseen "karanteeniin", jossa ansionmenetystä ei korvata?

ap.
01.09.2020 |

Kun Koronavilkku ilmoittaa altistumisesta, ohjeiden mukaan pitäisi jäädä kotiin 2 viikoksi ja hakeutua matalalla kynnyksellä testeihin. Onko karanteeniin jääminen tällöin pakollista, jolloin sen aikaiset ansionmenetykset korvataan tartuntatautipäivärahalla? Vai onko kyse pelkästä vapaaehtoisesta suosituksesta, jota noudattavat kärsii kaikki ansionmenetykset omasta pussistaan?

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen asiakaspalvelutyötä Helsingissä ja kuljen työmatkani ruuhkabusseissa, joten olen joka päivä lähikontaktissa muihin. En saa siitä mitään lisäarvoa, jos saan tietää että jollain näistä ihmisistä on todettu korona. Tieto varmasta altistumisesta aiheuttaisi mulle pelkkää huolta ja stressiä. Ja kun kaikki ei kuitenkaan käytä Koronavilkkua tai edes hakeudu koronatesteihin, en saisi kuitenkaan koskaan varmuutta siitä, että olen turvassa.

Mahdollisuus palkalliseen karanteeniin olisi sellainen porkkana, joka saisi mut harkitsemaan Koronavilkun käyttöä. Mutta kun sitä ei ole, Koronavilkusta olisi mulle pelkkää haittaa.

Anteeksi, mutta joskus häiritsee tämä ihmisten itsekkyys. Että SINÄ et saa siitä mitään lisäarvoa. Et pysty yhtään ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa tartuntojen jäljittämisen kannalta?

Pystytkö itse ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa? Jos kuvittelet pystyväsi, kertoisitko miten Koronavilkku auttaa tartuntojen jäljittämisessä?

Öö mitä? Kysytkö tosissasi? Jos sovellus kertoo ihmisille, kun ovat olleet koronapositiivisten lähellä ja sen jälkeen heidän on mahdollista hakeutua testeihin/jäädä karanteeniin/olla vierailematta siellä riskiryhmäläisen sukulaisen luona, eikö se ole tartuntaketjujen jäljittämistä ja pysäyttämistä? Sovellusta ei ole keksitty helpottamaan yksilön elämää, vaan se on osa koronaviruksen hallintastrategiaa yhteiskunnallisella tasolla.

Tarkoitat siis, että niin kauan kun Koronavilkkua käyttävät ei saa sovelluksen kautta tietoa altistumisesta, he elää kuin siat pellolla ja tapaa riskiryhmiin kuuluvia sukulaisia ihan kuin koronaa ei olisikaan? Eikö Koronavilkku ole tällöin pikemminkin haitallinen, jos se johtaa varomattomuuteen ja riskialttiiseen käytökseen?

Vierailija
42/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen asiakaspalvelutyötä Helsingissä ja kuljen työmatkani ruuhkabusseissa, joten olen joka päivä lähikontaktissa muihin. En saa siitä mitään lisäarvoa, jos saan tietää että jollain näistä ihmisistä on todettu korona. Tieto varmasta altistumisesta aiheuttaisi mulle pelkkää huolta ja stressiä. Ja kun kaikki ei kuitenkaan käytä Koronavilkkua tai edes hakeudu koronatesteihin, en saisi kuitenkaan koskaan varmuutta siitä, että olen turvassa.

Mahdollisuus palkalliseen karanteeniin olisi sellainen porkkana, joka saisi mut harkitsemaan Koronavilkun käyttöä. Mutta kun sitä ei ole, Koronavilkusta olisi mulle pelkkää haittaa.

Anteeksi, mutta joskus häiritsee tämä ihmisten itsekkyys. Että SINÄ et saa siitä mitään lisäarvoa. Et pysty yhtään ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa tartuntojen jäljittämisen kannalta?

Pystytkö itse ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa? Jos kuvittelet pystyväsi, kertoisitko miten Koronavilkku auttaa tartuntojen jäljittämisessä?

Eiköhän se ole aika selvää? Se paljastaa myös ne kontaktit joita sairastunut ei pysty itse kertomaan, esim. sen bussissa vieressä istuneen tuntemattoman ihmisen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öö mitä? Kysytkö tosissasi? Jos sovellus kertoo ihmisille, kun ovat olleet koronapositiivisten lähellä ja sen jälkeen heidän on mahdollista hakeutua testeihin/jäädä karanteeniin/olla vierailematta siellä riskiryhmäläisen sukulaisen luona, eikö se ole tartuntaketjujen jäljittämistä ja pysäyttämistä? Sovellusta ei ole keksitty helpottamaan yksilön elämää, vaan se on osa koronaviruksen hallintastrategiaa yhteiskunnallisella tasolla.

Tarkoitat siis, että niin kauan kun Koronavilkkua käyttävät ei saa sovelluksen kautta tietoa altistumisesta, he elää kuin siat pellolla ja tapaa riskiryhmiin kuuluvia sukulaisia ihan kuin koronaa ei olisikaan? Eikö Koronavilkku ole tällöin pikemminkin haitallinen, jos se johtaa varomattomuuteen ja riskialttiiseen käytökseen?

En tarkoita. Teet nyt ihan omia oletuksiasi. Toivon, että jokaisella on järki päässä muutenkin, mutta jos tietää sairastavansa/altistuneensa, osaa olla tapaamatta yhtään ketään (mitä ihmiset eivät nyt tee, sillä muutenhan korona ei leviäisi).

Vierailija
44/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koronavilkku ei velvoita mihinkään. Joudut kuitenkin helposti laajamittaisen lynkkausmielialan kohteeksi, jos myönnät saaneesi tiedon altistuksesta etkä lukittaudu sen jälkeen 2 viikoksi neljän seinän sisälle.

Vierailija
45/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa syy miksi aion sovelluksen ladata on mahis saada ommoo loommoo ja mieluiten tietysti palkallisena. Mutta oma talouteni kestäisi kyllä loman palkattakin, mutta miksi ihmeessä karanteeni olisi palkaton?

Kyse ei ole oikeasta karanteenista vaan pelkästä suosituksesta, joka on naamioitu näyttämään velvoitteelta.

Miten niin? Jos sovellus näyttää, että olen altistunut, niin kuka terveydenhuollon toimija voisi pakottaa minut töihin altistamaan toisia?

Ei ne voi, mutta sinun työnantajasi kyllä voi pakottaa ja antaa varoituksen tai potkut jos et tottele. Eli jos työssäkäyvä joka ei tee etätyötä saa varoituksen altistuksesta, niin terveydenhuollon lisäksi yhteys heti omaan esimieheen. Käytännössä kaikki varmaan antaa tässä tilanteessa vapaata altistuneille, mutta palkattomanahan se yleensä tulee.

Niin, mutta miten työnantajalla olisi oikeus velvoittaa karanteeniin määrätty ELI ALTISTUNUT tulemaan töihin? Ei voi olla.

Mun ei tarvitse asiaa miettiä, koska alallamme olemme tekemisissä sairaiden kanssa, joten karanteeniin varmasti laitetaan. Silloin siltä ajalta saa korvaustakin (kelasta) ja se on samansuuruinen, kuin palkka. Voi jopa olla, että työnantaja maksaa palkan ja hakee rahan kelasta.

Tai näin on ainakin siinä tapauksessa, että työntekijä määrätään testiin. Testiä ja sen tulosta odottaessa ei saa mennä töihin, jos on altistunut. Niiltä päiviltä kela ainakin maksaa palkan kaikille.

Karanteeniin määrätty ja altistunut ei ole sama asia. Altistuminen voidaan todeta esim. Koronavilkun avulla, mutta karanteeniin vaaditaan aina tartuntatautilääkärin tekemä päätös.

En väittänytkään, että ne olisivat sama asia, urpo. Sanoin, että altistunut määrätään karanteeniin. Ainakin PITÄISI määrätä.

Vierailija
46/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siten, että oireettomatkin voivat hakeutua testiin, kun saavat tiedon altistumisesta sovelluksen avulla. Tämä nopeuttaa tartuntojen jäljittämisprosessia. Sen jälkeen oireettoman merkkaamat sovelluksen käyttäjät saadaan testeihin jne.

Siis olettaen tietenkin, että ihmiset reagoivat sovelluksen hälytyksiin, mutta kun kerran jo miljoona suomalaista latasi sen ekana päivänä, niin tuskin intoa puuttuu...

Osa ei voinut lasata kännyköiden päivityspuutteiden takia.

Vierailija
47/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö ymmärrä kuinka monta ALTISTUNUTTA laitetaan nyt turhaan testeihin ja karanteeneihin? 

Ajan haaskausta ja ihmisten pompottelua. Kuunteletteko ihan oikeasti jonkun sovelluksen neuvoja, ettekä käytä omaa järkeä tässä asiassa. Ruuhkabusseissa voi tosiaankin olla altistuneita, miettikää miten moni ihminen panikoituu nyt aivan turhaan. Kun suurimmalle osalle tämä on vaan nuhaflunssa. Olette te kyllä helposti nenästä vedettävissä. Juoskaa vaan turhaan testeissä, ja pelästyttäkää lapsenne ja perheenne. Mukavaa varmaan seurata jännityksellä sitä sovellusta, että milloin piippaa punaista.

Ei ei. Mä ainakin lataan sen siksi, että haluankin helppoon karanteeniin terveenä. Saisin kotona asioita hoidettua.

Vierailija
48/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin fiksut työnantajat ( toki kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista) ohjaavat etätyöhön ja työterveyteen altistuneet.

Eiköhän altistunut osaa sinne työterveyteen ihan itsekin kävellä. En ainakaan itse jäisi mitään työnantajan ohjauksia odottelemaan.

Vierailija
49/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se pelkästään ei tietenkään oikeuta palkanmaksuun tai päivärahoihin, mutta se kertoo, milloin kannattaa mennä testiin ja jos testitulos on positiivinen, saat sen sairausloman.

Mutta siitä asti kun saat tiedon altistumisesta mutta vielä ei ole varmaa tietoa tartunnasta, osaat varmastikin päätellä, ettei ole fiksua mennä baariin, elokuviin, konserttiin, häihin, syntymäpäiville tai tapaamaan mummoa vanhainkotiin.

Käyt vain siellä missä on pakko, ja sielläkin mielellään maskia käyttäen, koska olet altistunut.

Vierailija
50/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koronavilkku antaa altistuneille moraalisen velvoitteen omaehtoiseen karanteeniin 2 viikon ajaksi:

"Sain ilmoituksen mahdollisesta altistumisesta. Mitä teen?

Jos saat ilmoituksen mahdollisesta altistumisesta, sovellus antaa sinulle toimintaohjeita muun muassa testiin hakeutumisesta. On tärkeää, että seuraat vointiasi seuraavan kahden viikon ajan, vältät ihmiskontakteja ja huolehdit hyvästä käsi- ja yskimishygieniasta. Sovelluksen avulla voit myös tehdä oirearvion tai ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon tarkempien ohjeiden saamiseksi."

https://koronavilkku.fi/ukk/

Toivottavasti kukaan ei erehdy kuvittelemaan, että saa tartuntatautirahaa jäädessään Koronavilkun takia töistä pois. Pahoin kuitenkin pelkään, että monen perheen talous menee vielä kuralle, kun odotettuja korvauksia ei tulekaan.

Kyl valtio sitte jonkun lisätalousarvion puitteissa antaa menetetyt rahat ja bonusta päälle, kun sul on ollut tollanen harmitus...

Vierailija
51/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tälläisten takia Suomessa koronan leviämistä ei voida mitenkään estää.

Vakavassa epidemiassa ei voida ajatella pelkästään itseään, vaan myös muita ihmisiä.

Nyt kun testauskapasiteettia nostetaan, on helpompi päästä testeihin, ja niissä tulee myös käydä.

Sehän se juuri on koronastrategia meillä Suomessa, testaa ja jäljitä.

Eikö tuo altistunut ihminen hetkeäkään ajattele, miten monta ihmistä hän saattaa tarttuttaa, kun reagoi koronavilkun ilmoitukseen?

Saatte olla aivan varmoja siitä, että jo kuukauden kuluttua koronaluvut ovat paljon suurempia kuin nyt.

Jokaisen velvollisuus on omalla kohdalla estää sen leviäminen.

Tiuon kommentoijankin koko työpaikka voidaan ehkä jossain vaiheessa joutua sulkemaan, jos korona pääsee villiintymään edelleen.

Vierailija
52/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sovellus kertoo ihmisille, kun ovat olleet koronapositiivisten lähellä ...

No sitä se sovellus ei kyllä osaa tehdä kuin hyvin hyvin pienellä ja merkityksettömällä todennäköisyydellä.

Valitettavasti oireettomia taudinkantajia on tuhatmäärin enemmän kuin niitä jotka päätyvät tuohon sovellukseen.

Vierailija
53/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä vaan. Jokainen tapaamasi ihminen on käytännössä koronaepäily, koska oireettomia on niin paljon, ja näin meidän tulisi suhtautua kanssaihmisiin. Ja ei tämä sovellus muuta sitä tosiasiaa, että et voi tietää varmaksi onko jonkun flunssa koronaa vai ei testistä huolimatta, koska negatiivisia vääriä tuloksia on niin paljon. Aivan turha sovellus.

Vierailija
54/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sovellus kertoo ihmisille, kun ovat olleet koronapositiivisten lähellä ...

No sitä se sovellus ei kyllä osaa tehdä kuin hyvin hyvin pienellä ja merkityksettömällä todennäköisyydellä.

Valitettavasti oireettomia taudinkantajia on tuhatmäärin enemmän kuin niitä jotka päätyvät tuohon sovellukseen.

Lisäksi Koronavilkku aiheuttaa varmasti paljon vääriä hälytyksiä. Kuvitellaan nyt vaikka tilanne, jossa olen ollut lähikontaktissa myöhemmin koronapositiiviseksi todettuun ihmiseen 2 viikkoa sitä ennen kuin Koronavilkku älähtää. Jos noudatan kiltisti ohjeita, lukkiudun kotiini seuraavan 2 viikon ajaksi, vaikka siinä vaiheessa on jo äärimmäisen epätodennäköistä, että olisin saanut tartunnan - puhumattakaan siitä että tartuttaisin sitä muihin.

Vierailija
55/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tälläisten takia Suomessa koronan leviämistä ei voida mitenkään estää.

Vakavassa epidemiassa ei voida ajatella pelkästään itseään, vaan myös muita ihmisiä.

Nyt kun testauskapasiteettia nostetaan, on helpompi päästä testeihin, ja niissä tulee myös käydä.

Sehän se juuri on koronastrategia meillä Suomessa, testaa ja jäljitä.

Eikö tuo altistunut ihminen hetkeäkään ajattele, miten monta ihmistä hän saattaa tarttuttaa, kun reagoi koronavilkun ilmoitukseen?

Saatte olla aivan varmoja siitä, että jo kuukauden kuluttua koronaluvut ovat paljon suurempia kuin nyt.

Jokaisen velvollisuus on omalla kohdalla estää sen leviäminen.

Tiuon kommentoijankin koko työpaikka voidaan ehkä jossain vaiheessa joutua sulkemaan, jos korona pääsee villiintymään edelleen.

En kyllä yhtään ymmärrä miten Koronavilkku voisi estää koronan leviämistä tässä työssä? Saako kuski jäädä heti karanteenin kun Koronavilkku ilmoittaa altistuksesta? Tuskinpa. Hänelle sanotaan, että tarkkaile oloasi ja tule testiin jos oireita ilmenee. Näinhän olemme toimineet tähänkin asti. Entäs jos bussikuski saa koronan, mutta saa sen oireettomasti, eikä tajua hakeutua testeihin?

Vierailija
56/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakollisen (ja päivärahaan oikeuttavan) karanteenin voi määrätä vain tartuntatautilääkäri, ei mikään sovellus.

Mutta riittääkö se tartuntatautilääkärin tekemään karanteenimääräykseen, jos Koronavilkku ilmoittaa altistumisesta? 

Uskokaa jo, altistuminen ei ole sama asia kuin tartunta. Jos vilkku kertoo sinulle altistumisesta, otat yhteyttä terveydenhuoltoon ja he antavat ohjeet siitä pitääkö mennä testiin vain jäätkö odottamaan saatko oireita vai et.

Mutta kuka maksaa palkan ajalta, jonka odottaa testituloksia? Työnantaja vai Kela?

Jos sinua ei määrätä karanteeniin niin voit mennä töihin. Jos taas määrätään niin sen maksa KELA.

No eiköhän meillä aika pian ole mediassa ns ennakkotapaus, jos karanteenia ei määrätä Vilkun altistumisen perusteella.

Siis ihan täysi huijaus, jos virallista karanteenia ei määrätä

Vierailija
57/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ens viikolla voi vilkku laulaa tämän tapahtuman jälkeen Jyväskylässä 🤣😅🤯

Tulossa 100 joukkuetta lapsia ja koulumajoitukseen sinne. Ihanaa!

https://koriskoulu.fi/tournament

Vierailija
58/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakollisen (ja päivärahaan oikeuttavan) karanteenin voi määrätä vain tartuntatautilääkäri, ei mikään sovellus.

Mutta riittääkö se tartuntatautilääkärin tekemään karanteenimääräykseen, jos Koronavilkku ilmoittaa altistumisesta? 

Uskokaa jo, altistuminen ei ole sama asia kuin tartunta. Jos vilkku kertoo sinulle altistumisesta, otat yhteyttä terveydenhuoltoon ja he antavat ohjeet siitä pitääkö mennä testiin vain jäätkö odottamaan saatko oireita vai et.

Mutta kuka maksaa palkan ajalta, jonka odottaa testituloksia? Työnantaja vai Kela?

Jos sinua ei määrätä karanteeniin niin voit mennä töihin. Jos taas määrätään niin sen maksa KELA.

No eiköhän meillä aika pian ole mediassa ns ennakkotapaus, jos karanteenia ei määrätä Vilkun altistumisen perusteella.

Siis ihan täysi huijaus, jos virallista karanteenia ei määrätä

Olen samaa mieltä. Katson mitä ensimmäisille "Vilkku" - altistuksille sanotaan (luulen että kerrotaan julkisuudessa) ja jos ne ovat asiallisia toimia (määrätään karanteeniin) niin voin harkita sovelluksen käyttöönottoa.

Vierailija
59/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vilkku vilkuttaa vaadin että saan virallisen karanteenin enkä palkatonta

Vierailija
60/69 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräys oli ottaa yhteyttä terveydenhuoltoon. Joten siellä voi pyytää palkallisen karanteenin