Mitä mieltä meidän perheen ruokavaliosta?
Tai oikeammin siitä, mitä emme syö. Meillä ei nimittäin syödä maustettuja jugurtteja, muroja, kaupan kiisseleitä, vanukkaita tai mehukeittoja, ei nugetteja tai ranskalaisia tai kalapuikkoja, ei mitään eineksiä, ei pakastepitsoja... ja pakastevihanneksiakin aika vähän. Ei höttönakkeja tai makkaroita.
Mehut teemme tai saamme, emme osta kaupasta. Liharuokia teen nykyään vähemmän mutta laadukkaammasta lihasta, marinoituja emme todellakaan osta. Vaaleaa leipää teen joskus itse, mutta yleensä meillä on leipomon ruisleipää tai itsetehtyä hiivaleipää jossa mukana aina jotain muuta, kauraa tai kuituja.
Aloin tänään miettiä tätä, ja oikeastaan olen aika hemmetin ylpeä itsestäni! Olen päässyt sellaiseen rytmiin että teen paljon itse, hyödyntäen pakastinta, ja ruokaa ei mene hukkaan oikeastaan ollenkaan, joskus käy vahinkoja kyllä. Viikolla teen ns. pikaruokia tai otan pakkasesta ja viikonloppuna pitkän kaavan mukaan.
Suosittelen muillekin!
Kommentit (44)
Tylsää, yök. Muuttuisin itsekin vihannekseksi tuolla tavalla. :-(
Hienoahan toi on, mutta kyllä itse ihmettelen mistä ap repii ajan tohon kaikkeen :D
Samanlainen ihan normaali ruokavalio kuin meillä, paitsi lihaa meillä ei syödä ollenkaan. Pakastekasviksia syödään (kauden mukaan), sillä niissä on jopa korkeampi vitamiinipitoisuus kuin tuoreissa.
Kuulostaa samalta kuin meillä. Sen lisäksi kasvatamme itse vihannekset ja kasvikset.
Melkein kuin meillä poislukien ruisleipä. Syön vain vaaleeta leipää.
Meillä samantyyppinen ruokavalio. Hiivaleipää syödään tosi harvoin. Ruisleipää teen itse juureen, jos kiirettä pukkaa ostan täysruisleipää. Ohraa lisäkkeenä jne. Aika monet perheet tekevät ruokaa perusraaka-aineista itse. Lisäainemöhnät taitavat olla pian mennyttä aikaa. Lapset rauhallisia ja oppivaisia, kun saavat kunnon ravinteita.
Hassua miten sanotaan ettei ole aikaa samaan, toki ymmärrän jos lapsia on paljon ja työpäivät molemmilla pitkiä mutta muuten. Esimerkiksi leipää tuskin kukaan leipoo päivittäin, sitä tehdään kerralla paljon ja pakastetaan. Mehuissa on oma vaivansa mutta nekin tehdään yleensä yhden viikonlopun aikana syksyllä säilöön. Organisoinnista ja suunnittelusta siinä enemmän on mielestäni kyse.
Ap:n ruokavalio kuulostaa ihan tavalliselta, itse syön samoin plus valion mehukeitto löytyy joskus kaapista. Huolestuttavaa jos noin syöminen EI ole yleistä, kuvittelisin tuon olevan juuri se tavallisin tapa elää. No juu myönnetään, että leivän varmaan monet ostaa kaupasta.
En ihan ymmärrä, miten se on niin kamalaa, että ostaa leipää? Tai ostaa mehua? Ei mielestäni näissä ole mitään pahaa.
Tottahan se on hienoa, jos on perheitä, missä tosiaan kasvatetaan kaikki itse ja niistä tehdään ruoka, mutta olen luullut, että ihan enemmistöllä ei ole tähän edes mahdollisuutta. Ja valitettavasti, ei mulla olisi aikaakaan tehdä kaikkea alusta asti itse. Hienoa teille, ketkä siihen pystytte, upea juttu. Mutta ehkä olen nyt ainoa, mutta kaupasta saa kyllä ihan hyvin kaikkea, mitä tarvitsee, ilman omia kasvatuksiakin.
Meillä syödään sekalaisesti, ja silti väitän, ettei meidänkään ruuissa mitään vikaa ole, vaikka käytämme pakastevihanneksia tuoreiden ohella, käytetään myös mehukeittoja :)
Ap, viitsitkö vielä kertoa teidän perhekokonne ja lasten iät?
Luuletteko tosiaan, että suurin osa ihmisistä syö noin? No, jos käytte kaupasta, näette siellä hylly- ja pakastinkaupalla eineksiä, sokerisia jugurtteja, erilaisia leipiä, ja lihavalmisteita. Miksi niitä on siellä, jos suurin osa ihmisistä tekee ruuan itse alusta lähtien, pelkistä raaka-aineista ilman puolivalmisteita? (Tähän saa ihan oikeasti vastata!)
Mä teen enimmäkseen raaka-aineista, mutta kyllä meillä silti käytetään puolivalmisteita ja eineksiä ihan viikottain. Tomaattimurskaa, säilykepapuja, pakastevihanneksia, ranskalaisia, soijapalleroita, tuorepastaa, valmista tomaattikastiketta jne. Tykkäisin tehdä vielä enemmän itse, mutten tällä hetkellä saa itsestäni irti enempää. Kasvimaata olen pitänyt muutamana vuonna ja alan nyt oppia jotain siitäkin hommasta.
[quote author="Vierailija" time="01.10.2013 klo 17:14"]
Anteeksi, mutta eiiiiii......
Sinänsä tykkään siitä, että teette itse ruokanne melkein kokonaan itse. Kokkina ja kokin vaimona arvostan omatoimisuutta.
Mutta ajatus tähteiden sulattelusta arki-iltaisin saa vatsani kapinoimaan.
Lisäksi en kyllä kaihda sokeria noin hysteerisesti, se on luonnon oma makeutusaine, ja makeitakin ruokia saa ruokavaliossa olla.
Enemmän siis herkullisuutta ja ruuan syömisen nautintoa kuin hysteeristä terveysnipotusta.
Enkä nyt yllytä ketään ylenpalttiseen mässäilyyn. Laadukas ruoka maltillisina annoksina ei lihota, vaikka aterian päättäisikin jälkiruoka.
[/quote]
komppi tälle, vaikka ei ammattikokkeja ollakaan vaan muuten vain kulinaristeja. Kuulostaa tavattoman ahdasmieliseltä tuo ap:n kuvaus. Ei joku säilöntäaineeton, tuorepuristettu tuoremehu muutu sen huonommaksi siitä, että se on ostettu kaupasta.
Ja ainakin itse pitäisi tavattoman ankeana, jos en joskus saisi tehdä vaikkapa hapankaali-sienipaistosta bratwurstien kera, namnam... kaupan "höttönakkeja" nekin, hui apua...
Normaalilta kotiruualta kuulostaa minustakin. Koti-äitinä on ainakin aikaa helpostikin tuohon..sitten en tiedä kun menen töihin..voi olla käytän sitten niitä kalapuikkoja joskus. Hyvä jos ehtii ja jaksaa tehdä, jos ei aina jaksa niin ei se niin vakavaa ole:)
Pakko myöntää, etten edes osannut ajatella esim baseerattua tomaattia puolivalmisteeksi valmiin pastan kanssa, vaikka kyllähän se niin kait luokitellaan.
Sekin on totta, ettei kaikki kaupan mehut ole pahasta, päinvastoin joukossa on todellisia vitamiinipommeja. Itse en käytä esim niitä maustettuja jogurtteja lainkaan kun en tykkää, mutta totaalinen puolivalmisteiden kieltäminen olisikin jo hankakalaa, esimerkkinä vaikka alusta asti itse tehty tomaattikastike vie helposti useamman tunnin.
Kuulostaa aika tutulta, ja lienee aika yleistäkin. Meillä suunnilleen samat kuviot. Nyt tulossa puolikas poroa pakkaseen, sitä syödään sitten talvella lihaksi. Marjoja pakastin täynnä, samoin sieniä. OMan maan perunoita ja vihanneksia syöty. Tehdään itse ruokaa ja vältetään eneiksiä. Ei ideologisesta syystä vaan siksi että maistuvat pahalle ja ovat kalliita
Soija ei ole terveellistä, joten siitä ei saa pisteitä.
34, se on paseerattu, ei baseerattu
Täysin normihommaa koulutetuissa perheissä. Meillä kyllä syödään muroja, mutta valitaan terveellinen vaihtoehto ja pakastepizzaakin joskus syödään, muuten aika lailla samaan malliin mennään. Pakastevihanneksista kyllä tykkään.
Mä luin nyt vain ap:n aloitusviestin ja kyllähän tuo ihan hyvältä periaatteessa kuulostaa mutta toisaalta kun kerrot lähinnä siitä mitä ette syö niin ei siitä aloituksesta ainakaan oikein jää mielikuvaa, että mitä te sitten syötte. Esimerkiksi mehujen sijaan varmaan kannattaisi ennemmin syödä marjoja ja hedelmiä.
Meillä kyllä syödään eineksiäkin vaikka suosimme paljon luomua. Kasvis- kalaruualla mennään. Viime aikoina on syöty tosi paljon pakastealtaan tuotteita kun olen aika väsynyt kun pian syntyy vauva. Itse en kanna huonoa omaatuntoa tästä.
Kertokaa esimerkkireseptejä ja ruokia mitä syötte. Näitä arjen pikaruokia
Mä en kyllä ymmärrä miksi juoda minkäänlaisia mehuja, niissä ei ole mitään terveellistä. Hedelmät ja marjat tulee syödä sellaisenaan.
Meilla syodaan suht samalla tavalla, ikaan kuin olosuhteiden pakosta ja ansiosta :) Ansiosta sikali, etta taalla minun on mahdollista tehda paljon vahemman toita kuin Suomessa, ei aikaakin jaa ihan toisella tavalla arjen suunnitteluun, raaka-aineiden hankintaan ja itse kokkailuun.
Taalla teollinen ruoka on niin karmeaa sokerimossoa (siis "suolaisetkin" ruuat taynna high fructose corn syrupia, makeista puhumattakaan), etta olemme paatyneet tekemaan suunnilleen kaiken itse alusta asti - tietaapa mita suuhunsa pistaa. Se on taalla paremmin, etta liha on periaatteessa laadukkaampaa ja edullisempaa kuin Suomessa ja hevi-osasto on monipuolisempi ympari vuoden. Siis jos ei valita mahdollisesta geenimanipuloinnista... mutta sen voi valttaa ostamalla luomua.