Velvoittaako Koronavilkku omaehtoiseen "karanteeniin", jossa ansionmenetystä ei korvata?
Kun Koronavilkku ilmoittaa altistumisesta, ohjeiden mukaan pitäisi jäädä kotiin 2 viikoksi ja hakeutua matalalla kynnyksellä testeihin. Onko karanteeniin jääminen tällöin pakollista, jolloin sen aikaiset ansionmenetykset korvataan tartuntatautipäivärahalla? Vai onko kyse pelkästä vapaaehtoisesta suosituksesta, jota noudattavat kärsii kaikki ansionmenetykset omasta pussistaan?
Kommentit (69)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy miksi aion sovelluksen ladata on mahis saada ommoo loommoo ja mieluiten tietysti palkallisena. Mutta oma talouteni kestäisi kyllä loman palkattakin, mutta miksi ihmeessä karanteeni olisi palkaton?
Kyse ei ole oikeasta karanteenista vaan pelkästä suosituksesta, joka on naamioitu näyttämään velvoitteelta.
Miten niin? Jos sovellus näyttää, että olen altistunut, niin kuka terveydenhuollon toimija voisi pakottaa minut töihin altistamaan toisia?
Ei ne voi, mutta sinun työnantajasi kyllä voi pakottaa ja antaa varoituksen tai potkut jos et tottele. Eli jos työssäkäyvä joka ei tee etätyötä saa varoituksen altistuksesta, niin terveydenhuollon lisäksi yhteys heti omaan esimieheen. Käytännössä kaikki varmaan antaa tässä tilanteessa vapaata altistuneille, mutta palkattomanahan se yleensä tulee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten täällä liikkuu niin paljon väärää tietoa tästä sovelluksesta? Jos sovellus ilmoittaa sinun altistuneen, otat yhteyttä terveydenhuoltoon ja sinut määrätään tarvittaessa ihan voranomaispäätöksellä karanteeniin, jossa myös palkkasi korvataan.
Ongelma on siinä, että karanteeniin määrätään vain osa altistuneista. Kaikkia muitakin altistuneita kehotetaan jäämään 2 viikoksi kotiin ja välttämään kontakteja muihin ihmisiin, mutta heille töistä poissaolo on palkatonta.
Näissä tapauksissa kotiin jäävät ne jotka suinkin pystyvät eli ne joilla on mahdollisuus etätöihin tai joiden työnantaja ei suostu siihen että työntekijä jää kotiin. Muut voivat mennä töihin koska karanteeni on vapaaehtoinen. Silloin toki kannattaa käyttä maskia aina poissa kotoa ja huolehtia hyvästä käsihygieniasta.
Piti siis olla:"Näissä tapauksissa kotiin jäävät ne jotka suinkin pystyvät eli ne joilla on mahdollisuus etätöihin tai joiden työnantaja suostuu siihen että työntekijä jää kotiin."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy miksi aion sovelluksen ladata on mahis saada ommoo loommoo ja mieluiten tietysti palkallisena. Mutta oma talouteni kestäisi kyllä loman palkattakin, mutta miksi ihmeessä karanteeni olisi palkaton?
Kyse ei ole oikeasta karanteenista vaan pelkästä suosituksesta, joka on naamioitu näyttämään velvoitteelta.
Miten niin? Jos sovellus näyttää, että olen altistunut, niin kuka terveydenhuollon toimija voisi pakottaa minut töihin altistamaan toisia?
Ei ne voi, mutta sinun työnantajasi kyllä voi pakottaa ja antaa varoituksen tai potkut jos et tottele. Eli jos työssäkäyvä joka ei tee etätyötä saa varoituksen altistuksesta, niin terveydenhuollon lisäksi yhteys heti omaan esimieheen. Käytännössä kaikki varmaan antaa tässä tilanteessa vapaata altistuneille, mutta palkattomanahan se yleensä tulee.
Ei työnantaja voi velvoittaa työntekijää palkattomalle vapaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei velvoita tietenkään. Jokainen itse päättää mitä tekee. Itse en ilmoittaisi kellekään koko altistuksesta ja jatkaisin työssäkäyntiä kuten normaalisti.
Mä taas ilmoittaisin heti ja saisin kivasti karanteenin ansiosta olla vain kotona. Se on ainoa syy, miksi lataan sen. En siis kulje missään ruuhkaisissa paikoissa, mutta töissäni tapaan asiakkaita.
Joo, itse olen maaliskuusta asti tehnyt pelkkää etää joten altistus ei vaikuttaisi asiaan mitenkään. En yksinäni kotona koodatesani ketään tartuta.
Mun äippä vilkuttaa mulle kun se lähtee naapuriin setätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tartuntatautilääkäreillä on oikeus määrätä ihmisiä karanteeniin. Pelkkä altistuminen ei myöskään oikeuta lääkäriä määräämään terveelle ihmiselle sairauslomaa, joten tavalliset lääkärit ei voi tehdä muuta kuin kehottaa altistuneita jäämään kotiin ja sopimaan etätöistä tai vapaasta työnantajan kanssa. Tällöin vapaa on palkatonta, ellei työnantaja jostain syystä tahdo maksaa siitä palkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten täytyy vaan sanoa ettei suostu palkattomalle, ja jos on mahdollista järkätä työn teko niin että muiden tartutusriski vähenee, niin varmaan yritetään järjestää. Kaikissa töissä se ei ole mahdollista, mutta näissä töissä varmasti saa pyydettäessä terveydenhuollosta sen ihan karanteenimääräyksen. Esim. vanhainkodin sairaanhoitaja ei taatusti voi tehdä työtään koronalle altistuneena, mutta eipä tarviikaan. Jos taas on perus konttorirotta, työnantaja voi usein järjestää työn niin että riski levittää tautia on pieni, esim. etätyö tai erillinen työtila työpaikalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta miten työnantajalla olisi oikeus velvoittaa karanteeniin määrätty ELI ALTISTUNUT tulemaan töihin? Ei voi olla.
Mun ei tarvitse asiaa miettiä, koska alallamme olemme tekemisissä sairaiden kanssa, joten karanteeniin varmasti laitetaan. Silloin siltä ajalta saa korvaustakin (kelasta) ja se on samansuuruinen, kuin palkka. Voi jopa olla, että työnantaja maksaa palkan ja hakee rahan kelasta.
Tai näin on ainakin siinä tapauksessa, että työntekijä määrätään testiin. Testiä ja sen tulosta odottaessa ei saa mennä töihin, jos on altistunut. Niiltä päiviltä kela ainakin maksaa palkan kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain tartuntatautilääkäreillä on oikeus määrätä ihmisiä karanteeniin. Pelkkä altistuminen ei myöskään oikeuta lääkäriä määräämään terveelle ihmiselle sairauslomaa, joten tavalliset lääkärit ei voi tehdä muuta kuin kehottaa altistuneita jäämään kotiin ja sopimaan etätöistä tai vapaasta työnantajan kanssa. Tällöin vapaa on palkatonta, ellei työnantaja jostain syystä tahdo maksaa siitä palkkaa.
Ei ole näin. Eikös lääkärin pidä vähintään määrätä ihminen testiin? Testiä odottaessa ja tulosta odottaessa ei saa käsitykseni mukaan mennä töihin. Joten siltä ajalta kela on velvoitettu maksamaan täyden palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu tilanteesta. Meillä riskimaihin matkustavia ulkomaan lomailijoita odottaa Suomeen paluun jälkeen 2 viikon palkaton vapaa, koska tällöin työntekijä on itse omilla valinnoillaan aiheuttanut esteen töihin tulemiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, mutta miten työnantajalla olisi oikeus velvoittaa karanteeniin määrätty ELI ALTISTUNUT tulemaan töihin? Ei voi olla.
Mun ei tarvitse asiaa miettiä, koska alallamme olemme tekemisissä sairaiden kanssa, joten karanteeniin varmasti laitetaan. Silloin siltä ajalta saa korvaustakin (kelasta) ja se on samansuuruinen, kuin palkka. Voi jopa olla, että työnantaja maksaa palkan ja hakee rahan kelasta.
Tai näin on ainakin siinä tapauksessa, että työntekijä määrätään testiin. Testiä ja sen tulosta odottaessa ei saa mennä töihin, jos on altistunut. Niiltä päiviltä kela ainakin maksaa palkan kaikille.
Karanteeniin määrätty ja altistunut ei ole sama asia. Altistuminen voidaan todeta esim. Koronavilkun avulla, mutta karanteeniin vaaditaan aina tartuntatautilääkärin tekemä päätös.
Vierailija kirjoitti:
Teen asiakaspalvelutyötä Helsingissä ja kuljen työmatkani ruuhkabusseissa, joten olen joka päivä lähikontaktissa muihin. En saa siitä mitään lisäarvoa, jos saan tietää että jollain näistä ihmisistä on todettu korona. Tieto varmasta altistumisesta aiheuttaisi mulle pelkkää huolta ja stressiä. Ja kun kaikki ei kuitenkaan käytä Koronavilkkua tai edes hakeudu koronatesteihin, en saisi kuitenkaan koskaan varmuutta siitä, että olen turvassa.
Mahdollisuus palkalliseen karanteeniin olisi sellainen porkkana, joka saisi mut harkitsemaan Koronavilkun käyttöä. Mutta kun sitä ei ole, Koronavilkusta olisi mulle pelkkää haittaa.
Anteeksi, mutta joskus häiritsee tämä ihmisten itsekkyys. Että SINÄ et saa siitä mitään lisäarvoa. Et pysty yhtään ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa tartuntojen jäljittämisen kannalta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teen asiakaspalvelutyötä Helsingissä ja kuljen työmatkani ruuhkabusseissa, joten olen joka päivä lähikontaktissa muihin. En saa siitä mitään lisäarvoa, jos saan tietää että jollain näistä ihmisistä on todettu korona. Tieto varmasta altistumisesta aiheuttaisi mulle pelkkää huolta ja stressiä. Ja kun kaikki ei kuitenkaan käytä Koronavilkkua tai edes hakeudu koronatesteihin, en saisi kuitenkaan koskaan varmuutta siitä, että olen turvassa.
Mahdollisuus palkalliseen karanteeniin olisi sellainen porkkana, joka saisi mut harkitsemaan Koronavilkun käyttöä. Mutta kun sitä ei ole, Koronavilkusta olisi mulle pelkkää haittaa.
Anteeksi, mutta joskus häiritsee tämä ihmisten itsekkyys. Että SINÄ et saa siitä mitään lisäarvoa. Et pysty yhtään ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa tartuntojen jäljittämisen kannalta?
Jos Koronavilkku olisi mulle yhdentekevä ja joillekin muille hyödyllinen, voisin ehkä ladata sen. Mutta kun se ei ole mulle yhdentekevä vaan HAITALLINEN. Stressaan helposti, ja tieto varmasta altistumisesta aiheuttaisi mulle varmasti paljon huolta ja murhetta. Lisäksi bluetooth on tietoturvariski ja kuluttaa turhaan puhelimen akkua.
En myöskään ymmärrä, miksi se että minä lataisin Koronavilkun puhelimeeni olisi kenellekään erityisen merkityksellistä, koska kaikki ei kuitenkaan lataa sitä. Ja vaikka Koronavilkusta tehtäisiin pakollinen, kaikki ei kuitenkaan hakeutuisi oireisina testeihin, osa saisi testistä väärän negatiivisen, ja jotkut sairastaisi koronan kokonaan oireettomana. Riski tartunnalle on olemassa aina lähikontakteissa, riippumatta siitä mitä Koronavilkku sanoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö itse ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa? Jos kuvittelet pystyväsi, kertoisitko miten Koronavilkku auttaa tartuntojen jäljittämisessä?
Ettekö ymmärrä kuinka monta ALTISTUNUTTA laitetaan nyt turhaan testeihin ja karanteeneihin?
Ajan haaskausta ja ihmisten pompottelua. Kuunteletteko ihan oikeasti jonkun sovelluksen neuvoja, ettekä käytä omaa järkeä tässä asiassa. Ruuhkabusseissa voi tosiaankin olla altistuneita, miettikää miten moni ihminen panikoituu nyt aivan turhaan. Kun suurimmalle osalle tämä on vaan nuhaflunssa. Olette te kyllä helposti nenästä vedettävissä. Juoskaa vaan turhaan testeissä, ja pelästyttäkää lapsenne ja perheenne. Mukavaa varmaan seurata jännityksellä sitä sovellusta, että milloin piippaa punaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystytkö itse ajattelemaan asiaa laajemmassa mittakaavassa? Jos kuvittelet pystyväsi, kertoisitko miten Koronavilkku auttaa tartuntojen jäljittämisessä?
Öö mitä? Kysytkö tosissasi? Jos sovellus kertoo ihmisille, kun ovat olleet koronapositiivisten lähellä ja sen jälkeen heidän on mahdollista hakeutua testeihin/jäädä karanteeniin/olla vierailematta siellä riskiryhmäläisen sukulaisen luona, eikö se ole tartuntaketjujen jäljittämistä ja pysäyttämistä? Sovellusta ei ole keksitty helpottamaan yksilön elämää, vaan se on osa koronaviruksen hallintastrategiaa yhteiskunnallisella tasolla.
Ainakin fiksut työnantajat ( toki kaikissa työpaikoissa ei ole mahdollista) ohjaavat etätyöhön ja työterveyteen altistuneet.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö ymmärrä kuinka monta ALTISTUNUTTA laitetaan nyt turhaan testeihin ja karanteeneihin?
Ajan haaskausta ja ihmisten pompottelua. Kuunteletteko ihan oikeasti jonkun sovelluksen neuvoja, ettekä käytä omaa järkeä tässä asiassa. Ruuhkabusseissa voi tosiaankin olla altistuneita, miettikää miten moni ihminen panikoituu nyt aivan turhaan. Kun suurimmalle osalle tämä on vaan nuhaflunssa. Olette te kyllä helposti nenästä vedettävissä. Juoskaa vaan turhaan testeissä, ja pelästyttäkää lapsenne ja perheenne. Mukavaa varmaan seurata jännityksellä sitä sovellusta, että milloin piippaa punaista.
Itse panikoidun ihan mielelläni turhaan, koska on myös mahdollista, että panikoidun ei-turhaan ja saan ilmoituksen tartunnasta, enkä vie koronaa eteen päin muille.
Vierailija kirjoitti:
No, eilisen ja tämän päivän aikana on laitettu Jyväskylässä 400 karanteeniin, koska on vaan mahdollista, että ovat olleet jonkun sairastuneen lähellä.
Ja tämä ihan ilman vilkkua. Olisiko määrä sitten kenties suurempi vai pienempi jos vilkku olisi jo ollut käytössä ja suurin osa näistä olisi sen ladannut.
Näissä tapauksissa kotiin jäävät ne jotka suinkin pystyvät eli ne joilla on mahdollisuus etätöihin tai joiden työnantaja ei suostu siihen että työntekijä jää kotiin. Muut voivat mennä töihin koska karanteeni on vapaaehtoinen. Silloin toki kannattaa käyttä maskia aina poissa kotoa ja huolehtia hyvästä käsihygieniasta.